PDA

Bekijk Volledige Versie : Grootboeknummers



Keuningen
15/07/04, 21:10
Hoi mensen,

Hoe hebben jullie de 8000 serie van je grootboeknummers eruit zien?
Mijn accountant en ik waren nieuwsgierig hoe hostingproviders dat deden.

Alvast bedankt!

IT-worX
15/07/04, 21:12
Mag ik even vragen wat in NL de 8000 series uit een boekhouding zijn?

Keuningen
15/07/04, 21:28
Origineel geplaatst door IT-worX
Mag ik even vragen wat in NL de 8000 series uit een boekhouding zijn?
omzetcategorieen

bluebird
15/07/04, 22:54
Gelukkig heb ik na mijn schooltijd er niets meer mee te maken gehad ;)
Ik weet zelf niet hoe mijn accountant het doet.

webbed
15/07/04, 23:41
Ik heb het zelf bedacht dus weet niet of dit helemaal goed is:

8500 hostingpakketten
8600 domeinnaam .com
8700 domeinnaam .net
8800 domeinnaam .org
8900 domeinnaam .nl
9000 domeinnaam .biz
9100 domeinnaam .info
9110 kortingsbonnen
9200 resellingpakketten

Naar mijn weten mag je zelf bepalen wat voor grootboekrekeningen je wilt gebruiken en hoe gedetaileerd je ze wilt indelen (maar weet niet of een propedeuse economie voldoende is om dat te weten). Ik vind het fijn om redelijk gedetaileerd terug te kunnen zien wat ik verkocht heb, maar daar kan je anders over denken.

almar
15/07/04, 23:56
Ik zou 1 grootboekrekening gebruiken om omzet domeinnamen op te boeken en de productnummers gebruiken als meeboekrekeningen.

In 9000 boek je allerlei wazige zaken als betalingsverschillen en inkoopkortingen e.d.

webbed
16/07/04, 00:02
dank je, heb ik ook weer iets geleerd! Ik heb het nu aangepast dat de grootboekrekeningen m.b.t. de verkoop binnen de 8000 groep vallen.

Keuningen
16/07/04, 00:41
Origineel geplaatst door webbed
dank je, heb ik ook weer iets geleerd! Ik heb het nu aangepast dat de grootboekrekeningen m.b.t. de verkoop binnen de 8000 groep vallen.

Ik stel voor de mensen die serieus er iets van af weten mijn XLS met grootboeknummers beschikbaar. Gelieve even te PB-en bij intresse.

8000-8999 omzet verkoop

opbouw
1234

1-categorie
2-deelcategorie
3-subcategorie
4-serie

>
Ik weet dat hier veel vrijheid in is, maar het moet wel volgens de algemene regels dus de categorien moeten zowiezo kloppen.

edwinmeijer83
16/07/04, 12:28
De indeling klopt inderdaad, 8XXX is in principe altijd de omzet. Echter, je hoeft in de categorieen niet diep te gaan. Kleine bedrijven kunnen bijvoorbeeld het volgende aanhouden:

8100 - Omzet hosting
8200 - Omzet domeinnamen

Stapje uitgebreider voor grotere bedrijven:
81XX - Omzet hosting
8110 - Omzet pakket 1
8120 - Omzet pakket 2
enz.

82XX - Omzet domeinregistraties
8210 - Omzet .NL domeinen
8220 - Omzet .COM domeinen
enz.

Hoe je dit indeelt hangt vooral af van je eigen informatiebehoefte. Als je uit je boekhouding alle financiele informatie moet halen, is een gedetailleerd overzicht handiger dan een beknopt overzicht. Daarbij komt dat je de indeling van subcategorieen op ieder moment kunt aanpassen.

microboy
20/07/04, 01:31
wat een gedoe :S


ik gebruik gewoon grootboekrekening '' domeinregistratie''


de belastingdienst intereseet het niet of het .nl of .com is:S

teveel info, teveel moeite, en onnodig allemaal

Aquariumwinkel
20/07/04, 02:42
Ehhh.. Ik heb dan wel (nog) geen hostingsbedrijf maar al dit soort ellende wordt door mijn boekhouder gedaan. Hij krijgt driemaandelijks een excelsheetje en that's it. Voor de rest heb ik geen zin cq. tijd om mij hier in te verdiepen.

Fons.

microboy
20/07/04, 04:13
ahha,

schoenmaker houd bij zijn leest :D

Keuningen
20/07/04, 10:43
Origineel geplaatst door microboy
wat een gedoe :S


ik gebruik gewoon grootboekrekening '' domeinregistratie''


de belastingdienst intereseet het niet of het .nl of .com is:S

teveel info, teveel moeite, en onnodig allemaal

Dit hangt er van af... op deze manier kun je makkelijk zien hoeveel .EXTENTIE domeinen je doet.
Hoe beter het inzicht in je organisatie des te beter er gestuurd kan worden.

edwinmeijer83
20/07/04, 12:59
teveel info, teveel moeite, en onnodig allemaal

Gedoe? Uiteraard gedoe als je er geen zin hebt en/of de waarde er niet van in ziet.

Stel je voor: over een jaar of 5 heb je zo'n 12.000 domeinnamen geregistreerd. Een heleboel, en inzicht in financiele stromen is dan noodzakelijk om je onderneming draaiende te houden.


de belastingdienst intereseet het niet of het .nl of .com is:S

Gaat het hier om de belastingdienst? Die interesseert het niet eens of het uberhaupt domeinregistratie is. Desnoods zijn het verkochte pakken melk.

Keuningen
20/07/04, 14:41
Origineel geplaatst door edwinmeijer83


Gedoe? Uiteraard gedoe als je er geen zin hebt en/of de waarde er niet van in ziet.

Stel je voor: over een jaar of 5 heb je zo'n 12.000 domeinnamen geregistreerd. Een heleboel, en inzicht in financiele stromen is dan noodzakelijk om je onderneming draaiende te houden.



Gaat het hier om de belastingdienst? Die interesseert het niet eens of het uberhaupt domeinregistratie is. Desnoods zijn het verkochte pakken melk.

Dat van die pakken melk klopt dan weer niet, want daar vangen ze minder btw op en dat maakt ze echt wel uit ;)

Maar hoe dan ook, ik heb mijn accountant opdracht gegeven een compleet grootboekschema te maken voor ICT.

Voor iedereen, ook de mensen die per PM hebben gereageerd, is dit schema beschikbaar. Ik verwacht wel een kleine bijdrage aan mijn kosten, maar dat lijkt me logisch.

Beyonder
20/07/04, 15:55
Als je boekhouder genoegen neemt met een driemaandelijks excell sheetje dan vraag ik me af wat de kwaliteit is.

BTW: je blijft altijd ZELF PERSOONLIJK verantwoordelijk voor je boekhouding en eventuele boetes of je het uitbesteed aan een boedkouder of niet :)

Zaven
20/07/04, 17:42
Origineel geplaatst door Beyonder
Als je boekhouder genoegen neemt met een driemaandelijks excell sheetje dan vraag ik me af wat de kwaliteit is.

BTW: je blijft altijd ZELF PERSOONLIJK verantwoordelijk voor je boekhouding en eventuele boetes of je het uitbesteed aan een boedkouder of niet :)


LOL

wat is een boedkouder ? :P