PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows 2003 kopen



ddepuydt
02/06/04, 15:28
Is er iemand die mij kan zeggen waar ik licenties kan kopen van Windows 2003 Webedition, en wat dat precies kost ?

TMourik
02/06/04, 15:43
Web edtion is niet los verkrijgbaar. Alleen als OEM bij een nieuw systeem.

Dus of je moet OEM Distibiteur worden van MicroSoft of een machine aanschaffen met Web Edition.

mihosnet
02/06/04, 15:53
Of je koopt het bij zo'n distibuteur..

Carl<n-media>
02/06/04, 16:01
Origineel geplaatst door mihosnet
Of je koopt het bij zo'n distibuteur..
En dat mag dus niet.

Dennis
02/06/04, 16:05
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;

En dat mag dus niet. Moet je Windows-2003 bij de PC-verkoper zelf kopen? En zijn er hoge eisen om hier distributor van te worden?

Indien je zelf Windows-2003 wilt draaien op eigen custom-servers moet je dus eigenlijk zelf distributor worden?

mihosnet
02/06/04, 16:06
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;

En dat mag dus niet.

Grappig, ik koop de Windows Server Web Edition gewoon bij mijn groothandel. OEM.

// Edit; kan bij elke groothandel.

Carl<n-media>
02/06/04, 16:08
OEM producten mogen ze alleen leveren bij aankoop van een nieuwe computer. Dit staat ook duidelijk op de verpakking: "Alleen voor levering bij nieuwe computers". Als je de software toch los wil kopen, dan zul je de retail versie moeten kopen welke een stuk duurder is. Wel krijg je dan support bij Microsoft. En bij OEM producten krijg je geen support van Microsoft maar support van de leverancier.

mihosnet
02/06/04, 16:16
Bij een groothandel koop je (meestal) ook geen complete computers/servers maar onderdelen.. Dus volgens mij kan het gewoon.

Dennis
02/06/04, 16:21
Volgens mij is de OEM-versie van Windows-2003 alleen verkrijgbaar in combinatie met een computer.

Maar er zal dan toch wel een Windows 2003 Web-Edition ergens anders gewoon los te koop zijn?

Carl<n-media>
02/06/04, 16:22
@mihosnet
Nee, bel maar bij Microsoft op, dit is niet toegestaan. Je mag de software ook ALLEEN op de computer installeren die je gekocht hebt. Gaat deze om wat voor reden dan ook kapot. Dan heb je pech en mag je de software niet op een nieuwe computer installeren. Ook niet als jij over een OEM licentie beschikt.

@Dennis
Dit is niet zo eenvoudig als je denkt. Je moet je klanten namelijk ook support leveren omdat, Microsoft dit niet doet. Bij Microsoft (of een ander bedrijf?) moet je hiervoor een cursus afleggen. Voor meer informatie kun je denk ik beter even contact opnemen met Microsoft zelf.

Carl<n-media>
02/06/04, 16:23
Origineel geplaatst door DennisCitus
Maar er zal dan toch wel een Windows 2003 Web-Edition ergens anders gewoon los te koop zijn?
Dat is wel mogelijk. Dan moet je een retail versie kopen. Maar een OEM versie los kopen is verboden.

mihosnet
02/06/04, 16:25
@Carl; waarom verkopen alle groothandels dan Windows 2003 Web Editon OEM? Ik kan bij mijn groothandel niet eens een retail kopen, enkel voor XP.

Ik zal het eens vragen aan mijn leverancier..

Dennis
02/06/04, 16:27
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;

Dat is wel mogelijk. Dan moet je een retail versie kopen. Maar een OEM versie los kopen is verboden. En Web-Edition kent geen 'retail-versie'?

Carl<n-media>
02/06/04, 16:29
Ik zal citeren uit de voorwaarden van Microsoft:



Original Equipment Manufacturers

Original Equipment Manufacturers (OEM's) zijn fabrikanten van hardware, zoals pc's en handhelds. Voor hen heeft Microsoft een licentieprogramma dat hen toestaat om hun producten aan te bieden compleet gebundeld met Microsoft-software, zoals Microsoft Windows XP Home, Windows XP Professional of Pocket PC.

OEM-licentie voor de eindgebruiker
Voor de eindgebruiker geeft de OEM-software licentie alleen het recht om de software te gebruiken op de PC waarbij ze is geleverd. De OEM software licentie is onlosmakelijk met het computer systeem verbonden. Een kopie installeren voor bijvoorbeeld thuisgebruik of op een laptop, is niet toegestaan. Bij voorgeïnstalleerde OEM software moet bij de eerste keer dat de PC wordt opgestart, de End User License Agreement (EULA) door de gebruiker geaccepteerd worden. De EULA is een overeenkomst tussen de PC fabrikant en de eindgebruiker. Legale en originele voorgeïnstalleerde Microsoft OEM software bevat een Certificate of Authenticity (COA, echtheidscertificaat) zichtbaar op het device (PC, laptop, etc.) geplakt, en wordt in de meeste gevallen geleverd met installatiemedia en handboeken.

Ondersteuning bij de OEM-software wordt, in tegenstelling tot bij standaardsoftware, niet gegeven door Microsoft, maar door de desbetreffende hardwareleverancier.

Het aanbieden van losse OEM licenties
Wij hebben vernomen dat een aantal resellers de zogenaamde COA's (Certificates of Authenticity) die behoren bij de OEM software los 'verhandelen', dat wil zeggen zonder de hardware waarvoor die software uitsluitend is bedoeld en in voorkomende gevallen zelfs zonder die software. In een aantal gevallen beroept men zich daarbij op een uitspraak uit 2000 van de Duitse rechter.

Microsoft heeft voor de hierboven bedoelde handelwijze nooit toestemming gegeven. Integendeel, de toepasselijke licentievoorwaarden staan een dergelijke verkoop uitdrukkelijk niet toe. Hieraan doet niet af enige uitspraak van een Duitse rechter. Zonder inhoudelijk op de merites van bedoelde uitspraak in te gaan, dient opgemerkt te worden dat een Duitse uitspraak - vanzelfsprekend - geen werking heeft buiten Duitsland en derhalve in Nederland niet bindend is.

Bron: http://www.microsoft.com/netherlands/licenties/oem.asp.

Carl<n-media>
02/06/04, 16:31
Origineel geplaatst door DennisCitus
En Web-Edition kent geen 'retail-versie'?
Jawel, kosten zijn rond de 399 dollar. Zie ook: http://www.microsoft.com/windowsserver2003/howtobuy/licensing/pricing.mspx.

Onder andere Alternate verkoopt de retail versie: http://shop.alternate.nl/html/nodes_info/yobm83.html.

mihosnet
02/06/04, 16:32
Dan klopt mijn verhaal toch? Als je eerst enkele servers hebt geassembleerd, en enkele dagen daarna OEM licenties besteld, dan kan dat dus.

TMourik
02/06/04, 17:14
Origineel geplaatst door mihosnet
Dan klopt mijn verhaal toch? Als je eerst enkele servers hebt geassembleerd, en enkele dagen daarna OEM licenties besteld, dan kan dat dus. Nee, want jij bent geen OEM Partner van Microsoft.

Geloof mij, dat licentie verhaal van MS is heel vaag, lastig en krom. Maar het mag niet.

OEM mag alleen geleverd worden bij complete systemen en alleen door OEM partners! Verder niet.

Retail versies (welke duurder zijn) mogen wel los ver/gekocht worden en geinstalleerd worden.

zie ook:

http://www.microsoft.com/netherlands/licenties/serverproducten.asp

http://www.microsoft.com/netherlands/licenties/oem.asp

let op, als hoster kan je gewoon een Windows 2003 licentie nemen zonder extra's. Bezoekers zijn anonymous gebruiken. Zolang ze maar niet direct op de server inloggen (In windows zelf!)

Edit:

Windows Server 2003, Web Edition
Windows Server 2003, Web Edition is een nieuw Windows-serverbesturingssysteem dat hoofdzakelijk is bedoeld voor het hosten van een bepaalde website, zoals de site van een afdeling in een organisatie. Windows Server 2003, Web Edition is alleen verkrijgbaar via selectieve partnerkanalen en dus niet via de gebruikelijke verkoopkanalen.

http://www.microsoft.com/netherlands/windows/server2003/web.asp

Web edition is handig mits je geen MSSQL nodig hebt.

Mannekino
02/06/04, 19:16
Origineel geplaatst door TMourik
Web edition is handig mits je geen MSSQL nodig hebt.

Als je geld hebt om MSSQL in een productieomgeving te draaien kan een licentie voor Windows Server 2003 er ook wel vanaf, er is ook nog een winkel online genaamd retailsoft.nl waar je Retail Software kunt kopen zoals de naam al zegd :).

jwammes
02/06/04, 22:50
Het bedrijf die pc's en of servers bouwt mag wel bij de groothandel oem software aanschaffen.Heb je een bestaande pc of server en je wilt daar nieuwe software voor kopen dan mag dat dus geen oem zijn.

Op www.retailsoft.nl vind je veel retailsoftware.Er staat ook oem software op maar er wordt gewaarschuwd dat het alleen in combinatie met nieuwe hardware mag worden gebruikt en dat je daar zelf verantwoordelijk voor bent.Een bedrijf die dus zelf zijn server of PC bouwt zou hier dus gewoon oem kunnen aanschaffen.

Met oem heb je dus geen recht op support van Microsoft en met Retail wel, zou toch liever voor retail gaan.

mihosnet
02/06/04, 22:59
Kijk, dan was ik toch goed geinformeerd :)

MediaServe
03/06/04, 01:47
Je kunt volgens de Tweakers.net Pricewatch al vanaf € 344 euro (http://www.tweakers.net/pricewatch/58121) een WEB OEM licentie aanschaffen. Mijns inziens is dat de beste oplossing die je kunt bedenken voor Windows hosting. Een Windows 2000 Server licentie is veel duurder!

Windows Server 2003 is uiterst compleet! In principe is het OS al voldoende voor complete hosting (DNS/POP3/SMTP/HTTP/FTP). En ik vind de licentie ook absoluut goedkoop!

Als je een nieuwe server aanschaft en je koopt daar los een licentie bij is dat echt geen probleem hoor. Microsoft zou al lang blij moeten zijn dat we niet een illegale versie gebruiken! :)

LeaseWeb
03/06/04, 03:03
De enige correcte methode voor MS hosting is volgens SPLA programma. OEM, Retail of andersoortige licenties zijn niet toegestaan voor hosting door een ISP/ASP.

Zie http://www.microsoft.com/serviceproviders/licensing/spla.asp

Keuningen
03/06/04, 09:59
Let wel dat de distri van OEM-software een accoord aangaat met microsoft en de verkopende partij en de afnemende partij niet.

TMourik
03/06/04, 10:52
Origineel geplaatst door LeaseWeb
De enige correcte methode voor MS hosting is volgens SPLA programma. OEM, Retail of andersoortige licenties zijn niet toegestaan voor hosting door een ISP/ASP.

Zie http://www.microsoft.com/serviceproviders/licensing/spla.asp

[edit]

Dan raad ik jullie aan even contact op te nemen met MS en goed te laten informeren.

SPLA is in de VS goed gekeurd voor ISP/ASP-s. maar in Nederland al niet leverbaar.
Nu zit ik nogmaals te surfen over die site, en nu is het volgens mij wel mogelijk. Toen ik microsoft belde (lees: 2 weken terug) was het niet mogelijk in nederland. Ik ga even contact opnemen.

Daarnaast is het voor ISP/ASP gewoon mogelijk OEM/Retail te gebruiken.

OEM alleen bij aanschaf van een nieuwe server! (Zoals gebruikelijk.)

Indien je zelf geen OEM partner bent mag je ook geen OEM software kopen!

OEM software mag jij alleen leveren bij servers/pc's indien je ZELF OEM partner bent, anders niet.

Het is wat anders dat het wel gebeurt. Maar dat is net zo als illegale software, mag ook niet, gebeurt wel.

host3000
03/06/04, 11:38
Tja, heb al eens een distributeur in Europa gemaild (HP in dit geval). De respons was geweldig (geen antwoord).

Ferrucio
03/06/04, 12:22
Op retail of oem versies mag je geen hosting voor derden doen......
Mag alleen via het Microsoft Services Provider License Agreement (SPLA)
programma.
zie: www.microsoft.nl/serviceproviders/

Quote:
"Let op: het is niet toegestaan om shared Windows hosting diensten te leveren met Retail, OEM, Open, Select of Entreprise licenties van Windows Operating System"

TMourik
03/06/04, 12:30
Het leuke is dat toen ik Microsoft belde, het volgende te horen kreeg:

U gaat hosting aanbieden op uw servers, zodoende krijgt u te maken met anonymous connecties met uw server.

Hierdoor hoeft u geen CAL's te kpen en dus geen verdere licenties. Aangezien het anonymous connecties betreft, komt u in aanmerking voor de OEM en/of RETAIL versie van Windows. U hoeft dus verder geen SPLA af te nemen. (Toendertijd was dat niet eens leverbaar in Nederland!)


Via de SPLA-overeenkomst Services Provider License Agreement kunnen service providers commerciële-gebruiksrechten aan derden beschikbaar stellen. Deze service providers worden houder van deze Microsoft-licenties, zodat eindgebruikers die services afnemen die worden geïmplementeerd op Microsoft-software producten zelf geen Microsoft-software licenties hoeven aan te schaffen. Eindgebruikers krijgen het recht de functionaliteiten van Microsoft-software te gebruiken via de SPLA-licenties van de service provider. Microsoft laat u kiezen uit tal van volumelicentieprogramma's. Aan de hand van de informatie op deze pagina kunt u het Microsoft-licentieprogramma selecteren dat optimaal past bij uw bedrijf.

SPLA is _alleen_ voor diegene die een Windows licentie hetzij Software willen gebruiken draaiend op de server van de ISP! (Dus zelf bijvoorbeeld een terminal systeem hebben thuis staan)

Dit heeft niets te maken met de anonymous connecties die men gebruikt met webhosting.

frankske
03/06/04, 14:02
Origineel geplaatst door LeaseWeb
De enige correcte methode voor MS hosting is volgens SPLA programma. OEM, Retail of andersoortige licenties zijn niet toegestaan voor hosting door een ISP/ASP.

Zie http://www.microsoft.com/serviceproviders/licensing/spla.asp


De dag dat ze die policy enforcen, is het gedaan met 90% van de windows-hosting bedrijven. Je moet immers microsoft certified partner zijn om dat te kunnen kopen, wat oa een hele hoop papierwerk en 2 full time microsoft certified professionals als werknemers eist!

Keuningen
03/06/04, 14:48
Origineel geplaatst door frankske



De dag dat ze die policy enforcen, is het gedaan met 90% van de windows-hosting bedrijven. Je moet immers microsoft certified partner zijn om dat te kunnen kopen, wat oa een hele hoop papierwerk en 2 full time microsoft certified professionals als werknemers eist!

die 2 fulltime microsoft certified professionals is dan nog wel te doen, maar een hoop papierwerk en kostenverhoging :S

Dennis
03/06/04, 14:51
Origineel geplaatst door frankske

De dag dat ze die policy enforcen, is het gedaan met 90% van de windows-hosting bedrijven. Je moet immers microsoft certified partner zijn om dat te kunnen kopen, wat oa een hele hoop papierwerk en 2 full time microsoft certified professionals als werknemers eist! Deze moet je voor een bepaald aantal uur eenmalig inhuren?

frankske
03/06/04, 14:54
Origineel geplaatst door DennisCitus
Deze moet je voor een bepaald aantal uur eenmalig inhuren?

Dat hangt ervan af hoe microsoft dat gaat interpreteren.

Op http://www.microsoft.com/netherlands/partner/uwperspectief/serviceproviders/veelgesteldevragen.aspx staat:



Wat zijn de eisen om een SPLA contract af te sluiten?
Om een SPLA contract af te sluiten moet u ook MCP zijn. Om Microsoft Certified Partner te worden moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Allereerst moet u beschikken over minimaal twee Microsoft Certified Professionals (MCP's) die elk minimaal één examen hebben gehaald uit de examenlijst voor MCP's of over een Microsoft-productcertificatie.

Deze certificatie kunt u verkrijgen door succesvol één van de volgende softwaretests te doorlopen: het Designed for Windows XP logo, Windows 2000 Independently Verified Compatible of het Technical Integration Testing for Commerce Server 2000. Bent u een partner en wilt u uw softwareproduct certificeren, dan vindt u hier meer informatie. Om Microsoft Certified Partner te worden betaalt u een jaarlijkse fee van 1.560 euro. Bij aanmelding vult u een online profiel in.

Er bestaat de mogelijkheid om een '6-month waiver' te krijgen als u een SPLA contract afsluit. U heeft dan 6 maanden te tijd om alsnog MCP te worden. MCP worden niet moeilijk en voor iedereen met een SPLA verplicht.

Keuningen
03/06/04, 15:04
Zojuist met MicroSoft aan de lijn gehangen. Ze hadden geen direct antwoord. Ik werd ZSM teruggebeld.

TMourik
03/06/04, 15:11
Origineel geplaatst door Keuningen
Zojuist met MicroSoft aan de lijn gehangen. Ze hadden geen direct antwoord. Ik werd ZSM teruggebeld. Ik had hetzelfde toen :) en als antwoord:

U mag gewoon OEM en/of retail software gebruiken. (Zie mijn vorige reactie)

Keuningen
03/06/04, 15:50
Origineel geplaatst door TMourik
Nee, want jij bent geen OEM Partner van Microsoft.

Geloof mij, dat licentie verhaal van MS is heel vaag, lastig en krom. Maar het mag niet.

OEM mag alleen geleverd worden bij complete systemen en alleen door OEM partners! Verder niet.

Retail versies (welke duurder zijn) mogen wel los ver/gekocht worden en geinstalleerd worden.

zie ook:

http://www.microsoft.com/netherlands/licenties/serverproducten.asp

http://www.microsoft.com/netherlands/licenties/oem.asp

let op, als hoster kan je gewoon een Windows 2003 licentie nemen zonder extra's. Bezoekers zijn anonymous gebruiken. Zolang ze maar niet direct op de server inloggen (In windows zelf!)

Edit:

Windows Server 2003, Web Edition
Windows Server 2003, Web Edition is een nieuw Windows-serverbesturingssysteem dat hoofdzakelijk is bedoeld voor het hosten van een bepaalde website, zoals de site van een afdeling in een organisatie. Windows Server 2003, Web Edition is alleen verkrijgbaar via selectieve partnerkanalen en dus niet via de gebruikelijke verkoopkanalen.

http://www.microsoft.com/netherlands/windows/server2003/web.asp

Web edition is handig mits je geen MSSQL nodig hebt.

Ik kan dat ding gewoon inkopen... ben ik nou ongebruikelijk of geselecteerd ?

//k heb nu een MS balletje aan de lijn...

//Hij weet het ook niet... :S

frankske
03/06/04, 17:27
Wie hier nog met MS over aan de lijn zou hangen en ze zeggen dat het met de OEM/Retail versie mag, vraag hen dit op mail te zetten, en of je die mail mag posten in een publiek forum.

LeaseWeb
03/06/04, 18:23
http://www.microsoft.com/netherlands/partner/uwperspectief/serviceproviders/vergelijkinglicenties.aspx

Dennis
03/06/04, 19:17
@TopicStarter:
Bel desnoods Microsoft even :)

Keuningen
03/06/04, 22:02
Origineel geplaatst door DennisCitus
@TopicStarter:
Bel desnoods Microsoft even :)

Ik heb dus MS gebeld alleen die weten het ook niet zo zeker :S.

Wat ik zelf uitgezocht heb is het volgende:

Voor een x aantal euro mag je een windows 2003 licentie gebruiken als je SPLA bent. Dit scheelt dat je geen eenmalige aanschaf hebt en dat je per maand net zoveel kwijt bent als dat je de licentie over 3 jaar afschrijft.

*Er is binnenkort een seminar over, wie wil er mee?*

frankske
03/06/04, 22:22
vergeet je jaarlijkse bijdrage van 1500 eur niet, + het feit dat je bedrijf + minstens 2 medewerkers microsoft certified zijn...

Koster
04/06/04, 00:16
Origineel geplaatst door frankske
vergeet je jaarlijkse bijdrage van 1500 eur niet, + het feit dat je bedrijf + minstens 2 medewerkers microsoft certified zijn...

Jij hebt het over Microsoft Certified Partner. Kost inderdaad 1500 euro, krijg je wel ALLE MS software voor terug (alleen voor sales en development doeleinden) + het aanzien van een Partner.

Wat moet je hiervoor doen? Minimaal een product (based on MS technology) hebben gemaakt dat gebruikt wordt door minimaal 3 klanten. Laat je het product ook nog Certificeren (kost 10.000 euro bij Veritest), dan ben je meteen Microsoft Certified Gold Partner.

Dit is allemaal gebaseerd op een punten systeem:
Certificatie: 50 punten
Microsoft Competency: 50 punten
Mederwerker die MCP is: 2 punten
3 klant referenties + IVS competency => 50 punten (dit is het makkelijkst om te doen)
Je verkoopt MS software => 20 punten
Je houdt een enquete onder je klanten => 15 punten

60 punten (ongeveer) => Certified Partner
115 (ongeveer, weet niet precies) => Certified Gold Partner


Origineel geplaatst door Keuningen

*Er is binnenkort een seminar over, wie wil er mee?*
Ja hoor, wanneer/waar?

frankske
04/06/04, 00:19
Euh, zo'n "Microsoft Certified Partner" zijn is 1 van de eisen van dat speciaal SPLA contract te mogen afsluiten!

Koster
04/06/04, 00:36
Origineel geplaatst door frankske
Euh, zo'n "Microsoft Certified Partner" zijn is 1 van de eisen van dat speciaal SPLA contract te mogen afsluiten! Wat bedoel je te zeggen? Mijn reactie was erop dat je Certifief partner kan worden door heel andere zaken dan 2 mensen mcp laten worden :)

frankske
04/06/04, 00:37
dan ontbrak de </sarcasm> tag aan je posting :)

Koster
04/06/04, 00:42
Origineel geplaatst door frankske
dan ontbrak de </sarcasm> tag aan je posting :) Als ik de verkeerde indruk heb gewekt, mijn excuses.

Wij doorlopen het MCP project ook nu, vandaard mijn correctie op jouw uitspraak :)

frankske
04/06/04, 00:47
the 10000 euro way of the "2 Minesweeper Consultants and Solitaire Experts" way? :)

MediaServe
05/06/04, 12:18
Ik heb via email contact opgenomen met Microsoft. Krijg ik onderstaand als reply :(

Graag willen wij u verzoeken voor de beantwoording van uw vraag telefonisch contact met ons op te nemen.
Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 18.00 uur op telefoonnummer 020-5001500.


Sorry, maar dit vind ik toch wel erg onprofessioneel van Microsoft.

reyer
05/06/04, 15:03
Ik heb momenteel een Microsoft ActionPack krijg je Windows 2003 drie bij :):) En al die andere troep van ze :P

Koster
05/06/04, 15:23
Origineel geplaatst door reyer
Ik heb momenteel een Microsoft ActionPack krijg je Windows 2003 drie bij :):) En al die andere troep van ze :P Alleen voor development + sales doeleinden.

Je krijgt als het goed is:
Windows 2003 standard
Windows 2003 SBS
Windows 2000 AS
Microsoft CRM 1.1/1.2
SQL server 2000
Exchange server 2003
10x Windows XP
10x Office 2003
10x Viso 2003
10x Frontpage 2003
10x alle andere workstation software

En dat voor maar 300 euro per jaar
Let op: sales en/of development!

Wie zei dat Windows duur was?

Guust
05/06/04, 16:41
Origineel geplaatst door Koster
Alleen voor development + sales doeleinden.

Je krijgt als het goed is:
Windows 2003 standard
Windows 2003 SBS
Windows 2000 AS
Microsoft CRM 1.1/1.2
SQL server 2000
Exchange server 2003
10x Windows XP
10x Office 2003
10x Viso 2003
10x Frontpage 2003
10x alle andere workstation software

En dat voor maar 300 euro per jaar
Let op: sales en/of development!

Wie zei dat Windows duur was?

En waar kan je dat bestellen? :)

Koster
05/06/04, 17:04
Origineel geplaatst door Guust


En waar kan je dat bestellen? :) www.microsoft.com => actionpack

Domenico
05/06/04, 17:11
Origineel geplaatst door Koster
Wie zei dat Windows duur was?

Windows is zelfs heel goedkoop. :X
http://www.microsoft.com/getthefacts

reyer
05/06/04, 20:22
Alsof mijn site/cms/ ooit af is ;)

The MAzTER
06/06/04, 15:55
maar wat zijn nu de prijzen voor win 2003 om te gebruiken voor hosting doeleinden?

frankske
06/06/04, 16:06
Nobody knows :) Als je het microsoft document op hun site geloofd, moet je:
- 1500 eur/jaar betalen (think $$)
- uw bedrijf microsoft certified laten verklaren (think $$)
- minimum 2 microsoft certified professionals in dienst hebben (think $$)
- "huurprijs" voor de soft betalen, +/- equivalent van afschrijven op 3 jaar (think $$)

Volgens anderen kan je gewoon web edition kopen en is 't ok. Microsoft zelf weigert blijkbaar op mail/papier een eenduidig antwoord te geven.

WillemGn
06/06/04, 16:20
Misschien is het handig dat er ook iemand met ervaring reageert...

Wij hebben zelf een SPLA met Microsoft afgesloten. Ik zal meteen het verhaal over de OEM en andere licentiestructuren afbreken: dat mag gewoon niet en is dus illegaal. Dit staat overigens ook in de EULA van de software (End User License Agreement).

Voor serviceproviders zoals webhosters en ASP-hosters heeft Microsoft de SPLA bedacht. Je betaalt maandelijks een bepaald bedrag, daarmee betaal je je licentie. Voorbeeld: voor ongeveer 9 euro per maand krijg je een licentie op MS 2003 Server Web Edition. Kosten zijn dus niet erg hoog.

Voorwaarde is dat je een MS Partner bent. Ben je dat niet? Nog geen probleem. Op SPdirectory.com kun je iemand vinden die een SPLA heeft. Iemand die een SPLA heeft mag namelijk ook licenties onderverhuren aan providers die geen MS partner zijn (de kosten en eisen zijn toch best hoog). Wij zelf kunnen uiteraard ook wat regelen ;). Je krijg keurig een affiliate overeenkomst tussen ons, jezelf en MS en een verklaring en je kunt CD-sets bestellen voor een zeer redelijke prijs (meestal 25 euro voor 1 CD en 35 voor dubbelcd).

Hoe werkt het nu precies? In Nederland heeft MS 2 gevolmachtigden die SPLA's mogen afwikkelen. Dat doet MS niet zelf. Dit zijn HP en Softwarespectrum. Ik adviseer zelf Softwarespectrum, want aan HP heb je niets. Kijk maar eens op www.softwarespectrum.com. Als je daar nou es mee mailt, krijg je een keurige prijslijst. Dit kunnen wij overigens ook voor jullie regelen, maar nu heb je tenminste een paar mogelijkheden.

Ik hoop dat er nu dingen echt duidelijk zijn geworden. Overigens werd ik door de accountmanager van MS hierover getipt, het is inderdaad moeilijk of niet te vinden op internet.

Willem
ADIX Hosting

Dennis
06/06/04, 16:39
@Willem:
Bedankt voor je bijdrage. Is het realistisch om als kleine hoster een MS-partner te worden indien je in de komende 6 maanden niet verwacht meer dan 3 windows-servers nodig te gaan hebben?

mihosnet
06/06/04, 16:41
Bedankt voor de duidelijke uitleg :)

WillemGn
06/06/04, 17:00
@DennisCitus:
Als je MS Partner bent, beschik je over alle gangbare licenties die zij op dit moment uitgeven. Met 10 man kun je een complete automatiseringsomgeving inrichten, want je krijg van client produkten 10 licenties. Van serverprodukten krijg je 1 licentie en als ik me niet vergis een soort testlicentie. Daarnaast krijg je TechNet DVD's waar alle bugs op staan met probleem oplossing (het zal duidelijk zijn waarom het een DVD is, op een CD past het niet meer zoveel zijn het er intussen).

Daarnaast sta je wereldwijd op een lijst van bedrijven die klanten kunnen ondersteunen. Of je daaruit leads krijgt betwijfel ik echter.

Of het uitkan, kun je misschien beter zelf uitrekenen. De kosten om partner te worden: 2 mensen die MCP moeten zijn, € 1500,00 per jaar als fee. Voor het SPLA zelf betaal je niets.

Misschien is het beter om eerst huren bij een andere SP die de SPLA licentie heeft. Kun je het in ieder geval proberen met weinig kosten.

Overigens is het wel zo, dat je niet meteen MS Partner hoeft te zijn. Hier mag je een half jaar over doen terwijl je de SPLA hebt.

Voor ons kan het in ieder geval uit, wij hosten nu 14 windows servers en daarnaast heeft mijn automatiseringsbedrijf veel baat bij de TechNet DVD's en licenties die we krijgen.

Ik denk dat dit een beetje hetzelfde is als het SIDN verhaal: bij hoeveel domeinen kan het uit om maandelijks 50 euro te betalen en zelf twee DNS servers on-line te hebben.

Koster
06/06/04, 17:08
WillemGn: je moet wel duidelijk zijn: Om MS Certified Partner te worden HEB JE GEEN 2 Microsoft Certified Professionals nodig! Er zijn tientalle manieren om MS Certified Partner te worden!


Origineel geplaatst door Koster


Jij hebt het over Microsoft Certified Partner. Kost inderdaad 1500 euro, krijg je wel ALLE MS software voor terug (alleen voor sales en development doeleinden) + het aanzien van een Partner.

Wat moet je hiervoor doen? Minimaal een product (based on MS technology) hebben gemaakt dat gebruikt wordt door minimaal 3 klanten. Laat je het product ook nog Certificeren (kost 10.000 euro bij Veritest), dan ben je meteen Microsoft Certified Gold Partner.

Dit is allemaal gebaseerd op een punten systeem:
Certificatie: 50 punten
Microsoft Competency: 50 punten
Mederwerker die MCP is: 2 punten
3 klant referenties + IVS competency => 50 punten (dit is het makkelijkst om te doen)
Je verkoopt MS software => 20 punten
Je houdt een enquete onder je klanten => 15 punten

60 punten (ongeveer) => Certified Partner
115 (ongeveer, weet niet precies) => Certified Gold Partner

MediaServe
06/06/04, 17:34
@WillemGn:
Zouden we dus bij jullie eventueel een Windows Server licentie kunnen onderverhuren? Zijn jullie daar ook toe bereid? En wat zijn dan de kosten en voorwaarden?

WillemGn
06/06/04, 17:45
Geen probleem, stuur me even een mailtje (willem@adixhosting.nl) en ik stuur een prijslijst, voorwaarden, ons SPLA nummer ter verificatie en de procedure retour. Uiteraard vrijblijvend. En uiteraard is een ieder die interesse of vragen heeft ook van harte uitgenodigd eens contact met mij op te nemen.

frankske
07/06/04, 16:22
Willem, bedankt voor de uitleg. Eindelijk iets duidelijkers dan de ms site!

MediaServe
11/06/04, 02:54
Eergisteren heb ik via WillemGn een Win2k3 Web licentie besteld voor een kleine maandelijkse bijdrage. Ik denk (hoop) dat ik vandaag de papieren krijg.

Ik houd jullie op de hoogte ;)

frankske
11/06/04, 10:25
Voor de duidelijkheid: dat is voor een server die voor de rest niks met WillemGn te maken heeft? Een andere microsoft-special partner-whatever-program zei namelijk dat dit niet zou kunnen :)

Hou ons dus zeker op de hoogte!

MediaServe
16/06/04, 11:25
Voor de duidelijkheid: dat is voor een server die voor de rest niks met WillemGn te maken heeft?Klopt :)

Een andere microsoft-special partner-whatever-program zei namelijk dat dit niet zou kunnenBlijkbaar wel ;)

Ik moet zeggen dat de communicatie erg prettig is gelopen, ik verwacht één dezer dagen de cd's in de brievenbus. Zodra ik ze ga gebruiken betaal ik € 12,50 per maand.

21/06 edit:
even nog een kleine update voor de geïnteresseerden. Ik heb dus de CD's lekker snel thuis gekregen. Maandelijks laat ik even weten welke producten ik in welke hoeveelheden heb gebruikt, vervolgens wordt alles automatisch afgeschreven. Ik kan deze regeling iedereen aanbevelen die Win2k3 gaat gebruiken. Updaten naar bijvoorbeeld Standard server wordt op deze manier ook wel erg makkelijk.

jwammes
25/06/04, 17:42
Natuurlijk hoef je geen Microsoft certified mensen in te huren. Als je als bedrijf pc's bouwt mag je daar OEM bij leveren! Deze kan je gewoon kopen bij www.retailsoft.nl , www.mcdos.nl, www.ingrammicro.nl etc... Bij sommige bedrijven moet je je wel eerst registreren als klant maar je mag gewoon oem leveren als je zelf je pc bouwt! Hoe kan anders de simpele computerwinkel op de hoek een goedkope pc met Windows xp home leveren als hij daar retail voor zou moeten kopen? Certified personeel inhuren is wat te duur voor het gemiddelde eenmansbedrijfje.Echt, oem hoort bij nieuwe hardware en certified personeel is ECHT niet nodig! Mocht je echt voor retail willen gaan dan is www.retailsoft.nl de goedkoopste, hier hebben ze ook sommige oem versies maar merendeel retail en ze doen ook niet moeilijk als je oem wilt bestellen. Zoals het hoor dus.

The MAzTER
25/06/04, 17:44
Origineel geplaatst door jwammes
Natuurlijk hoef je geen Microsoft certified mensen in te huren. Als je als bedrijf pc's bouwt mag je daar OEM bij leveren! Deze kan je gewoon kopen bij www.retailsoft.nl , www.mcdos.nl, www.ingrammicro.nl etc... Bij sommige bedrijven moet je je wel eerst registreren als klant maar je mag gewoon oem leveren als je zelf je pc bouwt! Hoe kan anders de simpele computerwinkel op de hoek een goedkope pc met Windows xp home leveren als hij daar retail voor zou moeten kopen? Certified personeel inhuren is wat te duur voor het gemiddelde eenmansbedrijfje.Echt, oem hoort bij nieuwe hardware en certified personeel is ECHT niet nodig! Mocht je echt voor retail willen gaan dan is www.retailsoft.nl de goedkoopste, hier hebben ze ook sommige oem versies maar merendeel retail en ze doen ook niet moeilijk als je oem wilt bestellen. Zoals het hoor dus.

misschien even topic doorlezen?

het gaat hier niet om winXP oem ofzo

Het gaat om win 2003 server software voor hosting doeleinden

jwammes
25/06/04, 22:50
misschien even topic doorlezen?

het gaat hier niet om winXP oem ofzo

Het gaat om win 2003 server software voor hosting doeleinden

---------------------------------------------------------------------------

Klopt, en als je zelf ook even het topic doorleest zie je dat 99% van alle mensen niet goed weten wat ze nu moeten aanschaffen en wordt er over oem en retail etc gesproken. Windows 2003 Server oem is namelijk ook in oem en retail verkrijgbaar en veel mensen weten dus niet wat de regels zijn.Als ze denken dat ze daar certified personeel voor moeten hebben is dat natuurlijk onzin.

Desmond
25/06/04, 23:43
Zelfs wij verkopen Web Edition OEM los, zoals 99% van alle hardware leveranciers :) Mocht MS langskomen dan zeggen wij ook wel dat die server bij die software hoort, who knows ;)

Nadeel van retail is dat dat een stuk duurder is. Ik ken geen enkel bedrijf dat hardware verkoopt, OEM niet los verkoopt en nog nooit heb ik gehoord van problemen met MS die klaagt over een OEM licentie en een server die er niet bij hoort maar goed ...

Weinig mensen weten ook neit dat als je IIS aan het web wilt gebruiken dat je daar ook een aparte licentie voor nodig hebt. IIS is eigenlijk voor Intranet Oplossingen en daarbij geldt je Server License. Voor IIS commercieel te gebruiken moet je echt meer licenses hebben. (Volgens mijn MCT 2000 boeken)

MediaServe
26/06/04, 01:56
Zelfs wij verkopen Web Edition OEM los, zoals 99% van alle hardware leveranciersIs toch niet helemaal legaal ;)


Weinig mensen weten ook neit dat als je IIS aan het web wilt gebruiken dat je daar ook een aparte licentie voor nodig hebt. IIS is eigenlijk voor Intranet Oplossingen en daarbij geldt je Server License. Voor IIS commercieel te gebruiken moet je echt meer licenses hebben. (Volgens mijn MCT 2000 boeken)Mmh.. interessant.
Zou je daar wat meer informatie over kunnen geven?

The MAzTER
26/06/04, 04:01
Origineel geplaatst door jwammes
misschien even topic doorlezen?

het gaat hier niet om winXP oem ofzo

Het gaat om win 2003 server software voor hosting doeleinden

---------------------------------------------------------------------------

Klopt, en als je zelf ook even het topic doorleest zie je dat 99% van alle mensen niet goed weten wat ze nu moeten aanschaffen en wordt er over oem en retail etc gesproken. Windows 2003 Server oem is namelijk ook in oem en retail verkrijgbaar en veel mensen weten dus niet wat de regels zijn.Als ze denken dat ze daar certified personeel voor moeten hebben is dat natuurlijk onzin.

in het topic staat duidelijk vermeld dat je voor hosting doel einden een ander licentie nodig hebt. Namelijk een SPLA licentie en dat een normale OEM of RETAIL niet geldig is.

WillemGn
26/06/04, 14:05
En hier is nog een link naar de brochure van Microsoft waarin vermeld staat dat enige andere licentie dan de SPLA ten behoeve van hosting niet toegestaan is:

http://download.microsoft.com/download/b/3/a/b3ae92b0-cad7-48a0-8200-9238d1407fbc/SPLA_Brochure.pdf