PDA

Bekijk Volledige Versie : redundancy network switching



BartVH
09/07/04, 21:58
Hoi,

Wegens het aansluiten van een VIC(verry important customer) zou ik graag overgaan naar een redundant setup en wil weten of onderstaande situatie mogelijk is.

We hebben 2 1000-sx fibers op een aparte coreswitch(cisco) van onze ISP, momenteel is de opstelling helaas niet redundant en als volgt;

Cisco ISP >>GE 1000-sx>> ProCurve 2626 >>FE Cat5e >> Procurve 2525, deze setup hebben 2x.

Nu wil ik het weten of onderstaande setup mogelijk is met de bestaande apparatuur ?

We zouden van elke 2626 switch een FE cat5 kabel naar een 2524 switch trekken, zodat wanneer een 2626 switch of een coreswitch van onze ISP wegvalt alles netjes blijft doordraaien.

Alvast bedankt voor de hulp/info.

S2S-Robert
09/07/04, 22:24
Het lijkt me dat dit wel te doen is, ikzelf heb het nog nooit gedaan, dus ik weet het niet helemaal zeker.

Maar als je wordt aangesloten op de core switch van je provider dan is dus dat in ieder geval niet redundant, je zit dan met 2 kabels in dezelfde switch. Als die switch uitvalt heb je nog steeds een probleem. Kun je dan niet beter vragen of je een van jouw core switches kan aansluiten op een andere core switch van je provider?

therealchrizz
09/07/04, 23:24
Als elke SX Fibre kabel naar aparte switches bij de colocator gaan en carriers/exchanges aanwezig zijn op beide routers/switches, is dit inderdaad volledig redundant op switching niveau.

Je kan voor de local switches werken met fallback links, dus als link A uitvalt neemt link B het over. Dit is sowieso mogelijk met de 3COM SuperStack 3-3300 Series en Cisco Catalyst 2950 series, ik weet niet zeker of dit ook mogelijk is met deze HP (check the manual).

Verder is het verstandig om op serverniveau dan met 2 netwerkkaarten te werken of 1 onboard poort en 1 netwerkkaart en deze ook redundant in te stellen.

S2S-Robert
10/07/04, 00:28
en dan bind je hetzelfde ip adres aan 2 nic's ?

BartVH
10/07/04, 01:50
Elke fiber loopt naar een aparte coreswitch.

Ik zou het via bovenstaande moeten kunnen klaar spelen maar geen idee hoe, ben me nu aan het verdiepen in de handleiding en wat aan het googlen.

core-2626-01 gaat naar isp-core-01 en core-2626-02 gaat naar isp-core-02

knelling a)
Als core-2626-02 kapot gaat, moet een onderliggende switch nog bandbreedte krijgen van core-2626-01 en vice versa uiteraard.


maar hoe config ik dit allemaal zonder loops te creeƫren ? :p

knelling b)
als isp-core-01 down gaat moet het verkeer van core-2626-01 over core-2626-02 gaan naar isp-core-02 en vice versa uiteraard.
dit is op te lossen door trunking denk ik.
http://www.hp.com/rnd/support/faqs/sw_2000.htm#question50

BartVH
10/07/04, 17:57
niemand hier ervaring met procurve apparatuur ?

electric
10/07/04, 18:02
Om het redundant te maken heb je in elk geval de Spanning tree protocol nodig zodat de HP 2525 switches eerst de 1e core pakken, en mocht deze uitvallen dan de 2e pakken.

daar zou je even naar moeten kijken of ze dat ondersteunen.

therealchrizz
10/07/04, 18:05
Nee, je moet geen trunk maken. Een trunk voegt 2 lijnen samen tot 1 virtuele lijn. Het gaat om een redundant links setting zodat de tweede uplink de verbinding overneemt als de eerste link failed.

Ik adviseer je de manual erbij te nemen of het control panel van deze switch erbij te nemen, want het lijkt me stug als deze feature hier niet in zit.