PDA

Bekijk Volledige Versie : Opterons en AMD64



Dennis
08/06/04, 20:06
Zijn hier mensen die weleens een Opteron processor gebruiken? En mensen die een een AMD Athlon64 gebruiken (graag ook vermelden of inclusief Linux 64-bits)?

En is een Opteron ook al 64-bits? (Alle Opterons?)
En heeft er iemand ervaring met Dual Opterons?
Of met Dual Athlons? (Dit leek me een totale bloeper/failure)

Ik wil graag weten of ik ook moet overwegen om dedicated-servers moet gaan aanbieden of zelf gaan gebruiken met Opteron-processors en/of Athlon64 processors :)

Guust
08/06/04, 20:24
Zelf goede ervaringen met Dual Opteron, nu 1 server mee draaien op Redhat Enterprise. Draait super.

Koster
08/06/04, 20:42
Dual MP werkt best goed hoor :)
BTW: Opterons zijn allemaal 64 bit

XF-RICK
08/06/04, 20:42
Origineel geplaatst door DennisCitus
Zijn hier mensen die weleens een Opteron processor gebruiken? En mensen die een een AMD Athlon64 gebruiken (graag ook vermelden of inclusief Linux 64-bits)?

En is een Opteron ook al 64-bits? (Alle Opterons?)
En heeft er iemand ervaring met Dual Opterons?
Of met Dual Athlons? (Dit leek me een totale bloeper/failure)

Ik wil graag weten of ik ook moet overwegen om dedicated-servers moet gaan aanbieden of zelf gaan gebruiken met Opteron-processors en/of Athlon64 processors :)

Opteron processors en AMD Athlon 64 zijn ontworpen om 64 Bit te kunnen draaien, ook kunnen zij gewoon op 32 Bit draaien, in tegenstelling tot de High-End Intel CPU's.

Schaap
08/06/04, 21:47
in tegenstelling tot de High-End Intel CPU's.


Je bedoelt de Itanium & ItaniumĀ² ?
Die draaien ook op 32-bit dacht ik..

Ik ging eerst een Single Opteron steken in mijn machine, die waren zeer goedkoop, maar ik vond dat ze nogal duur waren ( Voor een beetje MHz ) en dat je evengoed voor een Pentium gaat van dezelfde prijsklasse.. Die zal zeker niet onderdoen denk ik.

XF-RICK
08/06/04, 21:57
Origineel geplaatst door Schaap


Je bedoelt de Itanium & ItaniumĀ² ?
Die draaien ook op 32-bit dacht ik..

Ik ging eerst een Single Opteron steken in mijn machine, die waren zeer goedkoop, maar ik vond dat ze nogal duur waren ( Voor een beetje MHz ) en dat je evengoed voor een Pentium gaat van dezelfde prijsklasse.. Die zal zeker niet onderdoen denk ik.

Ja, ik bedoel de Itanium 1 en 2..... kunnen wel op 32 Bit draaien, maar in de meeste gevallen niet op een native 32 Bit OS.

Dennis
08/06/04, 21:57
Voor een server is een "AMD Opteron 242 (1,6GHz, 1MB, Boxed)" toch beter dan een "Intel Pentium 4 2,8GHz (800Mhz FSB, 1MB, Boxed)"?

Of performen Opteron's pas echt goed indien ze met 2 processoren tegelijk werken? En kan elke Opteron met 2 cpu's tegelijk werken? Zo ja; kan ook elk moederbord dit?

En wat is jullie ervaring met Single Xeons? Doen jullie hier weleens aan? Is een Intel Xeon 2.8ghz ook duidelijker beter dan een Intel PIV 2.8ghz 800FSB/1MB?

XF-RICK
08/06/04, 22:02
Origineel geplaatst door DennisCitus
Voor een server is een "AMD Opteron 242 (1,6GHz, 1MB, Boxed)" toch beter dan een "Intel Pentium 4 2,8GHz (800Mhz FSB, 1MB, Boxed)"?

Of performen Opteron's pas echt goed indien ze met 2 processoren tegelijk werken? En kan elke Opteron met 2 cpu's tegelijk werken? Zo ja; kan ook elk moederbord dit?

En wat is jullie ervaring met Single Xeons? Doen jullie hier weleens aan? Is een Intel Xeon 2.8ghz ook duidelijker beter dan een Intel PIV 2.8ghz 800FSB/1MB?

Voor een single machine zou ik een CPU uit de 1xx serie aanraden (indien je later geen Dual setup wilt). Mocht je Dual willen draaien, raad ik je een Tyan moederbord aan, voor een model moet je even kijken op de Tyan website. Voor een Single Opteron setup, voldoet het daarvoor geschikte Asus moederbord ook (SK8V) met de VIA chipset, Nvidia heeft nog niet zo'n geweldig chipset neergezet (zijn ze mee bezig).

AMD heeft een goed product neergezet, die voor de meeste toepassingen voldoen aan elke eis. Behalve dat AMD bij oplevering van de 64 Bit CPU's een foutje heeft gemaakt met het socket (940), om dit recht te zetten hebben ze reeds de 939 gelanceerd zodat bijna alle 64 Bit CPU's in hetzelfde socket kunnen (net zoals Socket A aka 462).

1xx = Single Processing
2xx = Dual Processing
8xx = Quad+ Processing

Wat betreft de Dual AMD Athlon MP, zeker geen verkeerde processors onder de 2500+. FSB en Chipsets zijn helaas achter gebleven en een Single Athlon MP zal maar op 133 MHz FSB zal draaien, terwijl de XP max op 200 MHz draait. Dual Athlon MP is zeker geen verkeerde optie, maar wanneer je naar de toekomst gaat kijken, zou ik niet voor een Dual of Single MP systeem gaan.

//Edit: Tyan Thunder K8S Pro S2882UG3NR

//Edit2: Houdt rekening dat je sowieso ECC geheugen nodig hebt bij een Opteron (in sommige gevallen draait het ook zonder, maar meestal niet).

SNS
09/06/04, 16:38
Wij zijn 2 maanden terug overgestapt van een Dual Xeon 2,4 met HT naar Dual Opteron. Dit heeft de load hier aardig ten goede gedaan.
Mijn technische kennis over dit gaat niet zover dat ik precies hoe of wat weet over beide processors, maar het lijkt erop dat het hier toch beter draait.

Ahead-IT
10/06/04, 11:24
Opterons zijn 64 bit, maar je kan ze gebruiken met een 32 bit besturingssysteem. Natuurlijk gaat de performace gaan dalen, maar geen 50%.