PDA

Bekijk Volledige Versie : verhuizen IP's mee?



IT-worX
08/07/04, 20:58
Stel, ik zit in DC a met al mijn servers in de ip range 1.1.1.x (i know vrijwel onmogelijk maar is voorbeeld voor iets eh :p). Plots krijg ik een mailtje van een coloboer die mij voor de helft van de prijs hetzelfde aanbied. Als ik dan met al mijn servers wil verhuizen, kan ik die IP's houden, of krijg ik dan nieuwe toegewezen?

Kris

InstantXs
08/07/04, 20:59
Dan krijg je nieuwe toegewezen.

Dennis
08/07/04, 21:16
Je krijgt altijd nieuwe IP's toegewijzen, tenzij je een heel PI (of PA) block toegewezen krijgt van je ISP. Dit komt pas voor bij grotere ISP's als EasyDedicated, BASM, etc. Deze kregen een eigen PI-block van hun leverancier en dit block zouden ze ook naar hun nieuwe leverancier kunnen verhuizen.

maartenba
08/07/04, 21:17
Hangt ervan af op je IP range op naam staat, en of je eerste colo-boer jouw range uit handen wil geven... Best even navragen, er wordt meestal een administratieve kost aangerekend.

InstantXs
08/07/04, 21:40
Origineel geplaatst door maartenba
Hangt ervan af op je IP range op naam staat, en of je eerste colo-boer jouw range uit handen wil geven... Best even navragen, er wordt meestal een administratieve kost aangerekend.

Het maakt niet uit op welke naam de ips staan...
Verder ben ik nog geen provider tegen gekomen welke zijn PA block gaat splitsen zodat jij je ips mee kan nemen.

IT-worX
08/07/04, 21:56
PI blok? PA blok? teach me please :-)
Omdat er iemand beweerde dat hij bij RIPE 256ip's had gekocht...dacht dat dat enorm veel kostte vandaar een beetje verder zitten redeneren :-)
trouwens basm grote coloboer? :s

frankske
08/07/04, 22:05
Origineel geplaatst door DennisCitus
Je krijgt altijd nieuwe IP's toegewijzen, tenzij je een heel PI (of PA) block toegewezen krijgt van je ISP. Dit komt pas voor bij grotere ISP's als EasyDedicated, BASM, etc. Deze kregen een eigen PI-block van hun leverancier en dit block zouden ze ook naar hun nieuwe leverancier kunnen verhuizen.

basm heeft geen eigen PI space. Technisch gezien krijg je PI space overigens van RIPE, en niet van je upstreams :)


PI space kost trouwens niks. (Je moet de aanvraag wel laten indienen door een ripe-lir (grotere netwerkleveranciers), soms vragen die een kleine fee voor de administratie). Je moet wel kunnen verantwoorden waarom je PI space wil, en waarom je wil hoeveel je er vraagt.


Frank - die PI space heeft

Beyonder
08/07/04, 22:24
PI space kost wel degelijk wat voor de RIPE member. Kleine administratiefee is mooi, maar providers betalen wel degelijk voor PI en PA space

frankske
08/07/04, 22:31
Euh, nee :)

LIRs betalen membership fee naargelang de grootte van de PA die ze hebben. PI aanvragen is free.

(tenzij ik compleet mis ben, en Colt goede zielen zijn die dat voor niks voor ons gedaan aangevraagd hebben maar Colt en gratis in 1 zin?)

IT-worX
08/07/04, 22:38
en wat is PI/PA
Frank, hoeveel IP's heb jij dan wel niet??? En hoeveel serverkes???

frankske
08/07/04, 23:02
PA: provider agregated.
PI: provider independent.

De "grote providers" worden ripe-lid ("LIR") en betalen een fee per jaar (paar duizend eur, afhankelijk van hoeveel adresjes je hebt). Zij krijgen "PA" blokken (meestal grotere blokken, /20 of /18 of zo). Zij kunnen die kleinere blokken uitdelen aan hun klanten, die klanten kunnen dan die space enkel gebruiken op het netwerk van die leverancier. Ze kunnen dus ook maar enkel die leverancier aansluiten (technisch bestaan er truuken rond, maar t is niet netjes en t hoort niet).

PI space kan iedereen aanvragen (als je het kan verantwoorden), en is niet gebonden aan 1 provider.

Voorbeeldje: het ip van je test.it-worx.be server is 217.71.126.248. Dit is PA space, van provider Cogent/Lambdanet. Cogent is LIR, en heeft (oa) 217.71.112.0/20 van RIPE gekregen. Cogent/Lambda heeft een stukje van die space (217.71.126.0/24) uitgedeeld aan jouw coloboer, dvk. Daarin heb jij een aantal ip's gekregen waarschijnlijk. Noch jij, noch DVK kunnen dus verhuizen weg van Cogent/Lambda zonder te moeten hernummeren, omdat jullie op PA space van Cogent zitten. Ook kan dvk geen 2e leverancier bijnemen, zonder te hernummeren (want die range is toegekend aan Cogent, niet aan een andere leverancier, en dat doorelkaar gebruiken is geen goed idee).

Ander voorbeeldje: het ip van www.openminds.be is 195.47.215.17. Dit komt uit netblok 195.47.215.0/24 die door RIPE rechtstreeks aan ons is toegekend. Wij kunnen dus (en hebben dit al gedaan in het verleden) veranderen van provider en onze adressen behouden, of meerdere providers aansluiten (wat we momenteel hebben) enz...

Om op je concrete vragen te antwoorden: wij hebben dus een /24 (het kleinste in PI space dat je krijgt van RIPE), dat zijn 256 ip adressen (google op CIDR, er zal wel ergens een tabelletje staan met hoeveel adressen precies een /18 of een /20 of een /24 is). Hoeveel servers: 1 rack, quasie vol.

IT-worX
08/07/04, 23:20
wat word er dan exact bedoeld met die /getal?
jah voor een rack...dus ongeveer 48 servers of iets daarrond...daar kan je dan idd al eens naar 256 ip's gaan...Waar zijn je servers exact gecolocated als ik dat mag weten? Zie net dat jij van Gent bent, en ben zelf van Merelbeke :-)k

frankske
08/07/04, 23:29
Die /X notatie is een handige manier om t subnetmask te schrijven. Eigenlijk is het "de eerste X bits uit het IP adres geven het netwerk adres, de laatste 32-X het hostadres". Zie bv
http://public.pacbell.net/dedicated/cidr.html voor een tabelletje.

Wij zitten in InterXion Zaventem...

Dennis
09/07/04, 09:46
217.71.112.0/20
=
217.71.112.1 t/m 16? Of gewoon 16 willekeurige C-classes?

Leaseweb is volgens mij al met zijn 2e B-class bezig :)

frankske
09/07/04, 10:06
217.71.112.0/20 gaat van 217.71.112.0 tot en met 217.71.127.255 (4096 ip's).

Een "klasse B" bestaat al 10 jaar niet meer :)

dotnlhosting
09/07/04, 14:04
Je krijgt dan nieuwe toegewezen. IP ranges worden door data centers en bedrijven in gekocht.

Beyonder
09/07/04, 16:08
@Frankske: PI space weegt zover ik weet wel degelijk mee met de formule voor het bepalen van de jaarlijkse contributie aan RIPE :)

Jefke
09/07/04, 16:32
Origineel geplaatst door Beyonder
@Frankske: PI space weegt zover ik weet wel degelijk mee met de formule voor het bepalen van de jaarlijkse contributie aan RIPE :)

Dat zou ik een beetje vreemd vinden. Stel dat je de luxe hebt dat je aan heel wat klanten PI blocks kan uitdelen, en daarna de pech dat ze allemaal weglopen met hun PI space, dan zou jij daarvoor blijven betalen.
Het kan hoor, maar is niet echt logisch hé.

LeaseWeb
09/07/04, 16:36
Origineel geplaatst door DennisCitus

Leaseweb is volgens mij al met zijn 2e B-class bezig :)

We hebben 2 /19's en 1 /18. (+/32 ipv6)
Bij elkaar opgeteld een /17

Dus de helft van wat vroeger B-classe werd genoemd.

Dennis
09/07/04, 16:56
Origineel geplaatst door LeaseWeb

We hebben 2 /19's en 1 /18. (+/32 ipv6)
Bij elkaar opgeteld een /17

Dus de helft van wat vroeger B-classe werd genoemd. En kun je iets meer vertellen over hoe de kostenformule van RIPE luidt?

frankske
09/07/04, 17:01
@DennisCitus, @Beyonder:

http://www.ripe.net/ripe/docs/billing-2004.html

Het staat er niet expliciet in, maar alles in dat document suggereert "enkel PA space telt". Zo bv het feit dat de kleinste eenheid een /21 is (de kleinste eenheid in PA space, maar niet de kleinste in PI (dat is /24)), de uitdrukking "resources allocated to the member" enz.

Wat waarschijnlijk wel zo is, is dat een ASnummertje dat je voor een klant aanvraagt, zal meetellen...

Dennis
09/07/04, 17:05
Maar de PI-space geldt dus wel gewoon als gedeelte van je PA-space? (Anders zou je dubbel betalen indien je ook PI-space moet betalen)

Ik zal die pagina even bookmarken en een keer doorlezen.

frankske
09/07/04, 17:09
Nee :)

PI space vraag je afzonderlijk aan bij RIPE, komt niet uit een PA blok of zo...

Merk ook op dat je niet moet "betalen" voor PA space. Enkel is je ripe lidmaatschapsbijdrage afhankelijk van hoe groot/hoeveel PA blokken je hebt ...

Dennis
09/07/04, 17:18
Mag je voor jezelf dan geen PI-space gebruiken? :D

frankske
09/07/04, 17:20
als LIR? Uiteraard niet :)

Common mistake. Check http://www.ripe.net/ripencc/faq/new_lir/index.html#5.

Nogmaals: wij zijn geen LIR/Ripe-member. We hebben enkel eigen PI space en eigen AS.

Dennis
09/07/04, 17:22
Eigen AS hoort bij PI-space? Of? Is er ook iets Nederlands waar je dit kunt lezen? In 'Building Networks with BGP' van O'Reilly staat het niet (volgens mij).

frankske
09/07/04, 17:26
AS staat er zeker in :)

Een AS heb je nodig als je een eigen netwerk(je) bouwt met meerdere upstream leveranciers met wie je BGP spreekt.

PI space heb je daar ook voor nodig, maar PI space is ook handig als je niet afhankelijk van je provider wil zitten ...

Dus: ALS je wilt multihomen, heb je eigen AS + PI space nodig (tenzij je onmiddellijk RIPE lid wordt).

Als je gewoon niet wil dat je moet hernummeren als je naar een andere provider gaat, heb je enkel PI space nodig, geen eigen AS nummer.

frankske
09/07/04, 17:27
wordt best wel technisch draadje eigenlijk :) Misschien kan iemand de beste vragen/antwoorden bundelen en daar sticky ding van maken of zo?

LeaseWeb
09/07/04, 17:31
Origineel geplaatst door frankske
@DennisCitus, @Beyonder:

http://www.ripe.net/ripe/docs/billing-2004.html

Het staat er niet expliciet in,

Het staat er wel expliciet in. paragraaf 3.2

S (reg) = ΣNi=1 ai * ti

Maar vraag me niet de berekening voor te rekenen.

edit: oeps, niet goed je post gelezen.
"expliciet" in jouw post doelt op PI vs PA

IT-worX
09/07/04, 17:59
Nooit geweten dat zo n simpele vraag als de mijne zo een uitgebreid antwoord ging kennen :-)

Jefke
09/07/04, 18:21
Origineel geplaatst door frankske
Wat waarschijnlijk wel zo is, is dat een ASnummertje dat je voor een klant aanvraagt, zal meetellen...

Neen hoor, enkel maar de nummers op je eigen naam.

En i.v.m. je PI space (/24 als ik het goed heb?); Heb je nog geen problemen ondervonden bij het routen van je prefix? Ik heb al vernomen dat er verschillende providers zijn die kleine PI prefixes niet aanvaarden. Op de site van ripe wordt daarvoor trouwens gewaarschuwd.

frankske
09/07/04, 18:29
Nee, niks. Is nu ongeveer een jaar in gebruik.

Over dat filteren op /24: ripe/arin/... publiceren lijsten van "uit deze /8 of /16 assignen we minimum een /20, uit deze minimum een /21, ... uit deze minimum een /24". Ik denk wel dat je meer last zou kunnen hebben als je uit zo'n blok waar RIPE normaal niet kleiner dan een /21 geeft, een /24 zou gaan announcen...

S2S-Robert
09/07/04, 22:35
En hoe pak je zulke PI adressen concreet aan dan frankske? Stel ik heb een server of 30 (niet het geval), en ik wil zo'n PI. Bij wie vraag ik dat aan en hoeveel kost dat dan?

Ik heb me er wel eens ooit proberen in te lezen, maar het werd me toch iets te technisch met BGP en AS e.d.

Kan je dan bijvoorbeeld ook tegen je provider zeggen dat je een eigen /24 hebt en dat zij hun routers geschikt moeten maken voor je?

frankske
09/07/04, 22:50
Nogmaals: je kan perfect een /24 PI space hebben zonder dat je een eigen AS hebt of BGP spreekt. Je kan dan inderdaad zeggen tegen je provider: "dit is mijn /24 PI, jij zorgt voor de routering" en die zal dat doen. Uiteraard bespreek je dit met hen!

Hoe vraag je dat concreet aan: je moet ripe-317 formuliertje invullen (http://www.ripe.net/ripe/docs/pi-requestform.html). De "uitleg" staat in ripe-318 (http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-318.html).

Je vult dit zelf in, maar wees duidelijk: het wordt door humans gelezen en die zullen uitleg vragen als ze dat nodig achten!

Je kan dit niet zelf bij RIPE indienen, enkel members kunnen dat formuliertje indienen. Vul het dus in, en stuur het naar je provider met de vraag om het bij RIPE in te dienen...

Over de kost: dat kost dus in principe niks, RIPE rekent daar niks voor. Het kan wel gebeuren dat je ISP (of het RIPE-lid dat je aanvraagformuliertje tekent, dat moet je ISP niet te zijn!) een administratieve fee vraagt om dit te doen. Zij moeten immers je formulier nakijken of fouten, de communicatie met RIPE erover doen, en zijn ergens wel (al was het maar moreel) verantwoordelijk...

S2S-Robert
10/07/04, 00:10
Oké, en wat zijn dan goede legale redenen waarom je een PI zou willen hebben? Simpelweg omdat je wil kunnen verhuizen? Telt men dat goed?

En ik neem aan dat je die 255 adressen ook ècht in gebruik dient te nemen (of althans een substantieel deel), voordat je er 255 krijgt...

frankske
11/07/04, 12:32
Ik ben geen RIPE-expert, ik heb geen idee wat ze aanvaarden en wat niet...

Je moet een plan voorleggen wat je met je 256 ip adressen wil doen, hoe je die gaat indelen, waarvoor die gebruikt gaan worden enz...

luser
11/07/04, 17:30
Origineel geplaatst door S2S-Robert
Oké, en wat zijn dan goede legale redenen waarom je een PI zou willen hebben? Simpelweg omdat je wil kunnen verhuizen? Telt men dat goed?


Vertellen dat je multihomed wilt gaan. Betere redenen is er niet voor :D

frankske
11/07/04, 17:38
idd :) Maar euh, t is niet netjes van te liegen tegen ripe en zo...

luser
11/07/04, 20:48
Origineel geplaatst door frankske
idd :) Maar euh, t is niet netjes van te liegen tegen ripe en zo...

Liegen? ;) Kan je rustig aan voorbereiden om volgend jaar ofzo multihomed te worden :D

1stchoice
15/07/04, 04:26
meestal kunnen ze niet meeverhuizen, of ze moeten in dezelfde dc staan, en dan nog is de vraag of je veel geld wilt spenderen om extra lijnen te laten leggen naar je nieuwe colo en je oude, alleen op deze manier kan je je ips behouden