PDA

Bekijk Volledige Versie : Email-Hosting



paas
16/06/04, 10:36
Stel iemand wil email-hosting, en bijv. 10 pop3-accounts van ieder 100Mb.

Moet er dan 1Gb ruimte gereserveerd worden of mag het ook minder. Is daar een 'formule' voor?

Triloxigen
16/06/04, 12:50
10*100 = 1000Mb

Altijd geven wat je ze aanbieed, doe je dit niet en ze merken het ben je een klant kwijt..

Carl<n-media>
16/06/04, 13:03
De klant betaalt toch voor die 100 mb dus dan moet jij die ook vrij houden.

Mr. Snooby
16/06/04, 13:14
Ik zou geen GB vrijhouden. Begin met 500 MB ofzo, en als ze in de buurt komen: verhoog het.

paas
16/06/04, 13:19
Lijkt me inderdaad netter om in dit voorbeeld 1Gb te reserveren.

Had alleen nog geen ervaring met 'only-email-hosting'.

Thanx, ik weet al genoeg

Dennis
16/06/04, 13:27
Origineel geplaatst door paas
Lijkt me inderdaad netter om in dit voorbeeld 1Gb te reserveren.

Had alleen nog geen ervaring met 'only-email-hosting'.

Thanx, ik weet al genoeg Nou... bij e-mail hosting gebruikt de gebruiker naar mate hij zijn account vaker gebruikt. Je kunt het duidelijk aan zien komen als hij meer mb's nodig heeft. Ik denk dat je genoeg hebt aan het reserveren van 200mb of 300mb. Zorg alleen dat je wel ten alle tijden je eigen pakket kunt upgraden.

Maar de meeste panels ondersteunen geen diskspace-overselling. Dus dan moet je gewoon per se 1000mb van je account-space op dit account zetten. Zo wordt het een stuk minder rendabel :)

Ik neem aan dat je een reselleraccount hebt met een beperkt aantal GB's?

Triloxigen
16/06/04, 15:09
Als je 'm later toch wilt 'upgraden' kun je het toch nt zo goed direct meteen geven waar die voor betaald..

Dennis
16/06/04, 15:13
Origineel geplaatst door Triloxigen
Als je 'm later toch wilt 'upgraden' kun je het toch nt zo goed direct meteen geven waar die voor betaald.. Tuurlijk niet, als klein bedrijf is het prettig om de eerste maanden ook daadwerkelijk wat minder te betalen.

Waarom nu al een duurder pakket nemen als je pas over 12 maanden verwacht alles full te gebruiken?

Mr. Snooby
16/06/04, 16:15
Zoals ik al zei; reserver de helft ofzo, of nog minder. Ik doe dit zelf ook met gewone webspace en dataverkeer. Laten we zeggen: je beschikt in een resellerpakket over 5GB webspace en 100 GB dataverkeer p/m. We maken een pakket van 1 GB / 20 GB/pm. Theoretisch passen hier 5 pakketjes in, maar in de praktijk zijn dit er zo 7 - 10.

Triloxigen
16/06/04, 18:23
Origineel geplaatst door DennisCitus
Tuurlijk niet, als klein bedrijf is het prettig om de eerste maanden ook daadwerkelijk wat minder te betalen.

Waarom nu al een duurder pakket nemen als je pas over 12 maanden verwacht alles full te gebruiken?

Waarom?
Omdat mensen er ook voor betalen? :)

The MAzTER
16/06/04, 18:40
Triloxigen, dat heet handel

en waarom voor iets betalen wat je (nog) niet gebruikt.

Triloxigen
16/06/04, 20:09
Origineel geplaatst door The MAzTER
Triloxigen, dat heet handel

en waarom voor iets betalen wat je (nog) niet gebruikt.

Handel, ja, heling is ook handel..
Maar dat maakt het niet eerlijk..

Kijk, je kunt het best doen, maar als de klant het ineens gebruikt (grote mail) en hij merkt dat ie maanden heeft betaald voor iets wat ie niet heeft gekregen kost je dit wel een klant..

The MAzTER
16/06/04, 20:31
ok, dus als jij 100 pakketten van 1gb space verkoopt (waarvan 10gb daadwerkelijk gebruikt word) en in je server zit maar 60 gb dan koop je nog een server erbij (of een andere hd, doh)?

andere:

stel je verkoopt 100 pakketten met 5gb traffic en er word iedere maand maar 100gb gebruikt, dan ga jij wel voor 500gb iedere maand betalen aan je coloboer.

Triloxigen
16/06/04, 21:25
Origineel geplaatst door The MAzTER
ok, dus als jij 100 pakketten van 1gb space verkoopt (waarvan 10gb daadwerkelijk gebruikt word) en in je server zit maar 60 gb dan koop je nog een server erbij (of een andere hd, doh)?

andere:

stel je verkoopt 100 pakketten met 5gb traffic en er word iedere maand maar 100gb gebruikt, dan ga jij wel voor 500gb iedere maand betalen aan je coloboer.

Als ik iets verkoop, krijg ik het geld er toch ook voor?
Waarom zou ik die mensen dan niet geven waar ze voor betalen als ik er toch $$$ voor krijg?

Ook voor traffic, maar dat ligt anders want dat gaat iedere maand op en af, en een mailbox word neit in het begin van iedere maand geleegd..

Blacky
18/06/04, 06:15
@The MAzTER
Met die email.. nu ben ik zo'n klant en nu besluit ik om een hoop zakelijk gegevens op eens toch maar per email te gaan versturen.
En dan kom ik er achter dat de boel vastloopt wat je hebt maar 300mb voor me gereserveerd i.p.v. de beloofde 1 gb in totaal.
Hoe ga je het dan uitleggen naar de klant? Sorry meneer we hebben een storing? En dan de klant laten wachten met zijn belangrijke zakelijke stukken, foto's en ontwerpen totdat je geregeld hebt dat hij heeft waar hij in feite in begin al recht op had?

Kan me voorstellen dat je als kleine ondernemer met de bandbreedte nog eens wat speelt maar met HD space.....
Ben ik toch liever klant bij Triloxigen, die levert tenminste wat beloofd wordt en da's een goede zaak.
Je krijgt het geld er toch ook voor? Oke, als je minder reserveert verdien je sneller wat meer, maar als je met email hosting zo eens een vette klant verliest, leer je dat wel af.:)
En als je toch ervoor betaald krijgt, kun je ook die grotere HD er wel in hangen, neem je nog iets groter, heb je gelijk weer wat verkoopcapaciteit.

MediaServe
18/06/04, 21:21
stel je verkoopt 100 pakketten met 5gb traffic en er word iedere maand maar 100gb gebruikt, dan ga jij wel voor 500gb iedere maand betalen aan je coloboer.Bij bandbreedte is het een keuze: Vooraf goedkoop inkopen of achteraf met dure nacalculatie. Het risico ligt bij jou zelf dus je koopt zoveel in waarvan jij denkt dat het zo efficient mogelijk is.

Bij een hardeschijf kan dat niet. Vol is vol. Een fysiek limiet!

Ik heb toevallig voor een klant een stukje webspace ergens gehuurt. Op dit moment wordt die nog niet gebruikt. Maar als ik op een dag daar een gigabyte op wil zetten dan moeten ze het me niet flikken dat de hardeschijf vol zit.

The MAzTER
18/06/04, 21:22
hardeschijf is nooit in een dag in een keer vol, dat zie je aankomen en grijp je gewoon op tijd in.

MediaServe
18/06/04, 21:24
Origineel geplaatst door The MAzTER
hardeschijf is nooit in een dag in een keer vol, dat zie je aankomen en grijp je gewoon op tijd in. Je zou wel een klein beetje marge kunnen aanhouden, maar als iedere klant plotseling al zijn ruimte wil gebruiken. Dan moet je dat wel waar kunnen maken!
Kun je dat niet? Dan ben je een oplichter!

edit: je zou natuurlijk iets van overboeking van mailcapaciteit in je AV kunnen opnemen. Iets van 1:2 ofzo

WelleKe
22/06/04, 09:55
Je zou wel een klein beetje marge kunnen aanhouden, maar als iedere klant plotseling al zijn ruimte wil gebruiken. Dan moet je dat wel waar kunnen maken!
Kun je dat niet? Dan ben je een oplichter!

Haha die vind ik lachen. Hebben jullie wel eens van banken gehoord? Ach wie weet heb jij ook wel een rekening bij de bank en sta je nog positief ook. Zullen we nu met zijn allen eens afspreken om morgen al ons geld op te nemen? Moet jij eens opletten wat er gebeurt!

Ik begrijp wel dat je moet kunnen leveren wat je biedt. Maar je kunt daar een bepaalde marge op inbouwen. Simpel gezegd; je hebt 100 klanten die een pakket van 100 mb (pop3) hebben. Dan zou je in het geval van de zelfverklaarde eerlijke handelaar 10.000 mb vrij moeten houden voor deze klanten. Maar dan ga je dus uit van de maximumpiek, je gaat er dan vanuit dat de situatie voorkomt dat alle 100 klanten op exact het zelfde moment 100 mb aanspreken. Dat gebeurt dus never nooit niet.

Hoeveel dat wel is zul je uit ervaring moeten leren. Maar misschien kun je wel toe met 1/4e. Dan bespaart de "oneerlijke" handelaar toch mooi 75% van de kosten uit ten opzichte van de "eerlijke" handelaar en de klant krijgt waar ie voor betaalt. Want wanneer hij aanspraak wil maken op de 100 mb dan kan dat gewoon. Dus wie doet het nu slimmer?

Santario
22/06/04, 15:21
Ik koop 1000 MB opslag, 10.000 Gb dataverkeer.... Als ik al die maanden betaal voor iets wat ik niet overzichtelijk in mijn cpanel zie heeft de provider waar ik het besteld heb een probleem en zijn ze mij inderdaad kwijt. Ik koop iets en wil het hebben, ongeacht of ik het nu gebruik... ik betaal er tenslotte voor en een provider hoeft niet achter mijn rug om extra voordeel te halen (door bijv. minder dataverkeer in te kopen etc).

Koster
22/06/04, 15:43
Origineel geplaatst door Santario
Ik koop 1000 MB opslag, 10.000 Gb dataverkeer.... Als ik al die maanden betaal voor iets wat ik niet overzichtelijk in mijn cpanel zie heeft de provider waar ik het besteld heb een probleem en zijn ze mij inderdaad kwijt. Ik koop iets en wil het hebben, ongeacht of ik het nu gebruik... ik betaal er tenslotte voor en een provider hoeft niet achter mijn rug om extra voordeel te halen (door bijv. minder dataverkeer in te kopen etc). Lachen. Jij hebt zeker geen internet verbinding thuis? Al die providers zijn toch maar oplichters, overboeken alle internet verbidingen. Bah. Oplichters.

En jij hebt zeker geen internet verbinding voor je servers? Al die datacentra en die colocaters, allemaal oplichters. Ze kopen niet eens veel te veel in. Bah, kostenbesparen. Oplichters zijn het.

haha :p Lag me rot hier in de namiddag @ WHT :D

Triloxigen
22/06/04, 18:18
Origineel geplaatst door WelleKe


Haha die vind ik lachen. Hebben jullie wel eens van banken gehoord? Ach wie weet heb jij ook wel een rekening bij de bank en sta je nog positief ook. Zullen we nu met zijn allen eens afspreken om morgen al ons geld op te nemen? Moet jij eens opletten wat er gebeurt!


Wat is dat een domme vergelijking..
Dit staat ook in de voorwaarden die je met je bank hebt, en hier betaal je niks voor..

Als een klant betaald voor iets (en dat is dus ook de voorwaarde), en hij krijgt niet waar die voor betaald is wel heel even wat anders...

WelleKe
22/06/04, 23:44
Dank je wel voor je compliment. Het is duidelijk dat je niet gevoelig bent voor tegenargumenten, toch probeer ik het nog eenmaal;
"

en hij krijgt niet waar die voor betaald is wel heel even wat anders...

Zoals ik al aangaf kan een klant best over de 100mb beschikken zonder dat jij per klant 100mb reserveert. Dat heeft alles met schaalgrootte te maken. Heb je 1 klant dan zul je de 100mb moeten reserven, heb je meerdere klanten dan is de kans dat deze klanten tegelijk de 100mb gebruiken zeer klein en dat betekent dat je het TOTAAL aantal mb's niet beschikbaar hoeft te hebben.

Zo werkt dat dus ook bij de banken. Die hebben natuurlijk echt niet al het geld op voorraad, ze hebben namelijk ook geld uitstaan bij mensen zoals ik die meer rood staan dan in de plus. Daar is de vergelijking dus op gestoeld. Je moet het dus even iets breder zien dan per klant.

MediaServe
23/06/04, 23:31
Zo werkt dat dus ook bij de banken. Die hebben natuurlijk echt niet al het geld op voorraadGelukkig zijn ze daarvoor ingedekt. Net als het electriciteits bedrijf e.d.


Lachen. Jij hebt zeker geen internet verbinding thuis? Al die providers zijn toch maar oplichters, overboeken alle internet verbidingen. Bah. Oplichters.is bekend bij de klanten, algemene voorwaarden enzo, weet je wel :)


haha Lag me rot hier in de namiddag @ WHT Tja, gebrek aan intelligentie denk ik... :X

Even voor al die mensen die denken dat je maar gewoon te kust en te keur mag overboeken zonder dat je klanten daarvan op de hoogte zijn. Waar denken jullie dat de grens zou liggen. 100 Email pakketten van 100 MB. Voldoet 2 GB dan? Of 5 GB? Waar ligt die grens dan? Wanneer ben je dan een oplichter? Moeilijke vraag he ;)


Zoals ik al aangaf kan een klant best over de 100mb beschikken zonder dat jij per klant 100mb reserveert.Ja, maar niet zonder dat de klant daarvan op de hoogte is.

nogmaals:

je zou natuurlijk iets van overboeking van mailcapaciteit in je AV kunnen opnemen.

edit:
daar komt bij dat harde schijf ruimte geen fuck kost tegenwoordig. Dus je bent wel mooi achterlijk bezig om zomaar te gaan overboeken zonder dat je klanten op de hoogte zijn.

Jefke
24/06/04, 00:21
[QUOTE]Origineel geplaatst door MediaCreations
[B]Gelukkig zijn ze daarvoor ingedekt. Net als het electriciteits bedrijf e.d.

Daarmee krijg jij je geld niet. Dat gaat enkel maar over aansprakelijkheid. Elk degelijk bedrijf is verzekerd tegen beroepsfouten (of pech), zoals verlies van data van je klanten. In de informatica wereld komt dit heel vaak voor, en daarom ligt de premie voor dergelijke verzekeringen ook relatief hoog.

En om on topic te blijven; Onze ervaring is dat bij onze pop3 gebruikers de mailboxen nooit gemiddeld meer dan 5 procent vol zitten. Het gaat hier natuurlijk om "iets" meer dan 10 klanten. Als je maar 10 gebruikers hebt die bijvoorbeeld van het zelfde bedrijf zijn, en ze zetten allemaal hun Outlook instellingen om hun mails 30 dagen op de server te bewaren, dan heb je natuurlijk een ander verhaal. Zo'n zaken bekijk je best in de praktijk.

Mail accounts met imap zijn daarom ook duurder omdat ze naast het extra verkeer, ook veel meer ruimte effectief gebruiken.

Koster
24/06/04, 00:38
Nu kan iedereen nog wel hierop reageren, maar bijvoorbeeld MediaCreations blijft stug volhouden bij principes uit de jaren 30.

Vraagje: staat bij Eneco ook in de AV dat ze de stroom overboeken? Wat denk je dat er gebeurd als heel Nederland plotseling alles electronische apparaten aanzet?

Anders sla een economie boek open: staat genoeg uitleg in :)

WelleKe
24/06/04, 08:06
Anders sla een economie boek open: staat genoeg uitleg in

hehe, ok dat vind ik een mooie afsluiter.

martigan
02/07/04, 15:49
Overselling is een gemeengoed hoor tegenwoordig.

Waarom verkopen al die VS hostings bedrijven 1 gb hd ruimte of meer? omdat slechts een percentage van 15% vaak die 1000 GB used.

Ik heb het hier niet over afknijpen (upload iemand een bestand van 1 gb dat gaat dat dus gewoon) maar de praktijk leert dat je tientallen account meer op 1 server kan zetten.

Natuurlijk moet je wel goed je servers in de gaten houden (verkoop niet je buffer!).

Ik houd zelf een ruime buffer aan en dit werkt verder prefect.

Maar ben het dus oneens over de stelling "je belazerd een klant".
Dat is dus niet zo bij mij krijgen ze wat ze willen.

Vind het best dat sommige hier hun principes hebben maar het is een volledige legale manier van zaken doen. Ze hebben hun 1 GB toch? W[anneer een hosting provider geen buffer overhoudt op de server is het natuurlijk zijn eigen probleem. Als 1 server nog maar XX gb vrij heeft schrijf je toch een scriptje dat je emailt daarover? nieuwe HHD erbij en gaan geen klant die het merkt. Vind het beetje overdreven.

En dat over die energie bedrijven, als iedereen morgen al zijn geld van de bank zal halen kunnen ze het ook niet meer aan kan je ook fluiten naar je geld :P .

Groetjes
Erik