PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikaanse checks -> NL banken



MrD
16/06/04, 17:01
Geregeld krijg ik amerikaanse checks, over het algemeen tussen de $60 en $200. Nu schijnt echter sinds 1 januari een nieuwe regel te zijn bij de nederlandse banken waardoor een USA check laten bijschrijven rond de 90 euro kost.

Weet iemand een bank waar dit nog wel goedkoop is?
Voorheen betaalde ik rond de 10 euro per check dus het is een aardig verschil en nu niet eens de moeite waard om ze te laten bijschrijven.

Het mag zowel een prive als zakelijke rekening zijn, als er maar fatsoenlijke prijzen gehanteerd worden. Als iemand een andere oplossing heeft hoor ik dit ook graag :)

Ik ben langs de fortis, abn en rabo geweest.
Fortis -> 90 euro voor $100 check
ABN -> 70 euro voor $100 check
Rabo -> Een of ander verhaal dat ze geen USA checks aannemen.

Bij voorbaat dank!

Carl<n-media>
16/06/04, 17:23
Vraag het eens bij de Postbank daar heb ik vroeger ook eens een check laten bijschrijven. Wat de kosten nu zijn, weet ik niet. Telefoon nummer: 0800-0400.

PeterT
16/06/04, 17:40
Wow... €90 voor een $100 check tegen huidige wisselkoers:

$100 = €83.39

Je maakt dus gewoon verlies op het verzilveren :p
ING of Postbank, geloof dat zij nog met zo'n 10-20 euro werken.

xxlwebhosting
16/06/04, 18:00
Ik weet niet waar je je in Nederland bevindt, maar ik betaalde altijd rond de 3,50 euro (ongeacht het bedrag) per Amerikaanse check bij de Friesland Bank. Ik weet helaas niet of dat tegenwoordig ook nog zo is. Succes iig!

Johan-nl
16/06/04, 18:59
Origineel geplaatst door xxlwebhosting
Ik weet niet waar je je in Nederland bevindt, maar ik betaalde altijd rond de 3,50 euro (ongeacht het bedrag) per Amerikaanse check bij de Friesland Bank. Ik weet helaas niet of dat tegenwoordig ook nog zo is. Succes iig!

Ja Ja, bij de Friesland Bank in Drachten zeker ;) :D

MrD
16/06/04, 19:35
Friesland bank gaat niet lukken denk ik, zit zelf in Amsterdam ;)
Zal de postbank eens een belletje geven, meer suggesties zijn nog altijd welkom :)

vanrooij
17/06/04, 01:10
Je moet inderdaad de Postbank hebben. Een paar maanden geleden heb ik nog een check verzilverd. Dat kostte mij toen 7,50.

MrD
17/06/04, 01:24
Een amerikaanse check? En voor of na 1 januari? Als het een amerikaanse check na 1 januari was ga ik vrijdag even alles in orde maken voor een prive account bij hun :)

webbed
17/06/04, 10:25
Ik heb in maart een paar amerikaanse cheque nog verzilverd bij de Postbank. Dat was volgens mij 9 euro per cheque. Hiervoor deed ik het altijd bij de abnamro, maar dit keer eigenlijk zonder reden bij de Postbank. Je moet je cheques opsturen naar een antwoordnummer (kan je op hun internetpagina ergens vinden). En dan wordt het op je rekening gestort. Dus ik zal wel eerst een kopie maken van je cheques...

Detonator
17/06/04, 19:38
Postbank 9,80 per cheque, ik stuur ook een stuk of 5 per jaar naar ze toe. Ook na 1 januari nog 2 gestuurd.

MrD
17/06/04, 21:12
Ahh mooi, morgen langs de postbank dus!
Het antwoordnummer, is dat dezelfde als waar je de bekende postbank enveloppen heen stuurt?

Bedankt voor alle reacties in ieder geval!! ;)

webbed
17/06/04, 21:59
Ik heb het even voor je opgezocht. Dit is het antwoordnummer:
Postbank NV
afdeling Internationaal Betalingsverkeer
Antwoordnummer 14
1000 XC AMSTERDAM

Het kost inmiddels €12,30 voor een cheque tot €5000.

Hier vind je meer informatie. (http://www.postbank.nl/ing/pp/page/product/detail/0,2819,1859_180736,00.html)

MrD
17/06/04, 22:01
Heel erg bedankt!!
Als ik users kon raten had ik je een 10 gegeven! ;)

cridea
02/08/04, 19:49
Ik lees op de abn amro site:

Kosten verzilveren cheque OGV-afrekening:

Transferprovisie (0,1% van het chequebedrag met een minimum van EUR 7,- en een maximum van EUR 70,-)
Verrekening Onder Gewoon Voorbehoud (OGV) EUR 5,-
Portokosten
Eventuele kosten correspondent


Ter incassoname:

Transferprovisie 0.10% met een minimum van EUR 7,- en een maximum van EUR 70,-.
Incassoprovisie EUR 25,-
Portokosten
Eventuele kosten correspondent

Bij een Express Incasso (voor een zo snel mogelijke incassering) geldt een incassoprovisie van EUR 25,- voor Europa, Verenigde Staten en Canada en EUR 50,- voor overige landen.


Ik kom op de een of andere manier niet aan de 90 euro die eerder genoemd werd.

Iemand een idee?

MrD
03/08/04, 15:09
Bij ABN was het 70,- geen hoe ze daar aan zijn gekomen, heb het gewoon gevraagd daar.

Heb nu een prive rekening bij de postbank trouwens, werkt erg fijn, lage kosten :)

cridea
03/08/04, 15:11
Dan zal ik zelf nog maar even extra informeren voor de zekerheid.

MrD
03/08/04, 15:15
De ABN hier zegt wel vaker rare dingen volgens mij, wilde een 2e zakelijke rekening openen bij hun (1e is bij de postbank) maar dat kon volgens de ANB niet tenzij ik eerst de rekening bij de postbank zou opzeggen.

Zou het in ieder geval even navragen ja, anders is de postbank een goed alternatief, rekening kan je ook online aanvragen.

Erik
11/08/04, 13:43
Ik lever al jaren cheques in. Eerst bij de postbank, dan moest je ze steeds opsturen naar het Internationale betalingsverkeer kantoor in Amsterdam.
Ik heb sinds ongeveer 1,5 jaar een rekening bij de rabobank genomen speciaal voor cheques (overigens allemaal uit de US en Canada). Het is wel iets duurder, 12,50 per cheque. Voordeel is wel dat je ze daar aan de balie in kan leveren. Ook worden kleinere bedragen al snel bijgeschreven (krediet onder gewoon voorbehoud heet dat geloof ik).
Dit alles is wel zo fijn als je regelmatig cheques hebt. Bij de postbank is het me namelijk al 2 keer gebeurd dat een cheque verloren geraakt was of in twee stukken gescheurd.

Voordelen van de rabobank zijn dus:
- Ik stuur liever geen cheques per post op, te veel risico's. Hier kan je ze aan de balie inleveren
- snellere storting, bij de postbank duurde het altijd minstens 3 weken.

Basic-it
11/08/04, 15:01
Mrd waarom gebruik je geen Paypal om je cliente te laten betalen.
Van uit paypal naar een nederlandse bank te laten storten kost 1 euro per transfer.
Zelf doe ik hier veel transacties mee en het werkt perfect.
Zeker een aanrader!

MrD
11/08/04, 15:07
Het zijn geen klanten, het zijn checks van adsense en affiliate programs van een paar sites die ik draai, en geen van deze bedrijven betaald via paypal.

Erik
11/08/04, 15:08
Ik gebruik ook paypal, maar niet iedereen wil paypal gebruiken (dan heb ik het met name over grote bedrijven in amerika). Daar bovenop is paypal lastig in de zin dat je account zomaar bevroren kan worden en het je weken kan kosten voor je weer bij je geld kan. Het is me nu 1 keer gebeurd en dat was echt een nare ervaring. Op dit moment moet ik weer dingen faxen i.v.m. europese fraude regels. Allemaal vervelend gedoe dus..
Storten kost misschien 1 euro, maar de exchange rates van paypal zijn ook niet zo heel gunstig. Op grote bedragen kan je dat best veel geld kosten. Toch gebruik ik het omdat je wel je geld snel binnen hebt.

Bob2
12/08/04, 13:16
Gewoon bankmedewerker beetje vriendelijk aankijken en zeggen dat je vaker checks komt verzilveren, dat je de standaard omwisselkosten wat hoog vindt en niet op een andere manier het geld uit de us kan ontvangen. Ik betaald euro 5 per check. Voorwaarde was dat ik ongeveer om de 2 weken checks kom verzilveren ;-)

cridea
31/08/04, 16:57
Ik heb het nagevraagd bij de ABN-AMRO.

Kosten hangen af van het "vertrouwen" wat er is. Aan de hand daarvan storten ze het op je rekening voor of na inning.

Storten na inning kost 25 euro + 0,1%
Storten voor inning kost 5 euro + 0,1%

De 0,1% kent een minimum van 7 en een maximum van 70 euro.

Dus totaal ben je kwijt tussen de 32 en 95 euro of tussen de 12 en de 75 euro.

joriz
01/09/04, 16:33
Ik ga het nu ook even proberen want ik heb gister een brief van Google adsense ontvangen.

BTW hier staat meer info voor het Postbank gedoe:
http://www.postbank.nl/ing/pp/page/product/detail/0,2819,1859_180736,00.html

Inmiddels kost het verzilveren al € 12,30

MediaServe
01/09/04, 16:48
Sorry voor mijn domme opmerking :)
Gaat het hier om travelers cheques, of is dat wat anders?

In dat geval kun je ze namelijk ook bij het GWK laten verzilveren:

U verzilvert travelers cheques bij GWK voor cash geld 3,00% van de tegenwaarde (minimaal EUR 2,25)

woutertwisk
01/09/04, 18:24
Ik wacht nog op mijn cheque van Google Adsense... :)