PDA

Bekijk Volledige Versie : datalimit voor gameserver



MontauK
28/06/04, 00:13
Ik vraag mij het volgende af; wat trekt een public gameserver met 20 slots ongeveer per maand? Er van uitgaande dat ongeveer 5 uur per dag noemenswaardig bezoek zal plaats vinden.

Mvg Joost

Cyberdevil
28/06/04, 00:26
Denk toch wel zo'n 2 GB per dag ofzo. Maakt zo'n +-60 GB op een maand.

En dit is dan nog Counter-Strike he.
Maw UT2004 ofzo zal wel wat meer traffiek trekken op een maand.

Over wat voor soort servers gaat het eigenlijk ?

Low traffic zoals CS, Quake3, .... of meer de zuipertjes ?

MontauK
28/06/04, 00:32
Het gaat om SoF2 (Soldier of Fortune2) servers :D
Dus het gaat best wel hard met de bandbreedte..

SoF2 is gebasseerd op de Q3 engine.. zal dus ook wel low traffic zijn denk ik?

SeppaR
28/06/04, 18:47
Eigenlijk, kan je daar niet precies een dataverkeer op plakken, maar ik ga er altijd van uit, dat een 16-spelers public server bij ons, een goede 100 Gigabyte dataverkeer per maand trekt.
Dat ligt soms minder, soms meer, het hangt er gewoon vanaf, wanneer er vakantie is, en dus meer mensen spelen.
Ik zou dus zoiets zeker aanrekenen, omdat meerdere klanten van ons die een public server afnemen, dit aantal dataverkeer toch wel haalt.

MontauK
28/06/04, 23:57
Dank jullie voor de erg bruikbare reacties! Ik ga aan de slag.. even rondkijken voor een co-loc enzo. Server is al besteld dus ik kan iig vast configureren.

Weet iemand of dit een handig programma is: Usermin (om gameserver mee te restarten e.d.) Is dit ook gratis?

Joost

Koster
29/06/04, 00:12
Welk OS gebruik je? Linux/Windows?

Carl<n-media>
29/06/04, 00:22
Origineel geplaatst door MontauK
Dank jullie voor de erg bruikbare reacties! Ik ga aan de slag.. even rondkijken voor een co-loc enzo. Server is al besteld dus ik kan iig vast configureren.

Weet iemand of dit een hansig programma is: Usermin (om gameserver mee te restarten e.d.) Is dit ook gratis?

Joost
Ja dit is gratis, zie ook de web site van de maker.

MontauK
29/06/04, 01:18
Ik zag het al.. het is alleen voor Unix achtigen geschikt niet? Gameservers draaien in het algemeen ook beter op linux machines heb ik begrepen. Maar mijn kennis van linux (server zijde) is een stuk minder dan bij windows. Is windows2k pro niet iets?

Ik heb nog geen keus gemaakt betreft het OS. Opzich heb ik (tijdens de vakantie) tijd zat om me wel verder te verdiepen in het opzetten en beveiligen van een linux server. Maar hoe zit het met updaten van linux servers? Is er een handig (liefst met een GUI) programma om bijvoorbeeld nieuwe gamservers te installeren e.d.? Het lieft ook weer gratis natuurlijk ;-)

Deze server wil ik namelijk voor eigen gebruik gaan inzetten, ik maak er geen winst mee of iets dergelijks. Kan er dan eventueel een studenten licencie versie van win2k op? Of mag dat sowiezo niet op een server?

Koster
29/06/04, 09:24
Je kan er Win2k PRO op zetten, echter is dat niet echt optimaal. Liever de AS.
FireDaemon zou ik gebruiken om de games als service te draaien. Verder is Windows helemaal niet zo'n slechte keus: Steam games (CS bijvoorbeeld) draaien beter op Windows dan op Linux. Verder zijn er een hoop andere games waarvan de linux dedicated server versie vaak te lang unstable blijft of lang op zich laat wachten.

Beyonder
29/06/04, 12:59
Nee, je kunt voor hosten geen gebruik maken van een studenten licentie. MS wil nog wel eens contrleren !! dus zorg voor een echte licentie ;)

Rusrink
29/06/04, 16:41
die studenten licenties mag je alleen gebruiken voor schoolwerk. Je mag er geen geld mee verdienen etc.

SeppaR
29/06/04, 17:16
Meerendeel van de games, eigenlijk alle buiten steam, draaien beter op Linux (tenminste, degene die op linux kunnen.)
Voor Steam zijn wij inderdaad ook op Windows overgeschakeld :)

Zaven
29/06/04, 17:30
Hoeveel spellen zou je dan kunnen hosten op een Pentium 4 3.0 GHZ HT, 1Gig Ram, 80 gig Raid 1 met 300Gig bw?

Koster
29/06/04, 17:35
Ligt eraan welke game, als je geheugen beetje uitbreidt kan je er nog meer (de bottleneck)

Zaven
29/06/04, 17:43
games zoals CS of UT2004. En wat is dat bottleneck

Koster
29/06/04, 18:25
Ik bedoel daarmee: je geheugen is de zwakste schakel. Neem nog 512 mb extra geheugen en je zal merken dat alles een stuk beter loopt. UT2004 houdt nogal van veel mb's

MontauK
29/06/04, 18:47
Ok, dan neem in linux.

Zal ff een beetje uitvogelen zijn, maar ik heb de tijd :)
Van verschillende kanten heb ik vernomen dat Debian een goede distr. is, klopt dit een beetje?

Het gaat er mij in de eerste plaats om dat het niet te omslachtig is om alles in te stellen en te beveiligen. Firewall zit standaard al bij de meeste distributions niet?

Bedankt voor de reacties tot nu toe in ieder geval!

Joost

Zaven
29/06/04, 19:39
Debian vind ik een van de fijnste distro's om mee te werken. Een firewall moet je zelf installen / configgen dacht ik, heb net een beetje gegoogled daarover en had meteen al een aantal bruikbare hits.

Nu was mijn vraag nog hoeveel gameservers ik kan draaien op 1 zon server wat ik aangegeven had in mijn vorige post. Voornamelijk CS of UT2004.

MontauK
29/06/04, 19:54
Ja ik heb ook al een aantal zeer bruikbare hits gevonden.. Iproute2 is toch wel één van de meest gebruikte firewall/routing programma's voor linux heb ik het idee. Veel documentatie over te vinden ook.

Waar ik overigens (bijna) niets over kon vinden is software waarmee ik de totale bandwith mee kan monitorren (bestaat dat woord :?) op een box. Ik weet dat het kan met software als cpanel.. maar dit is echt veel te duur in mijn situatie..

Mvg Joost

Zaven
30/06/04, 01:44
Misschien een goedkopere panel zoals Direct Admin of Web://CP. Maar ik weet niet zeker of deze panels dit hebben om je bw te monitoren.

Damastaer
01/07/04, 20:02
hoe zit het nu met die SOF2 server, wat voor server gaat het zijn? clan server , of gewoon om effe te spelen.
Ik speel namelijk ook, terug, SOF2. En eigenlijk wil ik ook een server, maar alles is zo **** duur (sorry voor die sterretje, maar ja). Waarom is er niet meer concurrentie dat die prijzen voor gameservers is wat lager gaan!

Koster
01/07/04, 20:29
Origineel geplaatst door Damastaer
hoe zit het nu met die SOF2 server, wat voor server gaat het zijn? clan server , of gewoon om effe te spelen.
Ik speel namelijk ook, terug, SOF2. En eigenlijk wil ik ook een server, maar alles is zo **** duur (sorry voor die sterretje, maar ja). Waarom is er niet meer concurrentie dat die prijzen voor gameservers is wat lager gaan! Wat is er duur aan een gameserver? Je krijgt ze inderdaad niet voor 2,50 per maand, maar 16 euro vind ik een hele nette prijs voor een private servertje. Vaak betalen clans ook met meerdere personen, is dat geen idee voor jou?

SeppaR
01/07/04, 21:03
Als je eens wist wat de kosten voor games zijn, de prijzen zijn nu al ongeloofelijk laag..

Koster
01/07/04, 22:24
Origineel geplaatst door SeppaR
Als je eens wist wat de kosten voor games zijn, de prijzen zijn nu al ongeloofelijk laag.. Juist :)