PDA

Bekijk Volledige Versie : aftapverplichting hostingbedrijven



zyxzyx
15/07/04, 18:25
Kan iemand mij vertellen hoe het precies zit met de aftapverplichting van hostingbedrijven?

Waartoe ben je precies verplicht?

Ook las ik dit op de website van het agentschap telecom :

'Als ik hosting accounts lever op servers buiten Nederland, rust hier dan ook een aftapverplichting op?
Ja, ook hier geldt: als u in Nederland een openbare dienst levert (en factureert) ben je verplicht om te voldoen aan de aftapverplichting. Dit is onafhankelijk van waar de apparatuur fysiek is opgesteld.'

Hoe kan je voldoen aan de aftapverplichting als je servers in het buitenland staan?

ddepuydt
15/07/04, 18:32
Bedoel je nu dat je alles moet registreren wat er binnen en buiten komt op je netwerk ?

Daar is ooit sprake over geweest, maar volgens mij nooit in een wet gegoten. Zeker niet op europees niveau en wellicht ook niet op Belgisch nationaal niveau.

Is trouwens niet realistisch.

zyxzyx
15/07/04, 18:43
http://www.agentschap-telecom.nl/informatie/aftappen/paginas/faq.html

Cybafish
15/07/04, 18:44
Wij hebben begin dit jaar hier direct mee te maken gehad. Ik kan er niet veel over kwijt, behalve dat je verplicht bent om de politie in staat te stellen om de door hun gewenste gegevens (al dan niet in real-time) uit te lezen.

Het kan erg uiteen lopen, van een tap op een mysql database tot een overzicht van bepaalde logs. Het is niet (altijd) zo dat het aftappen letterlijk betekent dat de autoriteiten fysieke apperatuur op je server aansluiten.

Deimos
15/07/04, 19:42
Origineel geplaatst door Cybafish
Wij hebben begin dit jaar hier direct mee te maken gehad. Ik kan er niet veel over kwijt, behalve dat je verplicht bent om de politie in staat te stellen om de door hun gewenste gegevens (al dan niet in real-time) uit te lezen.

Het kan erg uiteen lopen, van een tap op een mysql database tot een overzicht van bepaalde logs. Het is niet (altijd) zo dat het aftappen letterlijk betekent dat de autoriteiten fysieke apperatuur op je server aansluiten. Als het gaat om logs hoelang dien je die dan te bewaren heb wel eens gelezen 5 jaar. Maar als ik 5 jaa rlang al mijn logs moet bewaren, dan wil ik wel een fikse daling van de BTW :) of een subsidietje

IT-worX
15/07/04, 19:43
Hopelijk moet je ze niet uitprinten dan :D

Cybafish
15/07/04, 19:44
Origineel geplaatst door Deimos
Als het gaat om logs hoelang dien je die dan te bewaren heb wel eens gelezen 5 jaar. Maar als ik 5 jaa rlang al mijn logs moet bewaren, dan wil ik wel een fikse daling van de BTW :) of een subsidietje

Hmm, dat zou ik inderdaad ook niet weten. Ik heb toentertijd alleen een live access log moeten aanleveren, in de geschiedenis waren ze niet zo geïnteresseerd... maar 5 jaar lang access logs bijhouden, wie betaalt mijn mutli-tb fileserver? :p

Digiover
15/07/04, 20:54
@zyxzyx : Heb je er al eens aan gedacht om hierover te informeren bij het Ministerie van Justitie? Of wellicht de branche vereniging (NLIP)?
Bel voor de gein de KLPD eens ;)

Als ik het me goed herinner heb ik de relevante documenten nog op mijn bureau slingeren (yeah, vakantie! :) ), ik zal morgen eens kijken of ik ze kan vinden. Er zitten namelijk wel specifieke voorwaarden aan aan wat getapt moet (kunnen) worden en hoelang het bewaard moet blijven.

zyxzyx
16/07/04, 10:03
Origineel geplaatst door Digiover
Als ik het me goed herinner heb ik de relevante documenten nog op mijn bureau slingeren (yeah, vakantie! :) ), ik zal morgen eens kijken of ik ze kan vinden. Er zitten namelijk wel specifieke voorwaarden aan aan wat getapt moet (kunnen) worden en hoelang het bewaard moet blijven.

Ha eindelijk concrete informatie :)

Ik doel trouwens vooral op hostingbedrijven met servers in het buitenland, niet op ISP's.

Op internet heb ik daar geen relevante informatie over kunnen vinden, wel een onderzoek uit 2003
http://www.justitie.nl/Images/11_41971.pdf

Maar daar staat ook weinig concreets in m.b.t. hostingbedrijven, men heeft het alleen over ISP's.

4EuroHosting
16/07/04, 10:12
Origineel geplaatst door zyxzyx

Maar daar staat ook weinig concreets in m.b.t. hostingbedrijven, men heeft het alleen over ISP's.

Hier in België moeten enkel ISP's bepaalde log-files bijhouden.

Voor hostingbedrijven is dat niet van toepassing.

pwiersema
16/07/04, 10:48
Op deze wet is een aantal aanvullingen van toepassing, waaronder het Besluit beveiliging gegevens aftappen telecommunicatie (BBGAT). Dit besluit is wel gepubliceerd in de Staatscourant maar nog niet van kracht.

leek me wel belangrijk ;)

zyxzyx
16/07/04, 10:58
Origineel geplaatst door pwiersema
leek me wel belangrijk ;)

Dit gaat toch weer over een aanvulling op de bestaande Telecommunicatiewet?

maxnet
17/07/04, 21:24
Origineel geplaatst door zyxzyx
http://www.agentschap-telecom.nl/informatie/aftappen/paginas/faq.html


Als ik hosting accounts lever op servers buiten Nederland, rust hier dan ook een aftapverplichting op?
Ja, ook hier geldt: als u in Nederland een openbare dienst levert (en factureert) ben je verplicht om te voldoen aan de aftapverplichting. Dit is onafhankelijk van waar de apparatuur fysiek is opgesteld.

Hmm, zou dus betekenen dat ook hosting providers zich bij de OPTA moeten registreren a 2.810 euri / jaar?!