PDA

Bekijk Volledige Versie : Wireless internet



Anestheologist
22/07/04, 01:19
Binnenkort verhuizen wij en nu ben ik het toch beu altijd maar gaatjes te boren voor utp, of die lange verlengkabel voor de laptop.

Nu ben ik aan wireless aan het denken, zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? Zoja enkele tips bij aanschaf van router, enzo.

Alvast bedankt.

Carl<n-media>
22/07/04, 01:22
- Wat zijn je eisen (snelheid en dergelijke)?
- Wat is je budget?
- Binnen hoeveel meter wil je ontvangst hebben?
- Zitten er dikke muren in het gebouw en/of meerdere etages?

Momenteel werk ik met een E-tech access point wat mij zeer goed bevalt. Kijk ook eens op www.wirelessnederland.nl.

Anestheologist
22/07/04, 01:25
Snelheid zat ik toch te denken aan 56 MBPS of 100 MBPS.
Ontvangste reken ik toch op 30-60 meter.
Gebouw heeft maar 1 verdieping, en zijn gewone muren en eveneens geen aluminiumfolie isolatie.

mihosnet
22/07/04, 01:49
Kijk eens naar de producten van D-Link, de firmware van D-Link zijn ook speciaal aangepast voor de Nederlandse markt. Daarnaast is het ook nog een goed merk.

http://www.dlink.com/products/108mbps_xtremeg.asp

Zaven
22/07/04, 01:57
Wat ik zo hier en daar hoor over wireless internet is dat het niet echt goed beveiligd is. Dus laat daar ook op zou ik zeggen

Anestheologist
22/07/04, 02:08
Alvast bedankt voor de posts

Ber|Art
22/07/04, 09:38
Ik maak gebruik van een Linksys Dual-Band Wireless Access Point (WAP51AB) dit access point werkt zowel op de 5GHz (802.11a) als de 2.4GHz (802.11b) band, de snelheid is 72Mbps in Turbo Mode en 54Mbps in Normal mode. Het AP kan tot 64 Wireless gebruikers hebben. Ik gebruik het AP samen met een PCMCIA Card van Netgear en een PCI Card van Intel (Inter Pro 5000). De Linksys heeft enhanced security en gebruikt hiervoor, MAC adres Filtering and tot 152-bit WEP encryptie. Deze configuratie werkt perfect voor 7 maanden nu! Suc7

HBCS
22/07/04, 10:25
ik sluit mij bij BerArt aan
ik gebruik de zelfde spullen al bijna 1 jaar en nog nooit problemen gehad
ik gebruik hem wel met 64 bit encryptie dus de kans dat andere op mijn net werk komen is zeer klein maar is niet uit te sluiten

suc6

Carl<n-media>
22/07/04, 15:00
Ik raad je wel sterk aan om gebruik te maken van WEP en MAC adres filtering. Dat zijn denk ik toch wel de meest belangrijke functies die je nodig hebt. 100Mbit/s is trouwens nog geen standaard.

Carl<n-media>
22/07/04, 15:01
Origineel geplaatst door HBCS
ik sluit mij bij BerArt aan
ik gebruik de zelfde spullen al bijna 1 jaar en nog nooit problemen gehad
ik gebruik hem wel met 64 bit encryptie dus de kans dat andere op mijn net werk komen is zeer klein maar is niet uit te sluiten

suc6
Binnen korte tijd heb je met airsnort die WEP gekraakt. Het is dus aan te raden om ook gebruik te maken van MAC adres filtering.

wv-
22/07/04, 15:36
Linksys/d-link en de meeste goedkope Access points zijn brol. Ze zijn net goed voor wat ontvangst binnen, maar als je meer wilt zou ik je toch betere merken aanraden. Ikzelf maak gebruik van Senao. Ze zijn niet zo duur, maar wel degelijk. Als je een hoger budget hebt kan je voor cisco gaan.

M-BahZ
22/07/04, 15:37
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;

Binnen korte tijd heb je met airsnort die WEP gekraakt. Het is dus aan te raden om ook gebruik te maken van MAC adres filtering.
Als WEP gekraakt is, en een kwaadwillend persoon weet hoe dit in zijn werk gaat, zal je MAC adres filtering ook nog maar weinig uithalen. ;)
MAC adresfiltering is op zich een leuk systeem, maar wel in combinatie met WEP (totdat het gekraakt is uiteraard;))

Als er serieus bepaalde delen van je netwerk gekraakt zijn of kunnen worden zou ik persoonlijk die onderdelen uitsluiten, wat in dat geval uitsluiting van het netwerk zelf zou betekenen, maar het zij zo.
In het geval WEP gekraakt is, dus gewoon overgaan op een alternatief, mits dat voorhanden is natuurlijk. ;)

Grumpy
22/07/04, 16:34
Desnoods je huis afschermen met gaas :).

Als je het niet softwarematig kan beschermen, dan maar met hardere waren. ;)


Het lijkt me echter niet dat iemand Olivier gaat opzoeken en al die moeite doet om en die WEP encryptie en die Mac filtering te omzeilen om zichzelf toegang te verschaffen.

Carl<n-media>
22/07/04, 16:50
Origineel geplaatst door Grumpy
Desnoods je huis afschermen met gaas :).

Als je het niet softwarematig kan beschermen, dan maar met hardere waren. ;)


Het lijkt me echter niet dat iemand Olivier gaat opzoeken en al die moeite doet om en die WEP encryptie en die Mac filtering te omzeilen om zichzelf toegang te verschaffen.
Dan vergis je je. Een tijdje geleden heb ik een documentaire over hackers op Discovery Channel gezien. In Amerika gaan de spammers al zo ver dat ze met busjes rond rijden op zoek naar wireless netwerken om gratis hun spam te versturen.

Als je je netwerk niet goed met WEP en MAC adres filtering afsluit dan kan iedereen ook gebruik maken van je internet, printer en je bestanden bekijken (wanneer je deze via het netwerk deelt). Het is dus zeer verstandig om het goed te beveiligen. Die oplossing met gaas is helemaal nog niet zo slecht. Op Tweakers.net stond laatst dat sommige mensen hun wireless access point met gaas omwikkelen zodat deze niet zo een ver signaal heeft, waardoor de kans op 'inbrekers' kleiner wordt.

Grumpy
22/07/04, 17:00
Dan vergis ik me toch niet? Zulke mensen zoeken naar netwerken die niet beveiligd zijn. Ze gaan heus niet de moeite doen om al die beveiligingen te kraken voor het spammen.

Ik weet niet precies wat er allemaal op tweakers stond. Maar je kan het met gaas ook "gericht" doen. Je zal die wireless niet overal nodig hebben. Zorg ervoor dat de plaatsen waar je het nodig hebt... dat in die richting je geen gaas ervoor stopt, alle andere richtingen kun je gewoon afschermen.

Icheb
22/07/04, 17:11
Wij gebruiken hier ook een access point, natuurlijk met WEP key, maar zonder MAC fitering. Eigenlijk is het hier niet echt nodig, omdat de plaats waar het access point staat zo gekozen is dat buiten het gebouw alleen als je op de stoep ervoor staat bereik hebt. Verder weg/op straat is het bereik gewoonweg te slecht om nog iets te kunnen doen.

Of dit nu een voorbeeld is van harde waren beveiliging weet ik niet, maar persoonlijk vind ik het wel een goede oplossing...

Carl<n-media>
22/07/04, 17:20
Origineel geplaatst door Grumpy
Dan vergis ik me toch niet? Zulke mensen zoeken naar netwerken die niet beveiligd zijn. Ze gaan heus niet de moeite doen om al die beveiligingen te kraken voor het spammen.

Ik weet niet precies wat er allemaal op tweakers stond. Maar je kan het met gaas ook "gericht" doen. Je zal die wireless niet overal nodig hebben. Zorg ervoor dat de plaatsen waar je het nodig hebt... dat in die richting je geen gaas ervoor stopt, alle andere richtingen kun je gewoon afschermen.
Dat kraken gaat heel eenvoudig. Een programma als airsnort probeert gewoon alle mogelijke combinaties. Op een 100Mbit/s netwerk gaat dat vrij snel.

Jefke
22/07/04, 18:32
Origineel geplaatst door Icheb
Wij gebruiken hier ook een access point, natuurlijk met WEP key, maar zonder MAC fitering. Eigenlijk is het hier niet echt nodig, omdat de plaats waar het access point staat zo gekozen is dat buiten het gebouw alleen als je op de stoep ervoor staat bereik hebt. Verder weg/op straat is het bereik gewoonweg te slecht om nog iets te kunnen doen.

Of dit nu een voorbeeld is van harde waren beveiliging weet ik niet, maar persoonlijk vind ik het wel een goede oplossing...


Dan veronderstel je dat mogelijke misbruiken enkel maar gebeuren met een standaard gekeurde wlan-adapter/antenne combinatie. Met een winstantenne of richtantenne is het vaak mogelijk je accesspoint tot op enkele honderden meter te benaderen.

Theo
22/07/04, 18:49
We gebruiken een SMC2804WBRP-G, 54 Mb/s, deze router heeft ook een printserver voor USB printers aan boord.
Behaalde afstand ~50 meter.
De beveiliging is WPA, deze heeft steeds wisselende keys en is veel sterker dan WEP.
Zoek maar eens via google.