PDA

Bekijk Volledige Versie : RIPE Voorwaarden



1024solutions
21/06/04, 18:59
Bijna in elke post kom je de zin "meer ip adressen gratis volgens de RIPE Voorwaarden".

Wat houden deze voorwaarden precies in?
Ik heb al op ripe.net gekeken, maar weet niet precies waar ik moet zoeken.

Carl<n-media>
21/06/04, 19:08
http://ripe.net/ripe/docs/ripe-321.html ;).

Mr. Snooby
21/06/04, 19:09
Volgens mij is dat dat je gratis meer IP's krijgt, als je ze ook daadwerkelijk legaal gebruikt.

NextIT
21/06/04, 19:19
Het komt er op neer dat je niet zomaar even 200 ipadressen kunt aanvragen. Je krijgt alleen extra ip adressen als je ook een goede reden kan geven waarvoor je die nodig hebt. Dit is nodig omdat het aantal ip-adressen beperkt is.

SeppaR
21/06/04, 19:21
Al snap ik dat niet, hoe komt het dat het aantal IP-Adressen zo beperkt is? Je kan toch gewoon nummertjes bijmaken? :s

The MAzTER
21/06/04, 19:38
die nummertjes zijn bijna op ;)

Triloxigen
21/06/04, 19:39
Origineel geplaatst door SeppaR
Al snap ik dat niet, hoe komt het dat het aantal IP-Adressen zo beperkt is? Je kan toch gewoon nummertjes bijmaken? :s
Het moet voldoen aan:
aaa.bbb.ccc.ddd

En dan kan het maar tot 0-254 (eerste niet eens 0) en dan vallen nog een aantal interne ranges weg..
Het komt uit rond de 4.162.000.000...
Dat is dus niet zoveel als je denkt hoeveel internet verbindingen en computers er op de wereld zijn..

En daarom zijn ze dus bezig met ipv6 ;)
www.ipv6.org

XF-RICK
21/06/04, 20:41
Origineel geplaatst door Triloxigen

Het moet voldoen aan:
aaa.bbb.ccc.ddd

En dan kan het maar tot 0-254 (eerste niet eens 0) en dan vallen nog een aantal interne ranges weg..
Het komt uit rond de 4.162.000.000...
Dat is dus niet zoveel als je denkt hoeveel internet verbindingen en computers er op de wereld zijn..

En daarom zijn ze dus bezig met ipv6 ;)
www.ipv6.org

Er is in principe genoeg, alleen het probleem is dat ARIN zoveel "gereserveerd" heeft....zodat RIPE moet matigen.

luser
21/06/04, 20:45
Origineel geplaatst door XF-RICK


Er is in principe genoeg, alleen het probleem is dat ARIN zoveel "gereserveerd" heeft....zodat RIPE moet matigen.

Klopt, er zijn bedrijven en universiteiten in US die meer IP's hebben dan heel APNIC.

Beyonder
21/06/04, 21:41
Jammer dat RIPE ondergeschikt is aan ARIN, althans zover ik begrepen heb.... :)

InstantXs
21/06/04, 21:55
Mja, krijg je he als amerikanen zich zowiezo beter/belangrijker dan de rest voelen..

Maar heeft er ook mee te maken dat internet daar is ontstaan natuurlijk.

luser
21/06/04, 21:56
Origineel geplaatst door Beyonder
Jammer dat RIPE ondergeschikt is aan ARIN, althans zover ik begrepen heb.... :)

Ze zijn allemaal ondergeschikt aan IANA zover ik weet, offcourse is dit ook een US gedoe...

SeppaR
21/06/04, 22:23
Spijtig dat het zo gering is, maarja, er zijn ook veel mensen die gewoon IP's verspillen, en Ripe kan ook niet naar alles kijken? :(

InstantXs
21/06/04, 23:20
Als je je niet aan de regelementen houdt, loop je het risico je ips te moeten inleveren..

LeaseWeb
22/06/04, 00:10
Origineel geplaatst door NextIT
Het komt er op neer dat je niet zomaar even 200 ipadressen kunt aanvragen. Je krijgt alleen extra ip adressen als je ook een goede reden kan geven waarvoor je die nodig hebt.

En die goede reden is er bijna niet.

Op SSL certificaten na zijn er geen redenen om meerdere IP adressen te gebruiken per fysieke server.

Cosmetische waarde telt vreemdgenoeg niet bij ripe.

luser
22/06/04, 00:48
Origineel geplaatst door LeaseWeb


En die goede reden is er bijna niet.

Op SSL certificaten na zijn er geen redenen om meerdere IP adressen te gebruiken per fysieke server.

Cosmetische waarde telt vreemdgenoeg niet bij ripe.

Ik geef ze wel gelijk dat ze lastig doen over ip's voor alleen maar de stoere reverse (zoals elke shellprovider er heeft).

Keuningen
22/06/04, 01:41
Volgens mij is communicatie rechtstreeks naar een IP altijd nog sneller dan communicatie via een domein, toch?

Maar ik vind het wel goed dat ze inderdaad niet zo maar IP-adressen weggeven.

sander
22/06/04, 02:14
ip's raken op maar zodra dit gebeurd zie je ipv6 snel verschijnen en zal het misschien 2/3 jaar duren en er is geen ipv4 meer.

1stchoice
22/06/04, 02:40
ipv6 dat wordt de toekomst dan zullen er miljarden combinaties mogenlijk zijn en zal ripe ook makkelijker worden in het vrijgeven van ranges.

sander
22/06/04, 02:45
zijn er eigelijk al veel partij'en die ipv6 aan hun klanten kunnen leveren?

Rusrink
22/06/04, 03:01
Er zijn ook een heel hoop dingen die nog geen ipv6 ondersteunen. Denk aan irc servers,games etc.

sander in welk opzicht bedoel je partij'en die ipv6 leveren

luser
22/06/04, 03:02
Zover ik weet redelijk wat:
- We-dare
- Proserve (al tijdje)
- Netholding
- trueserver (bijna zeker van)

Zowat elke partij met juniper of cisco routers (zins riverstone,... dit nog niet supporten)

luser
22/06/04, 03:05
Origineel geplaatst door Rusrink
Er zijn ook een heel hoop dingen die nog geen ipv6 ondersteunen. Denk aan irc servers,games etc.


IRC is bijna 100% ipv6 supported, daarom dat er al IPv4->IPv6 tunnel providers verbieden om belachelijke reversen op de IPv6's te plaatsen om een beetje stoer te doen op irc.
Apache, etc... ondersteunt het ookal, zelf M$ heeft voor wintendo een patch ;)

dotnetjunkie
22/06/04, 05:33
Een patch?
Nee hoor, in Windows XP en Windows Server 2003 is IPv6 standaard supported!
(die update die jij bedoelt is enkel nodig voor Windows 2000)

luser
22/06/04, 06:31
Origineel geplaatst door dotnetjunkie
(die update die jij bedoelt is enkel nodig voor Windows 2000)

Ben niet zo up-to-date van heel het windows gebeuren ;)

LeaseWeb
22/06/04, 09:16
Origineel geplaatst door sander
ip's raken op maar zodra dit gebeurd zie je ipv6 snel verschijnen en zal het misschien 2/3 jaar duren en er is geen ipv4 meer.

Ho ho..
niet te snel.
Er zijn nog geen goede oplossingen voor IPv6 multihoming.

Zonder zal IPv6 nooit volledig bruikbaar zijn.

SeppaR
22/06/04, 09:17
Overigens, Leaseweb, aangezien meerdere hosters "ip's gratis op Ripe Voorwaarden" doet, waarom vragen jullie hier dan €1,- voor?
Gewoon een vraag hoor..

superior-is
22/06/04, 10:02
Dat lijkt me meer een soort van policy. Een ip-administratie bijhouden (zeker qua grootte als een Leaseweb) vergt veel onderhoud.

NextIT
22/06/04, 10:25
Origineel geplaatst door SeppaR
Overigens, Leaseweb, aangezien meerdere hosters "ip's gratis op Ripe Voorwaarden" doet, waarom vragen jullie hier dan €1,- voor?
Gewoon een vraag hoor.. Leaseweb doet niet moeilijk als je gratis extra ipadressen wilt hebben, zolang dit gepaard gaat met bandbreedte groei. Ik denk dat de € 1,= per IP adres ervoor moet zorgen dat de klanten vanzelf zorgvuldig omgaan met IP-adressen.

Rusrink
22/06/04, 10:43
Origineel geplaatst door luser


IRC is bijna 100% ipv6 supported, daarom dat er al IPv4->IPv6 tunnel providers verbieden om belachelijke reversen op de IPv6's te plaatsen om een beetje stoer te doen op irc.
Apache, etc... ondersteunt het ookal, zelf M$ heeft voor wintendo een patch ;)

Het programma irc zelf misschien wel, maar ik bedoelde de server waar je op connect. Ik ken genoeg netwerken waar je niet met ipv6 opkan.

LeaseWeb
22/06/04, 12:04
@superior-is & @NextIT: Correct

ProServe
22/06/04, 12:40
Origineel geplaatst door SeppaR
Overigens, Leaseweb, aangezien meerdere hosters "ip's gratis op Ripe Voorwaarden" doet, waarom vragen jullie hier dan €1,- voor?
Gewoon een vraag hoor..

Des te meer ip adressen je gebruikt als LIR, des te meer je gaat betalen. Hier is een mooi rekensommetje voor wat op de RIPE website staat (http://www.ripe.net/ripe/docs/billing.html). Er zijn bepaalde "types" LIR, en daar hangen weer aparte bedragen aan qua membership fee.
Sommige hosters verrekenen dat in de kostprijs, andere niet.

ProServe
22/06/04, 12:41
Origineel geplaatst door LeaseWeb

Ho ho..
niet te snel.
Er zijn nog geen goede oplossingen voor IPv6 multihoming.
Zonder zal IPv6 nooit volledig bruikbaar zijn.

Mag je mij wel eens vertellen waar je dat vandaan haalt?

sander
22/06/04, 12:56
ik denk dat zo langzamerdehand elke grote isp wel ipv6 moet kunnen aanbieden, het moet uiteindelijk daar beginnen en zo overlopen naar de eindgebruikers.

Blurp
22/06/04, 12:58
moet je apparatuur het wel ondersteunen he

Glenn
22/06/04, 13:59
Origineel geplaatst door LeaseWeb


En die goede reden is er bijna niet.

Op SSL certificaten na zijn er geen redenen om meerdere IP adressen te gebruiken per fysieke server.

Cosmetische waarde telt vreemdgenoeg niet bij ripe.
Wat dacht je van de verplichting van de SIDN om 2 nameserver ip's te hebben. Als je maar 1 server hebt dan is het toch verrekte handig om 2 ip's te hbben lijkt mij.

Guust
22/06/04, 15:07
Origineel geplaatst door Glenn

Wat dacht je van de verplichting van de SIDN om 2 nameserver ip's te hebben. Als je maar 1 server hebt dan is het toch verrekte handig om 2 ip's te hbben lijkt mij.

2 dns servers, ieder 1 ip ;) Dan hoef je niet meerdere ip's per server :p

LeaseWeb
22/06/04, 15:59
Origineel geplaatst door ProServe


Mag je mij wel eens vertellen waar je dat vandaan haalt?

http://www.atm.tut.fi/list-archive/nanog/msg30665.html
http://www.ietf.org/html.charters/multi6-charter.html

The multihoming approaches currently used in IPv4 can of course
be used in IPv6, but IPv6 represents an opportunity for more scalable
approaches. IPv6 differs from IPv4 in ways that may allow for
different approaches to multihoming that are not immediately
applicable to IPv4. For example, IPv6 has larger addresses, hosts
support multiple addresses per interface, and relatively few IPv6
address blocks have been given out (i.e., there are no issues with
legacy allocations as in IPv4).

LeaseWeb
22/06/04, 16:07
Origineel geplaatst door Glenn

Wat dacht je van de verplichting van de SIDN om 2 nameserver ip's te hebben. Als je maar 1 server hebt dan is het toch verrekte handig om 2 ip's te hbben lijkt mij.

Zie puntje 4 van de technische eisen (http://www.sidn.nl/sidn/flat/Algemeen/Voorschriften/Reglement_voor_registratie_van_.nl-domeinnamen/Bijlage_1_bij_het_reglement_voor_registratie_Techn ische_eisen/) van de SIDN

Daar staat duidelijk twee nameservers.

Als je slechts 1 server tot je eschikking hebt zijn er toch nog opties.

1. kennis/collega hoster vinden zodat je elkaars backup bent. (evt kan je ook nog backup MX worden van elkaar)
2. http://soa.granitecanyon.com of een andere gratis dienst.

ProServe
22/06/04, 16:09
Origineel geplaatst door LeaseWeb
http://www.atm.tut.fi/list-archive/nanog/msg30665.html
http://www.ietf.org/html.charters/multi6-charter.html


Als ik het goed lees, wil deze workgroup alleen gaan kijken wat voor andere mogelijkheden er zijn om te multihomen, naast de huidige manieren (waar niets mis mee is). Dus daarom mis ik je punt even.
IPv6 opzichzelf is niets mis mee. Enige problemen die er zijn, hebben te maken met de implementatie in bijv. routers, switches en andere apparaten/software.
Daar zijn gelukkig veel bedrijven hard mee bezig, dus in de komende jaren gaat dat best goedkomen. Het zal alleen nog best een langdurig verhaal gaan worden.

EDIT: als we nu allemaal als ISPs gaan wachten totdat het allemaal "beter" en "mooier" is, gaat het echt lang duren voordat IPv6 een beetje gebruikt wordt.

LeaseWeb
22/06/04, 17:11
Origineel geplaatst door ProServe
[B]

Als ik het goed lees, wil deze workgroup alleen gaan kijken wat voor andere mogelijkheden er zijn om te multihomen, naast de huidige manieren (waar niets mis mee is). Dus daarom mis ik je punt even.


Wat ik lees is dat het wel zo werkt maar niet schaalbaar is. maw een voorlopige oplossing.

ProServe
22/06/04, 17:36
Origineel geplaatst door LeaseWeb
Wat ik lees is dat het wel zo werkt maar niet schaalbaar is. maw een voorlopige oplossing.

Niet schaalbaar? Wij hebben nu 535 accepted IPv6 paths tegen 139421 IPv4 paths. En ik denk dat het nog wel even duurt voordat we ook met IPv6 aan dat aantal zitten. Dan nog, tot de hoeveel prefixes zouden we nog kunnen gaan?
Geen excuses, gewoon IPv6 gaan doen :)

Domenico
22/06/04, 18:24
Zitten jullie al min of meer aan een verplichting vast of gaat het gewoon op een 'je ziet maar' basis? De overstap van IPv4 naar IPv6 bedoel ik dan.

Beyonder
22/06/04, 18:42
Voorlopig is een volledige overstap van IPV4 naar IPV6 geheel niet aan de orde, het meerdendeel van de switches en kleinere modellen routers ondersteunen geen IPV6 dus gaat het allemaal via Tunnels.

Geheel overstappen naar IPV6 in _dit_ stadium lijkt me geen optie.

Riverstone ondersteunt zover ik begrijp geheel geen IPV6 op het moment, Cisco en Juniper doen dit overigens wel.

Keuningen
22/06/04, 18:45
Denk is aan het volgende:

De mobiele markt groeit, aparaten krijgen public IP's... juist dat is dus een extra reservering van een paar miljard IP's...

Hoeveel IP's kunnen er in IPv6 uitgegeven worden?
Wat is zeg maar standaard wat een lid krijgt?

Koster
22/06/04, 18:50
Origineel geplaatst door Keuningen
Denk is aan het volgende:

De mobiele markt groeit, aparaten krijgen public IP's... juist dat is dus een extra reservering van een paar miljard IP's...

Hoeveel IP's kunnen er in IPv6 uitgegeven worden?
Wat is zeg maar standaard wat een lid krijgt? Je krijgt dacht ik meteen al een paar miljoen ip's

ProServe
22/06/04, 19:15
Origineel geplaatst door Keuningen
Denk is aan het volgende:
De mobiele markt groeit, aparaten krijgen public IP's... juist dat is dus een extra reservering van een paar miljard IP's...
Hoeveel IP's kunnen er in IPv6 uitgegeven worden?
Wat is zeg maar standaard wat een lid krijgt?

Standaard krijg je als RIPE LIR een /32 qua IPv6. Dat zijn:
79,228,162,514,264,337,593,543,950,336 IPs. Hieruit geven we per server klant een /64 uit, en per kast klant een /48.
Meer info: http://www.basefreak.nl/ipv6/ipv6adress.html

Voor meer info over IPv6 is er een erg handige site beschikbaar:
http://www.hs247.com/

ProServe
22/06/04, 19:17
Origineel geplaatst door Domenico
Zitten jullie al min of meer aan een verplichting vast of gaat het gewoon op een 'je ziet maar' basis? De overstap van IPv4 naar IPv6 bedoel ik dan.

Nee, je hebt geen verplichting (dat zou ook niet echt realistisch zijn, daarvoor is het teveel afhankelijk van andere partijen).
Wel stelde RIPE tijdens onze aanvraag verplicht dat je 200 /48's had uitgedeelt in 2 jaar. Weinig LIRs die dat gaan halen denk ik.

ProServe
22/06/04, 19:20
Origineel geplaatst door Beyonder
Voorlopig is een volledige overstap van IPV4 naar IPV6 geheel niet aan de orde, het meerdendeel van de switches en kleinere modellen routers ondersteunen geen IPV6 dus gaat het allemaal via Tunnels.
Geheel overstappen naar IPV6 in _dit_ stadium lijkt me geen optie.
Riverstone ondersteunt zover ik begrijp geheel geen IPV6 op het moment, Cisco en Juniper doen dit overigens wel.

Geheel overstappen naar IPv6 zal sowieso geen optie zijn de komende 15 jaar denk ik :)
En als je router hardware gebruikt wat geen IPv6 ondersteunt, kan je beter stoppen (of hardware kopen wat dat wel kan natuurlijk).

Keuningen
22/06/04, 19:29
Origineel geplaatst door ProServe


Standaard krijg je als RIPE LIR een /32 qua IPv6. Dat zijn:
79,228,162,514,264,337,593,543,950,336 IPs. Hieruit geven we per server klant een /64 uit, en per kast klant een /48.
Meer info: http://www.basefreak.nl/ipv6/ipv6adress.html

Voor meer info over IPv6 is er een erg handige site beschikbaar:
http://www.hs247.com/

:) dat zijn er een heleboel :)

Hoe zou die overgang in zijn werk gaan?

ProServe
22/06/04, 19:38
Origineel geplaatst door Keuningen
Hoe zou die overgang in zijn werk gaan?

Het lijkt mij op dezelfde manier als IPv4. Gewoon dubbel draaien.
Wij doen dit bijv. nu al met onze eigen website, mailservers en nameservers:

peter@sunrise:~$ host -t a www.proserve.nl
www.proserve.nl has address 80.84.224.12
peter@sunrise:~$ host -t aaaa www.proserve.nl
www.proserve.nl has address 2001:828:101:1::3

Op switches en APC's e.d. zal het wel wat lastiger gaan, en zul je software updates nodig hebben om IPv6 aan te kunnen.

Cybafish
22/06/04, 19:52
Wacht even, je zegt dat klanten met een server een /64 krijgen... dat zijn 18,446,744,073,709,551,616 ip adressen op een server... :?

ProServe
22/06/04, 20:13
Origineel geplaatst door Cybafish
Wacht even, je zegt dat klanten met een server een /64 krijgen... dat zijn 18,446,744,073,709,551,616 ip adressen op een server... :?

Klopt. In een subnet met minder IPs, is het niet meer mogelijk om een IP te genereren aan de hand van het MAC adres van je NIC. (ICMPv6 Router Solicitation, soort DHCP voor IPv6)

Cybafish
22/06/04, 20:17
Lijkt me dus dat het hele idee van IPv6 veel te wensen overlaat..?

Sla me gerust hoor, ik heb namelijk weinig verstand van ipv6, maar als je minimaal 18446 triljard IP adressen aan een server moet toewijzen dan ben je snel door de ranges heen? :)

sander
23/06/04, 03:38
Origineel geplaatst door ProServe


Geheel overstappen naar IPv6 zal sowieso geen optie zijn de komende 15 jaar denk ik :)
En als je router hardware gebruikt wat geen IPv6 ondersteunt, kan je beter stoppen (of hardware kopen wat dat wel kan natuurlijk).

geen optie in de komende 15 jaar?

ik hoorde dat sommige isp's in china al volledig op ipv6 draaien doordat ipv4 gewoon op daar is.

ik denk dat het veel sneller zal gaan dan 15 jaar.
vooral door de toekomst van mobiele telefonie etc

AAN leaseweb: geven jullie ook ipv6 addressen uit aan klanten?

LeaseWeb
23/06/04, 10:01
Origineel geplaatst door sander


AAN leaseweb: geven jullie ook ipv6 addressen uit aan klanten?

We hebben een /32 (http://ripe.net/perl/whois?form_type=simple&full_query_string=&searchtext=2001%3A1af8%3A%3A%2F32&do_search=Search) toegewezen gekregen van RIPE. Maar geven de adressen nog niet uit.

Rond september verwachten we de adressen te kunnen geven aan klanten.

cyberpoint
06/07/04, 17:53
China bouwt IPv9-netwerk

http://www.tweakers.net/nieuws/33187?

Koster
06/07/04, 17:58
Alleen weet niemand wat ipv9 is :)