PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe gebruiker met vele vragen



Aquariumwinkel
09/07/04, 00:23
Hallo allemaal.

Ik zit al de hele avond op dit forum te lezen en kom vele interessante dingen tegen.
Het belangrijkste dat ik eigenlijk lees is dat ik veel geld kan besparen op mijn jaarlijkse kosten van domeinregistraties, forwardings en de geactiveerde domeinen.

Even een opsomming van mijn gegevens:
totaal 20 domeinnamen.
13 x .NL
3 x .BE
3 x .COM
1 x .INFO

Deze domeinen zijn bij verschillende providers ondergebracht hetgeen niet echt prettig is in de verwerking in de boekhouding. Gemakkelijker zou natuurlijk zijn als alles onder één dak kan.

Er zijn 5 aktieve domeinen, 8 geforwarde namen en de rest zijn registraties die t.zt. wel aktief zullen gaan worden.

In totaal staat er ongeveer 750 Mb online en wordt er ca. 10 Gb datatraffic gegenereerd.

Al met al een kostenplaatje (geprognotiseerd voor 2004) van ca. 900 Euro. Dat kan volgens mij als ik hier zo lees fors voordeliger.

Op zich heb ik niet de intentie om hostingprovider te worden hoewel ik in het kader van "sponsoring" best wel wat domeinen voor een voordelige prijs wil aanbieden aan mensen die binnen mijn commerciele doelgroep een homepage hebben en dan ook onze banner gaan voeren.

Nu mijn vragen aan de kenners die hier inmiddels al heel wat info geplaatst hebben.
Wat is wijsheid?
Een eigen server plaatsen op mijn adsl verbinding?
Een reseller pakket bij een provider nemen?
Een server bij ergens huren en onderbrengen?

Het hele verhaal moet wel simpel genoeg zijn aangezien ik een absolute nitwit op dit gebied ben. Dit geldt uiteraard ook voor eventuele providers die (via email) mij een aanbieding willen doen.

Voor deze providers geldt wel het volgende:
1) Optimale kwaliteit en uptime.
2) Goede bereikbare helpdesk liefst 24/7.
3) Betaling per maand of per kwartaal.
4) Opzegtermijn van 1 of 2 maanden (wil wel kwaliteit kunnen testen)
5) Moet ingeschreven zijn bij de KvK.
6) Server moet (gezien ons werkgebied binnen de Benelux) in Nederland staan.

Ik ben benieuwd naar meningen van de kenners dus barst alsjeblieft allemaal los. Maar hou het allemaal wel on-topic....

Fons.

Anestheologist
09/07/04, 00:27
Wijsheid, dat je met een reseller account van die 900 € makkelijk 180-250 € kan maken.

Pinocchi
09/07/04, 00:39
Ik zou inderdaad ook zeggen "Starten met een reseller pakket", daarna kun je altijd nog doorgroeien naar een dedicated als het nodig is. Eigen server op adsl lijn raad ik ten zeertste af. Afgezien van het feit dat je hier geen stabiliteit op kunt bieden (wie garandeerd jou dat de lijn in de lucht blijft met de juiste snelheid?), betekent dat dus ook dat je zelf je server moet onderhouden terwijl je aan geeft een "absolute nitwit" te zijn. Lijkt me dan niet de juiste combinatie van kennis/kunde en wenselijkheden.

Maarre echte aanbiedingen zul je hier niet vinden, daarvoor staat het in het verkeerde forum onderdeel. Moet je even een mod vragen of ie 'm wil verplaatsen.

Aquariumwinkel
09/07/04, 01:04
Beste Pinocchi,

Ik vraag nog geen aanbiedingen. Mochten er echter providers zijn die een aanbod willen doen naar aanleiding van mijn vragen dan weten ze nu alvast wat mijn eisen zijn.

Fons.

fmanders
09/07/04, 03:24
ik zou ook gaan voor de reseller in dit geval.
adsl verbinding is er eigenlijk tesloom voor ( te instabiel )
plus je moet als je het goed wil doen toch iets van een controle panel pakken , iets wat al snel evenveel kost als een reseller account.
een dedicated server is als je alleen op kleine schaal gaan webhosten te duur/overkill

ensermo
09/07/04, 09:17
Aquariumwinkel
Ik denk dat het beste is inderdaad als je een reseller pakket neemt.
Ik adviseer je om CPanel / WebhostManager te hebben op je resellerpakket omdat deze naar mijn mening nog het beste control panel is. De provider waarvan je de resellerpakket krijgt kan ervoor zorgen dat het helemaal naar jou wensen wordt aangepast. Dus geen extra menuopties die je niet zou kunnen begrijpen of te complex zijn.

Voor E900 per jaar kan je zeker dit krijgen. Als je Amerikaanse sever neemt dan schat ik rond de $25-$35 dollar per maand. Nederlandse resellers (dus als de server in NL fysiek aanwezig is) rond de 40-60 Euro per maand.

De meeste providers doen hun zaken per maand of per jaar. Zorg ervoor dat je niet aan een contract gebonden bent. Als ik me niet vergis hebben grootte bedrijven de neiging om je een contract te laten tekenen. Dit zou ik zeker afraden ivm het verhuizen zoals je zegt. (Trouwens met CPanel zou je heel erg makkelijk kunnen verhuizen mocht dat nodig zijn, ook als je je eigen dedicated neemt in de toekomst. Zonder downtime. )

Ik raad je aan om te kijken via bijvoorbeeld webhosters.nl . Daar kan je vrij veel recencies lezen over verschillende providers en kan je precies kiezen wat je nodig heb.

Over je ADSL verbinding zou ik zeker afraden. Ik heb thuis zelf 100Mbit lijn liggen via mijn instelling en hoewel het geweldig is zijn ze niet verplicht om 100% uptime te garanderen. Dus mocht je provider ooit beslissen dat ze een switch willen veranderen of dat ze eventjes wat willen uitproberen dan kunnen je sites een tijdje offline zijn. (Het is niet hun prioriteit voor 100% uptime te kunnen zorgen zoals een echte hostingprovider. ) Bovendien heb je zelfs met de snelste DSL verbindingen tegenwoordig nog niet genoeg bandbreedte.

Over het onderhouden van je sites zou ik aanraden om dit bij maximaal 2 plaatsen te doen. Ikzelf prefereer ENOM voor .com .net .org en .info domeinnamen. Ze hebben een sipele site geen gekke flash, kleuren etc. En zijn heel snel. Voor .nl heb ik lang gezocht totdat ik op een Nederlanse provider vond die aan mijn wensen voldeed (namelijk in het weekend binnen 4 uur kunnen registreren) (domeinbulk). Alles gebeurt via email bij hun dus dat is wel jammer. Maar ik moet wel zeggen dat ze netjes en snel reageren altijd.

Je heb bij hun in ieder geval geen instapkosten van x aantal euros maar je moet wel eigen DNS server hebben (wat met Reseller account + CPanel weer heel makkelijk gaat :) )

Hoop dat dit je een idee geeft van hoe en wat.....

dreamhost_nl
09/07/04, 09:48
Origineel geplaatst door Aquariumwinkel
Beste Pinocchi,

Ik vraag nog geen aanbiedingen. Mochten er echter providers zijn die een aanbod willen doen naar aanleiding van mijn vragen dan weten ze nu alvast wat mijn eisen zijn.

Fons.

Fons,

Het is tegen de regels van dit forum om je aanbiedingen te doen zolang je niet zelf hier (http://www.webhostingtalk.nl/forumdisplay.php?s=&forumid=14) een topic hebt aangemaakt. Ik zou je ook zeker aanraden om dit even te doen. ;)

Dennis
09/07/04, 09:56
Beste Aquariumwinkel,

Ik denk dat wij een goede partner zouden zijn om u deze dienst te leveren. Hier mogen we geen offertes plaatsen, dus daarom wil ik u even vragen om hier (http://www.webhostingtalk.nl/forumdisplay.php?s=&forumid=14) een topic aan te maken.

Aquariumwinkel
09/07/04, 10:22
Origineel geplaatst door ensermo
Over het onderhouden van je sites zou ik aanraden om dit bij maximaal 2 plaatsen te doen. Ikzelf prefereer ENOM voor .com .net .org en .info domeinnamen. Ze hebben een sipele site geen gekke flash, kleuren etc. En zijn heel snel. Voor .nl heb ik lang gezocht totdat ik op een Nederlanse provider vond die aan mijn wensen voldeed (namelijk in het weekend binnen 4 uur kunnen registreren) (domeinbulk). Alles gebeurt via email bij hun dus dat is wel jammer. Maar ik moet wel zeggen dat ze netjes en snel reageren altijd.

Je heb bij hun in ieder geval geen instapkosten van x aantal euros maar je moet wel eigen DNS server hebben (wat met Reseller account + CPanel weer heel makkelijk gaat :) )


Dank je voor je heldere uiteenzetting Ensermo. Alleen het hierboven gequote stukje snap ik niet helemaal. Bedoel je hiermee wat bedoel je met het "onderhouden van je sites"? Dat doe ik toch gewoon zelf met mijn eigen proggies??

@Dreamhost & DennisCitus:
zodra mij het verhaal helemaal duidelijk is zal ik dit zeker gaan doen. Maar eerst wil ik een beetje inzicht hoe alles werkt en wat voor mij eenvoudig bij te houden is. Ik zit nu op de verschillende websites die ik hier ben tegengekomen te kijken naar de werking van controle panels etc... Voor mij nog een behoorlijke klus zie ik zo, maar een leuke uitdaging.

Fons.

dreamhost_nl
09/07/04, 10:48
Ik neem aan dat hij hier doelt op het beheer en vernieuwen van de domeinnamen... ;)

ensermo
09/07/04, 11:28
Sorry had weinig geslapen..
Wat ik bedoelde was het inderdaad het beheren, vernieuwen en aanschaffen van domeinnamen.

Trouwens over Control Panels.
Meeste zijn vrij simpel maar zoals altijd moet je eventjes inderdaad leren werken ermee. Schrik niet van een control panel met teveel opties. Als je ze niet aanraak doen ze ook niks :P. Maar de meest gebruikte opties. (Domein aanmaken, Veranderen van webruimte, datatransfer, verwijderen etc) leer je vrij snel.

S2S-Guust
09/07/04, 12:06
Wat hier al een aantal keer is gezegt. Een resellerpakket met misschien ook een domeinresellerpakket, allen bij dezelfde provider.
Dit moet zeker wel lukken voor tussen de 150-250 euro per jaar. Veel hosters (waaronder wij ook natuurlijk) zullen de prijzen van domeinnamen fors laten zakken bij een grote afnamen (wat hier dus het geval is).

Overleg met wat hosters die je interessant lijken over wat ze met de prijs kunnen doen etc.

Dennis
09/07/04, 12:10
Origineel geplaatst door S2S-Guust
Wat hier al een aantal keer is gezegt. Een resellerpakket met misschien ook een domeinresellerpakket, allen bij dezelfde provider.
Dit moet zeker wel lukken voor tussen de 150-250 euro per jaar. Veel hosters (waaronder wij ook natuurlijk) zullen de prijzen van domeinnamen fors laten zakken bij een grote afnamen (wat hier dus het geval is).

Overleg met wat hosters die je interessant lijken over wat ze met de prijs kunnen doen etc. 150-250 per jaar voor de 20 domeinen inclusief webhosting (1GB space - 10GB data)?

S2S-Guust
09/07/04, 12:11
Origineel geplaatst door DennisCitus
150-250 per jaar voor de 20 domeinen inclusief webhosting (1GB space - 10GB data)?

Nee sorry, je hebt gelijk. Meer richting de 250, ik rekende even snel uit mijn hoofd iets te optimistisch :)

ook 250 is veel te optimistisch.

Dennis
09/07/04, 12:13
@Aquariumwinkel:
Heb je nog enkele specifieke vragen voor ons? Of wil je eerst even rondkijken etc?

Aquariumwinkel
10/07/04, 01:01
Ik heb inmiddels al eea goed bekeken en denk dat ik het meeste al zo'n beetje door heb. Er zullen zodra ik van start gaan nog wel legio vragen volgen maar dat zullen jullie hier ongetwijfeld gaan merken ;)
En nu zal ik dan ook een offerte verzoek op het juiste forum plaatsen.

Alvast bedankt voor jullie postieve inbreng en voor de aardige email en PM's met tips en truuks die ik mocht ontvangen.

Fons.