PDA

Bekijk Volledige Versie : Server voor Volano Chat



IT-worX
18/07/04, 12:06
Kan er iemand zeggen of de huidige promotie van PCDOC (http://www.buyaserver.be/images/promolb.gif) krachtig genoeg is om een linux distributie te draaien, samen met een paar volano chat servers? (stuk of 5 maximum). Volano is een gewone op java gebaseerde chat. Voorbeelden hiervan zijn http://www.chatplaza.nl/chat.asp voor NL en het in belgië bekende http://place.to.be/chat.php. Meer uitleg kan u vinden op http://www.volano.com.
Weet er ook iemand hoeveel bandbreedte dit in beslag zou nemen (maw hoeveel GB ik nodig zou hebben per maand?) pakweg met 100 chatters die 12 uur chatten per dag... Uiteraard is ook commentaar over de software etc welkom!

Groeten
Kris

InstantXs
18/07/04, 12:09
Die server moet zeker voldoen.
Chat is nou niet echt iets wat veel recources vreet.

Dennis
18/07/04, 12:15
"Java vreet echter wel standaard veel resources", aldus veel forums. Chat vreet over het algemeen ook weinig dataverkeer, omdat er tijdens het chatten alleen maar kleine stukken tekst moet worden verzonden. Beginnen met 10gb dataverkeer per maand en voor €20,- per maand extra later kunnen upgraden naar 50gb dataverkeer per maand lijkt mij een goede oplossing.

IT-worX
18/07/04, 12:23
Qua bandbreedte zou ik nu voor E50 een 30GB kunnen krijgen, iets wat mij geen slechte deal lijkt (of toch?).
En inderdaad het is aan die resources dat ik ook zat te denken. Omdat ik ook gehoord heb dat Java nogal wat processorkracht vergt en nogal wat ram slikt...
Samen met één of andere Linux distributie zou dit misschien te zwak zijn... Vandaar dat ik graag hier wat commentaar zou gehoord hebben :)

phreak
18/07/04, 12:41
50 Euro voor 30 gB is nogal wat vind ik zo.

xserve
18/07/04, 12:49
Is waarschijnlijk inclusief de ruimte, toch? Dan is het een mooi prijsje.

IT-worX
18/07/04, 12:52
idd incl de rackspace :)
Kan het nagegaan worden hoeveel zo n javabeestje slikt qua resources? Als iemand even de demo versie kan op een server zetten en t ns bezien?
Alvast bedankt!

Dennis
18/07/04, 13:25
Origineel geplaatst door phreak
50 Euro voor 30 gB is nogal wat vind ik zo. In Nederland kun je het inderdaad makkelijker goedkoper krijgen. Maar 1U space + 30gb dataverkeer voor €50,- per maand blijft een nette prijs.

Is het located in Nederland of Belgie?

IT-worX
18/07/04, 14:37
Colocated in België te InterXion Zaventem.

>> Trueserver (Level3, MFN/Abovenet, FLAG telecom, TeleGlobe en Lambdanet/Cogent)
>> RealRoot (Tiscali en Lambdanet).
>> FreeBIX

Uiteraard hebben ze ook alle 2 (Trueserver en Realroot) hun eigen BNIX, AMS-IX, ... .

Deze zijn (via BGP) redundant aangesloten op 2 routers (die intern redundant zijn).

Leek mij niet slecht voor die prijs...

Welke specs zou je server minimum moeten hebben voor die volano te draaien?
Omdat ik anders mss eens kan uitkijken in het "te koop" forum achter een tweedehands... Misschien dat ik er dan nog wat goedkoper kan aanraken ;-)

IT-worX
18/07/04, 17:00
Niemand een idee of deze serverspecs OK zijn voor de linuxdistri samen met Java en de software?

frankske
18/07/04, 17:09
Ik heb twee algemene opmerkingen over die promo:
- Maar 1 harddisk (en geen plaats voor een 2e! Dit is een "mini case" van supermicro) en geen rack sliders.
- Waarschijnlijk "desktop" gigabyte moederboardje.

T blijft natuurlijk een zeer goedkoop iets, en als je kan leven met de 2 opmerkingen hierboven, lijkt het me zeker krachtig genoeg (opteer wel minimum voor 512MB ram)

mihosnet
18/07/04, 17:17
Er kunnen wel 2 HD's in (links en rechts).

frankske
18/07/04, 17:19
ah juist, t is de L en niet de C versie. Sorry!

IT-worX
18/07/04, 17:30
2 hd's zijn in principe nodig: het zou enkel en alleen zijn voor die chat op te draaien. Geen backup oid nodig. Mocht er iets zijn met deze hd, dan is het juist een kwestie van andere hd nemen, distri installen, java erop en de chatsoftware. En voila hij kan weer weg :)
En het aantal MB ram + processor?

IT-worX
18/07/04, 17:32
Origineel geplaatst door frankske
Ik heb twee algemene opmerkingen over die promo:
- Maar 1 harddisk (en geen plaats voor een 2e! Dit is een "mini case" van supermicro) en geen rack sliders.
- Waarschijnlijk "desktop" gigabyte moederboardje.

T blijft natuurlijk een zeer goedkoop iets, en als je kan leven met de 2 opmerkingen hierboven, lijkt het me zeker krachtig genoeg (opteer wel minimum voor 512MB ram)
Welke SM server zou u aanraden voor enkel en alleen dit te draaien? Voornamelijk dan AMD/Celeron/Intel of hoeveel MB ram?

frankske
18/07/04, 17:41
Euh, die promo van buyaserver is geen supermicro server. Dat is een gigabyte (desktop?) boardje in een supermicro 1U case :) Ik zou zoiets nooit kopen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Over je 2e harddisk: dat klopt, maar dan ben je toch al snel een dag (of 2, als het tegenzit) down. Is een 2e harddisk (80 eur of zo) dan niet goedkoper? :)

IT-worX
18/07/04, 18:08
Idd enkel de kast is van SM. Voor servers die continue zwaar belast worden of middelmatig belast zou ik dit idd ook niet kopen. Vandaar mijn vraag hoe "zwaar" dit alles gaat doorwegen op die server. Anders kan ik nog overwegen om iets anders te nemen. Is gewoon een goedkoop servertje dat ik nodig heb (niet zoals bij die andere 3 servers) om dat progje eens op te testen en online te zetten. Als het programma goed en stabiel draait (en er genoeg interesse voor is) kan ik desnoods nog altjid overschakelen naar een "iets" zwaardere server. Momenteel zijn er slechts 3 mensen die dergelijke chat willen opstarten. Dus dacht ik dat ik met die aanbieding wel toekwam :)

frankske
18/07/04, 18:12
als het een semi-test ding is: is cheap natuurlijk... voor die prijs ga je nergens een "echte" supermicro vinden.

Als je er 512MB ram induwt, moet dat zeker genoeg zijn

IT-worX
18/07/04, 18:37
Inderdaad Frank van dit standpunt ging ik ook uit. Het is maar voor een semi testbak, dus het mag cheap zijn... Ik veronderstel dat die personen die een chat gaan draaien niet plots van 0 tot elke dag 500 bezoekers gaan hebben.
512 zou idd geen kwaad kunnen :)