PDA

Bekijk Volledige Versie : Winkel in het dorp



TMourik
14/06/04, 16:20
Helemaal is dit forum er niet voor bedoelt, maar heeft wat tips t.b.v. van het beginnen van een winkel? Hiermee bedoel ik dus dingen waar we goed op moeten letten etc.

Het is puur informatie inzamelen voorlopig.

Dus alle informatie is gewenst.

// ook tips qua leveranciers

Cybafish
14/06/04, 17:04
Goede locatie is zowieso belangrijk, hangt ook af van welke branche. Iets meer info?

TMourik
14/06/04, 17:07
Locatie is al bekend, midden in het dorp.

Het gaat dus puur om de rest erom heen

het betreft om de ICT branche *hard/software/support etc*

ruimte +/- 150m2

ThePostman
14/06/04, 17:23
Nou ik denk dat je op dezelfde dingen moet letten als dat je nu moet doen...alleen dan pak je het groter aan en op locatie.

easy2host
14/06/04, 17:25
Ik heb zelf ook een winkel,
verkoop van PC's... service aan huis, eigen TD etc...

Waar je op moet letten...
pffff.. je begin kapitaal...

Inventaris
je hebt wel wat nodig, vooral als je een winkel begint, denk hierbij aan stellingen, balie etc..

Voorraad
Denk hierbij aan producten, wij hebben een niet zo grootte winkel, maar 15 tot 20 duizen euro ben je zo kwijt aan voorraad.

Kassa/administratie
Je hebt pc's voor kassa/administratie nodig, ook afhankelijk hoe je het geregeld wilt hebben. wij hebben het goed aangepakt met een goed kassa systeem wat gelijk de voorraad, bestellingen etc bij houdt, dit systeem koste alleen al 10.000...

Goeie afspraken met leveranciers,
Je moet natuurlijk goede afspraken hebben, kun je op rekening kopen of moet je eerst een tijdje klant zijn en dus alles voor financieeren?
etc.

Bank?
Moet je geld lenen bij de bank, ja of nee?
banken zijn niet makkelijk in de ICT sector, bij ons was het zo dat we 30% zelf moesten ophoesten van het bedrag dat we wouden lenen.

Advertentie/reclame/logo/winkelhuistijl.
Tja, spreekt voor zich denk ik..

Auto v/d zaak?
voor als je naar klanten moet?

Tja, zo zijn er nog veel dingen waar je aan moet denken..

Carl<n-media>
14/06/04, 17:28
Gaat het hier ook om het verzenden van hardware (dus een online shop) of alleen een winkel?

easy2host
14/06/04, 17:29
En nog één tip....

Begin niet in de zomer!!!
In de zomer is het altijd rustig, na de zomer wordt het weer drukker, vooral de laatste tijden van het jaar. Ik spreek uit ervaring, en zie het niet alleen in mijn eigen bedrijf maar hoor het ook van leveranciers etc.

Groeten Ron

PS: als je een webshop begint denk er dan bij na dat je ook een grootte hoeveelheid voorraad moet hebben om snel te leveren, bedrijven zoals maxpert, sallandautomatisering etc zijn grootte jongens en kunnen waarschijnlijk goedkoper en sneller leveren. hiervoor moet je nog wel wat doen om die bij te houden.

Neem van mij aan, begin je een winkel, hou de service HOOG, alleen daar win je het mee van die dozenschuivers..

TMourik
14/06/04, 17:33
Origineel geplaatst door easy2host
Ik heb zelf ook een winkel,
verkoop van PC's... service aan huis, eigen TD etc...

Waar je op moet letten...
pffff.. je begin kapitaal...
- Aan gedacht

Inventaris
je hebt wel wat nodig, vooral als je een winkel begint, denk hierbij aan stellingen, balie etc..
- Nog tips qua koop ? Waar? 2de hands? Prijzen?

Voorraad
Denk hierbij aan producten, wij hebben een niet zo grootte winkel, maar 15 tot 20 duizen euro ben je zo kwijt aan voorraad.
- Aan gedacht

Kassa/administratie
Je hebt pc's voor kassa/administratie nodig, ook afhankelijk hoe je het geregeld wilt hebben. wij hebben het goed aangepakt met een goed kassa systeem wat gelijk de voorraad, bestellingen etc bij houdt, dit systeem koste alleen al 10.000...
- De software is er, de kassa zelf alleen nog niet.

Goeie afspraken met leveranciers,
Je moet natuurlijk goede afspraken hebben, kun je op rekening kopen of moet je eerst een tijdje klant zijn en dus alles voor financieeren?
- Hier zijn we nu al mee bezig, omdat we nu al leveren (via web)

Bank?
Moet je geld lenen bij de bank, ja of nee?
banken zijn niet makkelijk in de ICT sector, bij ons was het zo dat we 30% zelf moesten ophoesten van het bedrag dat we wouden lenen.
- dit zal zeker nodig wezen, daar is het bedrijfs / financieel plan voor.

Advertentie/reclame/logo/winkelhuistijl.
Tja, spreekt voor zich denk ik..
- al bekend

Auto v/d zaak?
voor als je naar klanten moet?
- Aanwezig al

Tja, zo zijn er nog veel dingen waar je aan moet denken..
- Dat is de reden van deze post :)

Het betreft dus écht een winkel, met erbij een webshop.

easy2host
14/06/04, 17:46
Origineel geplaatst door TMourik


Het betreft dus écht een winkel, met erbij een webshop.

Denk er wel bij als je een webshop erbij neemt, dat de prijzen van een webshop meestal veel lager liggen'.

Wij hebben bewust geen webshop omdat we toch niet mee kunnen concurreren met de grootte shops.... en als wij dat wel doen maken we ons zelf kapot, want de kachel moet tenslotte ook branden.

Tips voor inventaris heb ik niet echt, wat je wel kunt doen is misschien bij de leverancier ECL kijken www.ecl.nl (check helemaal rechtsonder)
deze levert ook inventaris, en als je dit soort aanschaf icm de producten is het meestal ook nog goedkoper.

Ron

Tevens kun je veel stellingen etc gewoon "krijgen" maar dit gaat meestal gepaard met de aanschaf van een x bedrag aan producten, je krijgt de stellingen etc dan in bruikleen.

TMourik
14/06/04, 18:07
Webshop prijzen zullen misschien 2% lager liggen, dat doet er verder niet toe :)

het gaat mij nu dus echt puur om de winkel zelf.

Waar moet ik op gaan letten. Een winkel aan de weg is toch wel iets anders dan een kantoortje van een hosting bedrijf, tenminste, vind ik wel :)

Winkel is toch al uitgebreider, locatie moet goed zijn, netjes etc.

Maar wat heb je nodig? Zijn er nog bepaalde verzekeringen ervoor? (Buiten de standaard verz.)

Denk hierbij ook aan de kosten (Bedrijfspand, telefoon etc) hier doel ik vooral op.

M-BahZ
14/06/04, 18:37
Zaken op communicatie gebied zoals telefoon, internet etc. etc. zullen je al bekend zijn denk ik.
Verzekeringen kan je gewoon contact opnemen met een verzekeringsadviseur of je bank.

Wat betreft de inventaris kan het de moeite lonen om op marktplaats.nl of inventarisveiling.nl te kijken.
Af en toe staan er nog wel eens leuke inventarissen te koop.

Overigens raad ik je aan gewoon een bedrijfsplan op te stellen.
Op de website van de KvK vind je hier wel meer informatie over en relevante links, en een goed bedrijfsplan zal toch het antwoord op de meeste vragen wel omvatten. ;)

TMourik
14/06/04, 18:48
de reden van deze post was ook van om te zien of men mij nog tips kon geven :)

het is eigenlijk een onderdeel van het huidige bedrijf, naast hosting dus.

bedankt voor de informatie alvast

Eris
14/06/04, 19:17
Origineel geplaatst door easy2host
maxpert,

Groot ? Ze hebben naast de internet winkel een hele kleine winkel in het centrum Zutphen. Maar wel goede service :p

M-BahZ
14/06/04, 20:51
Vergeet trouwens niet dat er voor de detailhandel een brancheorganisatie is waarvan je lid _moet_ zijn. (dit moet je trouwens ook als postorder bedrijf)
Vooral met eventuele meerdere vestigingen en personeel is dat wel een punt om even rekening mee te houden.

Verder zijn er nog punten waar je snel overheen kijkt.
Zo moet je winkel ook schoon gehouden worden, moeten de ramen ook gewassen, is er misschien nog regelgeving omtrent het beletteren van ramen en het plaatsen van reclame borden etc. etc.