PDA

Bekijk Volledige Versie : Linux Tutorials



IT-worX
29/06/04, 23:59
Hopen uitleg hier over hoe je een bedrijf moet starten, maar waar kan je goede (liefst nederlandstalige - Engels uiteraard ook) tutorials vinden over het werken met Linux (en de distri's)?
Het beste zou natuurlijk zijn thuis zelf een comp te zetten met een distri erop, doch daar ontbreekt mij momenteel het geld voor :)
Kunnen jullie enkele sites noemen waar ik een beter technisch zicht kan hebben op linux en hoe ermee te werken?

greetz

Kris

Carl<n-media>
30/06/04, 00:44
Wat voor tutorials zou je dan graag willen? Het beste is om gewoon even met google te zoeken naar 'onderwerp-dat-je-zoekt tutorial'.

Cyberdevil
30/06/04, 01:07
Als je echt een linux wilt waar je iets mee kan leren neem dan Gentoo.

Alleen is de install mss wel wat moeilijk als je je eigen kernel moet gaan configureren maar zo leer je ten minste wat linux echt is. ;)

Als je dan ziet hoeveel hosting bedrijven met linux werken en nog niet eens weten hoe ze kernel moeten updaten en/of recompilen is het wel al erg geworden vind ik. :d

crowke
30/06/04, 08:17
Origineel geplaatst door Cyberdevil
Als je dan ziet hoeveel hosting bedrijven met linux werken en nog niet eens weten hoe ze kernel moeten updaten en/of recompilen is het wel al erg geworden vind ik. :d [/B]

yum update kernel :)

Icheb
30/06/04, 11:35
Origineel geplaatst door Cyberdevil
Als je dan ziet hoeveel hosting bedrijven met linux werken en nog niet eens weten hoe ze kernel moeten updaten en/of recompilen is het wel al erg geworden vind ik. :d
Heb hier een eigen gemaakt boekje met allerlei linux documentatie voor als ik het echt niet meer weet. Maar dat heb ik tot nu toe nog maar 1 of 2 keer nodig gehad bij echt onderhoud.
Wel is het werken met een soort checklists soms wel handig ;)

Wat ik verbazend vind is dat zoveel hosters erop vertrouwen dat de control panels alles voor ze doen, dat is toch niet echt de bedoeling, neem ik aan ?
Je moet toch zelf ook nog wel de kennis hebben om iets te kunnen doen, neem ik aan...

Cyberdevil
30/06/04, 12:05
Origineel geplaatst door crowke


yum update kernel :)

yum ? wtf is yum :p Ik dacht meer zoiets als downloaden, compilen en kernel kopieren en lilo herstarten ? :p


Origineel geplaatst door Icheb

Wat ik verbazend vind is dat zoveel hosters erop vertrouwen dat de control panels alles voor ze doen, dat is toch niet echt de bedoeling, neem ik aan ?
Je moet toch zelf ook nog wel de kennis hebben om iets te kunnen doen, neem ik aan...

Dat vind ik ook ;)

crowke
30/06/04, 14:31
Origineel geplaatst door Cyberdevil

yum ? wtf is yum :p Ik dacht meer zoiets als downloaden, compilen en kernel kopieren en lilo herstarten ? :p


Als je geen ganse dag tijd hebt om met je servers bezig te zijn, is yum heel handig!

5 minuten en je hebt een nieuwe kernel, die automatisch wordt aangemaakt in je grub/lilo.

Beyonder
30/06/04, 19:45
Kun je dan ook gelijk GR security ermee compileren? ;)

Yum is handig maar je zou toch echt wel je eigen kernel moeten kunnen compileren !!

2oo4
30/06/04, 23:44
Origineel geplaatst door IT-worX
Het beste zou natuurlijk zijn thuis zelf een comp te zetten met een distri erop, doch daar ontbreekt mij momenteel het geld voor :)


er is daarvoor een hele handige tool: VMWare
Download de evalaluation version ;)
Je moet even een klein beetje lezen, dus de menu knoppen etc. en dan installeer je gewoon een virtuele linux op jouw computer en je kan er mee doen wat je wilt want jouw pc/windows gaat er toch niet van kapot.

Handig is om de virtuele pc even te kopieren naar een mapje zodat je niet steeds die liunux installatie opnieuw hoeft te doen ;)

Maar goed ik weet niet watvoor pc je hebt? Minimaal is toch echt 512 mb aan DDR-Ram vereist en is een centrino tot een P4(AMD kan ook :)) ook echt wel het minimale, Celeron houd het niet en dat zal zeer traag gaan.
En neem van mij aan, de 512 is zeker een vereiste, ik werk dagelijks met dat programma om nieuwe dingen op *nix/windows uit te proberen zonder dat ik daarmee mijn eigen systeem beschadig dus hoop ik dat je die 512 hebt.

Ps: http://linux.pagina.nl/ al geprobeert?

jurilys
30/06/04, 23:56
hey Kris,

ik heb een leuke oplossing gevonden voor die linux-tutorials waar ook
ik naar op zoek was,
bij BIS-vlaanderen kun je een basiscursus Linux aankopen, ik heb dat gedaan ,en ik moet zeggen , ik heb al veel bijgeleerd van de basis, waardoor ik beter mijn weg vind in de meer uitgebreide onderdelen.

www.bis.vlaanderen.be


het is mss een basiscursus , maar ik kan ze echt aanraden hoor.

groeten

jurrie

IT-worX
01/07/04, 00:17
@ Jurilys
Ziet er inderdaad handig uit die cursus...ff gekocht dus ;-)
@ 2oo4
Momenteel werk ik nog altijd met een P3/1GHz en 3x128MB ram :-) Ik weet het het is niet veel, maar waarom ander kopen als ik hiermee toekom hé ;-). VMWare ken ik reeds, probleem is dat hij niet wilt werken met mijn schijven precies (heb nog ééntje van 30gb waar linux op mag als slave)
@ Cyberdevil
Master, learn us how to compile :p :-)

Mikey
01/07/04, 00:40
Origineel geplaatst door 2oo4


er is daarvoor een hele handige tool: VMWare
Download de evalaluation version ;)
Je moet even een klein beetje lezen, dus de menu knoppen etc. en dan installeer je gewoon een virtuele linux op jouw computer en je kan er mee doen wat je wilt want jouw pc/windows gaat er toch niet van kapot.

Handig is om de virtuele pc even te kopieren naar een mapje zodat je niet steeds die liunux installatie opnieuw hoeft te doen ;)

Maar goed ik weet niet watvoor pc je hebt? Minimaal is toch echt 512 mb aan DDR-Ram vereist en is een centrino tot een P4(AMD kan ook :)) ook echt wel het minimale, Celeron houd het niet en dat zal zeer traag gaan.
En neem van mij aan, de 512 is zeker een vereiste, ik werk dagelijks met dat programma om nieuwe dingen op *nix/windows uit te proberen zonder dat ik daarmee mijn eigen systeem beschadig dus hoop ik dat je die 512 hebt.

Ps: http://linux.pagina.nl/ al geprobeert?

Nah ben het niet met je eens, als je 256 hebt gaat het al makkelijk, een kale install win2k, linux, win2k3 werkt perfect hoort met maar 128 mb, welliswaar niet denderend snel, maar het werkt en daar gaat het tenslotte om !

2oo4
01/07/04, 00:45
Origineel geplaatst door Mikey


Nah ben het niet met je eens, als je 256 hebt gaat het al makkelijk, een kale install win2k, linux, win2k3 werkt perfect hoort met maar 128 mb, welliswaar niet denderend snel, maar het werkt en daar gaat het tenslotte om !

Ja daar heb je gelijk in, ik was vergeten dat jullie niet 3 systemen tegelijk draaiden. Vooral als je een virtuele Windows pakt is dat erg, ik heb zelf 2GB en een P4 2.8 dus dat loopt nog wel een beetje beter dan met 512