PDA

Bekijk Volledige Versie : Freelancers



Yellow36
11/06/04, 23:05
Vinden jullie het nou beter als jullie freelancers in dienst hebben of vaste werknemers? En waarom?
Wat komt er allemaal precies kijken bij freelancers?

Bojhan
12/06/04, 00:03
Vaste werknemers, omdat ik persoonlijk meer hou van dagelijks contact. Vaste medewerkers inspireren mij vaak ook tot nieuwe ideeën en of veranderderingen.

Freelancers zijn handig voor een zeer korte periode, maar bij langere periodes vind ik het onhandig.

oscar
12/06/04, 00:28
Vaste medewerkers, daarmee kun je als team groeien naar de uitgezette doelen. Freelancers gaan weer weg met de kennis.

Aan de andere kant voor specifieke kleinere klussen geef ik persoonlijk de voorkeur aan freelancers

PeterT
12/06/04, 14:40
Freelancers; zeker voor kleinere bedrijven is dit het beste - aangezien je met vaste werknemers meteen met loonbelastingen te maken krijgt ;)

Sowieso, als jij meerdere malen dezelfde freelancer gebruikt, bouw je toch een band op :)

Triloxigen
12/06/04, 15:34
Lange duur: Medewerkers
Korte duur: Freelancers

:)

Yellow36
12/06/04, 16:23
Origineel geplaatst door Earendil
Freelancers; zeker voor kleinere bedrijven is dit het beste - aangezien je met vaste werknemers meteen met loonbelastingen te maken krijgt ;)

Sowieso, als jij meerdere malen dezelfde freelancer gebruikt, bouw je toch een band op :)

Bij freelancers krijg je toch ook meteen met loonbelasting te maken of hoe zit het dan hier bij?

The MAzTER
12/06/04, 16:28
die mogen ze zelf afdragen ;)

Yellow36
12/06/04, 19:18
Oh dus ik hoef geen loon in te houden?

Mathieu
12/06/04, 23:46
Hoe kan je freelancers betalen dan?
En moet je die dan inschrijven als werknemer of wat?

pdeelman
12/06/04, 23:49
naar mijn weten geven je jouw gewoon de rekening voor verleende diensten x bedrag per uur.

De freelancer moet zelf zorg dragen voor het afdragen van belastingen verzekeringen etc. Het is bijna een zelfstandig ondernemer alleen dan zonder kvk en btw nr eigenlijk.

Mathieu
13/06/04, 01:59
Hoe kan hij dan de rekening geven?
Hij mag geen facturen e.d. uitschrijven..

luser
13/06/04, 02:06
Freelancers zijn meestal gewoon zelfstandigen, ze mogen dus wel facturen uitschrijven :)

PeterT
13/06/04, 03:52
Inderdaad, freelancers zijn in 9 van de 10 gevallen ZZP'ers en als ze dat niet zijn - zoek een andere ;)

Je hoeft geen loonkosten af te dragen tenzij je een opt-in contract afsluit.
De freelancer zal deze kosten namelijk zelf afdragen dmv. IB

Op die manier zijn jullie beiden blij:

- Hij/zij heeft een opdracht
- Jij hoeft geen loonbelasting te betalen

Mathieu
13/06/04, 10:40
En alst geen zelfstandigen zijn, maar bijv. een student informatica die zich graag wil bezighouden daarmee?

cashmere
13/06/04, 11:58
Die kan jou gewoon een factuur sturen.

Mathieu
13/06/04, 18:15
Een particulier kan toch geen facturen uitschrijven?

RonZo
13/06/04, 20:35
Zie belastingdienst.nl (http://kb.emailbelastingdienst.com/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=2,E=0000000000089564446,K=963,Sxi=19,Case=obj( 1863) ) :)
http://kb.emailbelastingdienst.com/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=2,E=0000000000089564446,K=963,Sxi=19,Case=obj( 1863)

Mathieu
13/06/04, 22:24
Ik woon in Belgie! :)

Prodius
20/06/04, 21:29
In België bestaat het document 281-50, om prestaties van particulieren te vergoeden. Bij het invullen van de kwartaal btw moet dit specifiek worden aangegeven, en dit formulier moet ook naar de particulier opgestuurd worden. Deze moet dit dan in zijn belastingaangifte steken.

WelleKe
22/06/04, 09:40
Freelancers; zeker voor kleinere bedrijven is dit het beste - aangezien je met vaste werknemers meteen met loonbelastingen te maken krijgt

Die loonbelasting is niet zo zeer het probleem. Zoals later aangegeven betaal je het hoe dan ook, want het tarief van een freelancer ligt toch echt hoger dan het bruto loon + sociale premies van een werknemer.

Freelancer: flexibiliteit, geen vaste kosten, relatief hoge variabele kosten
Eigen medewerker: binding met bedrijf, hoge vaste kosten, relatief lage variabele kosten.

Bij een eigen medewerker moet je rekening houden met een aantal kostenposten die bij een freelancer in het uurloon verwerkt zitten (normaal gesproken dan). Hierbij moet je denken aan:

= Werkplek (hardware, software, kantoor, koffie etc)
= Verzekeringskosten (tegen arbeidsongeschiktheid bijvoorbeeld)
= Pensioenopbouw, secundaire arbeidsvoorwaarden
= Loonadministratie (uitbesteden kost een beetje geld)

Die binding met het eigen bedrijf kan dan wel grote pluspunten met zich meebrengen, een eigen werknemer is een grote financiele verantwoordelijkheid voor een bedrijf. Daarom is het van belang hoe structureel je die persoon aan het werk kunt houden. Het is dan een "simpel" rekensommetje tussen het uurloon van de freelancer en de totale kosten van een medewerker bij het aantal uur dat je werk hebt.

Edit begin
Oh ja dan nog iets. Je moet er ook voor zorgen dat die freelancer ook echt freelancer is en later door het UWV of door de belastingdienst niet alsnog als werknemer wordt aangemerkt. Want dan kun je bovenop het uurloon dat je al betaald hebt ook nog eens sociale premies gaan betalen en dan valt het allemaal toch al snel 25% hoger uit.
Edit einde