PDA

Bekijk Volledige Versie : Bedrijfsnaam en google ads



e-wizard
23/07/04, 13:36
Een klant van mij is erachter gekomen dat er bedrijven zijn die zijn bedrijfsnaam gebruiken om gevonden te worden in google.

Mensen die in google gaan zoeken op "bedrijfsnaam" , "bedrijfsnaam.ext" of "www.bedrijfsnaam.ext" krijgen bedrijven te zien die werken met google ad words.

Deze bedrijven opereren in het zelfde segment.
Het zijn dus gewoon concurenten die willen meeliften op zijn succes.

Heeft iemand hier daar ook ervaring mee?

Mag dit?
Ik heb gehoord over een soort gelijk geval in Frankrijk waarin google toen de zaak verloren heeft.

Tenslotte hoe moet je dit zien?
Als compliment?
Of moet hij juist stappen hier tegen ondernemen?

Bedankt alvast.

cridea
23/07/04, 13:51
Wij hebben hier ook regelmatig last van, hetzelfde liedje overigens met metatags.

Meestal sturen we een vriendelijk mailtje naar de "boosdoener" en dat heeft ook meestal wel resultaat.

e-wizard
23/07/04, 14:03
@byh

Bedankt voor je reactie

Met de metatags hebben we ook al een paar keer meegemaakt ja ;)

Persoonlijk snap ik het nut niet zozeer van deze acties.
Iemand die speciaal op bedrijfsnaam zoekt weet eigenlijk al wat hij wil toch?
Heb je trouwens ooit het idee gehad dat je hier orders door misgelopen bent?

Ik vind het hoe dan ook niet netjes en niet kunnen.
De vriendelijke mailtjes gaan hier ook vandaag de deur uit :D

ensermo
24/07/04, 00:52
Ik ben ook benieuwd of het mag eingelijk? Na het lezen van vrijwel alle google.nl help files kwam ik niks tegen wat hierover ging.

Zelfs erger.

Als je klikt op "zoek meer gerelateerde woorden" geeft google zelf een aantal concurrenten aan als mogelijke woorden voor je campagne. :S

Aquariumwinkel
24/07/04, 01:01
Origineel geplaatst door e-wizard
Mag dit?
Ik heb gehoord over een soort gelijk geval in Frankrijk waarin google toen de zaak verloren heeft.

Google heeft hier niets over in haar Algemene Voorwaarden voor Adwords staan. Dus is niet verboden.


Tenslotte hoe moet je dit zien?
Als compliment?

Als het bedrijf succesvol is dan is het zondermeer een compliment.


Of moet hij juist stappen hier tegen ondernemen?

Hij kan het proberen maar er bestaat meer kans op verlies dan op winst. Op dit gebied is geen enkele jurisprudentie. Het is ook met geen enkele vorm van reclame te vergelijken. Als ik een reclamebord afhuur recht tegenover de deur van mijn grootste concurrent kan hij hier ook niets tegen doen. Dit moet je ongeveer hetzelfde zien imo.


Fons.

e-wizard
24/07/04, 01:12
Origineel geplaatst door Aquariumwinkel

Google heeft hier niets over in haar Algemene Voorwaarden voor Adwords staan. Dus is niet verboden.

Google is geen wetgever ;)
Dus als het niet in hun AV staat zegt dat totaal niets.



Als het bedrijf succesvol is dan is het zondermeer een compliment.

Hij kan het proberen maar er bestaat meer kans op verlies dan op winst. Op dit gebied is geen enkele jurisprudentie. Het is ook met geen enkele vorm van reclame te vergelijken. Als ik een reclamebord afhuur recht tegenover de deur van mijn grootste concurrent kan hij hier ook niets tegen doen. Dit moet je ongeveer hetzelfde zien imo.


Fons.

Ben toch even aan het zoeken geslagen.
Of dit zonder meer is toegestaan is nog maar de vraag.
Zie ook
http://www.padawan.info/web/adwords_gets_google_france_condemned.html
http://zdnet.com.com/2100-1104_2-5092320.html

Henky!
24/07/04, 01:19
Origineel geplaatst door e-wizard
Mag dit?
Ik heb gehoord over een soort gelijk geval in Frankrijk waarin google toen de zaak verloren heeft.

Inderdaad, de Franse AXA bank. Google mocht deze naam niet meer koppelen aan concurrenten.

Je staat dus sterk. Ik zou eerst eens ferm klagen bij Google zelf. Terloops ook even wijzen op hun verloren rechtszaak in Frankrijk. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ze dan nog moeilijk doen maar ach, je kan altijd nog naar het Europees hof voor een succesvolle rechtszaak:-)

Aquariumwinkel
24/07/04, 01:56
De Franse uitspraak was gebaseerd op "Trademarks" ik betwijfel het toch ten zeerste of je sterk staat in zo'n zaak. Handelsmerk wordt bij domeingevechten altijd wel toegewezen aan de eigenaar van het handelsmerk en regelmatig ook aan bedrijfsnamen maar nu is de vraag of het bedrijf ook onder die naam staat ingeschreven in het handelsregister.

Fons.

e-wizard
24/07/04, 07:52
De naam is beschermd zowel als trademark als handelsnaam.

cridea
24/07/04, 12:18
Origineel geplaatst door e-wizard
Persoonlijk snap ik het nut niet zozeer van deze acties.
Iemand die speciaal op bedrijfsnaam zoekt weet eigenlijk al wat hij wil toch?
Heb je trouwens ooit het idee gehad dat je hier orders door misgelopen bent?



Ik kan me best voorstellen het scenario: je hebt van iemand gehoord dat een bepaalde host wel goed is, je tikt dit in bij google en prompt verschijnt er rechts 1 advertentie met daarin: "Wij zijn ècht de allergoedkoopste"

Dan klik je misschien toch even als doorsnee nieuwsgierige klant, lijkt mij...

Ook al is het er maar 1 op de honderd, iemand wint een klant over jouw rug en dat lijkt mij gewoon "not done", of daar nu regels voor zijn of niet.