PDA

Bekijk Volledige Versie : was de limit? :D



microboy
20/07/04, 09:28
hei ik heb sinds kort (1 dag:D)

een ''proef'' server gekocht maar ik weet niet ongeveer wat de limit aantal websites om erop te gooien is..dalijk overbelast ik het..
dit is ook me eerst server, ik wilde niet gelij keen super dure kopen..

maar het is een 19 inch Rack Server


Intel Celeron 1.1 Ghz
256 Mb geheugen
40 Gb HDD Maxtor Ultra ATA
dvd rom speler en floppy poort
1U hoog zwart 19 inch rack

met de ''huidige'' hardware.. hoeveel website kunnen erop soepel draaien..

ik wet niet hoeveel rpm de HD's zijn.. maar ik denk 7200..wet niet cker... ik krik als het moet desnoods de geheugen op

dreamhost_nl
20/07/04, 09:47
Tsja, dat ligt er uiteraard aan wat voor web sites je van plan bent om erop te gaan hosten... maarre... hooguit enkele tientallen... enne... dat geheugen zou ik zeker uitbreiden...

maartenba
20/07/04, 09:48
Hangt er wat vanaf...
Als het allemaal statische sites zijn zonder PHP/Perl: veel.
Basis PHP stuff zal ook wel vlotjes werken.
Vanaf je gaat beginnen met forums te draaien waar een groot aantal bezoekers op komt ga je traag worden...

superior-is
20/07/04, 09:51
Origineel geplaatst door microboy
hei ik heb sinds kort (1 dag:D)
ik wet niet hoeveel rpm de HD's zijn.. maar ik denk 7200..wet niet cker... ik krik als het moet desnoods de geheugen op

Dat (het opkrikken van het geheugen) lijkt me de nuttigste upgrade. Als er 512MB geheugen inzit, dan zou die website met gemak 200 statische low-traffic (<1GB) sites moeten kunnen draaien en een stel php sites. Moet wel zeggen dat je server inderdaad wel aan de low-end is, maar simpel webserveren moet dat wel afdoende zijn.

microboy
20/07/04, 09:58
ai, ik is cool, ik jat gewoon van me bro's oude server de 1025 mb gehuegen dan wet ik dat ik goed zit ahahha, als ie niet gierig doet:P
maar kan ik elk willekeurig geheugen erop gooien, of maakt dat uit?

ik wil gewoon standaar sites ero pgooien, geen grote.. mar ook geen huppeltutjes site van 100 bezoekrs per maand..

ongeveer ja, 1 tot 2gb dataverkeer.. en niet meer...
en webspace van niet meer dan 100mb per persoon..



gaat dat leker denk je?

maartenba
20/07/04, 10:00
Met genoeg geheugen en geen te zware sites moet dat lukken.

microboy
20/07/04, 10:05
:D
tnX voor de hulp man :D

mar ik zit nog met het probleem dat ik niet wet hoo ik het moet beveiligen... hoeveel kost hardware firewall?

ik wet niet hoe en wat ik het moet beveiligen :(

en gata vast niet 1,2,3 met norton :P

itrends
20/07/04, 10:07
Gewoon goed de load van de server in de gaten houden. Ik denk dat dit (voor een start server) wel heel wat aan kan.

microboy
20/07/04, 10:10
voor de domme onder ons =======>ikke:D<========
was een load?:D

maartenba
20/07/04, 10:18
Hoe zwaar je systeem wordt belast.
Doe onder linux eens (als root) "uptime". Achteraan zie je 3 cijfers staan, het eerste is de huidige load.

microboy
20/07/04, 10:21
oh ok, :D

mar de beveiliging? hoe moet ik dat uitwerken?
moet ik gewoon op de linux een firewall softwrre instaleren? :D
of doe ik nou makkelijker dan het lijkt?

TMourik
20/07/04, 10:55
tip: verdiep je eerst goed in llinux :) www.google.nl : linux firewall

vind je veel :)

earthquake
20/07/04, 11:10
Origineel geplaatst door maartenba
Hoe zwaar je systeem wordt belast.
Doe onder linux eens (als root) "uptime". Achteraan zie je 3 cijfers staan, het eerste is de huidige load.

Met top onder de root user kan je het nog wat beter aflezen ;)


Origineel geplaatst door microboy
oh ok,

mar de beveiliging? hoe moet ik dat uitwerken?
moet ik gewoon op de linux een firewall softwrre instaleren?
of doe ik nou makkelijker dan het lijkt?

is idd best wel ff werk maar als je het een beetje goed aanpakt doet een hardware firewall er niet voor onder.

zoek eens op ipfw met google ofzo.

Beyonder
20/07/04, 11:52
Microboy: met jou kennis zou ik zeker nog niet aan commerciele hosting beginnen, mocht je dat van plan zijn natuurlijk.

Overigens wie kent nog die leuke blauwe Cobalt doosjes AMD-300 met 512 mb ram waar met gemak 200 statische paginas op geplaatst konden worden.

Had zelfs een RAQ4 draaien met 1024 mb geheugen die dagelijks 20 - 30 mbit trok en een bekende ringtone site had.

Had een andere RAQ met wallpaper site die continue 15 mbit trok.

Kleine servers kunnen prima wat afhandelen zodra het gebruik van SQL/PERL en PHP beperkt blijft.

superior-is
20/07/04, 11:52
Trouwens, het lijkt me zowiezo niet onverstandig om eerst even linux onder de knie te krijgen (een beetje spelen zogezegd) voordat je de server in productie neemt. Er komt namelijk meer bij kijken, dan je denkt.

Beyonder
20/07/04, 11:53
Superior --> Had hetzelfde idee op hetzelfde moment. Je hebt tenminste een aantal jaar gedegen Linux kennis nodig anders gaat het zeker eens fout.

earthquake
20/07/04, 12:54
idd beetje kennis is wel handig anders kan een probleem dat zich voor doet heellang duren voordat je het opgelost hebt en dat is niet echt een goede reclame voor je klanten.

2 server is ook aan te raden dan kan je ook de zooi van server 1 naar 2 backuppen en anders om en mocht er dan eens 1 van de 2 in problemen komen of stuk gaan dan heb je heel makkelijk en snel de website's op de andere server erbij gegooid en hebben je klanten maar een kleine downtime.

als je dan de ip's laat door routen teminste anders zit je te w88 totdat de dns servers alles hebben geupdate.

maar goed dit gaat een beetje offtopic zijn vraag was over hoeveel site hij kon runnen op zijn nieuwe server

microboy
20/07/04, 13:03
voorlopig ga ik ook niks commercieels beginnen, ik ga vrienden en familie als proefkonijnen gebruiken :D

en ik kijk wel veder, maar ''ALS'' er iemand ff binnekomt en de hd ff overhoop haal, en beetje lolbroek gaat uithangen in me server, is dat schadelijk voor de andere servers die erop aangesloten zijn?

of gaat alleen mijn server ''naar de maan'' als het ware:D:P
want de omliggende servers van me broer is belangrijker dan die van mij...

dush.. wat ik bedoel, als ik de server fokkup beveilig, breng ik dan mijn broers servers in gevaar?

Schaap
20/07/04, 14:17
Origineel geplaatst door microboy
oh ok, :D

mar de beveiliging? hoe moet ik dat uitwerken?
moet ik gewoon op de linux een firewall softwrre instaleren? :D
of doe ik nou makkelijker dan het lijkt?


Een hardware vuurwand is makkelijker!

Je haalt 2 liter benzine in het lokale pompstation, je giet deze uit op je kastje en legt er een brandende lucifer op. Gegarandeerd zal er geen enkele hacker door het gevlambeerde UTP kabeltje raken!



Om even serieus te zijn:
Fysiek gevaar voor de omringende servers? Nee, dat denk ik niet.. Maar als ze een attack uitvoeren op je slechtbeveiligde server, dan kan het netwerk er wel zwaar onder lijden :(

Maar de vraag is: Wie gaat nu in godsnaam een Intel Celeron 1100MHz zonder klanten erop aanvallen?

Beyonder
20/07/04, 14:24
Ik zie anders dagelijks portscans voorbij komen zoekend naar een lek in een server. Kan een hack schadelijk zijn voor andere servers in je netwerk: Zeker wel.

Hacked server worden gebruikt voor:

FTP
DDOS
IRC bots (DCC)

En genereren veel verkeer. Je provider kan besluiten je af te gaan sluiten en schade vergoeding eisen of dit nu je colo provider is of je access provider.

Ik heb een klant die door een gehackte server bleef zitten met een dataverkeer rekening van pakweg 7000 euro !

microboy
20/07/04, 14:29
Origineel geplaatst door Schaap



Een hardware vuurwand is makkelijker!

Je haalt 2 liter benzine in het lokale pompstation, je giet deze uit op je kastje en legt er een brandende lucifer op. Gegarandeerd zal er geen enkele hacker door het gevlambeerde UTP kabeltje raken!

cker je lolbroek aan vandaag :D>?

''Maar de vraag is: Wie gaat nu in godsnaam een Intel Celeron 1100MHz zonder klanten erop aanvallen?''

daar ben ik wel van bewust dat het geen topserver is, en geen klanten erop zullen komen voor de komende tijd.. maar creeer ik een grotere risico dat de hacker via mijn ''knudde'' beveilgde server mijn broers topservers kan binnen dringen?, .,..........dan wanneer mijn server uberhuapt er niet staat?.... of staat dat los?:D

microboy
20/07/04, 14:31
Origineel geplaatst door Beyonder
Ik zie anders dagelijks portscans voorbij komen zoekend naar een lek in een server. Kan een hack schadelijk zijn voor andere servers in je netwerk: Zeker wel.

Hacked server worden gebruikt voor:

FTP
DDOS
IRC bots (DCC)

En genereren veel verkeer. Je provider kan besluiten je af te gaan sluiten en schade vergoeding eisen of dit nu je colo provider is of je access provider.

Ik heb een klant die door een gehackte server bleef zitten met een dataverkeer rekening van pakweg 7000 euro !


hm, in dit gevakl krijg dan op me donder van me bro:D, ........ en das erger dan een rekening van 7000 :D::P