PDA

Bekijk Volledige Versie : Nameserver functie?



TyGo
02/06/04, 19:28
Hallo!,

Ik heb sind's kort een dedicated server aangevraagt voor wat projecten, en wat sites van klanten die ik daar op wil draaien.

De reden waarvoor ik een dedicated server heb genomen is omdat ik graag alles in eigen beheer wil hebben , en zelf meer van servers (linux) wil leren.

Ik heb zelf al +/- anderhalf jaar ervaring met apache,mysql,php onder windows, maar niet onder linux. Daarvoor hem ik ook een extra "managed" service er bij genomen, voor als ik iets gruwelijks verkeerd doe op de server. :)

Nu wil ik mijn domeinen gaan overzetten op de nieuwe server, en kom in de knoop met het (voor mij) nieuwe fenomeen "NAMESERVERS"

Aan de hand van de eerder geposte berichten in dit forum begrijp ik dat je bij het aanvragen van een domein. bv: openprovider.nl zelf je ip's en nameserver (ns1.domein.nl o.i.d.)moet doorgeven zodat dat bij sidn.nl word ingesteld/aangevraagd?

Ik snap dus nu nog niet waar de nameserver voor dient, of wat hij doet?
Is dat gewoon een domein die geregistreerd staat bij sidn.nl die direct linkt naar de server met ip ###.###.###.### ?, waarna door de admin software van de server word bepaald welke eigenschappen dat domein heeft? (zoals opslag/traffic/mail etc)

of

is een nameserver een onafhankelijke server waarin je nieuwe domeinen beheerd, en dus naar je server admin doorsluist?

Op de server zelf zit plesk admin software geinstalleerd, en daar spreekt alles wel een beetje voor zich, het enigste wat ik dus niet weet is hoe ik een nieuw domein kan koppelen aan de server. Als ik het goed begrijp heeft de server 1 ip(of meerdere), waaraan ipc. elk domein word gekoppeld.
Van daaruit bepaald de admin software welke opties (hd,traffic etc) mogelijk zijn.

Kan iemand me vertellen of ik in de goeie kant zit te denken, of dat ik helemaal verkeerd zit?

Carl<n-media>
02/06/04, 19:39