PDA

Bekijk Volledige Versie : Hostname



Henky!
03/07/04, 01:15
Tijd weer voor een domme vraag. Maar kan helaas nergens het antwoord vinden.

Als wij een dedicated server huren komt het ding met een voorgeprogrammeerde Hostname (cpanel) of Standard Domain (confixx).

Kan ik deze Hostname straffeloos veranderen in bijvoorbeeld server2.mooienaam.nl?

En indien ja, moet 'mooienaam' dan een eigen URL zijn? En indien zo, mag dezelfde URL dan ook op meerdere servers?

Wij hadden bedacht de voorgeprogrammerde Hostnames te veranderen in:

server1.onsdomain.nl
server2.onsdomein.nl

enz.

Met dank alvast!

Guust
03/07/04, 01:41
1. Hoeft geen eigen url te zijn, kan zijn wat je wilt

2. Ja

Carl<n-media>
03/07/04, 01:44
Het kan ook gewoon het ip adres van de server zijn.

Henky!
03/07/04, 01:53
Veel dank!

Heeft dus ook niet veel functie zo'n Hostname (?). Geen wonder dat ik er niks over kon vinden. Maar dank voor jullie antwoorden! Gaan we 'mooienaam' bedenken:-)

Zaven
03/07/04, 01:56
Of je nu hostnames of ip's gebruikt, het is een manier om de servers uit elkaar te halen van wat wat is. Het kan ook gemakkelijkers zijn voor klanten die cpanel nodig hebben, dan gebruiken ze gewoon 1 van de 2 links.

kilobit
03/07/04, 12:25
Het kan van belang zijn dat de ingestelde hostname correct resolved. (zowel lokaal als "globaal")

Henky!
03/07/04, 14:12
Origineel geplaatst door kilobit
Het kan van belang zijn dat de ingestelde hostname correct resolved. (zowel lokaal als "globaal")

Hoe gaat dat, de hostname resolven? Net als bij domeinen?

LeaseWeb
03/07/04, 17:09
Origineel geplaatst door Henky!


Hoe gaat dat, de hostname resolven? Net als bij domeinen?

Lokaal kan je de hostname in /etc/hosts zetten, maar het is beter om het gewoon op te nemen in DNS

Henky!
04/07/04, 01:27
Origineel geplaatst door LeaseWeb


Lokaal kan je de hostname in /etc/hosts zetten, maar het is beter om het gewoon op te nemen in DNS

Gek.

Dus server1.mooienaam.nl moet met IP adres in de nameservers. Nooit gezien zoiets. Moeilijk ook ook hier iets over te vinden in de boeken of het internet.

En als die servernaam dan niets uitmaakt (niet persee afhankelijk van een domein zo werd hier gezegd), kan ik er ook gewoon server1.mooienaam.com van maken. Of .org of .edu.

Ergens iets dat ik niet zie denk ik.......

host3000
04/07/04, 02:32
Ik zou maar gewoon server.echtenaam.com nemen. Mailservers willen nog wel eens met reverse lookup werken voordat ze mail accepteren. Als jouw hostname (fully qualified domainname) dan niet bestaat of op een ander ip adres resolvet, kan jouw mailserver de post niet kwijt. Anti spam enzo.

Savvas
04/07/04, 10:14
Bovendien willen sommige controlpanelen ook wel problemen geven bij installatie indien je hostname niet klopt..

Beste lijkt me:
servertke.mijndomein.nl

En dan even een A record aanmaken op het domein ervoor..

Henky!
04/07/04, 19:01
Dank! Duidelijk zo!

S2S-Guust
05/07/04, 19:04
Wij hebben servernaam.eigennaam.com voor onze servers.
Dan geef je je servers dus namen en die kun je bij veel dingen invoeren(APC, bedrijven, standaardurl om in te loggen(ip is lastiger te onthouden dan een leuke naam) etc). Als je ze server1 en server2 gaat noemen dan ga je ze nummeren en dat vind ik persoonlijk minders.

Hier heb je trouwens wel veel over op internet, hoe je je servers juist NIET moet noemen.
Voorbeelden wat je echt NIET moet doen:
Griekse Goden (dat heeft 2/3 deel van de hostingwereld namelijk)
Auto's (dan gaan klanten eisen stellen dat ze niet op de Fiat willen maar alleen op de BMW ;))

Triloxigen
05/07/04, 22:32
Ik heb mijn servers vernoemt naar Pulp Fiction personen ;)
Omdat ik dan een bepaalde selectie heb waar ik uit kan kiezen en ik fan ben van Tarantino ;)

Hostfinity
08/07/04, 15:05
ik heb mijn servers gewoon de namen gegeven van me exen ;)
Leuk als je de server een shop moet geven :p

Qubix
08/07/04, 16:54
Origineel geplaatst door Hostfinity
ik heb mijn servers gewoon de namen gegeven van me exen ;)
Leuk als je de server een shop moet geven :p

/strike! :D

Dan hoop ik dat je exen niet op een server van je komen met dezelfde naam ;)

IT-worX
08/07/04, 17:04
Degene die ik binnenkort ga gebruiken:
asterix, obelix en idefix :D naar asterix boekjes eh :-)
jah griekse goden, zelfs telenet (kabeloperator in BE) doet dit :s
misschien eens latijnse goden? :-)

Mikey
08/07/04, 20:07
Origineel geplaatst door IT-worX
Degene die ik binnenkort ga gebruiken:
asterix, obelix en idefix :D naar asterix boekjes eh :-)
jah griekse goden, zelfs telenet (kabeloperator in BE) doet dit :s
misschien eens latijnse goden? :-)
hoefnix, ignoramix, heb er zelf ook wat zo benoemd :)

IT-worX
08/07/04, 20:43
damn ben niet meer origineel :D
Hmm beginnen met mijn andere favoriete stripreeks...de blauwbloezen :-) Stark, Blutch, Chesterfield, .. :-)