PDA

Bekijk Volledige Versie : Server configuratie - Is dit wat?



MediaServe
27/07/04, 14:23
Ik ben al een tijdje bezig met het uitbreiden van m'n Internet bedrijfje, voorheen deed ik alleen webdesign, binnenkort ook hosting! :)

Ik heb onlangs een server samengesteld waarvan ik denk dat hij aan mijn eisen voldoet. Ik wou graag een niet al te dure server, maar toch één die een aardig tijdje mee kan.

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen van deze configuratie. Ben ik iets vergeten? Past alles bij elkaar? Zijn er goede/slechte ervaringen bij de componenten?

Even als sidenote: Qua budget zit ik met dit systeem ongeveer op mijn maximum. Er kan natuurlijk nog wel een paar tientjes bij, maar liever ga ik niet over deze prijs heen!


Mijn configuratie:


chassis
Chenbro RM223 (http://www.chenbro.com.tw/product/product.jsp?p=3&s=302&pid=76) vanwege de lage prijs (€219 bij ServerShop) en hij is inclusief voeding.

mainboard
Asus PSCH-L (http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=PSCH-L) vanwege alle specificaties die erop zitten. Ik wou sowieso 800 MHz FSB, ECC geheugen, SATA RAID, VGA en Gigabit LAN. Het bord kost €160 bij Salland.

processor
Intel Pentium 4 - 3.00 GHz - 800 MHz FSB - HyperThreading - 512 KB
Ik heb gekozen voor de 3 GHz omdat de gigahertz mijlpaal niet slecht staat in de specificaties! :)

harddisks
Ik zat te denken aan 2x 160 GB Hitachi SATA schijven. Uiteraard 7200 rpm en 8192 KB Cache. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ze in RAID 0 of 1 zet. Het denk in RAID 1 (mirroring), aangezien ik in die Chenbro behuizing later nog 2 extra schijfen zou kunnen toevoegen voor extra ruimte.

memory
Kingston 512MB DDR PC3200 ECC
Ik wou liever 1GB, maar vanwege de financiën lijkt me 512MB een betere oplossing. 512MB kost €114 bij Salland. 256MB kost €60. Kan ik beter 2x 256MB erin zetten? Of misschien toch maar een keer slikken en voor 2x 512MB gaan?

optical
Ik heb reeds een zwarte Samsung DVD speler gekocht :)

floppy
En ik heb ook reeds een zwarte floppy drive gekocht!

Met deze configuratie zit ik incl.BTW tussen de €1000 en €1100 euro.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties! En bedankt voor het lezen van dit hele verhaal! :D

S2S-Robert
27/07/04, 14:34
Ik zou er zeker 1GB inzetten. Je kan beter 200Mhz op je cpu besparen en dat in geheugen stoppen, daar win je meer mee. Of laat die DVD speler zitten, zo vaak hoef je hopelijk geen reinstall te doen met DVD's, voor die keren dat het moet kun je wel even een cd-rom/DVD speler aansluiten.

Verder ziet het er wel netjes uit :)

[edit]
Of maak van die 160GB schijven 120GB, je gaat die 120 toch nooit volzetten, dus daar bespaar je dan ook al op. Geheugen is het toverwoord!

Deimos
27/07/04, 14:46
Vergeet niet om van te voren te controleren of je OS wel de raid chipset ondersteund. Want in BSD is bijvoorbeeld nog veel niet ondersteund zeker wanneer het gaat om SATA Raid.

Ahead-IT
27/07/04, 14:53
Waarom 2U?

MediaServe
27/07/04, 14:55
Wat betreft het geheugen zal ik nog wel even doorsparen, ik wil liever niet inleveren op de processor of hardeschijven.
Wat betreft de DVD speler. Die had ik al een tijdje terug gekocht, die gaat er dus sowieso in. Zonde om op de plank te laten liggen ;)
Wat betreft het OS. Ik heb een Windows Server 2003 licentie gekocht. Ik neem aan dat die wel wordt ondersteund. :)

Nog even een vraagje: Hoe zit het met de warmte!? In de kast zitten dus 3 casefans, kan de 3GHz met zijn boxed cooler genoeg warmte afvoeren?

[edit]
Ik heb voor 2U gekozen omdat ik dan (betaalbaar) 4 HDD's kan installeren en een normale DVD+diskette. En vooral vanwege de cooling. Ik heb wel eens verhalen gelezen over slechte koeling in een rackmountable, dat is vrijwel altijd in een 1U kast. Dus vandaar 2U :)

timmeh
27/07/04, 15:00
In een 2u kast moet dit geen probleem zijn. Ik heb zelf ook verschillende boxed coolers in Procase 2u kasten draaien. Denk dat de kwaliteit van de kasten niet veel zullen verschillen.

S2S-Robert
27/07/04, 15:06
Origineel geplaatst door MediaCreations
[B]Wat betreft het geheugen zal ik nog wel even doorsparen, ik wil liever niet inleveren op de processor of hardeschijven.Je moet het zelf weten, maar ik zie niet in wat voor meerwaarde een 160GB schijf heeft t.o.v. een 120GB schijf. 120GB is voor hostinggebruik werkelijk meer dan voldoende en zéker als je windows gaat draaien is geheugen een must. Ik heb zelf al 1GB geheugen in m'n desktop zitten. Ik zou voor windows hosting zelfs nog meer geheugen reserveren...


Wat betreft de DVD speler. Die had ik al een tijdje terug gekocht, die gaat er dus sowieso in. Zonde om op de plank te laten liggen ;)
Wat betreft het OS. Ik heb een Windows Server 2003 licentie gekocht. Ik neem aan dat die wel wordt ondersteund. :)Yep dat lijkt me ook wel.


Nog even een vraagje: Hoe zit het met de warmte!? In de kast zitten dus 3 casefans, kan de 3GHz met zijn boxed cooler genoeg warmte afvoeren?In een 2U zal dat zondermeer geen probleem zijn. Wij hebben er eentje draaien in een 1U en daar is de warmte ook geen probleem. Er zitten erg goede 'stofzuigers' in lijkt het wel :D

Guust
27/07/04, 15:22
Ik zou in plaats van die Asus voor een serverboard gaan bijvoorbeeld een Intel S875WP1 of een Supermicro board...

timmeh
27/07/04, 15:43
Ik vind nog steeds dat de duurdere asus borden zeker wel in de richting komen qua kwaliteit. Ik denk dat deze server met 1024 mb zeker geen miskoop zal zijn :)

Weppel
27/07/04, 16:16
160gb is zeer zeker overkill. Denk ook even aan de traffic die je moet trekken om die 160gb vol te krijgen.

Wij draaien zelf enkele hostingmachines en de drukst bezette heeft nu 3.1gb in gebruik (rond de 75 klanten/websites).

Ahead-IT
27/07/04, 16:22
Origineel geplaatst door Weppel
160gb is zeer zeker overkill. Denk ook even aan de traffic die je moet trekken om die 160gb vol te krijgen.

Wij draaien zelf enkele hostingmachines en de drukst bezette heeft nu 3.1gb in gebruik (rond de 75 klanten/websites).
Je steekt er beter een WD Raptor schijf in.

Weppel
27/07/04, 16:24
Origineel geplaatst door VIPIT

Je steekt er beter een WD Raptor schijf in.

Juist, al is dat voor onze configuratie overkill.
Momenteel heeft die server 3x 80GB WD's. 2x 80GB in RAID1 voor OS etc, en 1x 80GB voor dagelijkse backups.

Mannekino
27/07/04, 16:55
Even positieve ervaring die ik heb met Melrow. Misschien zou je eens een quote kunnen vragen bij hun. Ik heb daar zelf drie maanden geleden een dual Opteron server gekocht. Niet helemaal in dezelfde prijsklasse als jouw setup. Maar ik denk dat ik daar weer een server ga kopen, ik wacht nog even tot ik de offerte binnen heb en dan ga ik vergelijken.

http://www.melrow.nl/melrow/rm/xeonp4/qp102s.htm

Ik ga zelf zoiets halen waarschijnlijk, je hebt ook 1U rackmounts met 4 bays dan kun je nog een in RAID5 configuratie gaan werken, wat me overigens wel zo veilig lijkt als je niet beschikt over een apart back-up systeem.

Maar heb een positieve ervaring overghouden aan mijn eerste aankoop daar, inmiddels hangt mijn dual Opteron box 105 dagen probleemloos in het rack, draait als een zonnetje. En hij was ook nog goedkoper als wanneer ik alle onderdelen los zou bestellen.

Schaap
27/07/04, 17:12
Of maak van die 160GB schijven 120GB, je gaat die 120 toch nooit volzetten, dus daar bespaar je dan ook al op. Geheugen is het toverwoord!


Dat scheelt €5 per schijf ;)

MediaServe
27/07/04, 18:29
Even offtopic :)


Ik ga zelf zoiets halen waarschijnlijk, je hebt ook 1U rackmounts met 4 bays dan kun je nog een in RAID5 configuratie gaan werken, wat me overigens wel zo veilig lijkt als je niet beschikt over een apart back-up systeem.Ik zou niet zo snel voor RAID 5 kiezen, aangezien parity een erg langzame manier is van datarecovery. Dan zou ik liever voor RAID 10 gaan.

microboy
27/07/04, 21:59
hmm, kijk nog eens op progress.nl voor de chassis :)
kom je mischien wat goedkoper uit..

haha, en nog iets.. mischien klinkt voor sommige primitief en achterlijk...

maar als je de koeling niet vertrouwt.. koop er een extra bij en zaag het stukje uit de chassis (tenzij er plaats genoeg is in het chassis) en plaats daar dan de extra fans. :D

hes ongebruikelijk, maar werkt perfect.!

doe dit alleen als je geen plaats heb he:P

''wel op een goed plek het gat zagen, waar het nut heeft''

Guust
27/07/04, 22:10
Origineel geplaatst door microboy
hmm, kijk nog eens op progress.nl voor de chassis :)
kom je mischien wat goedkoper uit..

haha, en nog iets.. mischien klinkt voor sommige primitief en achterlijk...

maar als je de koeling niet vertrouwt.. koop er een extra bij en zaag het stukje uit de chassis (tenzij er plaats genoeg is in het chassis) en plaats daar dan de extra fans. :D

hes ongebruikelijk, maar werkt perfect.!

doe dit alleen als je geen plaats heb he:P

''wel op een goed plek het gat zagen, waar het nut heeft''

Of je geeft wat euro's meer uit voor een goede case en je hoeft helemaal niet te zagen :p

phreak
27/07/04, 22:12
Origineel geplaatst door microboy
hmm, kijk nog eens op progress.nl voor de chassis :)
kom je mischien wat goedkoper uit..

haha, en nog iets.. mischien klinkt voor sommige primitief en achterlijk...

maar als je de koeling niet vertrouwt.. koop er een extra bij en zaag het stukje uit de chassis (tenzij er plaats genoeg is in het chassis) en plaats daar dan de extra fans. :D

hes ongebruikelijk, maar werkt perfect.!

doe dit alleen als je geen plaats heb he:P

''wel op een goed plek het gat zagen, waar het nut heeft''

Koop een goed chassis en je hoeft niet te zagen, zagen is dom en overbodig. Desalniettemin ben je dan ook in 1 klap je garantie kwijt.

S2S-Robert
28/07/04, 00:34
Origineel geplaatst door Schaap
Dat scheelt €5 per schijf ;) Dan maak je er 80GB schijven van, whatever.

Het gaat erom dat als er 1 onderdeel is in je server waar je niet op wil bezuinigen dat geheugen is. Processor, soit. HD, soit. DVD speler, soit. Maar géén geheugen.

MediaServe
28/07/04, 01:29
Het gaat erom dat als er 1 onderdeel is in je server waar je niet op wil bezuinigen dat geheugen is. Processor, soit. HD, soit. DVD speler, soit. Maar géén geheugen.I get the point ;)
Dat wordt dus 2x Kingston 512 MB DDR 400 ECC Unregistered à € 114,-

Ahead-IT
28/07/04, 01:55
Zou je niet beter geld stoppen in een serverboard? Geheugen kan je nog altijd bijplaatsen indien nodig.

MediaServe
28/07/04, 02:18
Zou je niet beter geld stoppen in een serverboard? Geheugen kan je nog altijd bijplaatsen indien nodig.Dat Asus bord is een serverboard ;) Maar dat laatste punt heb je wel gelijk aan. Een reepje geheugen erbij prikken kan inderdaad ook nog wel na een aantal weken.

Guust
28/07/04, 09:27
Origineel geplaatst door MediaCreations
Dat Asus bord is een serverboard ;)

Weet je dat zeker? :rolleyes: En toch vertrouw ik die boards niet helemaal... Mijn persoonlijke ervaring met Intel en Supermicro zijn een stuk beter.

Ahead-IT
28/07/04, 10:39
Origineel geplaatst door MediaCreations
Dat Asus bord is een serverboard ;)
En waaruit leid je dat af?

De geheugenbanken zitten verticaal tov de CPU. De ATX aansluiting zit voor de rackmount fans, alsook het geheugen. Tot zover ik zie; geen server moederbord voor de 19" standaard. Asus Serverboards beginnen bij 250 EUR dacht ik.

MediaServe
28/07/04, 18:56
Het is volgens Asus een server moederbord:

The PSCH-L is ASUS's entry-level serverboard which supports Intel Pentium 4 (Hyper-Threading-enabled) up to 3.06GHz or Intel Celeron up to 2.2GHz.. 800MHz of system bus provided by the Canterwood chipset (E7210 + 6300ESB) guarantees great performance.


Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben over de rackmountable kast compatibiliteit. Ik vond namelijk dit artikel: http://www.asus.com/products/server/chasis.htm

Ik heb overigens inmiddels de Chenbro RM223 behuizing besteld. Volgens de Asus site past in die behuizing niet de PSCH-L, maar de PSCH-SR. Dat bord is geoptimaliseerd voor rackmount behuizingen.

Als je de layout van de borden bekijkt...
PSCH-L (http://www.asus.com/products/server/srv-mb/psch-l/psch-l_l.jpg) en PSCH-SR (http://www.asus.com/products/server/srv-mb/psch-sr/psch-sr_l.jpg)
...dan ziet die laatste er inderdaad beter uit voor mijn behuizing.

De specificaties van de PSCH-SR (http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=PSCH-SR) zien er ook nog eens een stukje beter uit, maar daar betaal je dan ook een aantal tientjes meer voor. Ik vond hem in Nederland niet te koop via Internet, maar in Duitsland kan ik hem voor € 235 ,- kopen.

edit:
Op de website van Progress staat het volgende:
Asus Server Mainboard PSCH-L, ook geschikt voor 19"

En in de RM223 die hier (http://www.chenbro.com.tw/user_file/product/PDINS203.jpg) te zien is, hebben ze tevens een moederbord met 'normale layout' gebruikt.

Ik verwacht dus niet echt problemen met de PSCH-L, maar die PSCH-SR zou beslist een betere keuze zijn! :)

edit2:
Ik sta natuurlijk ook open voor andere moederborden! :)
Mijn eisen zijn:
- Support voor Pentium 4 3,0 GHZ HT 800 MHz
- DDR PC3200 ECC
- SATA RAID 1
- onboard Gigabit LAN
- onboard VGA

Guust
28/07/04, 21:05
Intel S875WP1, heeft het allemaal. Erg goed board. O.a. te koop bij Acesdirect.nl.

Ahead-IT
28/07/04, 21:11
Supermicro P4SCi ;)

Schaap
28/07/04, 21:43
Moet je weer alles van supermicro nemen :-/

Tyan Tomcat i7210
Tyan Tomcat i875PF

O ja: veel succes met het opzetten van SATA raid onder linux :(

MediaServe
29/07/04, 01:40
O ja: veel succes met het opzetten van SATA raid onder linuxHartstikke bedankt, maar dat heb ik niet nodig ;)
Wat betreft het OS. Ik heb een Windows Server 2003 licentie gekocht. Ik neem aan dat die wel wordt ondersteund.;)

Weppel
31/07/04, 09:48
Origineel geplaatst door MediaCreations
Hartstikke bedankt, maar dat heb ik niet nodig ;);)

Waarom nou Windows :(

timmeh
31/07/04, 11:06
Waarom niet?

Ahead-IT
31/07/04, 11:09
Groot gelijk, Windows 2003 Server is zeer goed!

Mikey
31/07/04, 12:14
Origineel geplaatst door VIPIT
Supermicro P4SCi ;)

walgelijk board, de rapid sata raid controller wordt zeer slecht ondersteund.

Ahead-IT
31/07/04, 12:19
Origineel geplaatst door Mikey


walgelijk board, de rapid sata raid controller wordt zeer slecht ondersteund.
Het staat duidelijk aangegeven, de drivers zullen trouwens al geen uitkomen. (Fedora Core II ondersteund het al, maar nog niet RAID). FreeBSD ondersteund het volledig dacht ik.

De Windows ondersteuning is wel goed uiteraard, wat hier van belang is.

Onboard RAID is trouwens nooit een ideale oplossing, daarom opteer je best voor een 3Ware kaart.

McRox
31/07/04, 19:39
Origineel geplaatst door Weppel
160gb is zeer zeker overkill. Denk ook even aan de traffic die je moet trekken om die 160gb vol te krijgen.

Wij draaien zelf enkele hostingmachines en de drukst bezette heeft nu 3.1gb in gebruik (rond de 75 klanten/websites).

Over het algemeen gebruiken de serieuze gebruikers aardig wat webspace. En misschien duurt het wel een jaar voordat ze werkelijk hun webspace gebruiken ;)

Bovendien is het altijd handig om extra reserveruimte te hebben verspreid over je meerdere partities (usr/var/home)

Onze nieuwste server heeft 6x73GB SCSI (RAID5) space, uiteraard niet voor niks voor grotere opslagruimte gekozen als het veel goedkoper kon ;)


Origineel geplaatst door Schaap
Moet je weer alles van supermicro nemen :-/

Tyan Tomcat i7210
Tyan Tomcat i875PF

O ja: veel succes met het opzetten van SATA raid onder linux :(

Wat is er mis met Supermicro? :)
Supermicro & Tyan zijn beide uitstekende borden/barebones.

Als je goedkoop sata raid wil doen, nooit met een onboard. Voor rond de 125 euro heb je al een 3ware kaartje die het de cpu veel makkelijker maakt dan een onboard raid... :)

S2S-Robert
31/07/04, 21:50
Origineel geplaatst door McRox
Over het algemeen gebruiken de serieuze gebruikers aardig wat webspace. En misschien duurt het wel een jaar voordat ze werkelijk hun webspace gebruiken ;)

Bovendien is het altijd handig om extra reserveruimte te hebben verspreid over je meerdere partities (usr/var/home)

Onze nieuwste server heeft 6x73GB SCSI (RAID5) space, uiteraard niet voor niks voor grotere opslagruimte gekozen als het veel goedkoper kon ;)Mjah, wat zijn serieuze gebruikers? Ikzelf merk gewoon dat een schijf van 120GB al vrijwel onmogelijk vol te krijgen is, dus vind ik persoonlijk 160GB al helemaal overdreven.

Dat jij misschien andere klanten host die andere eisen hebben oké, dat zou kunnen...

MediaServe
03/08/04, 12:40
Gezien mijn goede ervaringen met Asus borden en gezien de PSCH-SR getest is met mijn rackbehuizing denk ik voor dat bord te gaan. Als de beschikbaarheid echter dermate slecht is zal ik eens beter naar dat Intel bord (http://hd.nl/spec/S875WP1LX.htm?PHPSESSID=5e14ab1c1b50bb7c9956b1f50d 02c3b8) kijken. En de Tyan Tomcat 5102 (http://shop.alternate.nl/cgi-bin/go.pl?main=/html/nodes_info/gqet12.html) lijkt me ook een prima bord!

Dat Intel bord heeft de geheugen modules eigenlijk niet op de goede plaats voor een rackbehuizing, dus ik mijn voorkeur ligt dan bij de Tomcat.

WH-Tim
04/08/04, 14:42
Weet waar je aan begint het, ik hoor je zeggen dat je enkel ervaring hebt met webdesignen en dat dit je eerste server is. Deze server beheren is net iets anders dan je eigen pc beheren met Windows Update. De meeste colocated machines worden dagelijks aangevallen door mensen die jouw machine willen innemen. Kies je voor Windows OS, dan zul je deze ZEER goed bij moeten houden, en elke dag of paar dagen moeten updaten met de laatste nieuwe software.

Kies je voor Linux OS, dan heb je zobiezo al een stuk kennis meer nodig om het te kunnen installeren en beheren, en ook alles up-to-date en veilig te houden. Linux houdt echter wel stukken meer 'de kids' buiten die jouw machine aantrekkelijk vinden zonder er voor te hoeven betalen, zal ik maar zeggen.

Verder:

"vanwege de lage prijs" -> Mijn ervaring uit de ICT wereld is dat je beter niet kunt besparen op computers. Ik zeg niet dat goedkope spullen niet goed zijn, maar vaker kun je voor 2 tientjes meer iets krijgen wat 10x zo goed functioneert. Goed informeren dus!

Iets waar ik niet zeker van ben, en dat moet iemand maar bevestigen voor mij: Maar kun je die gigabit LAN ook terugschakelen voor lagere snelheden, zeker voor in de beginfase van je hosting?

--edit--
had pagina 2&3 nog niet gezien, hoop dat je er toch nog iets aan hebt..
--edit--

XF-RICK
04/08/04, 14:56
Origineel geplaatst door WH-Tim
Weet waar je aan begint het, ik hoor je zeggen dat je enkel ervaring hebt met webdesignen en dat dit je eerste server is. Deze server beheren is net iets anders dan je eigen pc beheren met Windows Update. De meeste colocated machines worden dagelijks aangevallen door mensen die jouw machine willen innemen. Kies je voor Windows OS, dan zul je deze ZEER goed bij moeten houden, en elke dag of paar dagen moeten updaten met de laatste nieuwe software.

Kies je voor Linux OS, dan heb je zobiezo al een stuk kennis meer nodig om het te kunnen installeren en beheren, en ook alles up-to-date en veilig te houden. Linux houdt echter wel stukken meer 'de kids' buiten die jouw machine aantrekkelijk vinden zonder er voor te hoeven betalen, zal ik maar zeggen.

Verder:

"vanwege de lage prijs" -> Mijn ervaring uit de ICT wereld is dat je beter niet kunt besparen op computers. Ik zeg niet dat goedkope spullen niet goed zijn, maar vaker kun je voor 2 tientjes meer iets krijgen wat 10x zo goed functioneert. Goed informeren dus!

Iets waar ik niet zeker van ben, en dat moet iemand maar bevestigen voor mij: Maar kun je die gigabit LAN ook terugschakelen voor lagere snelheden, zeker voor in de beginfase van je hosting?

--edit--
had pagina 2&3 nog niet gezien, hoop dat je er toch nog iets aan hebt..
--edit--

NIC zijn in de meeste gevallen gewoon backwards compatible.

Je kan beter goede hardware aanschaffen, zodat je zeker weet dat je er een tijd mee kan doen, dat klopt. Maar zorg ook ervoor de je niet aan het overkillen bent.

;)

MediaServe
04/08/04, 22:24
Je kan beter goede hardware aanschaffen, zodat je zeker weet dat je er een tijd mee kan doen, dat klopt. Maar zorg ook ervoor de je niet aan het overkillen bent.Dat was ook mijn idee. Dus niet direct volstoppen met een dikke SCSI Raid array, maar 'gewoon' SATA Raid. Geen dual Xeon (hoe fijn ze ook zijn..) maar een dikke pentium 4.

Gigabit ethernet is backwards compatible. Er zijn ook maar weinig colocaters waar je direct met gigabit het internet op gaat. Meestal zit je op 100 mbps. Ik ga daar natuurlijk niet zelf op afknijpen door de NIC op 10mbps te zetten!


Kies je voor Linux OS, dan heb je zobiezo al een stuk kennis meer nodig om het te kunnen installeren en beheren, en ook alles up-to-date en veilig te houden. Linux houdt echter wel stukken meer 'de kids' buiten die jouw machine aantrekkelijk vinden zonder er voor te hoeven betalen, zal ik maar zeggen.Windows Server 2003 is out-of-the-box uitermate veilig, zet er een goede virusscanner op en blokkeer alle overbodige poorten en je bent een heel eind! En natuurlijk 2x per week Windows Update uitvoeren!

Ander belangrijk punt is de useraccounts goed dichttimmeren in je systeem. Bij mijn huidige hostingprovider kon ik via een ASP.NET filebrowser in het hele systeem komen! Omdat de ASP.NET user per ongeluk administrator rechten had :p Ik kon dus databases van andere accounts downloaden en zelfs de grote database van het control panel!

Voordat ik live ga op de grote 100mbps verbinding ga en laat ik mijn systeem van top tot teen testen. Ik probeer dan van buitenaf alles kapot te maken dat maar mogelijk is. :D

Over ervaring gesproken: Sinds de eerste beta's draai ik Win2k3, daarvoor altijd Win2k. In die tijd nooit gehackt, virussen gehad of andere problemen. Ik weet een systeem wel veilig te houden. Dat wordt straks alleen nog maar beter aangezien die server helemaal vrij blijft van illegale software e.d.

Offtopic:
Het is niet 'zobiezo' maar 'sowieso'.. ;) :D
Bedankt voor jullie reacties!

MoRRiS
13/08/04, 11:25
Origineel geplaatst door Schaap

O ja: veel succes met het opzetten van SATA raid onder linux :( [/B]
SATA raid van bijvoorbeeld 3Ware wordt prima ondersteund onder linux hoor.

mguilmot
13/08/04, 21:34
Maar voor sommige anderen blijft het een bitch ;)

Schaap
13/08/04, 22:03
Voor rond de 125 euro heb je al een 3ware kaartje die het de cpu veel makkelijker maakt dan een onboard raid...


Volgende keer koop ik 1'tje ja..

quantum
25/09/04, 21:27
Beste mensen,

Mischien een beetje off topic. Ik heb dit jaar 15 x een S875wp1 verkocht.
Ik heb er zelf 3 in gebruik. 1 moederboard was direct bij aankomst dood. Nu heb ik er vandaag 1 gehad die het na bijna 10 maanden trouwe dienst en zonder eerdere storingen heeft begeven. Zijn er meer mensen met vergelijkbare ervaringen met intelboards of heb ik gewoon ontzettend pech....

MediaServe
26/09/04, 01:46
Origineel geplaatst door quantum
Beste mensen,

Mischien een beetje off topic. Ik heb dit jaar 15 x een S875wp1 verkocht.
Ik heb er zelf 3 in gebruik. 1 moederboard was direct bij aankomst dood. Nu heb ik er vandaag 1 gehad die het na bijna 10 maanden trouwe dienst en zonder eerdere storingen heeft begeven. Zijn er meer mensen met vergelijkbare ervaringen met intelboards of heb ik gewoon ontzettend pech.... Heeft vrij weinig met mijn topic te maken he ;)
Als je serieuze reacties verwacht, open dan ff een nieuw topic :)