PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated en Colocatie rekensommetje



ThePostman
06/06/04, 17:07
Stel:

Middelmatige server
Dedicated server
100 GB dataverkeer

100 euro per maand

Is 1200 euro per jaar

Stel:

Middelmatige server
Server kosten: 700 euro

Colocatie
100 GB dataverkeer
50 euro per maand

Is 600 euro per jaar
+ 700 euro

1300 euro

Zoveel verschilt het toch niet in prijs dan? :X

Carl<n-media>
06/06/04, 17:09
Ik denk dat je die server wel wat goedkoper kunt krijgen. Die dedicated servers zijn ook niet altijd van top merken ;). Bovendien worden deze vaak per X aantal ingekocht waardoor ze goedkoper worden.

Pinocchi
06/06/04, 17:12
En wat dacht je van het tweede jaar... nog altijd dezelfde kosten voor dedicated en slechts nog maar de plaatsingskosten van de colocated. De server wordt tenslotte niet in 1 jaar afgeschreven.

Koster
06/06/04, 18:03
Maar niet iedereen wil het risico lopen van grote aanschaf die over 2 maanden niet meer bruikbaar is. En niet iedereen heeft zomaar 700-800 euro voor een server klaar liggen...

Dennis
06/06/04, 18:09
Toch zou ik dan liever even een paar maanden sparen, dan heb je ook meteen zo'n 60 a 70euro per maand minder onkosten.

Misschien kun je zelfs beter eerst 2 maanden met een resellerpakket beginnen en sparen voor een goede server (€1200,-)

Guust
06/06/04, 18:21
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Die dedicated servers zijn ook niet altijd van top merken

Uh en dit is gelijk bij elk bedrijf?

PimEffting
06/06/04, 19:02
Je rekensom klopt niet helemaal...

Stel dat de aanschaf 700 Euro is, en het termijn van afschrijving 36 maanden, dan kost het bezit van de server ongeveer 19,44 per maand. De financieringskosten (rente die je moet betalen over de aanschaf danwel rente die je misloopt omdat je het geld niet liquide hebt) zal ik niet meerekenen in deze.

Daarnaast wordt bij een dedicated server vaak ook enige vorm van beheer geleverd, iets dat belangrijk kan zijn.

Dennis
06/06/04, 19:07
Ik zie nu pas de topicstart :)

Ten 1e; na 12 maanden heb je een eigen server twv €500 (restwaarde)
Ten 2e; na 12 maanden bespaar je steeds €50,- per maand
Ten 3e; met colocation kun je goed uitgroeien, en als je na een poosje een extra server neemt hoef je meestal niet het dubbele te betalen voor colocatie.

Ten 4e; bij colocation koop je 1 pakket bandbreedte in. Bij dedicated-servers koop je per server bandbreedte in. Wij hebben weleens gehad dat we voor 1 dedicated-server meer dataverkeer moesten inkopen terwijl de andere nog 100gb per maand overhad. (Van de 150gb per maand). Bij colocation deel je dus bandbreedte over meerdere servers.

WebBizz
06/06/04, 20:24
Vergeet niet dat je bij een colocated server zelf verantwoordelijk bent voor de hardware. Voor scholieren/studenten en dergelijke kan dat een bewaar zijn. De wat grotere aanbieders van dedicated servers hebben bovendien reserveonderdelen/servers op voorraad, waardoor eventuele hardwareproblemen binnen een aanvaardbare termijn opgelost kunnen worden.

ThePostman
06/06/04, 20:57
Origineel geplaatst door DennisCitus
Ten 4e; bij colocation koop je 1 pakket bandbreedte in. Bij dedicated-servers koop je per server bandbreedte in. Wij hebben weleens gehad dat we voor 1 dedicated-server meer dataverkeer moesten inkopen terwijl de andere nog 100gb per maand overhad. (Van de 150gb per maand). Bij colocation deel je dus bandbreedte over meerdere servers.

Ah daar heb je een sterk punt :)

Bedankt iedereen voor reply's

Carl<n-media>
06/06/04, 21:36
Origineel geplaatst door Guust


Uh en dit is gelijk bij elk bedrijf? Nee, dat staat er ook niet. Maar als jij een goedkope dedicated server neemt dan zal die niet van super kwaliteit zijn.

host3000
07/06/04, 02:17
Van alles wat je kunt bemachtigen, is er een koop en een lease/huurvariant.

Voor precies hetzelfde produkt en over een gelijke loopduur, is de huur/lease variant altijd duurder als het om het totaal bedrag gaat. Dat lijkt mij toch geen nieuws?

Als je een paar duizend euro nutteloos is een lade hebt liggen, koop je de server en ga je co-locaten. Voor anderen die dat niet hebben of hun financiële resources willen/moeten spreiden, wordt er gehuurd. Ook multinationals maken gebruiken van lease constructies (al dan niet met sale-lease back methode) om financiële bronnen vrij te maken.

Een budget server die gekocht wordt is net zo goed/slecht als een die geleased wordt. Het gaat er maar om wat er in je bedrijfsplan past.

Rusrink
07/06/04, 03:16
ook al heb je die paar duizend euro niet in de la liggen maar moet je het lenen. Als het flopt kan je die server altijd nog verkopen of voor andere doeleinde gebruiken. Die server houdt zijn waarde wel

S2S-Guust
07/06/04, 18:05
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Nee, dat staat er ook niet. Maar als jij een goedkope dedicated server neemt dan zal die niet van super kwaliteit zijn.

Ja precies, hier hebben wij zeer vervelende ervaringen mee gehad. Vaak gebruiken ze gewoon 2de hands spul e.d. Terwijl als je zelf je servers nieuw koopt weet je altijd bijna zeker dat ze van een goede kwaliteit zijn!

Beyonder
07/06/04, 18:19
Doe maar lekker je dedicated server afschrijven in een jaar tegenwoordig, want klanten stappen al rap over naar hogere hardware specs binnen 1 jaar.

Dan zit jij met verouderde hardware, die je hoogstens weer voor een appel en een ei kunt verhuren.

Maar alle goede bedrijven zetten overigens GOEDE hardware in, niet van dat thuis een workstation hebben spul enzo, maar gewoon echt server hardware zoals Supermicro etc.

Managed dedicated servers, daarin is geld te verdienen als je het goed aanpakt, unmanaged... ach er zijn er al zoveel he ? :)

XS-24
07/06/04, 18:36
een controle paneel? Zit meestal wel bij een dedicated en niet bij een eigen server.

Beyonder
07/06/04, 20:01
Je kunt ook een CP huren bij een colocatie server. Maar response op hardware storingen lijkt me de belangrijkste reden om een DS te nemen.

Mikey
07/06/04, 20:13
Origineel geplaatst door Beyonder
Je kunt ook een CP huren bij een colocatie server. Maar response op hardware storingen lijkt me de belangrijkste reden om een DS te nemen.

Zolang je zorgt dat je reserve onderdelen hebt van cruciale onderdelen blijft een colocated goedkoper, helemaal als je een server uitsmeert over 2 a 3 jaar.

Dennis
07/06/04, 21:35
Origineel geplaatst door Beyonder
Doe maar lekker je dedicated server afschrijven in een jaar tegenwoordig, want klanten stappen al rap over naar hogere hardware specs binnen 1 jaar.

Dan zit jij met verouderde hardware, die je hoogstens weer voor een appel en een ei kunt verhuren.

Maar alle goede bedrijven zetten overigens GOEDE hardware in, niet van dat thuis een workstation hebben spul enzo, maar gewoon echt server hardware zoals Supermicro etc.

Managed dedicated servers, daarin is geld te verdienen als je het goed aanpakt, unmanaged... ach er zijn er al zoveel he ? :) Ik weet dat jij managed-diensten doet en vroeger ook unmanaged dedi's aanbood, maar dat terzijde.

Volgens mij kun je nog steeds leven met een Dual Xeon 2.0ghz met 1GB geheugen die je 2 jaar geleden gekocht hebt :) (Toen waren ze al beschikbaar)

S2S-Guust
08/06/04, 01:30
Origineel geplaatst door DennisCitus
Volgens mij kun je nog steeds leven met een Dual Xeon 2.0ghz met 1GB geheugen die je 2 jaar geleden gekocht hebt :) (Toen waren ze al beschikbaar)

Ja precies, volgens mij is al een paar jaar lang 3ghz een beetje het max, dus als je zo'n server hebt zullen ze niet snel overstappen naar een 'snellere' server.

montage
11/06/04, 11:49
Wat zijn dan goede server (1U) merken die stabiel zijn? En welke providers zijn het meest betrouwbaar en scherp geprijsd om deze bij neer te leggen?

Ik hoorde iets van DELL, maargoed, er zijn ongetwijfeld meerdere merken goed.

Digitux
11/06/04, 12:03
Origineel geplaatst door montage
Wat zijn dan goede server (1U) merken die stabiel zijn? En welke providers zijn het meest betrouwbaar en scherp geprijsd om deze bij neer te leggen?

Ik hoorde iets van DELL, maargoed, er zijn ongetwijfeld meerdere merken goed.

Probeer eens:
- SuperMicro
- HP
- IBM
- Intel (Cases, mobo, processor)

Dan kom je wel in het dure segment. Een chieftec kastje met wat budget spullen kan ook stabiel zijn als de combinatie van hardware maar goed is.

montage
11/06/04, 16:25
En voor deze merken geldt een afschrijving van 1 jaar? dat is wel heel erg snel. Gaan die bakken niet langer mee? Of vergt internet zoveel snelheid voor een website lekker te laten runnen?

Dennis
11/06/04, 16:28
Origineel geplaatst door montage
En voor deze merken geldt een afschrijving van 1 jaar? dat is wel heel erg snel. Gaan die bakken niet langer mee? Of vergt internet zoveel snelheid voor een website lekker te laten runnen? Een server als deze:


Chieftec 1U-Case
Asus P4P800-VM, i865G (Lan, Sound, Vga, Sata)
Intel Pentium 4 2.8ghz
1024 MB DDR
2x120GB SATAIs nog zeker 3 jaar te gebruiken.

Met een goed moederbord en gewoon goede merken is zeker 3 jaar te gebruiken. Langer lijkt mij ook wel mogelijk, aangezien een Intel Pentium 3 1.0ghz met 1GB geheugen nu ook nog een leuke bak is. Tevens de Intel Xeon 2.0ghz en de Intel Pentium 2.0ghz zijn ook al aardig oud, maar nog steeds geschikt.

montage
11/06/04, 16:34
wat zijn goede bedrijven (online/offline) waar je deze zaken goed kan bestellen?

Dennis
11/06/04, 16:36
Origineel geplaatst door montage
wat zijn goede bedrijven (online/offline) waar je deze zaken goed kan bestellen? Je wilt hem niet zelf in elkaar zetten? Je wilt een complete server bestellen?

Bedrijven hier bekend op WHT die dit doen zijn:
www.ezeeserver.com
www.buyaserver.be
www.servershop.nl

mousehouse
14/06/04, 13:28
voor een goede vergelijking moet je een hele rits aan zaken *goed* vergelijken.

financieel: bezit vs lease... heeft ook te maken met je bedrijfsvorm en belasting over bezittingen e.d. bezit vraagt een investering die als je 't goed berekent middels een WACC (weighted average cost of capital) kom je over 3 jaar duur uit.

risico's: welke dekkingsvormen heb je bij je eigen server en welke heb je bij de lease-vorm. garanties? SLA? Call-to-Fix?

technisch: wat krijg je of koop je?

in mijn ervaring heb je met lease gewoon voorspelbare kosten over een langere periode. met koop heb je meer controle, maar ook meer sh** als het fout gaat, en daarmee dus onvoorspelbare kosten... heb je het maar over 1 of 2 servers kan lease een hele aantrekkelijke vorm zijn, maar bereken het goed met de juiste getallen.