PDA

Bekijk Volledige Versie : Thuis netwerk achter router hosten met Cobalt RAQ3



CobaltRAQ3
05/08/04, 16:05
Beste Hosters,

Ik heb voor een Cobalt RAQ3 op de kop weten te tikken, een oude server dus.

Thuis heb ik een netwerk achter een router ik wil daaraan de raq3 op aansluiten. Daarvoor heb ik de DMZ uitgezet op de ip waarop de server staat. Door de gebruiksvriendelijke ui van de raq3 kom ik er toch niet uit!

Ik ben namelijk geen hoster en op dit gebied weet ik nog bijna niets. Daarom heb ik een aantal vragen

- Ik heb een domeinnaam, hoe kan ik doorverwijzen naar mijn server
- Hoe kan ik mappen of ruimte aanmaken op de server om een website erop de zetten (iets met virtual host?)
- hoe kan ik bestanden (website) op de server zetten
- wat is dns en nameserver? betekenis weet ik wel, maar wat kan ik er mee?

Is hier iemand die ook een Cobalt RAQ3 bezit? Of een handige Nederlands talig tutorial weet?
-

Weppel
05/08/04, 17:04
Ik stel toch voor dat je even wat zoektermen loslaat op Google. Ik verwacht niet dat iemand je hier kan helpen.

MediaServe
05/08/04, 17:10
Hoi,

Welkom op Webhostingtalk!

Ik heb een domeinnaam, hoe kan ik doorverwijzen naar mijn server

Dat kan door een fatsoenlijke DNS zone aan te (laten) maken. Vraag de registrant van je domein om de DNS zone zo in te stellen dat jouw IP is gekoppeld.

Hoe kan ik mappen of ruimte aanmaken op de server om een website erop de zetten (iets met virtual host?)

Door middel van host headers (virtual hosts) kun je op elke domeinnaam die naar jouw server wijst een aparte website draaien.

hoe kan ik bestanden (website) op de server zetten

Bedoel je vanaf een andere computer? Dan moet je FTP instellen!

wat is dns en nameserver? betekenis weet ik wel, maar wat kan ik er mee?

Die zorgt dat een domeinadres 'domein.nl' wordt omgezet naar een IP adres. Wat je hier aan hebt? Het is essentiƫel wanneer je domeinnamen wilt gebruiken.

Is hier iemand die ook een Cobalt RAQ3 bezit?

Ik niet :) Sorry!

Om meer te leren of hostingzaken e.d. kun je in ieder geval veel lezen op dit forum. En alles wat je niet snapt zoek je op met google! :) Succes!

CobaltRAQ3
05/08/04, 18:50
he bedankt voor de reacties maar ik kan bijna niks vinden op google omdat dit een oude server is. Ik heb met een beetje hulp de server aan de gang gekregen maar heb nog geen database hoe kan ik die installeren op een raq3 en hoe kom ik er bij?

cyberpoint
05/08/04, 19:52
Ehhh op een RAQ 3 zit toch gewoon een control panel. Hiermee maak je dus een nieuw account aan met alles erop en eraan. Je kan er ook RAQ5 software opzetten dat is wat actueler en werkt wat sneller.

Ber|Art
05/08/04, 19:53
mss kan je hier iets mee: http://cobalt-forum.sun.com/forum/index.php?t=showposts&id=8&&start=320 :)

Wunk
06/08/04, 14:19
Wat je zult moeten doen is poortje 80 en 81 (voor 't webpanel) op de router forwarden naar 't interne IP van de raq.. (en eventueel 25 en 110 voor de mail)

Overigens is het aan te raden even een raq4 install op je raq3 te gooien (ISO vanaf FTP van cobalt te downloaden), is meer software en meer patches voor beschikbaar (uiteindelijke verschil tussen raq3 en raq4 is alleen de processorsnelheid)

Vervolgens websites aanmaken via 't controlpanel http://ip.adres.hier/admin

CobaltRAQ3
06/08/04, 15:45
cyberpoint
"Je kan er ook RAQ5 software opzetten dat is wat actueler en werkt wat sneller."
?? ik heb gelezen dat je de bios dan moet upgraden is dat zo?

BerArt
thanx hier heb ik echt wat aan

Wunk
welke moet ik precies hebben staan er kei veel
(newbie)