PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated servers en root access



reyer
04/06/04, 10:38
Ik zie laatste steeds vaker aanbiedingen van dedicated server met root access, wat is het idee hier achter precies? Zijn dit gehuurde server waarbij zelf alles kan verkloten maar omdat je service hebt van de provider die het dan uiteindelijk toch fixen voor die 2000euro per jaar ;)

Cybafish
04/06/04, 10:39
Ja, hoewel ze niet specifiek zijn gemaakt om te verkloten ;)

Root access is in veel gevallen waarbij je bepaalde beheer-handelingen verricht benodigd.

reyer
04/06/04, 10:44
Aha :) Mijn vader heeft namelijk hierin interesse :)

Keuningen
04/06/04, 11:05
Een server met root-acces zonder CP is alleen aan te raden als je VEEL verstand hebt van het desbetreffende OS!!!!

reyer
04/06/04, 11:09
:) Nou ik weet iig hoe proftpd, bind en apache en mysql werkt :)

Triloxigen
04/06/04, 11:11
Origineel geplaatst door reyer
:) Nou ik weet iig hoe proftpd, bind en apache en mysql werkt :)

Ja, maar kun je ze ook van scratch configureren en draaiende houden?
Want het beheren isw niet moeilijk :)

reyer
04/06/04, 11:14
Mjoah als het moet wel ;) Neem toch aan dat ze de basis toch wel meeleveren voor het geld :| Als jij kijkt een co-loc bak tussen 400-500euro kost en dedicated ook. Verwacht ik eigenlijk wel wat van die laatste :):)

Triloxigen
04/06/04, 11:29
Origineel geplaatst door reyer
Mjoah als het moet wel ;) Neem toch aan dat ze de basis toch wel meeleveren voor het geld :| Als jij kijkt een co-loc bak tussen 400-500euro kost en dedicated ook. Verwacht ik eigenlijk wel wat van die laatste :):)

Je krijgt een OS naar keuze erbij..
Meer niet :)

(Meestal teminste, ik heb nog niet anders gezien)

S2S-Guust
04/06/04, 11:32
Ik denk dat Root xs voor elke hoster een MUST HAVE is. Ik zou me zelf niet kunnen inbeelden zonder root xs :D

Even dit doen, even zus en zo doen even httpd.conf editten...etc

reyer
04/06/04, 12:01
Mja. Root access is voor leuk als Apache niet in DSU modus draait. Naja iig die modus waarbij je dynamisch modules kan inladen ;) Anders moet je Apache opnieuw installeren, iets waar ik zelf niet erg warm voor loop :)

Carl<n-media>
04/06/04, 14:53
Ik denk dat root-access toch wel erg belangrijk is. Denk aan het updaten van je besturingssyteem en het installeren van software. Dit kan niet echt zonder root-access.

Dennis
04/06/04, 14:57
Origineel geplaatst door reyer
Mjoah als het moet wel ;) Neem toch aan dat ze de basis toch wel meeleveren voor het geld :| Als jij kijkt een co-loc bak tussen 400-500euro kost en dedicated ook. Verwacht ik eigenlijk wel wat van die laatste :):) Maar ik neem aan dat je liever €100 eenmalig betaalt voor DirectAdmin, omdat je dan veel minder werk hoeft te doen.

Maar wij leveren 2 soorten dedicated servers:
Class #1 - Root-Servers (NON-Managed); Klant beheert softwarematige part 100%
Class #2 - Managed Servers; Wij beheren de server. Klant krijgt geen root-login, maar wel admin-rights in betreffende panel.

Hiervoor is gekozen, omdat de klant dan niet gaat kloten in SSH of zelf software gaat installeren die mogelijk effect op de rest van het systeem heeft. Op deze manier kunnen wij makkelijker meerdere servers managen, omdat de meeste toch ongeveer hetzelfde zijn ingedeeld en de zelfde software gebruiken.

flecxie
05/06/04, 00:09
Origineel geplaatst door reyer
Mjoah als het moet wel ;) Neem toch aan dat ze de basis toch wel meeleveren voor het geld :| Als jij kijkt een co-loc bak tussen 400-500euro kost en dedicated ook. Verwacht ik eigenlijk wel wat van die laatste :):)

Even wat duidelijkheid:

- een colo-bak is een server die je zelf gaat plaatsen in een datacenter, indien je schijf crasht moet jij die dan ook zelf gaan herstellen -> je huurt dus gewoon wat plaats en je betaalt voor je bandbreedte (tss de 20 - 100 euro / maand)

- dedicated -> je 'huurt' een server. deze wordt meestal voorgeïnstalleerd geleverd, maar je kan deze net zoals een colo-bak nog configgen zoals je wilt. Het voordeel van dedicated is dat jij niet verantwoordelijk bent voor hardware failures. Een dedi-bak + bandbreedte begint vanaf zo'n 100 euro per maand

Qua beheer zijn een dedi && een colo bak bijna identiek, behalve dat je in het begin bij dedi geen distro moet installen. Het is dus ook vrij logisch dat je bij een colo-bak root krijgt...

reyer
05/06/04, 00:23
Nou ik snap het verschil wel tussen dedicated & co-location, waar mijn vader vooral interesse is inderdaad de hardware problematiek én misschien wat onderhoud qua lekken in het besturingssysteem. Zelf ben ik niet bekend met die control panels, wat kan je daar allemaal precies isntellen? Ik heb namelijk een paar scripts gemaakt die dingen doet als generen van httpd.conf, emails toevoegen, dns updaten e.d. vanuit een database-je.