PDA

Bekijk Volledige Versie : redundant uplinks



svbeek
01/07/04, 00:43
Een vraagje: Stel, ik huur rackspace en beschik over een eigen switch (in dit geval een 3com 4226T). Omdat ik meer redundantie wil hebben wil ik 2 uplinks hebben van mijn coloboer. Ik krijg 2 uplinks naar 2 verschillende coreswitches/routers. Hoe krijg ik die uplinks redudant? Deze switch is alleen layer 2, maar ondersteund wel rapid spanning tree, kan het daarmee? Verder ondersteund ie ook link aggegration op de gigabit uplinks, is dat ook redundant?
Ik hoop dat iemand me hier wat wijzer over kan maken :)

rayden
01/07/04, 03:28
Hey,

In dit geval zul je rapid spanning tree nodig moeten hebben, Spanning Tree is in de meeste gevallen ontworpen om dit soort redundancy technieken te maken.

Link Aggration is een TRUNK, (een gebundelde verbinding) en die heb je in dit geval ZEKER niet nodig.

In de 4226T is dit vrij simpel in te stellen, mocht je er moeite mee hebben laat het me dan even weten, ik heb zelf vrij veel ervaring met 3Com.

svbeek
01/07/04, 09:20
Okee, bedankt :) Dit bevestigd mijn vermoeden. Ik hoor alleen dat sommige providers tegen hun klanten zeggen dat ze spanning tree uit moeten zetten. Maar dat is neem ik aan per poort in te stellen?

pdeelman
03/07/04, 16:37
STP kost tijd om uit te zoeken.
In het geval van een cisco 2950t duurde het zelfs zo lang om spanning tree uit te zoeken op een client poort dat de computer al opgestart was en geen dhcp lease had gekregen :)

frankske
06/07/04, 15:34
beter vrrp/hsrp aan de draaien imho, als je op 2 routers aansluiting krijgt

DutchTSE
10/10/05, 01:16
ik weet dat dit topic al een paar dage oud is ;) maar heb precies dezelfde vraag, en als toevoeging erop:

de 3com 4226T heeft maar 1 GB uplink en 1 GB downlink (voor het aansluiten van 2e switch). Hoe kun je 2x 100mbit vanaf core switch op de 3com aansluiten?

alvast bedankt!

svbeek
10/10/05, 11:07
de gigabit poortjes op de 4226t zijn wel degelijk allebei bruikbaar als uplink hoor, het zijn normale gigabit poortjes :) de stacking verloopt ook via deze poort, in dat geval heb je er 1 als up, 1 als down, maar dat is alleen als je ze op een andere 4226 aansluit.
In ieder geval, je kan ook iedere willekeurige andere poort gebruiken als uplink, zolang jij en de switch(es) waar je de uplink naartoe krijgt allebei maar stp aan hebben staan.

Cliff
10/10/05, 11:26
Origineel geplaatst door pdeelman
STP kost tijd om uit te zoeken.
In het geval van een cisco 2950t duurde het zelfs zo lang om spanning tree uit te zoeken op een client poort dat de computer al opgestart was en geen dhcp lease had gekregen :)

portfast is je vriend he :)