PDA

Bekijk Volledige Versie : PDFLib



The MAzTER
27/07/04, 02:04
Binnenkort moet ik voor een project zo iets als PDFlib gebruiken.

Foto, bepaalde text (op vaste plaatsen e.d.) moeten vanuit een product db in een pdf gezet worden.

Nu lijkt PDFLib het handigst om te gebruiken.

Het is ook de bedoeling dat de site bij ons gehost word.

Wij hebben geen PDFLib licentie en de klant zou er dan zelf een moeten aanschaffen (onze overige klanten gebruiken het niet).

Nu vraag ik me zo af:

1. welke licentie is er nodig?
2. is het misschien niet beter om hosting pakket voor deze klant bijvoorbeeld 4x zo duur te maken en zelf de licentie te kopen? En zodra genoeg klanten PDFLib gaan gebruiken het voor hun ook goedkoper maken?
3. Kan ik überhaupt andere klanten PDFLib aanbieden terwijl een andere klant er voor betaald heeft? (zou het zelf niet leuk vinden als klant zijnde) Nadeel zou zijn als de klant na een jaar vertrekt en de licentie meeneemt terwijl er meerdere klanten gebruik maken van PDFLib.
4. Kan ze natuurlijk ook (bijvoorbeeld) 3 jaar gratis hosting aanbieden als zij PDFLib voor ons aanschaffen :)
5. Misschien gewoon PDFLib zelf aan gaan bieden en een xx bedrag vragen als mensen het gebruiken willen? Vraag me alleen af of er veel mensen zijn die PDFLib willen hebben bij hun hosting en hier extra voor willen betalen.
6. klant doorverwijzen naar andere hoster die wel PDFLib ondersteund

Wat doen jullie in zo'n situatie.

De kosten van de licentie is voor de klant niet echt een probleem. Liefst zou ik zelf ook een licentie van PDFLib op de server hebben natuurlijk ;)

netvictory
27/07/04, 02:34
Je kunt natuurlijk ook de open source versie gebruiken (kost niets) als je maar binnen de licentievoorwaarden blijft

Pinocchi
27/07/04, 08:34
Wel eens gedacht aan Fpdf, daar kun je vrijwel hetzelfde mee, is vrij beschikbaar en kan wat jij er mee wil.

Het overdenken waard lijkt me.

site => http://www.fpdf.org

Ber|Art
27/07/04, 09:41
Hoi, 4PSA Advanced Statistics gebruikt deze techniek ook: Able to export statistics in PDF format, ik weet niet welke techniek ze gebruiken maar als je dat wil kan ik het ze wel vragen?

InstantXs
27/07/04, 09:56
Hoe zit het met clibPDF dan?

MediaServe
29/07/04, 03:16
In principe is PDF een (royalty free) open standaard. Iedere programmeur kan en mag een PDF-based applicatie maken. Daarom zijn er dus ook genoeg PDF applicaties op de markt, waaronder veel commerciële, maar ook freeware tools. Een beetje zoekwerk doet wonderen voor een gratis (of goedkoper) alternatief! (PDF referentie: http://partners.adobe.com/asn/tech/pdf/specifications.jsp)

Als je toch PDFlib wilt gebruiken dan zou ik de licentie kosten (bijna) helemaal bij de klant leggen, maar de licentie zelf houden. Dit klinkt lekker egoïstisch :P maar uiteindelijk zijn het gewoon onkosten die je verhaalt op je klant. Daarnaast kun je een hoop problemen voorkomen op deze manier.

The MAzTER
29/07/04, 03:20
klant vind het geen probleem om licentie kosten te betalen, vandaar dat PDFLib een van de keuzes was.

electric
29/07/04, 09:12
hoe het precies met de licenties kan je 't beste hun zelf even mailen :)