PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedi aanbieden?



XS-24
22/07/04, 19:30
Goed nu ik.

Waarom?

Voor de gene die het toch gaan vragen geef ik het antwoord alvast. Ik doe nu aan budget webhosting, verdiend goed voor een 15 jarige maar ik moet ook een beetje aan mijn toekomst denken, daarom kwam ik op het idee om iets met co-locatie/dedicated diensten te gaan doen. Aangezien ik niks overhaast wil doen en mij eerst goed wil voorbereiden zal het nog een hele tijd duren voor ik hiermee start.

Waar?

Dat is nog even de vraag, ik woon in roden en groningen is prima te doen. Zou dit te doen zijn of moet ik hiervoor gewoon naar amsterdam/rotterdam of misschien wel een andere plaats.

Vraag 1: Is het in groningen te doen zo nee, waar dan, zo ja heeft iemand een website met meer informatie of tips met/ervaringen over bedrijven.

Hoe?

Hoe groot is het op te zetten, begin je heel klein met misschien de nodige problemen of investeer je in betere/meer apparatuur (routers etc) en zet je het groot op om ook op grote schaal aan te kunnen bieden.

Vraag 2: Wat zou er nodig zijn om zeg maar 10 server te hosten en om 25/50 + servers te hosten, de servers zelf snap ik wel ik bedoel dan meer de apparatuur er omheen.

Overig?

Er is natuurlijk meer nodig dan alleen servers. Graag zou ik wat informatie willen van bedirjven die inmiddels op kleine of grote schaal dedicated servers aanbieden, het mag best wat kosten het zal ook geen low budget gedoe zijn. Ik zat zelf de denken aan Cpanel/Plesk/DA licenties, ip adressen etc.

Liever geen offtopic gezeur, mijn pm en mail beantwoord ik altijd, gebruik die, misschien is dit (toekomstige) topic ook voor anderen bruikbaar.

Ivar_wal
22/07/04, 20:55
Erg interessant topic.
Ben hier ook benieuwd naar.

Savvas
22/07/04, 22:59
Origineel geplaatst door sity webhosting
Goed nu ik.

Waarom?

Voor de gene die het toch gaan vragen geef ik het antwoord alvast. Ik doe nu aan budget webhosting, verdiend goed voor een 15 jarige maar ik moet ook een beetje aan mijn toekomst denken, daarom kwam ik op het idee om iets met co-locatie/dedicated diensten te gaan doen. Aangezien ik niks overhaast wil doen en mij eerst goed wil voorbereiden zal het nog een hele tijd duren voor ik hiermee start.



Kan je wel zeggen dat als je in dezelfde prijsklasse gaat zitten als je webhosting je niet veel van de toekomst hoeft te verwachten.



Waar?

Dat is nog even de vraag, ik woon in roden en groningen is prima te doen. Zou dit te doen zijn of moet ik hiervoor gewoon naar amsterdam/rotterdam of misschien wel een andere plaats.

Vraag 1: Is het in groningen te doen zo nee, waar dan, zo ja heeft iemand een website met meer informatie of tips met/ervaringen over bedrijven.


Er zit in Groningen een datacenter, met verbindingen naar Amsterdam onder andere. Echter denk ik niet dat het wat voor je is, de grootste afnemer daar actief is recent failliet verklaard. En zo blijft er niet veel over..



Hoe?

Hoe groot is het op te zetten, begin je heel klein met misschien de nodige problemen of investeer je in betere/meer apparatuur (routers etc) en zet je het groot op om ook op grote schaal aan te kunnen bieden.

Vraag 2: Wat zou er nodig zijn om zeg maar 10 server te hosten en om 25/50 + servers te hosten, de servers zelf snap ik wel ik bedoel dan meer de apparatuur er omheen.


Probeer het eerst eens aan met 1 server, kijk waar het op uitloopt..



Overig?

Er is natuurlijk meer nodig dan alleen servers. Graag zou ik wat informatie willen van bedirjven die inmiddels op kleine of grote schaal dedicated servers aanbieden, het mag best wat kosten het zal ook geen low budget gedoe zijn. Ik zat zelf de denken aan Cpanel/Plesk/DA licenties, ip adressen etc.


Technische kennis is heel belangrijk. Ken je weg met geleverde besturings-systemen, redelijke kennis van netwerken.

Controlpaneel licenties zijn een prijzig iets maar voor webhosting/dedicated servers tegenwoordig ondenkbaar.



Liever geen offtopic gezeur, mijn pm en mail beantwoord ik altijd, gebruik die, misschien is dit (toekomstige) topic ook voor anderen bruikbaar.

:X

XS-24
22/07/04, 23:08
Ik heb ook gezegt dat ik zeker nite in de zelfde prijsklasse ga zitten maar meer voor de kwaliteid ga. Ik wil het ook compleet los doen van Sity om een link met goedkope buget hosting niet.

Stel dat het goed gaat lopen dan wil ik geen nee verkopen omdat de switch het niet aankan.

Ik zeg ook nog maar een keer dat ik eerst wat naar informatie aanhet zoeken ben en nog niet direct wil beginnen.

Schaap
22/07/04, 23:10
Controlpaneel licenties zijn een prijzig iets maar voor webhosting/dedicated servers tegenwoordig ondenkbaar.


Een DirectAdmin licensie zou je kunnen voor €10 / maand aanbieden. Deze kun je namelijk al krijgen voor $129 (Lifetime) je moet gewoon deze even weten te zoeken.

Misschien is het een optie om een servertje van €500 te kopen, deze door te verhuren en kijken hoe het "er mee gaat"?

Voor een volledig rack af te huren heb je natuurlijk al een veel groter budget nodig, en dit is dan ook TOTAAL af te raden voor je.

1stchoice
22/07/04, 23:14
Beste sity webhosting

Je doet een ding al goed. "aan de toekomst denken"
Maar loop niet al te hard van stapel, bestel alleen
het broodnodige en niet gelijk 2 servers.

Je kan aardig verdienen aan deze branche maar
vergis je niet, er zijn miljoenen andere hosting
providers waar je niet tegen op kunt boksen en
die je liever zien gaan dan komen.

Daarin tegen moet je idd de beste locatie zoeken,
houd er rekening dat alle "grote" partijen gecentreerd
zitten in amsterdam, daar heb je een behoorlijke scala
aan netwerken zitten en daarom is het aldaar een stuk
goedkoper dan bv in groningen.

Een tegenvaller mischien voor je maar in groningen en andere
steden kom je al vaak uit bij de locale internet provider in jouw
geval essent. Sorry maar die zitten niet op een 15 jarige te wachten
om zaken mee te doen.

Als wij jou geweest waren hadden wij een rendabele en goedkope
provider gezocht die de server voor je bijhoud en upto date houd.
Dus ja een dedicated server zou in jou geval het beste zijn.

Kies dan ook voor cpanel of plesk om gemakkelijk je klanten te
adden configureren etc. de klant wil dit namelijk ook zelf gemakkelijk
kunnen doen dus ze zullen blij zijn met zo een genoemde control panel.

Technische kennis is idd heel belangrijk, mits je je server laat onderhouden en plesk of cpanel onderhoud php mysql je email accounts en nog veel meer.

Laat je eens voorlichten bij een hosting company die daarmee werkt.

Hopelijk heb je hier iets aan en veel suc6 met het bouwen van je bedrijf.

Groet, Petra

XS-24
22/07/04, 23:16
Ik heb ook een e-mail naar DA gestuurd, net een lees bevestiging gekregen dus zal wel antwoord krijgen.

::EDIT::

@ Petra, volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik wil zelf dedicated aanbieden.

Wat zou nou verstandiger zijn:

1/4 rack huren, hier een APC, switch[es] n een server en misschien later meer in hangen.

OF:

Zodra een klant besteld een dedi bestellen bij een colo provider ophangen en door verhuren.

Ik denk dat de eerste optie op lange termijn goedkoper zal zijn. Ik wil het niet over haast op zetten en dit ook lang volhouden ik denk dat een goede voorbereiding/start zeer belangrijk is.

olafb
22/07/04, 23:20
Ik snap dit effe niet.. Waarom neem je niet contact op met wat coloboeren en vraag om een rondleiding. Zo kom je meer te weten wat de mogelijkheden zijn en of dit eventueel jouw toekomst wordt. Er zijn genoeg coloboeren te vinden op dit forum. Maar inderdaad is er een datacenter in Groningen. Ik hoor er niet zo goede verhalen over maar misschien andere mensen wel..

1stchoice
22/07/04, 23:20
ik meen mij ook ter herinnenren dat er nog iets in drachten zat, maar die lijnen die ze daar hebben (dat bedrijf dan) zijn wel rendabel maar niet al te groot, ze hebben daar maar een 1mbps lijn dus niet al te groot

XS-24
22/07/04, 23:27
Mijn edit duurde zolang dat ik hem maar opnieuw post :).

@ Petra, volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik wil zelf dedicated aanbieden.

Wat zou nou verstandiger zijn:

1/4 rack huren, hier een APC, switch[es] n een server en misschien later meer in hangen.

OF:

Zodra een klant besteld een dedi bestellen bij een colo provider ophangen en door verhuren.

Ik denk dat de eerste optie op lange termijn goedkoper zal zijn. Ik wil het niet over haast op zetten en dit ook lang volhouden ik denk dat een goede voorbereiding/start zeer belangrijk is.


Ik ga in elk geval voor amsterdam. Groningen is voor mij heel makkelijk en snel te bereiken, maar amsterdam komt toch goedkoper en beter uit.

flecxie
23/07/04, 10:19
Origineel geplaatst door sity webhosting
Ik heb ook gezegt dat ik zeker nite in de zelfde prijsklasse ga zitten maar meer voor de kwaliteid ga.

:X

(sry, kon het niet laten ;pp)

ON-TOPIC:

Wanneer je dedi aanbiedt sta jij ook in voor de 'uptime' van de hardware (dwz als een schijf crasht moet jij deze asap vervangen). Wanneer je 15 bent heb je wss nog geen wagen waarmee je snel even naar hardware-leverancier && colo-center rijdt...

Wanneer je niet low-budget zou gaan, op welke manier wil je je dan onderscheiden van de concurrentie? Ik denk dat je dezelfde 'kwaliteiT' kan leveren als mensen die hier full-time mee bezig zijn...

Op wat draait momenteel je webhosting? Eigen server, colo, dedi, reseller, ...

XS-24
23/07/04, 10:54
Nu zelf dedicated.

Daarom was dat in groningen wel makkelijk aangezien ik daar in 15-20 minuten kan zijn. amsterdam is snel 2 uur.

Dennis
23/07/04, 10:56
Vraag 1: Is het in groningen te doen:
De prijzen voor dataverkeer in het verre Groningen zijn een stuk duurder. In Groningen zijn veel minder leveranciers. Er zijn vrijwel geen goedkopere colocation-providers.

Je moet, indien je provider dit niet levert, alleen een switch kopen (24-ports, bij voorkeur gbit) en een APC (8 ports).

XS-24
23/07/04, 11:11
Is rekening mee gehouden. Ik dacht zelf dat een 100mbit switch genoeg was, de servers hebben ook maar 100 mbi of zie ik het nou verkeerd.

Dennis
23/07/04, 11:33
Origineel geplaatst door sity webhosting
Is rekening mee gehouden. Ik dacht zelf dat een 100mbit switch genoeg was, de servers hebben ook maar 100 mbi of zie ik het nou verkeerd. Misschien kun je overwegen om een half-rack te nemen en hier slechts 1 switch voor te gebruiken. In dit geval kun je bij je colocatie-provider een 1000-mbit uplink afdingen en een 1000-mbit-switch nemen. Volgens mij ben je dan niet veel duurder uit. Je kunt je klanten wel garanderen dat ze hun 100mbit kunnen halen en kunt er eventueel zelfs mee opscheppen ten opzichte van andere providers die zitten ze zeuren over hun mooie TrueServer.

Deltaned
23/07/04, 13:34
Hoe denk je vanuit Groningen naar Rotterdam of Amsterdam te gaan als een van jou aangeboden dedicated servers op een zondag morgen om een uur of 4 AM down gaat?

Is ook iets om eens over na te denken!

phreak
23/07/04, 13:38
Origineel geplaatst door DennisCitus
Misschien kun je overwegen om een half-rack te nemen en hier slechts 1 switch voor te gebruiken. In dit geval kun je bij je colocatie-provider een 1000-mbit uplink afdingen en een 1000-mbit-switch nemen. Volgens mij ben je dan niet veel duurder uit. Je kunt je klanten wel garanderen dat ze hun 100mbit kunnen halen en kunt er eventueel zelfs mee opscheppen ten opzichte van andere providers die zitten ze zeuren over hun mooie TrueServer.

Meeste coloproviders leveren pas een 1000Mbit uplink als men een traffic afneemt vanaf zo'n 40mbit, als je voor 1 tot 10mbit gaat is dit onnodig en duur.

Dennis
23/07/04, 13:42
Origineel geplaatst door phreak

Meeste coloproviders leveren pas een 1000Mbit uplink als men een traffic afneemt vanaf zo'n 40mbit, als je voor 1 tot 10mbit gaat is dit onnodig en duur. Hoe bedoel je dat? Wat is er duurder aan een 1000mbit-uplink ten opzichte van een 100mbit-uplink?

*EDIT*
Niet goed gelezen, ik dacht dat je bedoelde dat het duurder was voor de leverancier.

phreak
23/07/04, 13:45
Daar zul je inderdaad bij sommige providers extra voor moeten betalen.

XS-24
23/07/04, 17:32
Klopt, 10 x 100 mbit is wel mogelijk maar voor 1 x 1000 mbit moet ik bijbetalen (GS-hosting ;)).

Trouwens, GS-hosting leek me wel een betrouwbare leveracier (leaseweb netwerk), iemand ervaringen mee?

SNS
23/07/04, 20:05
Wat je ook kunt doen is kijken naar een reeds bestaande leverancier en hun vragen of het mogelijk is als reseller te fungeren. De meeste leveranciers hebben hier geen probleem mee en geven je zelfs zo'n 10% korting op hun producten.

Voor een 15 jarige is dat de beste manier om te starten. Waarom denk je dat een reseller pakket wordt aanbevolen als men net start met hosting aan te bieden? Juist..

Schaap
23/07/04, 20:10
Hoe bedoel je dat? Wat is er duurder aan een 1000mbit-uplink ten opzichte van een 100mbit-uplink?


Is soms glasvezel heb ik gezien.. is dus wel iets anders dan een UTP kabeltje hé :p

phreak
23/07/04, 21:04
Inderdaad gaat dit om fiber en geen UTP.

InstantXs
23/07/04, 21:21
de fibers zijn wel een stukje duurder dan utp kabels. daarbij zijn LX interfaces ook veel duurder. Zo gek is het dus niet dat 1Gbit duurder is

ThePostman
23/07/04, 21:26
Origineel geplaatst door DennisCitus
Misschien kun je overwegen om een half-rack te nemen en hier slechts 1 switch voor te gebruiken. In dit geval kun je bij je colocatie-provider een 1000-mbit uplink afdingen en een 1000-mbit-switch nemen. Volgens mij ben je dan niet veel duurder uit. Je kunt je klanten wel garanderen dat ze hun 100mbit kunnen halen en kunt er eventueel zelfs mee opscheppen ten opzichte van andere providers die zitten ze zeuren over hun mooie TrueServer.

:D:D Haha, ik wens sity veel succes toe!

(sorry voor offtopic :))

XS-24
23/07/04, 22:58
We houden het op meerdere 100mbit aansluiingen :P.

De kans is heel groot dat we bij Gs-hosting gaan(leasewebnetwerk), iemand goede ervaring hiermee, ik dacht zelf dat ze best goed waren.

itrends
28/07/04, 09:55
Je kunt om te proberen (en dan bedoel ik ook écht in alleen de begin fase) eens kijken wat klanten er van vinden. Plaats wat servers "te huur" op jouw website en kijk hoeveel klanten er op reageren. Als er GROTE intresse is dan ga ja rondkijken naar 1/4 rack, koop je de servers en neem je een betrouwbare hosting partner om te beginnen in hun netwerk.

Als dat teveel risico voor je is (kan ik me helemaal voorstellen) dan kun je beginnen door gewoon dedicated servers af te huren bij een provider, en deze de weder-verhuren aan de klant. Zo heb je zekerheid wat betreft hardware, dus minder lasten, en kun je in elk geval leuk spelen. De beste manier om te leren wat mij betreft.

Mocht je na een jaar bijvoorbeeld 10 servers hebben, dan heb je stapje voor stapje alles geleerd en kun je wat extra doen. Namelijk; een eigen netwerk opzetten.

Guust
28/07/04, 10:00
Origineel geplaatst door sity webhosting
We houden het op meerdere 100mbit aansluiingen :P.

De kans is heel groot dat we bij Gs-hosting gaan(leasewebnetwerk), iemand goede ervaring hiermee, ik dacht zelf dat ze best goed waren.

Waarom zou je dan niet bij Leaseweb direct gaan? Daar kan je nog mooie afgesloten 1/2 racks huren ook. Mij lijkt het voor een grotere afname van colocatie makkelijker om bij een partij direct te zitten (Support, aanmeldingen, etc).

phreak
28/07/04, 10:49
Origineel geplaatst door Guust


Waarom zou je dan niet bij Leaseweb direct gaan? Daar kan je nog mooie afgesloten 1/2 racks huren ook. Mij lijkt het voor een grotere afname van colocatie makkelijker om bij een partij direct te zitten (Support, aanmeldingen, etc).

Perhaps dat je voor support (dus a'la SLA) wel een tikje duurder uit bent bij LSW dan als misschien bij anderen. En zoals je weet kun je access cards onderverdelen, dus subverhuurder kan ook toegang toedelen.

XS-24
28/07/04, 12:05
En de prijs/mbit is goedkoper bij een reseller.

itrends
28/07/04, 12:07
waarom zou je per mbit nemen, wat is jouw voordeel in dat geval. Lijkt me geen probleem om het per GB af te nemen.

pdeelman
28/07/04, 17:30
Origineel geplaatst door Deltaned
Hoe denk je vanuit Groningen naar Rotterdam of Amsterdam te gaan als een van jou aangeboden dedicated servers op een zondag morgen om een uur of 4 AM down gaat?

Is ook iets om eens over na te denken!

Ik ben het hier op zich niet mee eens

sity wil hier op kwaliteit gaan aanbieden en niet direct verbonden zijn met zijn budget hosting. In de professionele wereld worden er verschillende SLA's afgesloten voor reactietijden.

Ik vind persoonlijk niet dat ik om 4 uur me nest uit moet komen omdat $klant een bedrag betaald per maand wat mij niet in staat stelt de kosten eruit te halen als ik s'nachts de taxi moet nemen naar de coloboer.

Je bied standaard 48 uurs support aan en je kan ook contracten afsluiten voor 24 uurs en 8 uurs support. Indien een klant 4 uurs support wil dan moeten ze daar ook voor betalen is mijn mening. Willen ze nog sneller is dat simpelweg onmogelijk en moeten ze maar zelf een bak neerhangen lijkt mij.

ps. ervaring haal ik uit van mijn stages enkele jaren geleden waar echt grof geld betaald werd voor 4 uurs support. en dan hadden ze alleen maar het recht om te bellen. Er werd dan ook nog een aardig uurloon in rekening gebracht. Dit was trouwens op verkoop van computers voor de zakelijke markt, hetgeen mij eigenlijk best redelijk gekoppeld kan worden aan dedicated verhuur/lease/huurkoop.

ProServe
28/07/04, 18:39
Origineel geplaatst door InstantXs
de fibers zijn wel een stukje duurder dan utp kabels. daarbij zijn LX interfaces ook veel duurder. Zo gek is het dus niet dat 1Gbit duurder is

LX? In een normale colo zal SX zat zijn. Of je moet je racks 2 Km van hun switches af hebben staan :)