PDA

Bekijk Volledige Versie : Server opbouwen



Patricko
02/08/04, 15:28
Hallo allemaal,

Ik gaat een server opzetten in een 2U behuizing, nu is mijn vraag welke merken/typen hardware ik moet gaan aanschaffen en welke software, en welk raid systeem het beste is (raid1?).

Hardware:
- Moederbord (alles onboard? of niet)
- Harddisk (ata, sata, scsii)
- Processor (Amd, Intel)
- Interne Werkgeheugen (512/1024MB ddr 400mhz)
- Ups

Software:
Ik zat te denken aan Linux Redhat Enterprise Edition
Plesk 7

De server zal niet al te zwaar belast worden er komen max 50 klanten op te staan.

Als ik nog wat vergeten ben hoor ik dit graag.


Alvast bedankt allemaal.

mihosnet
02/08/04, 15:33
- Voor RAID raad ik 3Ware aan.
- Harddisk kan ata/sata zijn in jouw geval
- In een 2U kast is Intel of AMD allebei geen probleem
- 1024MB 400Mhz is verstandig. Maar je kan, omdat de server niet al te zwaar wordt belast, beginnen met 512MB en later bijsteken.
- UPS > Daar zorgt het DC voor.
- Plesk 7 icm met Redhat Entrerprise is een goede keuze. Je zou ook kunnen kiezen voor FreeBSD/Plesk 7.

Patricko
02/08/04, 15:44
De server zal niet in een datacenter worden geplaatst, de server komt hier in bedrijf te staan. Server krijgt eigen bedrijfs internet lijn met snelle upstream en eigen ip. als we de server vol hebben gaan we over naar een datacenter.

bedankt voor je reply mihostnet.

flecxie
02/08/04, 15:52
Origineel geplaatst door Patricko
De server zal niet in een datacenter worden geplaatst, de server komt hier in bedrijf te staan. Server krijgt eigen bedrijfs internet lijn met snelle upstream en eigen ip.


Waarom kies je voor een 2U en geen "gewone" case?
Een 2U neemt nl. een vrij groot oppervlak in beslag...

XS-24
02/08/04, 18:43
Als ze nou ee rack in het bedrijf hebben?

Schaap
02/08/04, 20:52
Origineel geplaatst door flecxie


Waarom kies je voor een 2U en geen "gewone" case?
Een 2U neemt nl. een vrij groot oppervlak in beslag...



De server zal niet in een datacenter worden geplaatst, de server komt hier in bedrijf te staan. Server krijgt eigen bedrijfs internet lijn met snelle upstream en eigen ip.


Raad eens waarom..

Als hij later naar een datacenter wilt verhuizen is hij dan 4 of 5U kwijt..
(Dus is het wel slim om €100 meer te betalen voor een 19" rack.)

Ahead-IT
03/08/04, 03:10
Dan koop je best een 3U tower, die kan je voor beide gebruiken.

Patricko
03/08/04, 16:53
jep we hebben een grote 19" kast in bedrijf ;)
en het is makkelijk om de rack vanuit het bedrijf te verplaatsen naar een datacenter.

Patricko
03/08/04, 17:00
welke raid methode gebruiken jullie voor je gegevens, welke zijn methoden zijn betrouwbaar voor je gegevens. Een collega rade me raid1 aan, is dit de juiste keuzen of zeggen jullie je bent gek als je die methode kiest.

Wido
03/08/04, 17:31
Wij gebruiken raid5, deze slurpt minder hard-disks en is toch snel en veilig.

Schaap
03/08/04, 18:53
Wij gebruiken raid5, deze slurpt minder hard-disks en is toch snel en veilig.


RAID 5 heb je minimum 4 schijven voor nodig, voor RAID 1 heb je er 2 nodig. Wanneer je voor meer schijven dan 2 gaat neem je dan best RAID 5.

mihosnet
03/08/04, 18:55
Raid 1 is voor zijn geval het best.

XF-RICK
03/08/04, 21:47
Origineel geplaatst door Schaap


RAID 5 heb je minimum 4 schijven voor nodig, voor RAID 1 heb je er 2 nodig. Wanneer je voor meer schijven dan 2 gaat neem je dan best RAID 5.

Ik denk dat betrouwbaarheid toch wel de "keyfactor" is in zijn opstelling, snelheid is natuurlijk altijd handig....maar je raid config zal altijd de bottleneck blijven. Daarom mijn advies, ga voor RAID 1.

Ahead-IT
03/08/04, 22:06
Origineel geplaatst door Schaap


RAID 5 heb je minimum 4 schijven voor nodig, voor RAID 1 heb je er 2 nodig. Wanneer je voor meer schijven dan 2 gaat neem je dan best RAID 5.
4 schijven? 3 bedoel je dus

http://www.acnc.com/04_01_05.html

Schaap
04/08/04, 00:20
Oops :x

XF-RICK
04/08/04, 01:21
Origineel geplaatst door Patricko
Hallo allemaal,

Ik gaat een server opzetten in een 2U behuizing, nu is mijn vraag welke merken/typen hardware ik moet gaan aanschaffen en welke software, en welk raid systeem het beste is (raid1?).

Hardware:
- Moederbord (alles onboard? of niet)
- Harddisk (ata, sata, scsii)
- Processor (Amd, Intel)
- Interne Werkgeheugen (512/1024MB ddr 400mhz)
- Ups

Software:
Ik zat te denken aan Linux Redhat Enterprise Edition
Plesk 7

De server zal niet al te zwaar belast worden er komen max 50 klanten op te staan.

Als ik nog wat vergeten ben hoor ik dit graag.


Alvast bedankt allemaal.

Heb je een bepaald budget? Aangezien ik geen 3ware zou aanraden als het zo goedkoop mogelijk moet zijn. RAM 512 MB is in de meeste gevallen genoeg, maar zou toch 1024 adviseren. Wat betreft de processor, kijk wat beide merken je kunnen bieden voor een bepaalde prijs. Denk dat 180 ~ 200 EURO een nette prijs is voor de processor.

Ik spreek uit ervaring dat on-board video toch best aardig handig is (geen gerommel met videokaarten), of je vergeet toevallig een videokaart te bestellen (whoops).

Ik zou echter niet voor een onboard nic gaan, krijg je in de meeste gevallen zoiets als, Realtek, VIA (Rhine) of dergelijke. In praktijk zal het qua performance niet zo heel veel uitmaken, het kan echter wel voorkomen dat het je processor meer belast. Mijn advies is danwel een 3com of een Intel NIC.

Wat betreft de harde schijf, je zou Maxtor 80 GB schijven kunnen nemen, en deze door middel van S-ATA RAID in RAID 1 kunnen "mirroren". Wil je echter iets meer uitgeven, en semi-scsi schijven hebben, dan zijn de Western Digital Raptors wellicht een leuke optie.

Mocht je nog vragen, betreffende advies over hardware....vraag maar raak, daar zijn we immers voor.

;)

Patricko
04/08/04, 11:14
Nee we hebben geen budget, het mag best wat kosten, het moet namelijk ook niet zijn dat de server elke 3 maanden een mankement heeft ;)

Ahead-IT
04/08/04, 12:19
Pentium IV 2.8/800/1MB
Supermicro SC811T-250, 1U met sliding rails + hot-swap SATA
Supermicro P4SCi met Dual Intel Gbit LAN
2 x 512MB DDR400
3Ware 8006-2LP + 64 bit riser
2 x Western Digital Raptor 37GB SATA @ 10 000rpm
===================================
Prijs/kwaliteit zit je TOP

Patricko
05/08/04, 16:06
Bedankt, voor de reacties. Ik gaat even kijken naar de genoemde componenten en stel een lijstje samen en leg dit voor om de componenten te gaan bestellen. TOP!

kilobit
05/08/04, 16:30
Origineel geplaatst door Patricko

Software:
Ik zat te denken aan Linux Redhat Enterprise Edition
Plesk 7


Tenzij je zin hebt om $350 per jaar te betalen om up2date te kunnen gebruiken raad in enterprise af.

Patricko
06/08/04, 11:28
Hmm welk OS zou dan wel passend zijn, 350euries per jaar voor updates vind ik wel wat overdreven.

Graffix^
06/08/04, 11:39
Ik zou Fedora doen :)

Patricko
06/08/04, 18:03
Fedora heb ik nooit geprobeerd, heb altijd met redhat 7 en 9 gerommeld ;) wat is het voordeel van fedora? ten opzichte van redhat 9.
Als Fedora goed werkt en voordelen heeft dan zal ik zeker fedora gaan uitproberen.

SCS
07/08/04, 15:37
Fedora is het 'gratis' vervolg na Redhat 9. Redhat projecten zijn nu gericht op de enterprise versies.

Je zult fedora lekker vinden werken omdat het practisch hetzelfde werkt als redhat. Ben zelf er ook naar overgestapt en ben er zeer tevreden mee :) En dan heb je niet idd al die up2date issues.

Echter.. Je wou plesk 7 gebruiken? Ik zit zelf momenteel ook helemaal te spitten in configuratieopties aangezien wij zelf ook een server willen neerzetten. Plesk 7 reloaded is nog niet officieel Fedora core 2 ondersteunend geloof ik? Zal wel niet lang meer duren gok ik en waarschijnlijk werkt het ook wel gewoon. Maar daar kan vast iemand anders hier meer nuttigs over zeggen.

Schaap
07/08/04, 15:43
Origineel geplaatst door Graffix^
Ik zou Fedora doen :)

Laat je software RAID (SATA) maar eens werken op Fedora Core I of II

Als je Hardware raid wil doen met Fedora, dan geeft hij de 2 hardeschijven appart weer, niet echt leuk, want als gevolg werkt het "ding" compleet niet.

S2S-Robert
07/08/04, 16:01
Hele nasty keuze waar je voor staat, je zou nog kunnen kijken naar centos & whiteboxlinux, dat zijn repacks van de SRPM's van RHEL. Dat is dan nog de tussenweg, maar je weet nooit hoe lang de SRPM's nog beschikbaar zijn en dus of er updates komen.

Ik heb fedora (core 1 & 2) op 2 servers geprobeerd in combinatie met cPanel en op beide servers was het een ellende. Uiteindelijk maar voor RHEL gegaan, kost wat, maar geen gezeik meer.

Patricko
09/08/04, 11:48
hmm het wordt er niet echt gemakkelijker op om een keuze te maken welke os nou het beste is om te gaan gebruiken. :S

ik had gelezen dat fedora een release circle heeft van 3 maanden en dat daarna alleen security updates voor de nieuwe versie komen, om nou je server elke 3 maanden opnieuw te installeren is ook niet alles.

die enterprise edities as, es zijn best nog aan de prijzige kant, maar als ik toch voor de enterprise editie gaat welke zou dan het beste zijn om aan te schaffen, ik denk zelf dat de es voldoende is of heeft er iemand ervaring mee en zegt nee je kut beter de duurste nemen.

S2S-Robert
09/08/04, 16:05
ES is meer dan voldoende. AS is veel te overpowered waar je het voor gaat gebruiken. Wijzelf draaien ES en tot nu toe geen problemen met het OS meer gehad (*afkloppen*).

Het enige nadeel is inderdaad dat het behoorlijk aan de prijzige kant is, misschien dat in het groot inkopen geen gek idee zou zijn als je genoeg hosters bij elkaar weet te krijgen.

Patricko
09/08/04, 18:10
Bedankt voor de info.

MoRRiS
13/08/04, 12:43
Origineel geplaatst door XF-RICK


Ik denk dat betrouwbaarheid toch wel de "keyfactor" is in zijn opstelling, snelheid is natuurlijk altijd handig....maar je raid config zal altijd de bottleneck blijven. Daarom mijn advies, ga voor RAID 1.

Als je voor betrouwbaarheid, dan wil je toch juist raid5 ?
Tenminste, dat versta ik onder betrouwbaarheid, dat het systeem doordraait als er 1 schijf uitvalt, en je deze snel online kunt wisselen en deze zal rebuilden.
Ook blijft bij raid5 het systeem zonder meer bootable ongeacht welke schijf uitvalt.
Dit 'kan' (hoeft niet) nog wel eens een probleem zijn bij raid1

Om de redundancy verder op te voeren kan je dan bijvoorbeeld nog hot-spare's toevoegen.

Raid5 kan al vanaf 3 HD's

MoRRiS
13/08/04, 12:50
Origineel geplaatst door Schaap


Laat je software RAID (SATA) maar eens werken op Fedora Core I of II

Als je Hardware raid wil doen met Fedora, dan geeft hij de 2 hardeschijven appart weer, niet echt leuk, want als gevolg werkt het "ding" compleet niet.

Software raid zou ik zowieso af willen raden bij servers.
Het is leuk om eens mee te spelen, maar niet geschikt voor produktie omgevingen.

Hardware raid met bijv. 3Ware werkt prima, ook op Redhat en Fedora.
Je ziet dan geen losse harde schijven, alleen 1 device per array meestal dus /dev/sda

galious
13/08/04, 12:58
Ik heb geen verstand / ervaring met Fedora. Het gebruiken van HW-RAID is over het algemeen geen probleem met de verschillende OSsen, ze zien het gewoon als 1 disk. Maar een hot-rebuild wordt wel een probleem als je HW-RAID niet als zodanig herkent wordt. Dan kan dit alleen gedurende de restart van de server en om dan een 80GB schijf te gaan dupliceren willt wel eens een minuutje of 10 in beslag nemen. Of-te-wel test / kijk na of een hot-rebuild kan, anders heb je zo weinig (niet volledig nutteloos) aan de RAID.

Martin

Mog
13/08/04, 12:59
Origineel geplaatst door MoRRiS


Als je voor betrouwbaarheid, dan wil je toch juist raid5 ?
Tenminste, dat versta ik onder betrouwbaarheid, dat het systeem doordraait als er 1 schijf uitvalt, en je deze snel online kunt wisselen en deze zal rebuilden.
Ook blijft bij raid5 het systeem zonder meer bootable ongeacht welke schijf uitvalt.
Dit 'kan' (hoeft niet) nog wel eens een probleem zijn bij raid1

Om de redundancy verder op te voeren kan je dan bijvoorbeeld nog hot-spare's toevoegen.

Raid5 kan al vanaf 3 HD's


Raid 1 met een spare werkt net zo veilig, raid 5 heb je alleen meer space en snelheid.

Ahead-IT
13/08/04, 13:04
Maar RAID 5 duurt dan weer langer om te rebuilden ... het heeft steeds voor- en nadelen.

MoRRiS
13/08/04, 13:06
Yep, het wordt ook medebepaald natuurlijk door je budget.
Raid5 kan je weer makkelijk(er) uitbreiden door er schijven bij te hangen.
(wel opletten, niet iedere raid5 kaart ondersteund array resizing)