PDA

Bekijk Volledige Versie : Beginners vraag administratie



Bob2
02/07/04, 01:12
Hoe verwerken jullie het volgende in de administratie.

- Bestelling dagelijkse middag-lunch
- Etentje met je personeel
- Aankoop prive spullen
- Premie ziekenfonds
- Kosten internet en telefoon aansluiting
- Bijdrage KVK

Carl<n-media>
02/07/04, 01:14
0800 - 0443 :rolleyes:.

Bob2
02/07/04, 01:23
De Belastingtelefoon voor ondernemers :-)

Friend
02/07/04, 01:28
Origineel geplaatst door Bob2
Hoe verwerken jullie het volgende in de administratie.

- Bestelling dagelijkse middag-lunch
- Etentje met je personeel
- Aankoop prive spullen
- Premie ziekenfonds
- Kosten internet en telefoon aansluiting
- Bijdrage KVK

1) lunch valt onder consumptieve bestedingen (Oort wetgeving) kan niet onbelast door de werkgever worden betaald, kortom als kosten voor jouw privé.

2). Kun je als personeelskosten beschouwen, BTW kun je volgens mij niet aftrekken tenzij je op jaarbasis minimaal voor een bepaald bedrag uitgeft aan zakelijke lunches. Drempelbedrag is hoog, meen iets van 1500 euro.

3). Prive spullen mag je niet zakelijk aanschaffen. Je mag ze wel via een zakelijke rekening betalen. Betaal je ze via een zakelijke rekening, dan moet je dit, afhankelijk van je bedrijfsvorm (eenmanszaak, BV, VOF etc) verwerken als prive uitgave. BTW voor prive zaken mag je in vooraftrek nemen, maar MOET je vervolgens weer doorbelasten als prive-onttrekking (dus geen fiscaalvoordeel).

4). ziekenfondsverzekering is een prive verzekering, geen zakelijke verzekering. premie overigens wel in de inkomstenbelasting aftrekbaar.

5) telefoon die je zakelijk heb en ook prive gebruikt; daarvoor geldt een forfaitair bedrag dat je jaarlijks bij je inkomen uit werk en wonen (Box 1) moet optellen. Dit is circa 272 Euro op jaarbasis. Daarvoor koop je alle prive gespreken en abonnementsgelden voor het prive gebruik af.

6). KvK leges zijn zakelijke kosten, maar zijn niet met BTW-belast. Dus de kosten trek je in zijn geheel af van de omzet (hierdoor valt je winst lager uit).

OPM: Als je dit soort vragen stelt, adviseer ik je eerst om wat op fiscaal gebied te orrienteren.
Misschien is een cursus bedrijfsadministratie een goed begin.

Boekhouden en fiscale aspecten van je bedrijf zijn van essentieel belang voor een succesvolle onderneming.

De belastingdienst zal je echt geen tips gaan geven over je boekhouding. Je bent zelfs wettelijk verplicht een gedegen boekhouding te voeren.

Denk je "ik neem wel een accountant in dienst" Dan ben je geen ondernemer. Weet je eigenlijk wel wat een accountant koste, laat staan wat een fiscaaladviseur kost per uur?

kennis is macht. Dat samen met je ondernemers ideeën en een gezonde drijfveer maken je succes.

Succes, onderneen als een ondernemer. Duik anders niet in het diepe!!!
Leuke link!
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/publicaties/macro-economie/conjunctuur/conjunctuurbericht/maand/maand-07.htm

Triloxigen
02/07/04, 11:33
Als je je bij de KvK inschrijft krijg je van de belastingdioenst een handboek waar alles instaat....

Gewoon een keer alles doorlezen en je weet veel :)

Keuningen
02/07/04, 14:22
Origineel geplaatst door Friend


1) lunch valt onder consumptieve bestedingen (Oort wetgeving) kan niet onbelast door de werkgever worden betaald, kortom als kosten voor jouw privé.

2). Kun je als personeelskosten beschouwen, BTW kun je volgens mij niet aftrekken tenzij je op jaarbasis minimaal voor een bepaald bedrag uitgeft aan zakelijke lunches. Drempelbedrag is hoog, meen iets van 1500 euro.

3). Prive spullen mag je niet zakelijk aanschaffen. Je mag ze wel via een zakelijke rekening betalen. Betaal je ze via een zakelijke rekening, dan moet je dit, afhankelijk van je bedrijfsvorm (eenmanszaak, BV, VOF etc) verwerken als prive uitgave. BTW voor prive zaken mag je in vooraftrek nemen, maar MOET je vervolgens weer doorbelasten als prive-onttrekking (dus geen fiscaalvoordeel).

4). ziekenfondsverzekering is een prive verzekering, geen zakelijke verzekering. premie overigens wel in de inkomstenbelasting aftrekbaar.

5) telefoon die je zakelijk heb en ook prive gebruikt; daarvoor geldt een forfaitair bedrag dat je jaarlijks bij je inkomen uit werk en wonen (Box 1) moet optellen. Dit is circa 272 Euro op jaarbasis. Daarvoor koop je alle prive gespreken en abonnementsgelden voor het prive gebruik af.

6). KvK leges zijn zakelijke kosten, maar zijn niet met BTW-belast. Dus de kosten trek je in zijn geheel af van de omzet (hierdoor valt je winst lager uit).

OPM: Als je dit soort vragen stelt, adviseer ik je eerst om wat op fiscaal gebied te orrienteren.
Misschien is een cursus bedrijfsadministratie een goed begin.

Boekhouden en fiscale aspecten van je bedrijf zijn van essentieel belang voor een succesvolle onderneming.

De belastingdienst zal je echt geen tips gaan geven over je boekhouding. Je bent zelfs wettelijk verplicht een gedegen boekhouding te voeren.

Denk je "ik neem wel een accountant in dienst" Dan ben je geen ondernemer. Weet je eigenlijk wel wat een accountant koste, laat staan wat een fiscaaladviseur kost per uur?

kennis is macht. Dat samen met je ondernemers ideeën en een gezonde drijfveer maken je succes.

Succes, onderneen als een ondernemer. Duik anders niet in het diepe!!!
Leuke link!
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/publicaties/macro-economie/conjunctuur/conjunctuurbericht/maand/maand-07.htm

Ik vind het een beetje een FOUTE bewering dat je zegt dat een accountant overbodig is. Het is juist verkeerd dat je als ondernemer tijd over hebt er een vak bij te leren!!!

Beyonder
02/07/04, 15:20
Idd ik ben het met Keuningen eens, een goed administratiekantoor of accountant zal geld voor je gaan VERDIENEN ;)

mocht iemand nog een tip nodig hebben, ik ken een erg sterk administratiekantoor met een top boekhouder plus een persoon die een 25tal jaar bij de belastingdienst heeft gewerkt als inspecteur..... ;)

Friend
02/07/04, 19:34
Origineel geplaatst door Keuningen


Ik vind het een beetje een FOUTE bewering dat je zegt dat een accountant overbodig is. Het is juist verkeerd dat je als ondernemer tijd over hebt er een vak bij te leren!!!

WAAR STAAT DAT IK JE AFRAAD EEN ACCOUNTANT TE NEMEN???

Ik geef alleen aan dat een accountant duur is en je daar in de opstartfase van een bedrijf niet graag zoveel geld aan wil uitgeven.


De volgende keer GOED lezen wat ik schrijf!

Yellow36
02/07/04, 22:33
Ieder geval als je een acountant zoekt kan je hier terecht :D

ensermo
03/07/04, 18:33
Is voor een klein startende onderneming een accountant niet te duur? Ik zat te kijken naar een paar prijzen maar was een beetje geschrokken ervan. Ik weet niet precies hoe het moet maar vroeg me af of je verschillende opties heb bij het kiezen van een accountant . Bijvoorbeeld dat ze je administratie volledig doen. Of dat jij het doet via een of andere software en dan gewoon aan hun levert ter controle?

Rik
03/07/04, 19:42
Voor een startende ondernemer is een accountant of boekhouder zelfs STERK aan te raden !!!!

Weet jij als starter meteen alles van de mogelijkheden die er zijn de eerste drie jaar ? (startersaftrek enz....)....

Zo'n kerel kost je dan op jaarbasis misschien wel 1200.- euro, maar hij verdiend er minimaal 2500.- voor je terug aan fiscale regelingen en het JUIST invullen van je inkomstenbelasting... (waardoor die de eerste drie jaar VEEL lager uit zal komen als dat je het zelf gaat doen ;))

ensermo
03/07/04, 21:14
Mag je eentje hier aanraden? (PM misschien?)
Ik ben heel erg klein begonnen en heb maar nog een paar klanten. De bedoeling is om het te kunnen combineren met mijn laatste studiejaar nog. Dus daarom wil ik het beperkt houden qua klanten betreft. Dan kan ik misschien de ins and outs beter leren en ook zorgen dat mijn klanten persoonlijk geholpen worden. (Overzicht moet ik houden) Daarom vind ik momenteel 1200 per jaar best wel veel. Ik weet dat voor een normale onderneming met genoeg klanten en orders het eingelijk niet veel is.

Friend
04/07/04, 10:15
Origineel geplaatst door Rik
Voor een startende ondernemer is een accountant of boekhouder zelfs STERK aan te raden !!!!

Weet jij als starter meteen alles van de mogelijkheden die er zijn de eerste drie jaar ? (startersaftrek enz....)....

Zo'n kerel kost je dan op jaarbasis misschien wel 1200.- euro, maar hij verdiend er minimaal 2500.- voor je terug aan fiscale regelingen en het JUIST invullen van je inkomstenbelasting... (waardoor die de eerste drie jaar VEEL lager uit zal komen als dat je het zelf gaat doen ;))

Helemaal met je eens, maar TS heeft vragen van een hele andere aard. Bijvoorbeeld de jaarlijkse leges van de KvK. Als hij dit soort dingen niet steeds aan een accountant hoeft voor te legen bespaart hij pas echt.

Keuningen
05/07/04, 11:28
Origineel geplaatst door Bob2
Hoe verwerken jullie het volgende in de administratie.

- Bestelling dagelijkse middag-lunch
- Etentje met je personeel
- Aankoop prive spullen
- Premie ziekenfonds
- Kosten internet en telefoon aansluiting
- Bijdrage KVK

Die worden verwerkt in een administratiepakket?


******

Als je financiele dienstverlening nodig hebt kan je mij contacten. Dan breng ik je even in contact met het accountantskantoor wat mijn administratie verwerkt. *ik gooi dat soort dingen liever niet ten grabbel*

Grafischontwerp
05/07/04, 23:57
Ik vind het een beetje een FOUTE bewering dat je zegt dat een accountant overbodig is. Het is juist verkeerd dat je als ondernemer tijd over hebt er een vak bij te leren!!!

Als hij (de topicstarter) het nu leert, heeft hij daar wel het hele leven wat aan. Basiskennis van boekhouding is voor een starter geen overbodige luxe, eerder noodzakelijk. Met een cursus van een paar avonduurtjes per week kom je al een heel eind! Waarbij ik wel moet zeggen dat een boekhouder inhuren voor controle toch erg handig kan zijn.