PDA

Bekijk Volledige Versie : Help!



Mara
06/06/04, 18:19
Hoi
Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen met het volgende:

Ik heb de afgelopen 2 dagen even bijgehouden hoeveel bezoekers danwel hoeveel mb traffic er is geweest per dag.

Van vrijdag tot zaterdagochtend had ik 72 bezoekers met een trafficverbruik van 210 MB?????????????

Van zaterdag tot zondagochtend 63 bezoekers met 95 MB.

Waar komen die grote verschillen vandaan, dat kan toch helemaal niet?

Ik heb een simpele website/shop en daar staat niets bijzonders voor de bezoeker op om te downloaden.(Geen bestanden en geen files).

Ik kan het traffic verbruik niet rijmen met de webstats.
ik zit nu op 796 bezoekers met nu al aan een verbruik van 904 MB ?
Heeft iemand enig iedee waar dit aan kan liggen?
Ik heb voorgaande maanden veel meer bezoekers gehad met veel minder Trafficverbruik!

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes,
Martine

Dominic
06/06/04, 18:21
Heb je geen webalizer statistieken bij je hoster?
Daarin kun je precies zien, hoevaak een bepaalde afbeelding, file etc. etc. is opgeroepen.

Daarmee kun je traceren wat de traffic boost veroorzaakt.

Dennis
06/06/04, 18:21
Heb je ook ergens webalizer statistieken? Deze laten dit duidelijk zien.

Gaat het om http://www.marahomedecorations.nl/?

Mara
06/06/04, 18:23
Ja ik kan kijken bij de webstats, maar heb geen idee waar ik zoeken moet ??
Ben er nog niet zo in thuis.

Mara
06/06/04, 18:23
Oja sorry, vergeet ik .
Het gaat inderdaad om www.marahomedecorations.nl

Dennis
06/06/04, 18:25
http://www.marahomedecorations.nl/webstat/
http://www.marahomedecorations.nl/webstat/usage_200406.html

De http-traffic lijkt van 1 tot 5 juni zo'n 250mb dataverkeer gebruikt te hebben.

Mara
06/06/04, 18:31
Hoe zie je dat nou? (waaraan)
Want als ik inlopg op mijn control panel geeft ie tot vanmorgen een verbriuik aan van 904 MB.
Ik heb de vraag nl. ook afgelopen vrijdag aan mijn hosting provider gesteld en kreeg dit als antwoord:

Normaal moet je het ook in de webstats kunnen zien, alleen is het mij een raadsel waarom daar de gegevens zo laag zijn. In het Control panel staat het natuurlijk ook, maar als de maand voorbij is dan niet meer natuurlijk. Voor de zekerheid heb ik de gegevens even bekeken op de server zelf. Ook hier kom ik op 2.7Gb uit.

Mara
06/06/04, 18:35
Hier had hij het over de maand mei dat ik een limietoverschrijding had en moet bijbetealen.
Maar ik snapte er niets van omdat de voorgaande maanden meer bezoekers had en een lager traffic verbruik ????

Carl<n-media>
06/06/04, 18:43
Heb je misschien grote bestanden via e-mail verzonden of ontvangen? Of veel geupload?

Mara
06/06/04, 18:47
Nee ik niet al kreeg ik wel de volgende mail van hostingprovider:

Beste ........,

Jij als eigenaar van "marahomedecorations.nl" hebt waarschijnlijk een virus op je PC. Dit virus verzendt om de paar uur honderden mailtjes. Daardoor wordt de server belast en daar hebben alle klanten op die server er last van, doordat de mail vertraagd aankomt. De PC waar dit virus op staat heet waarschijnlijk "huisparty.nl" Je moet zo snel mogelijk de besmette PC virusvrij maken, anders moeten wij je IP blokkeren. Dat is natuurlijk niet wat we willen en daarom sturen we je dit mailtje. je hebt 3 dagen de tijd om jePC virus vrij te maken. Maandag aanstaande zal het IP worden geblokkeerd wanneer blijkt dat je PC niet virusvrij is gemaakt...

Dit bleek dus het catch all gebeuren te zijn.
Die hebben ze geblokkeerd en ik heb nu een e-mail account aangemaakt behorende bij mijn hostingaccount.

Mara
06/06/04, 18:48
Om het duidelijk te houden, mijn pc was dus gewoon virusvrij.!

WenS
06/06/04, 18:51
NetSky (is trouwens een worm, geen virus)!?
Die stuurt op jou naam/e-mailadres e-mails met virussen zonder dat je dat zelf weet en zonder dat jou pc besmet is. Kan je weinig aan doen. Ook jou ip blokeren op de mailserver zou dan niet helpen.

Elke keer als dat virus is verstuurd vanaf jou e-mailadres dan krijg je hem terug. En daar zal die overlast vandaan komen.

Carl<n-media>
06/06/04, 18:51
Origineel geplaatst door Mara
Om het duidelijk te houden, mijn pc was dus gewoon virusvrij.!
Waarschijnlijk heeft dit al het dataverkeer gegenereerd. Scan je computer eens met http://housecall.trendmicro.com/.

Mara
06/06/04, 19:35
Dus de kans is groot dat ik daardoor meer datatraffic heb gehad?
Das lekker , dus ieder keer dat ....@marahomedecorations.nl (al staat er pietje voor) dan kost dat mij dataverkeer en kan ik dus gaan bijbetalen?
Ik vond het ook nog wel een pittig bedrag. Ik heb 2Gb en had dus volgens de server 2.7 Gb verbruikt of ik even €24,95 wilde betalen of account verhogen.
Maar goed ze hebben dat catch all geblokkeerd eind mei.
En nu staat er bij mij nog steeds zoveel verbruik tegen zo weinig bezoekers op m'n control panel???
En als dat zo is, kan ik er dan echt niets tegen doen?

Dennis
06/06/04, 20:13
Origineel geplaatst door Mara
Hier had hij het over de maand mei dat ik een limietoverschrijding had en moet bijbetealen.
Maar ik snapte er niets van omdat de voorgaande maanden meer bezoekers had en een lager traffic verbruik ???? Ik neem aan dat je Outlook gebruikt voor je e-mail? Maak je gebruik van de SMTP-servers van je eigen internetprovider of van je webhost?

Mara
06/06/04, 20:37
Alles wat in mei binnen kwam op ....@marahomedecorations.nl(maakte niet uit wat de klant ervoor tikte) ging met een redirect naar mijn gewone e-mailadres(internetprovider) op Outlook.
Sinds hun mail dat mijn pc zogezegd besmet zou zijn met een virus (niet waar (norton antivirus en inderdaad ook gelijk met housecall gescanned) heb ik een account aangemaakt bij de webhost en hebben zij mijn catch all functie uitgeschakeld.

Carl<n-media>
06/06/04, 20:38
Origineel geplaatst door Mara
Dus de kans is groot dat ik daardoor meer datatraffic heb gehad?
Das lekker , dus ieder keer dat ....@marahomedecorations.nl (al staat er pietje voor) dan kost dat mij dataverkeer en kan ik dus gaan bijbetalen?
Ik vond het ook nog wel een pittig bedrag. Ik heb 2Gb en had dus volgens de server 2.7 Gb verbruikt of ik even €24,95 wilde betalen of account verhogen.
Maar goed ze hebben dat catch all geblokkeerd eind mei.
En nu staat er bij mij nog steeds zoveel verbruik tegen zo weinig bezoekers op m'n control panel???
En als dat zo is, kan ik er dan echt niets tegen doen?
24,95 euro lijkt mij erg veel voor 0,7 GB dataverkeer. Zou ik mogen vragen waar je host? En heeft die on-line virusscanner nog iets op je pc gevonden?

Mara
06/06/04, 20:40
Ik host bij Alphamega hosting en ik vond het bedrag dus ook vrij hoog ( BTW de online scanner heeft niets gevonden op mijn pc. :-) )

RonZo
06/06/04, 21:23
Origineel geplaatst door Mara
Nee ik niet al kreeg ik wel de volgende mail van hostingprovider:

Beste ........,

Jij als eigenaar van "marahomedecorations.nl" hebt waarschijnlijk een virus op je PC. Dit virus verzendt om de paar uur honderden mailtjes. Daardoor wordt de server belast en daar hebben alle klanten op die server er last van, doordat de mail vertraagd aankomt. De PC waar dit virus op staat heet waarschijnlijk "huisparty.nl" Je moet zo snel mogelijk de besmette PC virusvrij maken, anders moeten wij je IP blokkeren. Dat is natuurlijk niet wat we willen en daarom sturen we je dit mailtje. je hebt 3 dagen de tijd om jePC virus vrij te maken. Maandag aanstaande zal het IP worden geblokkeerd wanneer blijkt dat je PC niet virusvrij is gemaakt...

Dit bleek dus het catch all gebeuren te zijn.
Die hebben ze geblokkeerd en ik heb nu een e-mail account aangemaakt behorende bij mijn hostingaccount.
Hehehehe, leuk...
Wel OS draait er op die doos (webserver dus)?

PeterT
06/06/04, 21:28
Uit hun voorwaarden:

· Geen traffic limiet! Als je een keer boven de 2 GB traffic uit komt is er niks aan de hand. We rekenen dan slechts € 0,04 per MB. En dan nog alleen als het meer dan € 10,- per kwartaal is.

----------------

700 Mb = 28 euro...

Dus tja, ik ben bang dat het klopt :(

Carl<n-media>
06/06/04, 21:49
Origineel geplaatst door Earendil
Uit hun voorwaarden:

· Geen traffic limiet! Als je een keer boven de 2 GB traffic uit komt is er niks aan de hand. We rekenen dan slechts € 0,04 per MB. En dan nog alleen als het meer dan € 10,- per kwartaal is.

----------------

700 Mb = 28 euro...

Dus tja, ik ben bang dat het klopt :(
Wat een afzetters. Twee euro voor een GB dataverkeer is al erg veel.

WenS
06/06/04, 23:10
Ik vind dat je als bedrijf ook je klanten in dit soort gevallen wel een beetje tegemoet mag komen. Het gaat duidelijk om niet bedoeld verkeer en komt gewoon door een worm waar de klant niks aan kan doen. Vrijwel iedere provider heeft een aantal GB's over (tenminste, wij kopen altijd ruim in) die je anders toch niet gebruikt had. Als je dan een beetje schappelijk ben reken je in zo'n geval niks voor dat extra dataverkeer.

Als het ging om bijv. heel veel bezoekers/downloads was het een ander verhaal...

Rusrink
06/06/04, 23:16
ik vind 40.96 € per gig wel een absurd bedrag

root
06/06/04, 23:20
Origineel geplaatst door Mara
Dus de kans is groot dat ik daardoor meer datatraffic heb gehad?
Das lekker , dus ieder keer dat ....@marahomedecorations.nl (al staat er pietje voor) dan kost dat mij dataverkeer en kan ik dus gaan bijbetalen?
Ik vond het ook nog wel een pittig bedrag. Ik heb 2Gb en had dus volgens de server 2.7 Gb verbruikt of ik even €24,95 wilde betalen of account verhogen.
Maar goed ze hebben dat catch all geblokkeerd eind mei.
En nu staat er bij mij nog steeds zoveel verbruik tegen zo weinig bezoekers op m'n control panel???
En als dat zo is, kan ik er dan echt niets tegen doen?

Dus voor 700 MB moet je 24.95 euro bij betalen. Op en top service noem ik dat. Ik neem aan de webhoster je van te voren heeft gewaarschuwd om het feit dat je over je dataverkeer heen gaat, zodat je de kans krijgt om er binnen te blijven.

Je moet wel heel veel mail genereren wil je aan heel veel MB's komen.

Rusrink
06/06/04, 23:41
met al die 70kb emailtjes en catch all aan gaat het wel snel

Henky!
07/06/04, 01:08
Origineel geplaatst door Mara
Alles wat in mei binnen kwam op ....@marahomedecorations.nl(maakte niet uit wat de klant ervoor tikte) ging met een redirect naar mijn gewone e-mailadres(internetprovider) op Outlook.
Sinds hun mail dat mijn pc zogezegd besmet zou zijn met een virus (niet waar (norton antivirus en inderdaad ook gelijk met housecall gescanned) heb ik een account aangemaakt bij de webhost en hebben zij mijn catch all functie uitgeschakeld.

Best gek. Wij doen ook redirect, hebben ooit ook de catch all uitgezet maar krijgen nog steeds willekeurige emails waarachter onze domeinnaam staat. Maar goed, moet er nog eens naar kijken. Dacht dat mooie popboxen zonder catch all voldoende was.

Maar als je 100 procent zeker weet dat je compu virus- en wormvrij is (meerder controle programma's gebruiken!) dan moet de fout bij je hoster liggen, zo lijkt me....

Henky!

Keuningen
07/06/04, 02:07
Origineel geplaatst door ensimguru


Dus voor 700 MB moet je 24.95 euro bij betalen. Op en top service noem ik dat. Ik neem aan de webhoster je van te voren heeft gewaarschuwd om het feit dat je over je dataverkeer heen gaat, zodat je de kans krijgt om er binnen te blijven.

Je moet wel heel veel mail genereren wil je aan heel veel MB's komen.

Je kunt dit zelf als klant zien.

De klant heeft een aanbod gekregen over te stappen naar een duurder pakket. De klant heeft getekend voor de dataverkeerprijs dus waarom moet de hoster 'korting' geven?

Ik vind het wel een dure dataverkeer prijs, maar ik denk dat als je dit met je hoster opneemt dat hier wel wat is te regelen.

Hoewel ik het wel eens ben met het feit dat dataverkeer dat wat verbruikt wordt en niet ingekocht is duur berekend mag worden!

PeterT
07/06/04, 07:33
Duur - natuurlijk, maar dit is niet duur... dit is gekkenwerk!
Het ziet er natuurlijk heel goedkoop uit 0,04/Mb... Maar als je dat omrekent naar Gb.

Ik zou contact met ze opnemen en als ze niet bereid zijn het schappelijk op te lossen, gewoonweg een nieuwe hoster zoeken.

Keuningen
07/06/04, 11:29
Origineel geplaatst door Earendil
Duur - natuurlijk, maar dit is niet duur... dit is gekkenwerk!
Het ziet er natuurlijk heel goedkoop uit 0,04/Mb... Maar als je dat omrekent naar Gb.

Ik zou contact met ze opnemen en als ze niet bereid zijn het schappelijk op te lossen, gewoonweg een nieuwe hoster zoeken.

Ja, dat het veel kost is ook relatief... Als jij met je auto, als je die heb... stel anders voor dat je er even 1 hebt, gaat tanken bij een benzinestation en je tankt 30 liter en gaat daarna rijden, maar op een gegeven moment is de 30 liter op en je mag vast extra liters gebruiken maar die zijn duurder... je kunt zelf op je meter kijken... je besluit verder te rijden.

Het lijkt me duidelijk, meer dataverkeer gebruiken dan je eigenlijk afneemt is gewoon een service. De ene provider zorgt dat die deze capaciteit echt maximaal beschikbaar heeft, de ander boekt heel sterk over.

De prijs bij de provider was duidelijk dus ik zie het probleem niet?

Ik denk echter wel dat je als je de provider contacteerd en het verhaal voor legt dat er dan wel iets uit komt, maar direct dreigen met allerlei maatregelen? Dat lijkt me een verlies/verlies concept, ofwel negatief uitpakkend voor beide partijen.

Pinocchi
07/06/04, 13:12
@ Earendil,

Natuurlijk is dat zo, maar feit blijft dat de klant tekent voor iets en zich er dan ook van bewust is dat er kosten zijn verbonden aan meerverbruik. Als de klant niet leest wat de betreffende kosten zijn, dan is dat zijn of haar probleem.

Natuurlijk, ik vind ook niet dat je een klant hoeft af te zetten, maar uiteindelijk is het de klant die ziet dat ie over z'n limiet heen gaat (als ze er al niet over worden geattendeerd door hun provider (Zoals wij ook doen)) en dus zelf actie zal moeten ondernemen. Achteraf klagen dat het wel veel geld is, is makkelijk, maar eigenlijk te laat.

Wanneer je, zoals nu wordt aangegeven tijdig contact zoekt met de provider dat het erop gaat lijken alsof je over je limiet heen gaat en er samen achter probeert te komen waar dat aan ligt, dan ziet de situatie er al heel anders uit, dan wanneer je achteraf komt.

PeterT
07/06/04, 13:37
Ik ben persoonlijk van mening dat op het moment dat iemand in de buurt komt van zijn/haar limiet, dat er een email moet worden verstuurd zodat hij/zij actie kan ondernemen om dit te stoppen.

Als de klant op dat moment nog geen actie onderneemt... tja, dan is het een ander verhaal.

cridea
07/06/04, 13:47
Dit is ook altijd een handig kopje van webalizer:

Top 10 of 730 Total URLs By KBytes

In 1 oogopslag zie je bijv. die header die je per ongeluk als ongecomprimeerde jpeg hebt geupload, of die mp3 files die een of andere malloot op je server heeft geparkeerd... (dat zijn dus voorbeelden even voor de duidelijkheid)

Keuningen
07/06/04, 14:38
Origineel geplaatst door Earendil
Ik ben persoonlijk van mening - en zo wordt het bij Thyatia.net ook afgehandeld - dat op het moment dat iemand in de buurt komt van zijn/haar limiet, dat er een email wordt verstuurd zodat hij/zij actie kan ondernemen om dit te stoppen.

Als de klant op dat moment nog geen actie onderneemt... tja, dan is het een ander verhaal.

Reclame maken doe je maar ergens ander...
NEWS-UPDATE: Een klant voorop stellen = gegarandeerd failliet.
Wat je moet doen is samenwerken met een klant naar een win/win situatie.

Icheb
07/06/04, 16:04
Origineel geplaatst door Keuningen

NEWS-UPDATE: Een klant voorop stellen = gegarandeerd failliet.
Wat je moet doen is samenwerken met een klant naar een win/win situatie.

Gegarandeerd failliet ?
Ik denk het niet, misschien dat je door het voorop stellen van de klant juist meer klanten krijgt.
Bijvoorbeeld: iemand forged een e-mail adres van jou en gaat zo zitten spammen. Daardoor krijg je erg veel verkeer en abuses op je nek. Als bedrijf lijkt het mij dan verstandiger de persoon die daarvoor verantwoordelijk is te vinden, in plaats van gelijk te zeggen 'Ja, je hebt x MB meer verbruikt, betalen die hap'. Een beetje bedrijf heeft toch voor dat soort dingen wat overcapaciteit, of zeg ik nu iets vreemds ?

Maar ik ben het inderdaad ermee eens dat het beter is om samen met de klant te zoeken naar een oplossing. Het gewoon zeggen van 'je hebt teveel gebruikt, betalen' is niet genoeg als de klant hier niet bewust voor verantwoordelijk is, of dat het door een virus bij iemand anders veroorzaakt is.

Keuningen
07/06/04, 16:28
Origineel geplaatst door Icheb


Gegarandeerd failliet ?
Ik denk het niet, misschien dat je door het voorop stellen van de klant juist meer klanten krijgt.
Bijvoorbeeld: iemand forged een e-mail adres van jou en gaat zo zitten spammen. Daardoor krijg je erg veel verkeer en abuses op je nek. Als bedrijf lijkt het mij dan verstandiger de persoon die daarvoor verantwoordelijk is te vinden, in plaats van gelijk te zeggen 'Ja, je hebt x MB meer verbruikt, betalen die hap'. Een beetje bedrijf heeft toch voor dat soort dingen wat overcapaciteit, of zeg ik nu iets vreemds ?

Maar ik ben het inderdaad ermee eens dat het beter is om samen met de klant te zoeken naar een oplossing. Het gewoon zeggen van 'je hebt teveel gebruikt, betalen' is niet genoeg als de klant hier niet bewust voor verantwoordelijk is, of dat het door een virus bij iemand anders veroorzaakt is.

Ik denk niet dat je goed hebt gelezen, ik zeg als je ALLEEN de klant voorop stel, dat betekend dat je precies doet wat de klant wilt!

Ik ben uiteraard van mening dat je hier een klant tegemoet KAN komen.

Icheb
07/06/04, 16:39
Origineel geplaatst door Keuningen


Ik denk niet dat je goed hebt gelezen, ik zeg als je ALLEEN de klant voorop stel, dat betekend dat je precies doet wat de klant wilt!

Ik ben uiteraard van mening dat je hier een klant tegemoet KAN komen.

Oke :)

Sorry dan voor het verkeerde lezen, ik heb vandaag echt een dag waarop ik te lang in een te warme ruimte zit. Maar je hebt gelijk, ik zat niet op te letten...


Is het probleem van de topicstarter eigenlijk inmiddels al verhopen ?

Keuningen
07/06/04, 17:01
Origineel geplaatst door Icheb


Oke :)

Sorry dan voor het verkeerde lezen, ik heb vandaag echt een dag waarop ik te lang in een te warme ruimte zit. Maar je hebt gelijk, ik zat niet op te letten...


Is het probleem van de topicstarter eigenlijk inmiddels al verhopen ?

Ik weet niet of het probleem is opgelost... ik heb vannacht tot een uur of 6 doorgedaan en was om 9.00 weer op kantoor... ben beetje moe, ga zo met biertje op datterras bij de kantine zitten :)

Mara
07/08/04, 20:43
Hallo Allemaal,

Een beetje late reactie van mijzelf, maar in iedergeval allemaal bedankt voor jullie reacties :-)
In principe is het wel opgelost alleen niet helemaal zoals ik het wilde. Ik ben op hun aanbod om mijn account te verhogen in gegaan. Dus moest ik een resterend bedrag bijbetalen. Uiteindelijk als het dataverkeer zich had voortgezet zoals in de maand mei dan was dir veel goedkoper. (stel je voor als ik elke maand rond de €25 ,- euro kon bijbetalen). Maar goed het vreemde is dat daarna het verkeer niet meer boven de 2 Gb is gekomen (ga je toch denken )
Ik ga het dus even aan kijken nog een maandje of wat en dan maar weer eens contact opnemen met de klantenservice als de maand mei een eenmalig geval is geweest. En dan.......................goed ik bekijk het tegen die tijd dan nog wel want geld is geld.

In ieder geval iedereen bedankt voor de reactie (en discussie) :-)

Groeten,
Martine

Keuningen
08/08/04, 17:38
AlphaMega is volgens mij geen slecht bedrijf of iets dergelijks dus ik zou als ik jou was er gewoon blijven.

Dat een aantal mensen hier dingen roepen als meteen verhuizen en dergelijke is puur om je als klant te krijgen heb ik het idee.

Stel dat je er met hun niet uit komt, dan kan je alsnog in het deel-forum "hosting aanvragen" een aanbieding aanvragen van alle providers hier. Deze kun je dan tegen elkaar afwegen. Je kunt dan het beste letten op de volgende dingen:
-kwaliteit (snelheid)
-service garantie en wat er gebeurd als iets wat beloofd is niet waargemaakt wordt.
-snelheid van ondersteuning en of het alleen e-mail en tickets is of ook telefonisch.
-of je voor de kwaliteit wilt betalen
-en of jij je op je gemakt voelt bij je hoster.

Vraag dan gewoon overal een maand een GRATIS en VRIJBLIJVEND testaccount aan en probeer is het een en ander.

Maar bovenalles probeer gewoon met AlphaMega over de situatie te praten en geef precies aan hoe je erover en denkt en je daarbij voelt en dan zou het denk ik redelijk goed tot een oplossing moeten komen.

Succes en voorspoed met de zaken!

Mara
08/08/04, 17:58
Verder ben ik ook dik tevreden over Alphamega zeker over de bereikbaarheid en service van de klantenservice.
Ik kijk eerst nog even aan hoe mijn verbruik verloopt de komende maanden.En mocht het laag blijven dan denk ik dat ik de boel wel weer terug kan laten draaien.
Ik wil ook zeker niet weg bij Alphamega, aangezien ze altijd erg behulpzaam zijn geweest en mijn site nog nooit de lucht uit is geweest.

Keuningen
09/08/04, 09:36
En daar letten sommige mensen met hun spuwende reacties hier niet op.

Succes met het weer herstellen van de relatie tussen jou en AlphaMega en natuurlijk dat je site zo ruim rendeert dat het niet meer uitmaakt wat AlphaMega zou vragen ;)!