PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting met terrabytes diskspace



hbwolterink
23/06/04, 17:52
Hoi,

we zijn bezig met een nieuwe e-commerce project waarbij we grote hoeveelheden data moeten opslaan. We hebben het over ongeveer 1 terrabyte voor eind september en ongeveer 5 terrabyte voor het einde van het jaar.

Hoe kunnen we dit het beste doen?
- Eigen Servers op Colocatie?

Of kunnen we ergens flexibel grote hoeveelheden diskspace (met backupfaciliteiten huren)

Update:
Even een een reactie op een aantal hieronder gestelde vragen:
- het is echt serieus, we willen onze klanten 200mb web ruimte geven om bestanden op te slaan. Bij 2500 klanten zit je al op 1 terrabyte, bij 12500 voor het einde van het jaar dus op 5 tb.
- Eventueel willen we servers kopen, maar liever niet zelf beheren, backuppen etc.
- Ik moet natuurlijk wel even opmerken dat wij in ieder geval vinden dat we wel betrouwbaar zijn

Ik zal in de het andere forum om een aanbieding vragen.

Carl<n-media>
23/06/04, 17:53
Is dit een grap, 5 terrabyte? :eek:

hbwolterink
23/06/04, 17:55
Ik ben bang van niet!

xserve
23/06/04, 17:58
En wat voor een data is het die op die manier moet worden opgeslagen? Database of gewoon bestanden?

Digitux
23/06/04, 17:58
Origineel geplaatst door hbwolterink

Hoe kunnen we dit het beste doen?
- Eigen Servers op Colocatie?

Of kunnen we ergens flexibel grote hoeveelheden diskspace (met backupfaciliteiten huren)

Ik denk niet dat partijen dit variabel kunnen aanbieden 5Tbyte.

Wat je wel kan doen is eigen servers kopen en deze colocaten.

Je kan tegenwoordig al snel grote hoeveelheden ruimte op een veilige manier opslaan mbv sata raid.
Bv: SuperMicro SC933T chassis
Die heeft plaats voor 15 SATA disks.
Dus dan kom je snel aan de 5Tb

Ik zou je graag een aanbieding willen doen maar de aanvraag staat in het verkeerde forum :)

Cybafish
23/06/04, 18:07
Bij een jaarcontract kunnen wij dit zeerzeker leveren.

Domenico
23/06/04, 18:13
Thread starter vraagt nog niet om aanbiedingen!

Ik denk dat je dan moet denken aan NAS/SAN systemen en die zijn best prijzig maar 5Tb is dan best te doen hoor. Wat denken jullie dat sites als gettyimages.com aan opslag gebruiken? Alles is mogelijk, als je maar betaald...

Wil je het zelf gaan beheren (co-location)?
Uitbesteden (dedicated)?
Combinatie?

Voorbeeldje:
http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx?c=nl&id=storage&l=nl&s=bsd

Rusrink
23/06/04, 18:41
Het is idd goed te doen maar het kost idd wel knaken.

Ik zou eigen servers kopen en die colocaten.

euro-access
23/06/04, 19:20
Origineel geplaatst door hbwolterink
Hoi,

we zijn bezig met een nieuwe e-commerce project waarbij we grote hoeveelheden data moeten opslaan. We hebben het over ongeveer 1 terrabyte voor eind september en ongeveer 5 terrabyte voor het einde van het jaar.

Hoe kunnen we dit het beste doen?
- Eigen Servers op Colocatie?

Of kunnen we ergens flexibel grote hoeveelheden diskspace (met backupfaciliteiten huren)

Hoi

ik had je al verteld een tijdje terug dat dit een hoop geld gaat kosten!
Er zijn maar weinig hosters die zo'n configuratie voor je gaan opstellen.
dus ben bang dat je zelf zo'n server moet aanschaffen

Triloxigen
23/06/04, 19:35
Origineel geplaatst door euro-access


Hoi

ik had je al verteld een tijdje terug dat dit een hoop geld gaat kosten!
Er zijn maar weinig hosters die zo'n configuratie voor je gaan opstellen.
dus ben bang dat je zelf zo'n server moet aanschaffen

Waarom niet?
Als hij het zelf kan kan iemand dat toch ook hem als dedicated aanbieden :|

Beyonder
23/06/04, 19:51
Inderdaad, ik denk dat de topicstarter het beste kan vragen om een aanbieding als hij het een en ander wil.

Coloceren kan natuurlijk, maar in dat geval moet je de hardware ook onderhouden. Met NAS en/OF NFS op RAID-5 is dit prima te realiseren, maar indien data opslag niet zo kritisch is zijn andere oplossingen beter.

Indien je alles wil uitbesteden aan een provider kun je gaan voor een dedicated oplossing, geef dan aan de provider goed aan wat je wenst te realiseren.

Ahead-IT
23/06/04, 20:41
Origineel geplaatst door Digitux
Bv: SuperMicro SC933T chassis
Die heeft plaats voor 15 SATA disks.
Dus dan kom je snel aan de 5Tb

15 * 250GB = 3.75TB

En dan heb je nog geen backup!

Beste oplossing: cluster of NAS server.

Beyonder
23/06/04, 20:44
http://www.tsti.com/da7300.html Twee van deze voldoen
http://www.raidzone.com/

Jefke
23/06/04, 20:50
Die 5TB opslag is op zich inderdaad geen zo'n probleem, maar de vraag is wat er moet mee gebeuren. Is het bijvoorbeeld relatief statische data, gaat het om een database of om allemaal relatief grote files... Alles kan, maar dit zal grotendeels je prijs bepalen. Ook deze zaken zijn niet onbelangrijk:

- De rekankracht van dit systeem.
- Hoeveel moet er om de hoeveel tijd gebackuped worden?
- Hoe wens je die backup; een gewonne mirror op een ander systeem, op media die je wekelijks/maandelijks mee kan nemen, moeten er meerdere versies van bestaan...?

Over het kopen of huren van dergelijk systeem zijn er natuurlijk ook enkele zaken te overwegen.

euro-access
23/06/04, 20:51
stel hij wilt dit hebben . dedicated
je koopt zo'n server en hij zegt na 2 maanden

het is niet rendabel en wilt stoppen.
dan heb je toch zo'n duur ding staan.

met een jaar contract heb je ook geen zekerheid..

IK ZEG NIET DAT HIJ NIET BETROUWBAAR IS HOOR

maar het is niet een server waarvan je 10 per jaar verkoopt

Ahead-IT
23/06/04, 20:59
De grootste kost zijn de harde schijven, die kan je nog steeds verkopen tweedehands aan mooie prijzen.

*edit* Schijven van 400GB of 1000GB is misschien nog een leukere oplossing.

Jefke
23/06/04, 21:01
Origineel geplaatst door euro-access
stel hij wilt dit hebben . dedicated
je koopt zo'n server en hij zegt na 2 maanden

het is niet rendabel en wilt stoppen.
dan heb je toch zo'n duur ding staan.



Klopt, maar dan zorg je er in je overeenkomst voor dat er je broek niet aan scheurt hé, of om toch zoveel mogelijk het risico te beperken.

Digitux
23/06/04, 21:17
Origineel geplaatst door PCDOC

15 * 250GB = 3.75TB

En dan heb je nog geen backup!

Beste oplossing: cluster of NAS server.

Wel als je voor september 1Tb nodig hebt en later wil uitbreiden.

RAID5 systeem met 13 schijven (RAID1 2 disks voor OS)

Ahead-IT
24/06/04, 00:31
Origineel geplaatst door Digitux


Wel als je voor september 1Tb nodig hebt en later wil uitbreiden.

RAID5 systeem met 13 schijven (RAID1 2 disks voor OS)
Je moet steeds wat vooruit kijken, als je op voorhand weet dat hij naar de 5TB gaat, dan moet je geen server gaan aankopen die *slechts* 3.75TB aankan!

Digitux
24/06/04, 00:56
Origineel geplaatst door PCDOC

Je moet steeds wat vooruit kijken, als je op voorhand weet dat hij naar de 5TB gaat, dan moet je geen server gaan aankopen die *slechts* 3.75TB aankan!

Als we dan toch vooruit kijken hebben ze de indicatie dat ze iig 1 TB gaan doen, en een kans op 5.. dus is het makkelijker een machine erbij te kopen.

Anestheologist
24/06/04, 00:56
Nu er bestaat wel 1 TB schijf, maar deze is wel extern en ik dacht deze rond de 500 € lag.

Ahead-IT
24/06/04, 01:00
Origineel geplaatst door Anestheologist
Nu er bestaat wel 1 TB schijf, maar deze is wel extern en ik dacht deze rond de 500 € lag.

Ze bestaan intern ook, maar dat is normale ATA. (vrij traag)

En 500 EUR voor een 1TB externe harde schijf? Dat lijkt me zeer weinig.

Koster
24/06/04, 01:03
Origineel geplaatst door Anestheologist
Nu er bestaat wel 1 TB schijf, maar deze is wel extern en ik dacht deze rond de 500 € lag. Idd, van die lacie brakke boel.

Gewoon 2-4 servers kopen raad ik aan!
Bovendien wil je ook dat je data veilig is, zelfs als een hdd kapot gaat.

Anestheologist
24/06/04, 01:03
Ben het eventjes qua prijs gaan opzoeken dit is ongeveer 990 $
http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10118

Ahead-IT
24/06/04, 01:05
Origineel geplaatst door Anestheologist
Ben het eventjes qua prijs gaan opzoeken dit is ongeveer 990 $
http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10118
Nau, dat is een zeer mooie prijs. Dat is minder als 0.9 EUR/GB.

*edit* op de site lees ik 1199 dollar, dat is al richting mijn prijs

Anestheologist
24/06/04, 01:07
Als je het er kan aan geven wel ja, voorlopig beetje zinloos voor thuisgebruik ;) en het kan wel handig zijn voor lan-party's.



*Edit:
http://www.shopperwiz.com/shopdisplaydetail.asp?id=96798932&Ref=GRABBER&ts=20040623&Key=082003140

Beetje rondzoeken.

Ahead-IT
24/06/04, 01:12
Ik heb geweten welk merk van schijf er gebruikt wordt, maar ik ben de naam kwijt. Het is een vrij onbekend bedrijf.

*edit* Het zou toch niet Lacie zelf zijn ??

Anestheologist
24/06/04, 01:17
Geen id of dat eigen schijven heeft, had er laatst een artikeltje over gelezen maar daar stond ook niet meer info in.

Koster
24/06/04, 01:20
Er zitten 4 of 5 schijven van 250 GB in :)

Ahead-IT
24/06/04, 01:23
Origineel geplaatst door Koster
Er zitten 4 of 5 schijven van 250 GB in :)
Er is een fabrikant met schijven van 1TB op de markt, normale ATA aansluiting. Lacie zal het dus niet zijn, ze hebben gezeurd ;)

Anestheologist
24/06/04, 01:28
Origineel geplaatst door Koster
Er zitten 4 of 5 schijven van 250 GB in :)

Ha wist ik niet ;) . Maar zoals ik al aangaf als end user ben je niks met dit.

Quantum heeft ook 1TB disk maar als ik verder kijk zitten we alweer met intern 4 x 250, dus begin er aan te twijfelen.

evilnerds.com
24/06/04, 11:19
Je moet eens kijken naar de mogelijkheden van een Apple XServe RAID systeem. 3,5 TB in een 3U behuizing met echt lage kosten per GB als ik de site van Apple moet geloven. Je ziet meteen vergelijkbare systemen van andere aanbieders.

http://www.apple.com/xserve/raid/

Je kan hem zelf onderbrengen bij een colocation schuur in eigen beheer of je moet op zoek gaan naar een provider die dit soort machines aanbied en kan beheren.

Beyonder
24/06/04, 11:43
Schijven van 1TB lijken me relatief traag, dan kun je beter gaan voor NFS clusters.

Sneller, beter, veiliger.

Mikey
24/06/04, 11:51
Wat ik eruit begrijp is dat er ook een backup moet zijn die real time is, de performance van het systeem moet ook voldoende zijn om de through output te kunnen leveren als er om de data gevraagd zou worden lijkt mij hierbij een raid50 een gooeie oplossing, welliswaar niet de goedkoopste oplossing, dat zeer zeker niet maar denk dat TS hier wel een eind mee komt.

Mikey
24/06/04, 11:53
Let op bij deze raid 50 is het wel van belang mocht er een schijf uit de raid 5 uitvallen, dat je deze zo snel mogelijk vervangt, mocht er een tweede schijf uitvallen dan ben je het haasje.

MagiQsoft
24/06/04, 12:04
Het lijkt mij dat 200MB per klant * 2500 klanten 500 GByte data is en geen 1T, 12500 klanten = 2,5 T

Indien je raid-1 zou gebruiken dan heb je natuurlijk wel het dubbele nodig aan schijven of wil je alle data backuppen op tape ?

Groetem,
Rene van de Peppel

crowke
24/06/04, 12:23
Origineel geplaatst door Mikey
Let op bij deze raid 50 is het wel van belang mocht er een schijf uit de raid 5 uitvallen, dat je deze zo snel mogelijk vervangt, mocht er een tweede schijf uitvallen dan ben je het haasje.

Zet een onafhankelijke hot-spare disk en je probleem is al minder dringend :)

Jefke
28/06/04, 11:35
Origineel geplaatst door Mikey
Let op bij deze raid 50 is het wel van belang mocht er een schijf uit de raid 5 uitvallen, dat je deze zo snel mogelijk vervangt, mocht er een tweede schijf uitvallen dan ben je het haasje.

Klopt niet.
Er mogen er 2 willekeurig uitvallen, of alle drie uit de zelfde raid5, zonder dat het geheel defect is.

Jefke
28/06/04, 11:43
En nog een kleine opmerking:
Een raid setup is verre van een backup oplossing. Als je files door een menselijke- of hardwarefout (raidcontroller die vreemde toeren uithaalt), of door een virus corrupt geraken, dan ben je ook gezien.

mousehouse
01/07/04, 16:56
capciteit is 1 van je problemen, maar daarnaast heb je er nog een paar...

- snelheid
- beschikbaarheid
- beschikbaar budget (obv wat je aan je klanten gaat rekenen)

als het snel moet zijn, en met een hoge beschikbaarheid zul je toch moeten kijken naar een SAN of NAS oplossing met (meestal) FibreChannel zoals inderdaad een Xserve (welke het ook prima doet met Unix, *BSD of Solaris). deze zul je aan een redundante server oplossing moeten koppelen zodat je ook uitval aan je voorkant op kunt vangen.

ga maar eens kijken wat een Fibre Channel switch kost voor tussen je storage dozen en je servers en bekijk dan je budget nog eens.

mijn advies is om in ieder geval niet te gaan zitten klooien met goedkope, slechte oplossingen en hier alleen mee te beginnen als je een erg goede architectuur opgezet hebt. en zoals al eerder gezegd... RAID is geen backup!!! het betekent alleen maar als je wat delete het heel snel van heel veel schijven gedelete wordt...

muisje
01/07/04, 22:56
Ik zou zeggen gaat eerst eens naar een bedrijf die dit soort dingen voor je kan doen en het voor je opkan zetten.

En geef minimaal een bepaald bedrag waarmee je wilt beginnen..

25 tot 30 000 euro setup kosten en als je al het beheer uit handen wilt 5000 per maand zijn denk ik toch wel het minimum wil je een beetje normaal draaien geschatte kosten wil je al het beheer uit besteden en een goed draaiend systeem zal denk ik toch wel 50 000 setup en minimaal 10 000 per maand zijn (mogelijk nog wel veel meer)

(denk aan:
- 5x nas elk 1 tb ( heb je veel I/O mischien wel meer servers met minder hd space.)
- 5x webserver 1 per nas wil je hoge uptime mischien zelfs dubbel en geloadbalanced)
- fiber netwerk tussen servers
- 1 tape robot met lto2's (400 GB compressed per tape dit haal je niet dus reken maar 3 tapes per nas)
- managed hosting voor je servers

ik kan ook wel opties bedenken onder de 10 000 setup en onder de 1000 per maand maar dan zou ik niet graag een klant bij je willen zijn..

gr

M