PDA

Bekijk Volledige Versie : Wettelijke rente rekenen



ActiveDomain
02/08/04, 12:27
Ik had even een kleine vraag. Vrij veel klanten hebben tegenwoordig de nare eigenschap facturen te laat te betalen. Nou vind ik het niet erg als iemand pas na 21 dagen betaalt, maar gezien ik de meeste leveranciers ook elke maand moet betalen is binnen 30 dagen wel altijd zo prettig. Is het mogelijk om klanten die dus pas na 1 maand betalen wettelijke rente te rekenen en zo ja, hoeveel is dit precies? En ben je verplicht dit van te voren te vermelden (behalve dat het misschien wel slim is om te doen)?

Dit niet echt om klanten te pesten ofzo, maar meer om ze te stimuleren op tijd te betalen. Zo krijgen mijn klanten dus ook een kleine korting bij vooruitbetaling.

Ik kon er weinig over vinden met Google, kreeg alleen wat Algemene Voorwaarden terug van bedrijven en een verhaal over wettelijke rente bij salaris.

Groeten,
Dick.

olafb
02/08/04, 12:33
Volgens mij kun jij zeker administratie kosten erbij rekenen als het jouw meer tijd heeft gekost en werk. Hier staat volgens mij geen bepaald percentage op maar had iets met verhoudingen te maken het moest reeel bedrag zijn.

dotnetjunkie
02/08/04, 12:35
Ik heb nog geen enkel bedrijf tegengekomen die rente aanrekent, ik zou er dus niet aan beginnen. Wat je best kan doen is gewoon een 1ste herennering sturen, en wordt daar bvb. binnen de week geen gehoor aan gegeven dan stuur je een aanmaning en reken je daar een herenneringskost bij van bvb. 7 EUR.

ActiveDomain
02/08/04, 12:41
Het incassobureau rekent ook gewoon die rente door aan klanten. Maar een incassobureau gebruik ik liever niet, omdat het extra kosten met zich mee brengt en de klant er ook niet echt blijer van wordt. Vandaar dat ik liever zelf die rente reken.

Herinneringskosten van bijv. 7 euro moet je geloof ik wel opnemen in je AV dan. Kan ik op zich ook wel gaan doen, maar 7 euro is veel op een factuur van 12 euro, maar weinig op een factuur van 5000 euro. En beide facturen komen voor.

olafb
02/08/04, 12:48
Origineel geplaatst door ActiveDomain


Herinneringskosten van bijv. 7 euro moet je geloof ik wel opnemen in je AV dan. Kan ik op zich ook wel gaan doen, maar 7 euro is veel op een factuur van 12 euro, maar weinig op een factuur van 5000 euro. En beide facturen komen voor.

Je kan toch ook bijv. 3 % van het bedrag rekenen?

ActiveDomain
02/08/04, 13:12
True, maar als je een percentage gaat rekenen is dat hetzelfde idee als de wettelijke rente. Het lijkt me handiger om dat dan te vermelden, gezien ik dat dan gewoon mag rekenen volgens de wet.

HBCS
02/08/04, 13:16
ik denk dat de belangrijkste vraag is wil jij je klanten tevreden houden ??
ik denk dat als jij rente gaat rekenen dat er dan mischien wel een paar zullen afvallen en ik weet niet of dat het beetje rente wat je krijgt goed maakt

ik zou er 2X over nadenken

ActiveDomain
02/08/04, 13:26
Het gaat voornamelijk om wat grotere bedrijven, dus dat is sowieso wat minder persoonlijk dan. Bij kleinere klanten is die paar cent rente ook niet echt boeiend.

V. Kleijnendorst
02/08/04, 13:50
http://www.justitie.nl/publiek/rechtshulp_en_rechtspraak/wettelijke_rente/index.asp

Bij incasso maakte ik er in het verleden wel gebruik van.

deze voorwaarden zijn opgenomen in de algemene voorwaarden die ik toen ter hand had:



Indien huurder niet op tijd betaalt, is hij van rechtswege in verzuim. Vanaf de datum van verzuim is huurder over het openstaande bedrag de wettelijke rente, vermeerderd met 2 % op jaarbasis verschuldigd, waarbij een gedeelte van een maand als een maand geldt.

4. Indien huurder ook na sommatie in gebreke blijft het verschuldigde bedrag te betalen, is hij daarenboven gehouden tot vergoeding van incassokosten. Onder incassokosten wordt verstaan alle kosten die verhuurder in en buiten rechte maakt voor de invorde-ring van het verschuldigde bedrag met een minimum van 15% van het verschuldigde bedrag dan wel, indien het verschuldigde bedrag kleiner is dan € 500,- (excl. BTW), met een minimum van € 75,- (excl. BTW).

Friend
02/08/04, 14:25
uh, even een opmerking.

Wettelijke rente zou ik alleen gebruiken als de klant niet meer commercieel interessant is. Dus als de klant met klachten etc dreigt op te stappen en als jij de klant ook liever kwijt dan rijk bent.

een betere stap is om een klant een korting te geven (vindt de klant ook veel leuker), als tegenprestatie vraag je de klant een machtiging te laten tekenen voor automatische incasso. De korting die je geeft is gelijk aan de rente die het jou kost als je het geld later binnenkrijgt en kost je dus bijna niets.

Wettelijke rente reken je nooit als een klant voor de eerste keer na de vervaldatum van een factuur betaald. Dat zou jij ook geen slimme oplossing lijken (verplaats je even naar de positie als klant die op dag 31 een aanmaing krijgt met daarbij nog even een x bedrag extra als incassokosten (klant loopt gillend weg en komt nooit meer terug.)

edit:
neem het e.e.a. ook op in de algemene voorwaarden.

Ahead-IT
02/08/04, 16:41
De ontvangst van de factuur geldt van rechtswege en volgens art.1139 van het Burgelijk Wetboek als ingebrekestelling zonder dat er enige akte nodig is en alleen door verstrijken van de termijn. In geval de betaling niet volgt binnen de acht dagen na het opzenden van een aangetekend schrijven is de schuldenaar gehouden bij toepassing van art.1147 van het Burgelijk Wetboek tot betaling van een schadevergoeding wegens wanbetaling, conventioneel en onverminderbaar vastgesteld op 12%, met een minimum van 25 EURO. Alle klachten dienen binnen de vijf dagen aangetekend te gebeuren.

--> dit is wel voor België

119BW
21/08/04, 19:16
Echt ge-googled heb je niet, anders was je direct of indirect wel uitgekomen op http://www.wettelijkerente.dds.nl

Daar staat uitgebreide informatie over de wettelijke rente en een module om het bedrag van de wettelijke rente te berekenen.

Of het commercieel gezien slim is 'm in rekening te brengen is iets anders.

Wel is het zo dat ingeval van handelstransacties (kortgezegd: tussen bedrijfsmatige zakenpartners) een tarief van ca 9% geldt en dit automatisch verschuldigd wordt (zonder aanzegging of facturering).
Van de ontvangen betalingen kan vervolgens eerst de rente voldaan worden en daarna pas de hoofdsom. Zo blijft er altijd een deel van de rentedragende hoofdsom over, ingeval met niet ook de volledige rentesom voldoet.



Origineel geplaatst door ActiveDomain
Ik had even een kleine vraag. Vrij veel klanten hebben tegenwoordig de nare eigenschap facturen te laat te betalen. Nou vind ik het niet erg als iemand pas na 21 dagen betaalt, maar gezien ik de meeste leveranciers ook elke maand moet betalen is binnen 30 dagen wel altijd zo prettig. Is het mogelijk om klanten die dus pas na 1 maand betalen wettelijke rente te rekenen en zo ja, hoeveel is dit precies? En ben je verplicht dit van te voren te vermelden (behalve dat het misschien wel slim is om te doen)?

Dit niet echt om klanten te pesten ofzo, maar meer om ze te stimuleren op tijd te betalen. Zo krijgen mijn klanten dus ook een kleine korting bij vooruitbetaling.

Ik kon er weinig over vinden met Google, kreeg alleen wat Algemene Voorwaarden terug van bedrijven en een verhaal over wettelijke rente bij salaris.

Groeten,
Dick.

lumomm
21/08/04, 20:30
Hoi,

Wat je in dit geval het beste kunt doen is zogenaamde betalingstermijn korting te geven.

Bijv.:
Betaald een klant binnen
7 dagen 5% korting
14 dagen 3% korting
etc.

Dit kun je zelf bepalen. Dit zou je dan onderaan de factuur kunnen vermelden. En vermeldt dit dan ook in de Algemene Voorwaarden.

Dit is een veel gebruikte methode en de enigste methode die ik ken tot nu toe.

mordamus
21/08/04, 20:43
je zou ook kunnen overwegen om automatische incasso te nemen

qua kosten is dit goed te doen, nadeel alleen is dat ze binnen 30 dagen de order kunnen anuleren

jacqieline
22/08/04, 00:29
Origineel geplaatst door mordamus
je zou ook kunnen overwegen om automatische incasso te nemen

qua kosten is dit goed te doen, nadeel alleen is dat ze binnen 30 dagen de order kunnen anuleren Ik had laatst gesproken met een medewerker van een groot bedrijf in betaalsystemen via internet (maar even geen namen noemen). Voor onze klanten hadden we al vaker van hun diensten gebruik gemaakt dus ben al aardig bekend bij die mensen.
Die vertelde dat hij in deze branche veel problemen tegenkwam met storneren van machtigingen. Een aanzienlijk groot percentage klanten storneert doodleuk. En sommige banken leggen jou als bedrijf ook nog een boete op voor een stornatie van 5 euro. Dus heb je én je betaling niet én je moet nog geld er boven op leggen.
Hun hadden veel klanten in de hostingwereld en hoewel het hun bussiness is vond die medewerker het zo eerlijk me dat toch even te vertellen.