PDA

Bekijk Volledige Versie : Loggen van al het e-mail verkeer?



Wido
23/07/04, 20:31
Ik zit net wat te browsen op Fok! en kom dit tegen:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/44428


Als het aan het kabinet ligt wordt alle informatie uit telefoontjes, internetgebruik en e-mail opgeslagen. Deze gegevens zouden vervolgens toegankelijk moeten zijn voor justitie en politie, in het belang van het bestrijden van criminaliteit en terrorisme.

Het plan stuit vanzelfsprekend op een grote tegenstand, welke voornamelijk wordt bekrachtigd met het argument schending van privacy. De overheid lijkt het plan echter te steunen en is te spreken over een bewaarplicht van telecommunicatiegegevens. Het Algemeen Dagblad denkt dat de Europese ministers van Justitie nog dit jaar overeenstemming vinden met de plannen. De nationale invoering zal ergens in 2005 moeten plaatsvinden.

Na de terroristische aanslag in Madrid eerder dit jaar werd door vier Europese landen een ontwerpwet gerealiseerd waarin werd vastgelegd dat al het communicatieverkeer van 450 miljoen Europeanen moet worden vastgelegd. Dit over een tijdsbestek van minimaal twaalf en maximaal 36 maanden.


Hoe kijken wij hier nu tegen aan?
Wij verzetten per dag rond de 10GB aan e-mail verkeer, als we dat allemaal moeten gaan loggen zijn de hardeschijven niet aan te slepen.

Ik denk dat dit er toch nooit doorheen kan gaan komen? Hoe moeten wij dit allemaal financieël doen, worden we dan gesponsord in de vorm wat terra servers?

Ik zeg: "Idee er achter is goed, maar de uitvoering is niet te doen/onhaalbaar"

Wat zeggen jullie hier van?

xserve
23/07/04, 20:43
Ik geloof dat alleen de verbindingen gelogd hoeven worden. Dus die heeft met die contact gehad. Maar de berichten zelf niet toch? Dan wordt mijn email ge-encrypt.

En dan nog, dan heb je er toch helemaal niks aan. En hoe willen ze het controleren?

Carl<n-media>
23/07/04, 20:46
Of je zet gewoon je mail server in het buitenland ;).

Henky!
24/07/04, 01:03
Ach ja, de War on Terror. Die keert zich eigenlijk vooral tegen ons, eerzame burgers.

Het idee is inderdaad serieuz, maar hoe ze dat willen realiseren is uiteraard een andere vraag. Het kan ook een legitimatie zijn voor een reeds bestaande oplossing.

Al het email verkeer wordt al jaren stiekum afgeluisterd. Door 'Echelon' bijvoorbeeld. Echelon is een geheimzinnig project van verschillende westerse landen dat elke email controleert met bepaalde zoekbegrippen.

Of wat te denken van 'Carnivore'. Een geheim FBI project dat al die e-mails dan maar nog eens controleert. Als volgt (bron NRC, 13-07)):

FONT=times new roman]Het afluistersysteem is al sinds een jaar in gebruik. Carnivore, bestaande uit een computer met speciale software, kan miljoenen e-mailberichten per seconde verwerken. De FBI-computer wordt in het netwerk van internetaanbieders geplaatst om grote hoeveelheden e-mail te controleren op trefwoorden en verdachte woordcombinaties.[/FONT]

Nou ja, samenvattend, er wordt al genoeg gecontroleerd zo lijkt me.

maxnet
25/07/04, 01:32
Gaat om verkeergegevens ( /var/log/maillog ) niet de inhoud van de e-mail berichten zelf..

Zie: http://www.bof.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief_2004_15.html
http://www.bof.nl/verkeersgegevens.html

Ferrucio
25/07/04, 07:56
Enne........je servers in het buitenland ontslaat je niet van de verplichtingen als je een NL bedrijf bent...

Ber|Art
25/07/04, 14:43
Dan moet het Kabinet maar zorgen dat ze een manier vinden om dit allemaal te loggen, want dit is voor ons Webhosters onmogelijk!

wdv
25/07/04, 17:47
Als zij de kosten vergoeden voor alle opslag vind ik het best :)

Henky!
26/07/04, 14:07
Origineel geplaatst door wdv
Als zij de kosten vergoeden voor alle opslag vind ik het best :)

Ik vind dat wij ons juist zouden moeten verzetten. Ik vind het namelijk helemaal niet best.