PDA

Bekijk Volledige Versie : Is hier wat tegen te doen ?



RikkiLake
23/07/04, 01:18
Zie net tot mijn grote verbazing het volgende :

http://www.hosting-works.nl
http://www.it-internetworks.nl/


volgens de whois, zijn deze domeinen geregistreerd in April en Mei dit jaar.

Wij hebben Hostingworx al 4 jaar als handelsnaam en sinds maart dit jaar ook InterNetworx BV.

Het lijkt er op alsof bovenstaand bedrijf expres deze namen heeft gekozen.

Kan hier juridisch iets tegen gedaan worden ?

En doen ze bij de KvK tegenwoordig geen namecheck meer ofzo ?

kilian
23/07/04, 01:33
Ja, zij maken misbruik van de naamsbekendheid die jullie hebben.

Ik denk dat ze bijden direct genoeg vertwijzen naar de naam van uw bedrijf.

Heb het zelf weleens met een band gehad. 'Wij' waren een puberbandje dat zichzelf nevermind noemde. Nadat erik K's never mind live entertaimend daarachter kwam hebben wij enkele brieven van advocaten ontvangen om asap onze naam te veranderen anders... Niks wat te maken had met de woorden never (icm) mind mocht niet gebruikt worden. Het anders spellen maakt hierbij niks uit, denk maar aan de microsoft zaken.

Denk dat je de goede kaarten in handen heb, ik kan op die site trouwens geen handelsvoorm vinden of dergelijk.

Succes ermee

BurkBurk
23/07/04, 03:43
Kijk eens op volgende link. Misschien nuttige info:
http://www.domjur.nl/

Ber|Art
23/07/04, 09:55
Rikki, ik ben bang dat je alléén een kans heb met een goede advocaat, misschien kan je de K.v.K. eens bellen en vragen of dit zomaar kan (ik vind van niet!) Ik heb een keer meegemaakt dat Martin Gaus (ja die) een stuk tekst had gecopieërd van een klant van mij. Na een "dreiging" van mijn advocaat is de tekst direct verwijderd van zijn website. Suc7

Grumpy
23/07/04, 11:52
Iemand verloor "Cueball" aan "Q-ball" die toevallig een paar jaar eerder met die naam al aan hosting deed.

Hosting-works en it-internetworks zijn gewoon verkeerd bezig.
Het zal voor jou in principe geen probleem worden.

Zelfs een nieuweling advocaat zou die zaak kunnen oplossen.

Dit hoort trouwens niet in de lounge.

>>> moved

Dennis
23/07/04, 11:54
Origineel geplaatst door Grumpy
Iemand verloor "Cueball" aan "Q-ball" die toevallig een paar jaar eerder met die naam al aan hosting deed.

Hosting-works en it-internetworks zijn gewoon verkeerd bezig.
Het zal voor jou in principe geen probleem worden.

Zelfs een nieuweling advocaat zou die zaak kunnen oplossen. Cueball en Q-ball is een regeling gewoon buiten de rechtzaal om. Cueball leek geen problemen te hebben met een naamswijziging.

Maar @RikkiLake:
Ik zou eerst even een nette brief naar ze schrijven.

RikkiLake
23/07/04, 12:10
nette brief zal ik zeker doen. En mochten ze niet gewillig zijn, dan maar een advocaat. Hartelijk dank voor de tips en de goede reacties!

webbed
23/07/04, 13:42
Als je je inschrijft bij de KvK wordt een naamcheck gedaan. Als jouw gewenste naam hetzelfde is of erg lijkt op een andere naam in dezelfde branche, adviseert de KvK je een andere naam te nemen. Als je dit niet wilt, moet je een verklaring ondertekenen waarbij je bevestigt dat de KvK jouw hierover heeft geïnformeerd.

Het lijkt mij dus dat je totaal in je recht staat om te eisen dat hun namen veranderd worden. Als ze slim laten ze hier geen rechtzaak van maken, maar accepteren ze je brief meteen.

Dennis
23/07/04, 13:51
Origineel geplaatst door webbed
Als je je inschrijft bij de KvK wordt een naamcheck gedaan. Als jouw gewenste naam hetzelfde is of erg lijkt op een andere naam in dezelfde branche, adviseert de KvK je een andere naam te nemen. Als je dit niet wilt, moet je een verklaring ondertekenen waarbij je bevestigt dat de KvK jouw hierover heeft geïnformeerd.

Het lijkt mij dus dat je totaal in je recht staat om te eisen dat hun namen veranderd worden. Als ze slim laten ze hier geen rechtzaak van maken, maar accepteren ze je brief meteen. Nou... in dit geval zijn hosting-works en it-internetworks geen bedrijfsnamen, maar gewoon domeinnamen. Je moet dus kunnen bewijzen dat het te veel op hostingworx lijkt.

Sofled
24/01/05, 23:56
Origineel geplaatst door RikkiLake
Zie net tot mijn grote verbazing het volgende :

http://www.hosting-works.nl
http://www.it-internetworks.nl/


volgens de whois, zijn deze domeinen geregistreerd in April en Mei dit jaar.

Wij hebben Hostingworx al 4 jaar als handelsnaam en sinds maart dit jaar ook InterNetworx BV.

Het lijkt er op alsof bovenstaand bedrijf expres deze namen heeft gekozen.

Kan hier juridisch iets tegen gedaan worden ?

En doen ze bij de KvK tegenwoordig geen namecheck meer ofzo ?

NEE kan je alleen wat tegen doen wanneer je je naam hebt gedeponeerd...

Alleen met een naam aannemen en je inschrijven bij de KvK ben je er niet als je die naam wilt beschermen.

Dus wil je je naam uniek hebben dien je hem als eerste te deponeren... Zelfs dat wil niet zeggen dat de naam helemaal van jou is... De kans is groot dat wanneer jij InterNetworkx deponeerd en ik de naam InternetWorx4U neem dat je een evt. rechtzaak verliest.

En trouwens het verschil tussen de x en de ks dat is toegestaan. Daar doe je dus helemaal niets tegen. De ander heet Internetworks en dat mag... juridusch doe je daar helemaal niets aan. Zelfs als jij Internetworx heet en ik Internetworkx dan heb je geen poot om op te staan. De naam is uniek.

M-BahZ
25/01/05, 00:14
Origineel geplaatst door Sofled

Zelfs als jij Internetworx heet en ik Internetworkx dan heb je geen poot om op te staan. De naam is uniek.
Die namen zijn helemaal niet uniek.
Sterker nog, ze klinken identiek als je ze uitspreekt.
Verder is het ook nog eens exact dezelfde samenvoeging van dezelfde woorden.

edit: over dat deponeer gewauwel... je hebt de rechten op iets als _jij_ hier het eerst mee komt, hier geen uitzonderingen op.
Deponeren doe je om aan te tonen dat je op desbetreffende datum met desbetreffende naam kwam.
Echter is een inschrijving bij een handelsregister in deze gelijk aan deponeren. ;)

mguilmot
25/01/05, 09:12
Kijkt er eigenlijk iemand naar de datums van de threads waarin ze posten? ;)

veenman
25/01/05, 09:26
Het Benelux-Merkbureau (de instantie waar je je merk kan deponeren) zegt het volgende over de rechten bij het gebruik van een ongeregistreerde (handels)naam:

Als ik mijn merk al jarenlang gebruik zonder het gedeponeerd te hebben, heb ik dan een recht ten aanzien van een inbreukmaker?

Nee. Het eerste gebruik van een merk verleent u geen monopolierecht. De Benelux merkenwet stelt dat 'door het eerste depot verricht bij het BMB een uitsluitend recht wordt verkregen op het merk'. Echter, op basis van een andere wetgeving (bijvoorbeeld auteursrecht of handelsnaamwetgeving) kan eventueel wel op een vorm van bescherming aanspraak worden gemaakt. Voor een deskundig advies, raden wij u aan een merkengemachtigde in te schakelen.
http://www.bmb-bbm.org/nl/pages/faqantwoorden.html

dreamhost_nl
25/01/05, 09:32
Origineel geplaatst door mguilmot
Kijkt er eigenlijk iemand naar de datums van de threads waarin ze posten? ;)

Inderdaad... blijkbaar is er na een dik 1/2 jaar nog niets veranderd, want de links werken nog steeds... :X

Stefan Mensink
25/01/05, 09:35
Een merk is toch wel iets anders dan een handelsnaam.

royen99
25/01/05, 09:59
Ze zijn (waren?) in elk geval ook niet slim bezig qua veiligheid...

http://www.it-internetworks.nl/eleganza/install/

TSG-Hans
25/01/05, 10:16
Mensen, let even op de data van de eerste posts..."Sofled" heeft een oude koe uit de sloot getrokken ;)

eMiz0r
25/01/05, 10:19
Origineel geplaatst door STABLE
Mensen, let even op de data van de eerste posts..."Sofled" heeft een oude koe uit de sloot getrokken ;)

Maakt dat het minder interessant? Lees hier wel nuttige info om eerlijk te zijn.

mguilmot
25/01/05, 10:40
Ik lees wel interessante info in threads van 2003.
Zal ik ze 1 voor 1 kicken? ;)

alex[nl]
25/01/05, 15:29
LOL @mguilmot...

On topic, wellicht interesant om te weten te komen welke stappen er zijn ondernomen en waarom het wel/niet heeft gewerkt. 1 van de 2 domeinen laat niet veel bijzonders meer zien in ieder geval .. die andere lijkt door te gaan (maar is dat nog steeds dezelfde eigenaar bijvoorbeeld?) ... Dus ... iemand met een update wat er is gebeurd met die nette brieven e.d.?