PDA

Bekijk Volledige Versie : Nameserver functie?



TyGo
02/06/04, 19:28
Hallo!,

Ik heb sind's kort een dedicated server aangevraagt voor wat projecten, en wat sites van klanten die ik daar op wil draaien.

De reden waarvoor ik een dedicated server heb genomen is omdat ik graag alles in eigen beheer wil hebben , en zelf meer van servers (linux) wil leren.

Ik heb zelf al +/- anderhalf jaar ervaring met apache,mysql,php onder windows, maar niet onder linux. Daarvoor hem ik ook een extra "managed" service er bij genomen, voor als ik iets gruwelijks verkeerd doe op de server. :)

Nu wil ik mijn domeinen gaan overzetten op de nieuwe server, en kom in de knoop met het (voor mij) nieuwe fenomeen "NAMESERVERS"

Aan de hand van de eerder geposte berichten in dit forum begrijp ik dat je bij het aanvragen van een domein. bv: openprovider.nl zelf je ip's en nameserver (ns1.domein.nl o.i.d.)moet doorgeven zodat dat bij sidn.nl word ingesteld/aangevraagd?

Ik snap dus nu nog niet waar de nameserver voor dient, of wat hij doet?
Is dat gewoon een domein die geregistreerd staat bij sidn.nl die direct linkt naar de server met ip ###.###.###.### ?, waarna door de admin software van de server word bepaald welke eigenschappen dat domein heeft? (zoals opslag/traffic/mail etc)

of

is een nameserver een onafhankelijke server waarin je nieuwe domeinen beheerd, en dus naar je server admin doorsluist?

Op de server zelf zit plesk admin software geinstalleerd, en daar spreekt alles wel een beetje voor zich, het enigste wat ik dus niet weet is hoe ik een nieuw domein kan koppelen aan de server. Als ik het goed begrijp heeft de server 1 ip(of meerdere), waaraan ipc. elk domein word gekoppeld.
Van daaruit bepaald de admin software welke opties (hd,traffic etc) mogelijk zijn.

Kan iemand me vertellen of ik in de goeie kant zit te denken, of dat ik helemaal verkeerd zit?

Carl<n-media>
02/06/04, 19:39
Je hoeft bij SIDN geen name servers door te geven. Deze 'vinden' zij automatisch voor je. Je moet wel je DNS zone aanpassen zodat deze name servers gevonden kunnen worden. Maar hier valt genoeg informatie op internet over te vinden of via de zoek funktie in dit forum.

Henky!
03/06/04, 01:08
Origineel geplaatst door TyGo


Ik snap dus nu nog niet waar de nameserver voor dient, of wat hij doet?
Is dat gewoon een domein die geregistreerd staat bij sidn.nl die direct linkt naar de server met ip ###.###.###.### ?, waarna door de admin software van de server word bepaald welke eigenschappen dat domein heeft? (zoals opslag/traffic/mail etc)



De nameserver zorgt voor de vertaling van je domeinnaam naar het bijbehorende IP nummer. Soort telefoonboek. Wanneer iemand op deze wereld www.jouwdomein.nl intiept wordt in het Domain Name System (zeg maar de wereldwijde verzameling van name servers) gezocht naar het bijbehorende IP nummer.

Het is inderdaad mogelijk meerdere domeinen onder een IP adres te hangen. Maar hoe dat nou nameserver technisch gezien werkt laat ik graag aan anderen over.

:-)

Ber|Art
03/06/04, 08:44
Hoi, in PLESK zit een volledig automatische DNS (nameserver) op het moment dat in PLESK een domein aanmaakt vraagt PLESK welk IP nummer je hiervoor wilt gebruiken (dit kan iedere keer hetzelfde zijn dan noemen we het een shared IP nummer). Op het moment dat je een hosting account met een domeinnaam en IP nummer hebt geconfigureerd heeft PLESK de DNS al voorbereid. Je kan nu zelf de zone files van de DNS invullen (Let op de SIDN heeft altijd MX mail records nodig!). Als je de zone files goed heb ingevuld kan je op de site van de SIDN controleren of je alles goed gedaan heb: ( http://www.domain-registry.nl/sidn/flat/Domeinnamen/Aanvragen/Nameserver_check/index.shtml ). Geeft de SIDN 0 error's dan ga je het domein aanvragen. Hier een voorbeeld van een de DNS settings van ber-art.nl

ber-art.nl. NS Default ns1.goto1.nl.
ber-art.nl. NS Default ns2.goto1.nl
ber-art.nl. MX Default 30 mail2.enem.nl.
ber-art.nl. MX Default 20 mail.enem.nl.
ber-art.nl. A Default 62.212.79.132
www.ber-art.nl. A Default 62.212.79.132
localhost.ber-art.nl. A Default 127.0.0.1

Mocht je nu zelf geen deelnemer zijn is het mischien een idee om ook de DNS uit te besteden? Dan ben je overal vanaf en draait je DNS server niet op dezelfde server als je webhosting klanten!

Er is een heel goed boek te koop dat heet DNS and BIND van O'REILLY
(ISBN nummer: 0-596-00158-4) m.b.v. dat boek heb ik DNS geleerd.

SUC6