PDA

Bekijk Volledige Versie : Spamfilter



eMiz0r
11/06/04, 21:00
Gezocht met de search, maar helaas geen soortgelijke onderwerpen gevonden en ik heb toch even (globaal) advies nodig op dit punt:

Wij hebben spamfilters voor al onze klanten geinstalleerd met Mail Enable. ME stelt ons niet in staat om op een per domein basis spamfilters te installeren of te de-installeren.

Een klant dreigt ons nu aan te klagen omdat de kans bestaat dat onze spamfilters legitieme mail weren. Wij hebben de klant aangeboden met volledige teruggaaf van alle reeds betaalde facturen zijn domeinen onder te brengen bij een andere host. Ook beloofd alle medewerking te verlenen bij de verhuizing om een zo kort mogelijke (liefst geen) downtime te realiseren.

Ik vraag mij eigenlijk 2 dingen af:

Hoe filteren jullie eigenlijk spam en dekken jullie je in voor dit soort aansprakelijkheden?

En in hoeverre staat te klant sterk in eventuele juridische procedures?

Alvast bedankt voor jullie bericht.

Dennis
11/06/04, 21:05
Beste eMiz0r,

Wij filteren GEEN mail. Wij scannen alle mail op spam. Alle spam dat boven het aantal 'spam-hits' van 5 komt, wordt bij ons als SPAM getagged.

Het taggen gebeurt door een vermelden van dat het SPAM is in de headers + in de titel wordt *****SPAM***** aan het begin toegevoegd. De klant kan zelf een regel in Outlook toevoegen dat deze mails automatisch verwijderd wordt. Tot nu toe worden slechts alle Registerfly-mails aangemerkt als spam en eenmaal ook een mail van SW-Soft. Verder werd niets verkeerd gescanned.

Waarom verwijder ik niet gewoon de mail met hits-points van boven de 20?
Ik wil het risico niet lopen dat er per ongeluk iets mis gaat en dat de mail alsnog verwijderd wordt.

Dus dat zou ik ook veranderen als ik jouw was. Je gebruikt Mail-Enable in combinatie met Spamassassin? Mail-Enable werkt met welke mail-software? (Linux neem ik aan?)

eMiz0r
11/06/04, 21:10
We gebruiken enkel de ingebouwde spamfilters van Mail Enable. Het is misschien inderdaad verstandig naar Spamassassin te kijken.

En schrik niet.. we hosten op windows :p

Dennis
11/06/04, 21:17
Spamassassin op Windows... daar heb ik geen ervaring mee. Als je een Windows... yuk... vies woord.

Als je een Lindows Anti-Spam-Solution zoekt, dan kan ik je helaas niet helpen. Volgens mij is er helemaal geen standaard spamscanner voor Windows.

Digiover
13/06/04, 14:23
Het is inderdaad beter om niet zomaar email (spam, of niet) weg te gooien, dit is een beslissing welke je aan je klant moet overlaten, hoewel niet elke klant ons dat in dank afneemt ;).
Wel is het zo dat een ISP geen vervoersplicht voor email heeft en daarom alle email / SMTP connecties vanaf een andere mailserver (bijvoorbeeld een spammer) mag weigeren. Je kan dus op 2 manieren spam tegengaan:
* filteren (taggen)
* blocken

Wij maken van beide manieren, met wisselend succes, gebruik. Helaas blijven spammers altijd manieren vinden om de huidige filters te omzeilen en moeten blocklijsten regelmatig bijgewerkt worden.

SpamAssassin op Windows? Kijk eens op
http://wiki.apache.org/spamassassin/UsingOnWindows.
Via Google zijn ook wel andere oplossingen te vinden.
Tip: Wees zo open mogelijk richting je klanten over wat geblocked is, welke filters er gebruikt woren, enz. Zie bijvoorbeeld de verschillende "Uw email" onderdelen op onze Servicepagina's (http://www.vevida.com/NL/service_onderwerpen.asp).

Digiover
13/06/04, 14:24
OT:


Origineel geplaatst door DennisCitus
Spamassassin op Windows... daar heb ik geen ervaring mee. Als je een Windows... yuk... vies woord.

En wat gebruik jij als operating system op je workstation?

eMiz0r
13/06/04, 14:33
Digiover, dank voor je uitgebreide reactie. In overleg zijn we er (deels) met onze klant uitgekomen.

Toch vraag ik me een ding af. Je zegt dat een ISP geen vervoersplicht heeft voor wat betreft email. Ik had zelf ook zoiets in gedachten echter wees de klant ons op een uitspraak van minister Brinkhorst die in juni 2003 bepaald heeft dat het filteren van spam zonder toestemming van de klant strafbaar is.

Wellicht is deze wet inmiddels herzien door het strengere beleid van de EU tegen spam, maar daar kan ik zelf niets over vinden. In hoeverre is het filteren van spam zonder toestemming van de klant legaal eigenijk?

Digiover
13/06/04, 22:58
Origineel geplaatst door eMiz0r
Toch vraag ik me een ding af. Je zegt dat een ISP geen vervoersplicht heeft voor wat betreft email. Ik had zelf ook zoiets in gedachten echter wees de klant ons op een uitspraak van minister Brinkhorst die in juni 2003 bepaald heeft dat het filteren van spam zonder toestemming van de klant strafbaar is.

http://www.xs4all.nl/nieuws/overzicht/abfab120304.html


Wellicht is deze wet inmiddels herzien door het strengere beleid van de EU tegen spam, maar daar kan ik zelf niets over vinden. In hoeverre is het filteren van spam zonder toestemming van de klant legaal eigenijk?

Zolang jij e.e.a. goed regelt in je AV en vermeld op je site is er niets aan de hand. Je kan (en mag) denken, "mijn systemen, mijn regels".
Kijk, filter je geen spam dan kan een mailserver eerder crashen en/of moet je duurdere hardware kopen.