PDA

Bekijk Volledige Versie : Ziekevonds verzekering



2oo4
15/06/04, 17:56
Hey,

nu ik mijn kvk heb komt de belastingdienst nog eens even om de hoek kijken voor een aantal zaken waaronder dus ook de ziekevonds verzekering.

Nu moet ik dat dus zelf gaan betalen maar hoezo moet dat dan als ik er helemaal niets aan heb, zodra ik ziek ben werk ik gewoon door aangezien ik thuis mijn bedrijf heb gevestigd.

Is er een manier om die kosten dan niet te kunnen betalen, ik werk overigens ook nog bij de AH parttime en die blijkt ook een deel te betalen.

Ps: als ik dit moet gaan betalen kan ik beter stoppen want dan maak ik nog meer verlies dan dat ik winst maak ;)

V. Kleijnendorst
15/06/04, 17:59
Niet uitgezocht voordat je begon?!

Je kunt via de waz in het ziekenfonds.
Je bijbaantje bij de Albert Heijn kan ook genoeg zijn om ziekfonds verzekerd te zijn. (tenzij je enkel op oproep basis werkt).



zodra ik ziek ben werk ik gewoon door aangezien ik thuis mijn bedrijf heb gevestigd.


Hiet moest ik wel even om lachen. Wat dacht je van ziekenhuis opname en dergelijke.

RonZo
15/06/04, 18:03
Wees maar blij dat je onder een bepaald inkomensgrens zit en in het ziekenfonds kan voor een paar tientje per maand. Enig idee wat een ziektekostenverzekering per maand doet?
Maar goed, als je bij AH in parttime dienst bent hoef je je voor wat betreft de ziekenfonds geen zorgen te maken.

chielsen
15/06/04, 18:03
Ja, ff een hartoperatie... Dat ga jij betalen zeker..

RonZo
15/06/04, 18:04
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors
Niet uitgezocht voordat je begon?!

Je kunt via de waz in het ziekenfonds.
Je bijbaantje bij de Albert Heijn kan ook genoeg zijn om ziekfonds verzekerd te zijn. (tenzij je enkel op oproep basis werkt).



Hiet moest ik wel even om lachen. Wat dacht je van ziekenhuis opname en dergelijke.
WAZ bestaat niet meer ;) En je bent in de war met een ziekte uitkering....

V. Kleijnendorst
15/06/04, 18:09
hmm?



Bent u zelfstandige ondernemer en jonger dan 65 dan bent u verplicht verzekerd voor de wet arbeidsongeschiktheidverzekering zelfstandigen (WAZ). De WAZ in bedoelt voor langdurig arbeidsongeschiktheid, het eerste jaar ontvangt u daarom geen uitkering. De uitkering is afhankelijk van de mate van arbeidsongeschiktheid en de hoogte van het premie-inkomen maar niet hoger dan 70% van het minimumloon. Bij zwangerschap (en de eerste tijd na de bevalling) heeft u eveneens recht op een WAZ uitkering van maximaal 100% van het minimum loon.


Waar het dan om gaat:



Ziekenfonds voor ondernemers
Bent u verplicht verzekerd voor de WAZ en geniet u winst uit een door uzelf gedreven onderneming met een geschat (verzamel)inkomen niet hoger dan € 20.250 (2003) dan bent u tevens verplicht verzekerd voor het ziekenfonds voor ondernemers. Bent u reeds langer ondernemer dan wordt uw inkomen in voorgaande jaren gebruikt als toetsinkomen. Jaarlijks wordt begin november door de belastingdienst vastgesteld of u voldoet aan de voorwaarden. Is uw geschatte verzamelinkomen te hoog dan bent u niet verplicht ziekenfondsverzekerd en moet u op zoek naar een particuliere ziektekostenverzekering.


In het startersbezoekrapport staat ook dat ik verzekerd ben via de waz (2003)

2oo4
15/06/04, 18:21
Origineel geplaatst door RonZo
Maar goed, als je bij AH in parttime dienst bent hoef je je voor wat betreft de ziekenfonds geen zorgen te maken.

ah dus ik hoef dan niets te betalen zolang ik daar werk?

Ga ik voortaan even met een giga big smile daar naar binnen lopen als ik moet beginnen met werken :D

RonZo
15/06/04, 18:28
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors
hmm?



Waar het dan om gaat:



In het startersbezoekrapport staat ook dat ik verzekerd ben via de waz (2003)
De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel voor de afschaffing van de WAZ op 3 juni 2004 aangenomen.

http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=4&subrubriek_id=402&link_id=40682

RonZo
15/06/04, 18:29
Origineel geplaatst door 2oo4


ah dus ik hoef dan niets te betalen zolang ik daar werk?

Ga ik voortaan even met een giga big smile daar naar binnen lopen als ik moet beginnen met werken :D
Zolang je als zzp-er ook nog een parttime baan hebt en je het kunt blijven combineren met je eigen winkel.... Zeker doen en genieten van de sociale verzekeringen :D

V. Kleijnendorst
15/06/04, 18:38
Origineel geplaatst door RonZo

De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel voor de afschaffing van de WAZ op 3 juni 2004 aangenomen.

http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=4&subrubriek_id=402&link_id=40682

Ik moet beter op gaan letten. :)
Best belangrijke veranderingen

cridea
15/06/04, 18:49
Als het goed is heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering, zo niet zou ik dat snel doen, en die zullen vanzelf wel komen met een voorstel om dat uit te breiden zodat ook wat voorheen waz was gedekt is.

Je wordt er meer doodgegooid momenteel, radio tv, overal reclame over de waz-vervangers

Keuningen
15/06/04, 23:52
eh ik ben bijna 300 per maand aan verzekering kwijt dacht ik... is heel normaal hoor!

WelleKe
23/06/04, 00:02
hey bij mijn weten zijn ziekenfondsverzekering en WAZ toch echt twee verschillende zaken hoor. WAZ is nu van tafel (loopt nog wel door dit jaar). Dat betekent dat je terugvalt naar bijstandsuitkering op het moment dat je volledig arbeidsongeschikt bent.

Een ziektekosten verzekering dekt de kosten wanneer je ziek bent. Opgenomen moet worden in een ziekenhuis of wat dan ook, maar in ieder geval met als doel dat je uiteindelijk weer gewoon kunt werken.

De inkomensval die je krijgt doordat je niet kunt werken omdat je ziek bent is daarin volgens mij niet verzekerd, daarvoor zou je je weer aanvullend moeten verzekeren. Maar reken maar dat inkomensverzekeringen heel duur zijn.

Kortom blijf lekker parttime werken en het loopt lekker (houd er wel rekening mee dat wanneer je ondernemer bent, ook parttime, de inkomensgrens voor het ziekenfonds een stuk lager ligt dan wanneer je alleen in loondienst bent)