PDA

Bekijk Volledige Versie : voorwaarden voor meldingen van storingen



Pinocchi
25/06/04, 10:07
We hebben hier een forum waar storingen gemeld kunnen worden zodat hosters dit kunnen melden aan hun klanten onder andere.

Maar wat zijn de regels voor het melden van een dergelijke storing?
Mag dat alleen maar als het gaat om een netwerk wat down is of ook bij services die down zijn.

Ik bedoel het volgende.
Stel een server vliegt eruit bij hoster x waar veel resellers zitten die ook op dit forum komen. Mag dat hier dan geplaatst worden zodat het duidelijk is voor de betrokkenen?

Mij lijkt van wel, aangezien hier nooit eerder tegen is opgetreden.

Stel nou dat er geen server down is, maar een domein registratieservice (zoals die van ResellerSRS was en ze gemeld hadden hier), mogen ze dat dan ineens niet melden?

Is toch een soortgelijk probleem. Je meldt dat de services die je beidt down zijn omdat er in dit geval upstream problemen zijn. Dat is toch hetzelfde als wanneer een hoster meld aan z'n resellers hier dat het netwerk eruit ligt waar zij vervolgens problemen van ondervinden omdat er upstream iets fout gegaan is.

Om duidelijkheid te scheppen welke storingen blijkbaar wel en welke storingen blijkbaar niet gemeld mogen worden, lijkt me het goed om dat eens 'op papier' te zetten. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is en wat wel en wat niet kan.

Nu vind ik het namelijk enige willekeur hebben, maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

Ik zie graag de reacties tegemoed zodat er duidelijkheid ontstaat.

NextIT
25/06/04, 10:22
Ik denk dat je bij het melden van storingen je het beste kan beperken tot storingen aan je eigen apparatuur.

Stel dat bijvoorbeeld het netwerk van Leaseweb down is. Als elke provider die daar op aangesloten is een bericht gaat plaatsen, staan er zo 400 dezelfde berichten op het forum.

Het lijkt mij verstandiger als dan even één iemand een topic maakt dat Leaseweb down is.

Ik heb niks tegen Leaseweb... is een volstrekt willekeurig voorbeeld :D Ben er trouwens zelf ook klant

Domenico
25/06/04, 10:50
Inderdaad, ben het met NextIT eens. In het eerst genoemde voorbeeld was SIDN down en daarmee ook de service van elke hoster wat betreft het registreren van domeinnamen.

Als het systeem van ResellerSRS zelf down zou zijn is een melding daarvan geen probleem maar het was de SIDN die problemen had in dit geval.

Duidelijk zo?

Pinocchi
25/06/04, 11:00
Ik weet niet precies wat ResellerSRS geplaatst had omdat dat bericht inmiddels verwijderd was.

Maar, dan nog iets anders. Vinden jullie dat een reseller zelf op de hoogte moet zijn van de upstream providers van zijn of haar hoster?
Ik bedoel het volgende:
Reseller x neemt bij hoster y een reseller pakket af. Mocht de service van hoster y dan plat liggen (server) dan mag dit hier gemeld worden. Nu ligt de server er niet uit, maar de upstreamprovider z, waardoor y z'n diensten niet meer kan leveren en x denk dat het probleem bij y ligt.

In jullie geval zeg je dan dus dat iemand moet melden dat de upstreamprovider eruit ligt, maar de vraag is of dat voor reseller x duidelijk genoeg is dat dat dan ook betekent dat hoster y hiermee te kampen heeft en niet met een ander probleem. Weet Reseller x namelijk dat upstreamprovider z gekoppeld moet worden aan de problemen bij hoster y?

Snappen jullie het nog? Kortgezegd moet de reseller weten met welke upstreamproviders y allemaal zaken doet zodat hij/zij begrijpt dat als er problemen zijn met de betreffende upstream provider dat ook de problemen zijn die hij/ zij ondervind.