PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraagjes Over Beginnende Webhosters.



Tsirakos.nl
12/07/04, 19:53
Ik zit al enkele maanden met het idee om over enkele maanden een webhosting bedrijf te starten. Dit is natuurlijk nog lang niet zeker.
Ik heb wel een aantal vraagjes met betrekking tot Webhoster en alles erom heen.

Om het even duidelijk te maken, ik ben een 16 jarige scholier die al redelijk veel ervaring heeft met Web design en verschijdene andere software, ook ben ik admin geweest op enkele grote Fora.
Om te beginnen heb ik een redelijk groot budget, +/- €800.

Ik heb verder nog geen ervaring met Web Hosting. Dus ik heb enkele vraagjes.

> Waarom zou je je inschrijven bij de SIDN? Wat zijn de kosten hiervan? En wat zijn de Voordelen? Kan je geen .nl domeinen registreren als je er niet ingeschreven staat?

> Waar moet je je "Aanmelden" om .com; .net; .org; (etc.) domeinen te kunnen registreren?

> Waar kun je je Algemene Voorwaarden en Contracten laten samenstellen en hoeveel kost dit?

> Ik heb een klein beetje kennis van Linux (als serverplatform (Ook windows)), maar zijn er ook site's of andere bronnen waar meer informatie hierover staat?

> Vergeet ik iets uit de onderstaande stappen om te beginnen?
- Aanmelden bij K.v.K.
- Aanmelden Belasting
- Zakelijke rekening openen
- Adverteren

Ik overweeg zelf om eerst met een reseller pakket te beginnen, wat raden de mensen met meer ervaring mij aan?

Als het mogelijk is zouden de webhosters dan ook hun ervaringen kunnen posten en waar je goed op moet letten als beginnende webhoster?

Ik weet dat ik een van de vele "Koters" ben die met het idee zit om een webhosting bedrijf te starten maar ik neem dit zeer serieus, mijn vader heeft ok enkele bedrijfen dus ik kan altijd om hulp vragen over de zakelijke kant.

Ik heb enkele andere topics gezocht met dit onderwerp maar dit is mij nog een beetje onduidelijk.

mvg,
Christiaan T.

Triloxigen
12/07/04, 20:19
8010,- is geen groot.

Webdevven heeft absoluut niks te maken met webhosten, laat staan forummod.

www.sidn.nl voor de prijzen..

http://webhostingtalk.nl/search.php voor andere registrars.

Algemene voorwaarden,. contracten ed kun je het beste zelf optstellen, alleen jij weet zeker wat je wilt (mag ik hopen).


Biujna al deze vragen zijn meerdere keren langsgekomen, en zijn terug te vinden in de search.

Ik raad je iig aan te beginnen als reseller of een deicated server.

Cybafish
12/07/04, 20:20
Afgezien van het feit dat de antwoorden op al je vragen gemakkelijk te vinden zijn;

Waarom zou je een bedrijf beginnen in een sector waarvan je -als ik zo even kijken- maar weinig kaas van hebt gegeten? Volgens mij begrijp je nog niet helemaal welke verantwoordelijkheden er komen kijken bij een serieus hosting bedrijf. Wat doe jij bijvoorbeeld als de grote klanten om het hoekje komen kijken? Dan heb ik het nu over bedrijven die een online winkel, support desks, extranet etc. etc. willen met een keiharde 100% uptime "garantie".

Denk er maar eens over na :)

De antwoorden op je vragen:

-------------

De SIDN

http://www.sidn.nl/sidn/flat/Algemeen/Over_SIDN/index.html
http://www.sidn.nl/sidn/flat/Deelnemers/Deelnemer_worden/index.html


De KVK

http://www.kvk.nl/sectie/sectie.asp?sectieID=1


De belastingdienst

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/index.htm


Tutorials, hier op het forum

http://webhostingtalk.nl/forumdisplay.php?s=&forumid=5


Google

http://www.google.nl/

-------------

Je moet je aanmelden bij de SIDN of een bij de SIDN aangesloten deelnemer om .NL domeinnamen te kunnen registreren. De SIDN vraagt 600 euro op jaarbasis voor het deelnemerschap cat. I, maar je kunt bijvoorbeeld ook eens informeren bij bedrijven als ResellerSRS voor de registratie van (o.a.) nl domeinnamen.

Algemene voorwaarden opstellen is iets dat je beter zelf kunt doen. Oriënteer je eens op algemene voorwaarden van andere hosters, kijk wat ze daarin schrijven en kom dan zelf met je eigen algemene voorwaarden. Zodra je deze (globaal) hebt opgezet ga je ermee naar een jurist en laat je hem/haar je algemene voorwaarden checken op rechtsgeldigheid, eventuele verbeterpuntjes e.d. De tarieven die juristen handhaven zijn nogal uiteenlopend, wijzelf betalen ~250 euro per uur, maar hebben dan ook maar weinig hulp van juristen nodig :).

Gezien je schamele kennis van UNIX/bsd en Windows server platforms zou ik je zeker aanraden om als reseller te beginnen. Op die manier kun je een grootdeel van de technische aspecten van het hosten outsourcen, hetgeen je een hoop problemen kan besparen. Bedrijven die reseller pakketten aanbieden zijn er genoeg, een simpel topic openen hier op wht.nl zal al snel een handvol verschillende aanbieders opleveren. Zorg dat je kritisch bent in je keuze; tenslotte is je gehele bedrijf afhankelijk van de prestaties van de hoster waarbij jij een reseller pakket gaat aanschaffen.

Enkele punten waarop je moet letten:

Standplaats server
Uptime garanties
Server software (up to date?)
Gebruikte hardware (je wil niet op een 286-servertje staan)
Bereikbaarheid (telefoon, email, livechat?)

Vraag bijvoorbeeld eens naar referenties.

Zorg dat je een duidelijk plan hebt en zorg dat je het nauwgezet uitvoert, de eerste stappen zijn het belangrijkst.

rq
12/07/04, 20:23
Goh zou de zomervakantie soms begonnen zijn? 800 euro is trouwens geen 'groot' budget voor een beginnend bedrijf.

Een SIDN lidmaatschap is voor jou sowieso niet rendabel voor je is, maar er zijn genoeg bedrijven waarbij je een abonnement kan nemen en via hun allerhande domeinnamen zelf kan registreren.

Mr. Snooby
12/07/04, 20:36
Kijk goed uit! Ik wilde eerst ook zelf een bedrijfje starten. Uiteindelijk is dat er niet van gekomen, en werk ik nu bij E-Dentify. Als ik nu sommige vragen krijg, of als ik zie hoe je van die servers configureert, denk ik echt 'Gelukkig dat ik niet voor mezelf begonnen ben, ik had dit nooit allemaal kunnen weten'. Nu ik bij E-Dentify werk. leer ik zelf veel meer bij.

Dus kijk uit! Het is helemaal niet makkelijk!

FSCJasper
12/07/04, 20:49
Met dat budget raad ik je aan met een resellerpakket te beginnen. Zorg wel dat je een backup contract,uptime garantie ed. hebt opgenomen in het contract. Zorg ook dat er wellicht een clausule in komt te staan wanneer de hoster te zeer in gebreken is. Zorg dat je altijd kwaliteit aanbied,anders is het lastig in deze business nog een succesvol bedrijf te starten. Het is zowieso handiger wanneer je praat met mensen met verstand ervan,die je de nodige kneepjes van het vak kunnen en willen bijbrengen.Zorg vooral dat je een goed netwerk van contacten hebt,die kunnen je door veel situaties heenslepen! Ik heb goede contacten,en daardoor ben ik ook verder gekomen en heb ik de kritische punten goed doorgemaakt. Succes!

Tsirakos.nl
12/07/04, 23:18
Allemaal bedankt voor jullie zeer nuttige informatie!

@ rq

Dit is al de tweede keer dat ik je zo negatief zie doen tegen mensen die informatie willen over webhosting. Zou je hiermee op willen houden en gewoon antwoord geven op de vraag? Post anders niet!

@ FSCJasper

Bedankt voor je info, hier kan ik wel wat mee! en over je opmerking dat je veel goeie contacten moet hebben, ik heb de laatste tijd aardig wat mensen leren kennen die er erg veel vanaf weten en die me nu al helpen en informatie geven.

flecxie
13/07/04, 00:10
Origineel geplaatst door Tsirakos.nl

> Ik heb een klein beetje kennis van Linux (als serverplatform (Ook windows)),...


Zorg dat je eerst deze basiskennis hebt, zonder deze ga je zwaar tegen de lamp lopen. Een webhosting-bedrijf beginnen zonder kennis van OS'en && netwerken is hetzelfde als een vertaalbureau beginnen zonder talenkennis...

btw: system administration != webdev / forum mod

phreak
13/07/04, 01:19
SIDN is inderdaad niet rendabel, tenzij je ongeveer 200 domeinen hebt, waarbij je je kosten voor het domein + lidmaatschap eruit haalt, dit moet je ook niet van 60% van 1 klant komen, mocht deze opstappen, maak je in 1 klap verlies. Nog een tip, geef het geld wat binnenkomt uit je hosting inkomsten niet uit, zo dat je niet voor verrassingen komt te staan mocht je voor onverwachte uitgaven komen te staan. Begin met een reseller pakket. Daarvoor is je budget strekkend genoeg, groei je goed, dan kun je altijd verder kijken voor een colo of een ander pakket.

Tsirakos.nl
13/07/04, 12:13
Is er dan misschien ook een site of boek waar dit allemaal heel goed uitgelegd staat?

Triloxigen
13/07/04, 12:17
Origineel geplaatst door Tsirakos.nl
Is er dan misschien ook een site of boek waar dit allemaal heel goed uitgelegd staat?

Je bedoeld?
Hoe-word-ik-webhosters-voor-dummies?

Nee, die is er niet..

FSCJasper
13/07/04, 12:33
Je kunt dit vak het beste in de praktijk leren. Wat je zou kunnen doen is het volgende: Je koopt ergens een goedkoop resellerpakket met een minimaal contractperiode. Je bied een kritisch persoon die je kent(geen vriend)een hostingpakket aan voor een bepaalde tijd. Op deze persoon kun je oefenen leren om te gaan met klanten,en diegene die meer verwachten en jij niet kunt leveren. Hoemeer ervaring je krijgt met het leveren van support aan die ene persoon,hoe meer je gaat begrijpen hoe je het support moet gaan aanpakken. Na een tijd bied je nog 1 of 2 personen een klein pakketje aan. Bouw op die manier op hoe je met support voor je klanten om moet gaan. Als de server bijvoorbeeld down gaat, en alle klanten komen op je af moet je weten hoe je het beste op de situatie kunt reageren. Als je nog geen ervaring hebt met het support bied aan klanten raad ik je aan te doen wat ik net beschreef.

In de tijd dat je dat doet,ga je praten met je host..hoe werkt het panel precies,hoe doe je dit,hoe doe je dat? Als je eerlijk,betrouwbaar en op normale wijze betaald,zal diegene je dat wel zonder problemen uitleggen. Wanneer je het panel onder de knie hebt,houd je je eraan vast dat panel voor de rest van de periode als webhoster te houden,totdat je de mogelijkheid hebt een ander panel volledig te begrijpen.

Als je nog een oude pc hebt staan..zet daar voor de lol eens Linux(geen pakketten als MyPHP of Phpadmin) op en zorg dat de computer precies gaat werken als een server. Zoek informatie online hoe je de computer moet installeren. Mocht er iets fout gaan,geen nood maar gewoon opnieuw beginnen. Zo begin je langszaam te leren hoe je met Linux moet omgaan.

Ik denk dat dit wel genoeg is voor het moment :) Succes

microboy
20/07/04, 09:54
domme vraag mischien :P

maar wat houd een ''resellers'' pakket in?

Dominic
20/07/04, 10:59
Dat is een pakket op een server van een hostingbedrijf.
Met dat pakket kun je zelf klanten aanmaken op de server, en de instellingen van die klanten wijzigen etc. etc.

Je hoeft met een resellerpakket dus niet te investeren in een eigen server, in het onderhoud van de server etc. etc.

dreamhost_nl
20/07/04, 11:01
Met een Reseller pakket huur je ruimte op een server bij een grotere cq. andere webhoster. Zo hoef je dus niet al te veel kennis te hebben van systeembeheer, omdat jouw host dat voor je doet. Veel web design bedrijfjes maken gebruik van deze constructie.

microboy
20/07/04, 11:09
oh op die manier:D

enals je ''wel'' eigen server heb ''wel'' ruimte in de kast heb, en niet veel kennis van systeembeheerder weet.. welk pakket is beste?

systeembeheerder-voor-dummies?:D

itrends
20/07/04, 11:11
Origineel geplaatst door dreamhost_nl
Met een Reseller pakket huur je ruimte op een server bij een grotere cq. andere webhoster. Zo hoef je dus niet al te veel kennis te hebben van systeembeheer, omdat jouw host dat voor je doet. Veel web design bedrijfjes maken gebruik van deze constructie.

Helaas leer je op die manier nog weinig van de echte voor en nadelen. Misschien een beter idee om een goedkope (alniet; goedkoopste) dedicated of managed server te huren waar je ook mee kunt spelen. Let goed op overeenkomsten wat betreft downtime en software fouten (mocht je een fout maken)

webbed
20/07/04, 13:04
Je leert misschien niet hoe je een server moet onderhouden, maar dat is slechts een gedeelte van het runnen van een webhostingbedrijf. Even belangrijk of misschien zelfs belangrijker is het omgaan met je klanten. Dit kan je heel goed leren via een reselleraccount. Je hoeft dan niet alles meteen te leren maar kan het rustig opbouwen.

snaaps
07/08/04, 01:19
ik heb nog een vraagje over delicated servers, jullie hadden in dit topic over linux kennis enzo. is dit ook bij delicated hosting? ik neem aan dat je als je delicated huurt dat je niet heel linux hoeft te kennen?

ben nu reseller maar wil binnenkort over stappen op delicated hosting.
dit i.vm als er iets is met de server dat ik er gelijk bij kan.

WH-Tim
07/08/04, 02:06
Alweer zo een lappen tekst, veel te veel om te lezen. Echter wil ik als 5e(?) man even lachen om die 800 euro. Er komt idd zoals allen hierboven al zeggen meer bij kijken.

Maandelijkse lasten, kvk, verzekeringen, voorwaarden voor je klanten, contracten waar je je aan moet houden, webdesigen = GEEN hostingbak installeren, configureren en updaten!

Indien je de simpele vragen hier komt stellen wil ik je niet afzeiken, maar ik wil je wel even op je plaats zetten. Als je niet eens weet hoe je een domein moet registreren, hoe wil je ze dan aan accounts op je server gaan linken? Dit komt over als: 'Ik wil snel geld verdienen met de kennis van de mensen op een of ander raar forum dat ik laatst zag'

Mensen helpen ben ik de laatste die dat niet wilt, Maar ik ben bang dat je beter een vakantiebaantje bij een webdesign bedrijf kan zoeken, anders ga je een gigantische blunder maken, en wie weet wel schade(claims) van klanten bijvoorbeeld door nalatigheid in onderhoud, downtime door ondeskundigheid waardoor hun webshop inkomsten stopliggen of weet ik wat allemaal kan gebeuren!

Het allerergste: heb je wel een netwerk van mensen om je heen die je webhosting zou kunnen aanbieden, of al eens nagedacht hoe je de marketing zou aanpakken?

S2S-Robert
07/08/04, 02:26
Origineel geplaatst door snaaps
ik heb nog een vraagje over delicated servers, jullie hadden in dit topic over linux kennis enzo. is dit ook bij delicated hosting? ik neem aan dat je als je delicated huurt dat je niet heel linux hoeft te kennen?

ben nu reseller maar wil binnenkort over stappen op delicated hosting.
dit i.vm als er iets is met de server dat ik er gelijk bij kan. Dat is het verschil tussen managed en unmanaged. Normaliter dien je zelf de server te managen tenzij je een afspraak maakt met het bedrijf dat zij de server voor je onderhouden. De kans bestaat dan overigens wel dat je geen root access krijgt, dat zou je moeten navragen.

Wat je daarnaast nog kan doen is een bedrijf inhuren dat de server voor je onderhoud, daar betaal je dan maandelijks een aardig bedrag voor, maar dan weet je wel dat hij goed onderhouden wordt.

NeoPhixer
07/08/04, 02:52
Maar S2S-robert zoals de meeste al zeggen past dat hoogstwaarschijnlijk niet in dat budget van hem.

Beste Tsirakos.nl,

Ik raad je hoog aan eerst een reseller pakket te huren net zoals de meeste zeggen, zorg hiervoor dat je een duidelijk contract met de host afspreekt waarin duidelijk een bepaalde uptime garantie staat, dit zal heel cruciaal zijn als je b.v. een 'grote' klant.

Zorg altijd dat je al een site volledig klaar hebt met tekst en al dus, neem als het moet een free hostje waar je kan testen en rotzooien met php etc. doe dit niet op de reseller, want dan heb je nog minder geld en heb je gewoon veel van dat geld voor niks weggegooid, neem na je een site klaar hebt je vader/moeder/voogd mee naar de KVK en vraag een inschrijving aan, zorg voor meer als gewoon een kvk-inschrijving ZORG OOK DAT JE VRAAGT NAAR INFORMATIE DIE JE WILT WETEN

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben :W:

snaaps
07/08/04, 05:18
Origineel geplaatst door NeoPhixer
Maar S2S-robert zoals de meeste al zeggen past dat hoogstwaarschijnlijk niet in dat budget van hem.



Hij had het tegen mij, maakt niet uit.

nou ja in ieder geval ken ik een beetje linux en verder weet ik inmiddels wel wat van de configuratie af. Ik denk dat het ik gewoon maar moet gaan aanvragen binnenkort zolang ik er nog geen klanten op zet loop ik geen enkel risico en kan ik rustig als het moet de server doorlopen.

Tja en over onervarenheid en duskundigheid, deze tieners weten echt niet wat er bij komt dat kan je gewoon niet uit leggen aan ze. (op een enkele na) Maar goed wat hebben ze te verliezen?

Mikey
07/08/04, 11:07
Origineel geplaatst door snaaps
Tja en over onervarenheid en duskundigheid, deze tieners weten echt niet wat er bij komt dat kan je gewoon niet uit leggen aan ze. (op een enkele na) Maar goed wat hebben ze te verliezen?

Een draai om hun oren van papa en mama als meneer van incasso bureau op de deurmat staat :X

NeoPhixer
07/08/04, 11:36
Ik raad je ook aan, om je budget wat te verhogen minimaal met 3 0en ik raad je af om nu al meteen bij de SIDN te gaan registreren het is slimmer voor je als je gewoon bij een kleine registrar gaat, voor .com/.net/.org domein namen kan ik je wel een mooie reseller aanbieden, maar dan kun je me beter een pmetje sturen, verder zie ik er geen moeite mee alleen dat je eerst wat ervaring moet opdoen van linux anders zul je een budget met 4 0en moeten hebben om het personeel te huren

Mikey
07/08/04, 12:04
Origineel geplaatst door NeoPhixer
voor .com/.net/.org domein namen kan ik je wel een mooie reseller aanbieden, maar dan kun je me beter een pmetje sturen,


verder zie ik er geen moeite mee alleen dat je eerst wat ervaring moet opdoen van linux anders zul je een budget met 4 0en moeten hebben om het personeel te huren

Het lijkt me verstandig dat je niks aanbied zonder kvk nr.


en wat een gezwets voor een jochie van 14. Meneer komt zeker de markt veroveren ?

snaaps
07/08/04, 14:16
NeoPhixer post ff je tarieven van domeinamen reseller in mijn postvak als je wilt! heb wellicht intresse

(.nl, .com, .net en .org)

NeoPhixer
07/08/04, 15:48
Nee is van een vriend van me biedt zelf geen .nl domeinen aan alleen .com/.org/.net/.info etc voor ongeveer 7,50 (USD) geloof ik zal het even na kijken en je een pmetje sturen snaaps ;)

camille
07/08/04, 17:25
Dummy = domme opmerkingen posten !!! (en een gratis template-layout als website heben !)

Waar is de controle over de posts ? Er is er geen.

Terzake... Ikzelf begin een webhosting & webdesignbedrijfje. Je moet goed weten wat je wilt. Grote haaien zwemmen in de zee rond en zorgen dat kleine visjes het niet overleven.
Als je enkel wenhosting wilt aanbieden, moet je eigenlijk dat iets speciaals aanbieden. Dat ietsje méér dan een andere. Niet zozeer in pakketten maar in iets anders. Zoals een gratis forum-hosting bij elke webpakket, of andere.
Ikzelf wil niet de zoveelste kloon zijn. Net zoals al die personen in een kostuum, zie je er eentje, heb je ze onmiddellijk allemaal gezien !
Je moet er uitkomen als die ene, die iets extra of verschillends te bieden heeft. En natuurlijk, niet zitten wachten totdat ze bij jou komen aanbellen !
Begin met een resell programma en vraag aan een vriend om een lastige klant te spelen (zoals iemand dit al heeft voorgesteld), je zult er dan een goede training op hebben. Een tevreden klant bestaat niet, ze klangen altijd. Hoe zou je zelf zijn ? Als je door te klagen dingen kunt loskrijgen ! Zo heb ik bij mijn host vroeger ook wat kunnen loskrijgen ! Wie niet waagt, niet wint.
Vergeet vooral je niet goed in te lichten over het zelfstandige statuut ! Eveneens belangrijk.
En dan zeggen ze dan jongeren geen zin voor initiatief meer vertonen ! Ik kan je enkel aanmoedigen ! En ja... veel succes gewenst alleszins !

Henky!
08/08/04, 01:12
Origineel geplaatst door camille
Je moet er uitkomen als die ene, die iets extra of verschillends te bieden heeft. En natuurlijk, niet zitten wachten totdat ze bij jou komen aanbellen ! [/i]


Service verlenen en de klant als koning beschouwen. Alleen al met dat kun je scheppen geld verdienen zo lijkt me. Als voormalig klant kan ik droevige verhalen vertellen. We hebben in 10 jaar tijd bijna net zoveel Hosters versleten. Allemaal na prachtige beloftes maar uiteindelijk bleken het arrogante Linux Nerds.

Ik weet het niet maar waag het toch te zeggen dat klantvriendelijkheid en kennis van Linux nou eenmaal niet samen gaan.

Wij zijn noodgedwongen zelf begonnen. Moesten toch onze winkeltjes draaiende houden. We kopen nu de kennis van de linux nerds, houden hun ver van onze klanten. Ieder zijn vak zag ik maar.



En dan zeggen ze dan jongeren geen zin voor initiatief meer vertonen ! Ik kan je enkel aanmoedigen ! En ja... veel succes gewenst alleszins !
[/B]

Ik snap dat neerbuigende gedoe hier over pubers ook niet. Bill Gates zat ook onder de puisten toen hij begon.

Gewoon beginnen dus, en blijf vragen stellen.

Anestheologist
09/08/04, 00:35
800 €, nu mij lijkt dat voldoende om te starten kvk en reseller pakket. Kan je volgens mij al goed mee beginnen. Je moet ergens beginnen.

Maak gewoon geen gekke investeringen want vergeet niet je bent niet alleen op de markt. En als het is om bakken geld te verdienen begin er dan beter niet aan, want een bedrijf wordt maar na een paar jaar rendabel. Maar alvast veel succes, en met wat goede moed en doorzettingsvermogen geraak je er wel. Maar onthou dat je tijd moet hebben het stopt niet bij een verkoop van een pakket.

// Edit: van die 800€ neem ik dan aan dat je dit in bijberoep gaat doen.