PDA

Bekijk Volledige Versie : E-Dentify server apollo down wegens mislukte kernel update



s2software
30/07/04, 14:50
Wegens een mislukte kernel update door ons serverbeheer bedrijf is onze server apollo offline.
Wij zullen er alles aan doen deze zo snel mogelijk weer online te krijgen.

s2software
30/07/04, 18:23
Ik krijg net te horen dat de server vastloopt bij GRUB, de bootloader.

S2S-Robert
30/07/04, 19:44
Sterkte, dat lijkt me goed kut...

Guust
30/07/04, 19:54
Dat kan niet komen door een kernel upgrade? :/

Debma
30/07/04, 20:19
gewoon je oude kernel terug zetten en opnieuw beginnen.

Guust
30/07/04, 20:21
Bootloader komt voor zover ik weet voor de kernel dus dat zou dan niet mogelijk zijn. Daarom zei ik ook al dat het niet kan komen door een kernel upgrade.

Debma
30/07/04, 20:37
Wat krijg je dan voor error?

galious
30/07/04, 23:39
Origineel geplaatst door Guust
Bootloader komt voor zover ik weet voor de kernel dus dat zou dan niet mogelijk zijn. Daarom zei ik ook al dat het niet kan komen door een kernel upgrade.

Bootloader komt inderdaad voor het OS, maar als hij je OS niet kan vinden doet hij ook niet veel meer...

Voornamelijk LILO had hier problemen mee (na een kernelupdate altijd LILO draaien), GRUB volgens mij wat minder, doordat hij de bestandssystemen herkent en hier zelf op basis van de naam de juiste kernel in zoekt; nietemin blijft het natuurlijk mogelijk dat GRUB de kernel niet kan vinden...

Martin

e-wizard
30/07/04, 23:46
Die serverbeheer bedrijven van 1 euro per maand zijn ook niet meer wat ze geweest zijn :(

Debma
31/07/04, 00:10
Origineel geplaatst door galious


Bootloader komt inderdaad voor het OS, maar als hij je OS niet kan vinden doet hij ook niet veel meer...

Voornamelijk LILO had hier problemen mee (na een kernelupdate altijd LILO draaien), GRUB volgens mij wat minder, doordat hij de bestandssystemen herkent en hier zelf op basis van de naam de juiste kernel in zoekt; nietemin blijft het natuurlijk mogelijk dat GRUB de kernel niet kan vinden...

Martin

Ik denk dat de grub niet goed is (label)
Maar zolang de TS geen error code geeft weten we niets natuurlijk.

@S2software
Kan je lokaal bij je server?

s2software
31/07/04, 00:25
Ik kan niet lokaal bij mijn server, ik hoor alles via mijn leverancier.

Debma
31/07/04, 00:31
Origineel geplaatst door s2software
Ik kan niet lokaal bij mijn server, ik hoor alles via mijn leverancier.

Wat is de error die ze krijgen?

EDIT:
@ E-dentify
Je hebt je zaakjes niet op orde.
Ik weet niet wie je leverancier is maar het lijkt me zaak dat je een andere zoekt.
Alleen een kernel upgrade mag nooit zo een lange downtime opleveren.

Is geen Flame maar als goed advies bedoeld.

chielsen
31/07/04, 01:25
Waarom zou je die dan ook niet zelf doen? Binnen 10 minuten gepiept en dan ben je vrij zeker dat het in orde is...

S2S-Robert
31/07/04, 01:45
Als hij een server management bedrijf heeft dan is dat waarschijnlijk de reden dat ie niet zelf een kernel upgrade doet lijkt me.

Dat je niet lokaal bij je server kan is vervelend, maar ik neem aan dat er wel remote hands beschikbaar is niet?

Debma
31/07/04, 02:03
Origineel geplaatst door S2S-Robert
Als hij een server management bedrijf heeft dan is dat waarschijnlijk de reden dat ie niet zelf een kernel upgrade doet lijkt me.

Dat je niet lokaal bij je server kan is vervelend, maar ik neem aan dat er wel remote hands beschikbaar is niet?

"server management bedrijf" Hmmm...

Grappige naam.

De naam niet waardig als dit het resultaat is van een kernel upgrade!!!

Als deze de kernel remote upgraded snap ik de meerwaarde zowiezo niet.
Als hoster moet je dit toch minimaal zelf kunnen.
Het is allemaal wel leuk en aardig.
MAAR wat nu !!???

e-wizard
31/07/04, 02:42
Origineel geplaatst door S2S-Robert
Als hij een server management bedrijf heeft dan is dat waarschijnlijk de reden dat ie niet zelf een kernel upgrade doet lijkt me.

Dat je niet lokaal bij je server kan is vervelend, maar ik neem aan dat er wel remote hands beschikbaar is niet?

Nou als ze bij easydedicated zitten kun je wachten tot maandag.
Lekker goedkoop.

s2software
31/07/04, 12:27
Server is inmiddels weer online.
EasyDedicated heeft een extra hardeschijf bijgeplaatst en daarop een nieuwe Redhat installatie gezet.
Daarna zijn alle gegevens verplaatst van de oude naar de nieuwe schijf.

Verder heb ik in het ook wel zelf kernel updates gedaan.
Ik heb dit bedrijf ingeschakeld om de servers net een beetje extra te beveiligen.

Beyonder
31/07/04, 13:26
Even voor de duidelijkheid:

Indien er een kernel upgrade gedaan wordt bestaan er twee kernels:

De oude
De nieuwe

Met een optie geef je in de reboot aan van welke kernel geboot moet worden. Indien een reboot met de nieuwe kernel niet werkt dan geeft de GRUB bootloader simpelweg twee kernels aan en kan men kiezen voor een reboot met de oude Kernel.

In dit geval kan het dus ONMOGELIJK liggen aan de kernel upgrade. Ga er maar vanuit dat het probleem lag aan de harde schijf zijn bootsector, indien de GRUB loader niet gevonden kon worden.

Dit vermoeden wordt bevestigd doordat de leverancier van de server koos voor het plaatsen van een NIEUWE HDD.

Ik kan alleen maar concluderen dat de bootsector stuk was en dat dit naar voren kwam door de reboot. Dat op hetzelfde moment de kernel geupgraded was is simpelweg toeval.

Wijs niet te snel een vinger naar een partij maar krijg eerst de feiten op een rij :)

PimEffting
31/07/04, 20:54
Tip:

Voer onderhoud 's avonds na 21:00 uit. Dan heeft bijna niemand er last van als de server een paar uurtjes onbereikbaar is.

WebBizz
31/07/04, 20:56
Nog beter: na 00:00 uur

McRox
31/07/04, 23:56
Origineel geplaatst door WebBizz
Nog beter: na 00:00 uur

Nog beter: wanneer je iemand hebt die 1 meter van de server is verwijderd om iets te kunnen doen als er wat gebeurd. (Liever overdag met onsite hands dan erg laat zonder iemand die wat kan doen als er iets mis gaat)

Een mislukte kernel update kan een keer mis gaan, maar met GRUB en een remote reboot switch is het op te lossen door de default kernel op de WERKENDE kernel te zetten en een zogeheten "reboot once" met de nieuwe kernel doen :)

Naar welke kernel is 't ge-update? De laatste belangrijke kernel patches waren van begin juli ;)

olaf_l
01/08/04, 12:35
Ik wil niet veel zeggen, maar ik kan zowel www.e-dentify.nl als mijn eigen homepage www.laagdal.nl nog steeds niet opvragen :(

SNS
01/08/04, 13:27
e-dentify.nl is wel te bereiken vanaf hier, laagdal.nl niet.

PimEffting
01/08/04, 13:39
Origineel geplaatst door WebBizz
Nog beter: na 00:00 uur
De meeste mensen liggen op dat tijdstip lekker op één oor ;)
Dat is inclusief systeembeheerders, overigens.

Dominic
01/08/04, 14:04
Origineel geplaatst door Unexplained

De meeste mensen liggen op dat tijdstip lekker op één oor ;)
Dat is inclusief systeembeheerders, overigens.

Dan heb jij toch verkeerde systeembeheerders hoor...
Als wij onderhoud moeten uitvoeren gebeurt dit tussen 02:00 en 07:00
Dus dan liggen systeembeheerders niet op één oor... is maar net hoe je het in plant.

Mikey
01/08/04, 14:06
Ja meeste onderhoud wat ik doe is ook pas na 00:00, zeker als er bepaalde services gerestart moeten worden, zo hebben de minste menser er last van.

Valentino
01/08/04, 14:07
Een profesionele partij voert zijn onderhoudswerkzaamheden waar klanten eventueel last van kuinnen ondervinden op een tijdstip uit wanneer de server het minst gebruikt word.

Ik heb laatst onderhoud uitgevoerd aan mijn server, dit heb ik om 3 uur snachts gedaan.

WebBizz
01/08/04, 14:48
Origineel geplaatst door McRox


Nog beter: wanneer je iemand hebt die 1 meter van de server is verwijderd om iets te kunnen doen als er wat gebeurd. (Liever overdag met onsite hands dan erg laat zonder iemand die wat kan doen als er iets mis gaat)

Een mislukte kernel update kan een keer mis gaan, maar met GRUB en een remote reboot switch is het op te lossen door de default kernel op de WERKENDE kernel te zetten en een zogeheten "reboot once" met de nieuwe kernel doen :)

Naar welke kernel is 't ge-update? De laatste belangrijke kernel patches waren van begin juli ;)

Bedoelde ik eigenlijk ook. Kernel updates en dergelijke doen wij altijd na 00:00 uur en in het datacenter zelf, nooit op afstand als het productieservers betreft.