PDA

Bekijk Volledige Versie : contract



Wouter
02/06/04, 11:40
Hoi,

Ik vraag me af als je webhosting aanbiedt of het dan slimmer is om een contract af te sluiten met de klant. Wat ik heb begrepen is dat als je alles zonder contract doet dat je AV dan ook geen zin hebben....
Wat ik me eigelijk afvraag is het volgende.

Ben je niet vogel vrij als je geen contracten laat tekenen door de klant ? Zowel ik als de klant hebben dan toch niets om op terug te vallen ?

Wat doen de mensen hier laten jullie contracten teken en AV ? of alleen vontracten of doe je gewoon alles zonder contract ?

Groeten Wouter

turbo
02/06/04, 11:45
tekening gebeurt online via de knop akkord :)

Wouter
02/06/04, 11:57
Origineel geplaatst door turbo
tekening gebeurt online via de knop akkord :)

Is die ondertekening wel rechtsgeldig als iemand bijv. een vinkje moet zetten met het akkoord gaan van de voorwaarde enzo ?

eMiz0r
02/06/04, 12:01
Yup. Wanneer de klant via een knop, button, vakje of whatever duidelijk moet aangeven dat hij of zij akkoord gaat met de algemene voorwaarden zijn deze bindend en kun je er op terugvallen.

Een regeltje als: als u op bestellen klikt gaat u automatisch akkoord met de voorwaarden voldoet niet.

turbo
02/06/04, 12:41
dit is correct, ge moet ze het laten lezen in een vak (dus geen externe linke naar een andere pagina) + aanvinken: ik ga akkoord en heb he gelezen..

Domenico
02/06/04, 13:44
Door op ''versturen' te klikken verklaart u zich er uitdrukkelijk mee akkoord dat wij direct beginnen met de uitvoering van de bestelde dienst. U kunt de bestelling dan niet meer intrekken, onder andere op grond van artikel 7:46d BW.

Carl<n-media>
02/06/04, 15:07
Origineel geplaatst door Domenico
Door op ''versturen' te klikken verklaart u zich er uitdrukkelijk mee akkoord dat wij direct beginnen met de uitvoering van de bestelde dienst. U kunt de bestelling dan niet meer intrekken, onder andere op grond van artikel 7:46d BW.
En wat dacht je van de wet 'Koop op afstand'? Dat laatste zou ik dus weglaten voordat je hele voorwaarden juridisch nietigbaar zijn.

Ahead-IT
02/06/04, 15:16
Zou hetzelfde gelden in België?

Dennis
02/06/04, 15:37
Origineel geplaatst door eMiz0r
Yup. Wanneer de klant via een knop, button, vakje of whatever duidelijk moet aangeven dat hij of zij akkoord gaat met de algemene voorwaarden zijn deze bindend en kun je er op terugvallen.

Een regeltje als: als u op bestellen klikt gaat u automatisch akkoord met de voorwaarden voldoet niet.
Origineel geplaatst door turbo
dit is correct, ge moet ze het laten lezen in een vak (dus geen externe linke naar een andere pagina) + aanvinken: ik ga akkoord en heb he gelezen.. Dit is allemaal leuk en aardig, maar hierbij ben je weer afhankelijk van de goedwilligheid van de klant.

Je moet eigenlijk gewoon een papieren overeenkomst eisen, waarin de klant meteent tekent dat hij de AV gelezen heeft en hiermee akkoord gaat.

Hoe denk jij een incassozaak te beginnen zonder schriftelijke overeenkomst?

Carl<n-media>
02/06/04, 15:46
Origineel geplaatst door DennisCitus
Hoe denk jij een incassozaak te beginnen zonder schriftelijke overeenkomst?
Ik neem aan dat jij de ip adressen van je klanten logt, of niet? Lijkt mij genoeg bewijs.

Dennis
02/06/04, 15:49
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Ik neem aan dat jij de ip adressen van je klanten logt, of niet? Lijkt mij genoeg bewijs. Die loggen we inderdaad, maar die staan maar in een mySQL-db opgeslagen. De klant kan zeggen dat hij een virus-proxy op zijn computer geinstalleerd had.

Bij ip's loggen is het toch gewoon jouw woord tegen zijn woord? Jij zegt: "wij hebben zijn ip gelogd, dit is hem" en hij zegt iets van dat hij niet besteld had, omdat... er is echt niet zo moeilijk onderuit te komen.

Met schriftelijk bewijs kan hij geen kant op.

Carl<n-media>
02/06/04, 15:55
Origineel geplaatst door DennisCitus
Die loggen we inderdaad, maar die staan maar in een mySQL-db opgeslagen. De klant kan zeggen dat hij een virus-proxy op zijn computer geinstalleerd had.

Bij ip's loggen is het toch gewoon jouw woord tegen zijn woord? Jij zegt: "wij hebben zijn ip gelogd, dit is hem" en hij zegt iets van dat hij niet besteld had, omdat... er is echt niet zo moeilijk onderuit te komen.

Met schriftelijk bewijs kan hij geen kant op.
Dat is waar, maar hier zijn wel hoge kosten aan verbonden en klanten vinden dit te omslachtig. Laat de klant domeinen gewoon vooraf betalen en hosting achteraf. Wanneer hij vervolgens zijn hosting account gebruikt, heb je ook alweer bewijs dat hij het besteld heeft.

Dennis
02/06/04, 15:58
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;

Dat is waar, maar hier zijn wel hoge kosten aan verbonden en klanten vinden dit te omslachtig. Laat de klant domeinen gewoon vooraf betalen en hosting achteraf. Wanneer hij vervolgens zijn hosting account gebruikt, heb je ook alweer bewijs dat hij het besteld heeft. Inderdaad, het is een persoonlijke keuze wat je het liefste wilt. Optimale zekerheid voor jezelf of optimale flexibiliteit richting de klant.

Rusrink
02/06/04, 16:27
Origineel geplaatst door DennisCitus
Die loggen we inderdaad, maar die staan maar in een mySQL-db opgeslagen. De klant kan zeggen dat hij een virus-proxy op zijn computer geinstalleerd had.

Bij ip's loggen is het toch gewoon jouw woord tegen zijn woord? Jij zegt: "wij hebben zijn ip gelogd, dit is hem" en hij zegt iets van dat hij niet besteld had, omdat... er is echt niet zo moeilijk onderuit te komen.

Met schriftelijk bewijs kan hij geen kant op.

Dat is niet helemaal waar, bij @home bijvoorbeeld ben jij verantwoordelijk voor wat er met het ip gebeurd, wat op dat moment aan jou toegewezen is. Stel er wordt een contract getekend waarbij jou ip is gelogt en er komt een zaak dat je tegen jou omdat de eigenaar van dat ip zegt dat hij gehacked is of dat er een proxy op zijn pc/server gedraait wordt is dit een probleem voor de eigenaar van het ip en heeft het bedrijf waar dat contract getekekend is er niks mee te maken.

Domenico
02/06/04, 17:10
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;

En wat dacht je van de wet 'Koop op afstand'? Dat laatste zou ik dus weglaten voordat je hele voorwaarden juridisch nietigbaar zijn.

Hmmm, zouden de advocaten van ladot dit over het hoofd hebben gezien dan?

We zijn toch bezig met een update van de site dus laten we onze jurist er nog wel eens naar kijken.

Carl<n-media>
02/06/04, 17:21
Origineel geplaatst door Domenico


Hmmm, zouden de advocaten van ladot dit over het hoofd hebben gezien dan?

We zijn toch bezig met een update van de site dus laten we onze jurist er nog wel eens naar kijken.
Ik wist niet dat jij bij Ladot werkt. Graag zou ik het horen (via het forum/PB/e-mail) wanneer die advocaat er naar heeft gekeken. Ik ben er namelijk wel benieuwd naar.

Domenico
02/06/04, 17:32
Nee nee, ik werk niet bij LaDot maar zij hebben het altijd gebruikt bij hun formulieren.

Ook de NS gebruikt het geloof ik.

Carl<n-media>
02/06/04, 17:59
Origineel geplaatst door Domenico
Nee nee, ik werk niet bij LaDot maar zij hebben het altijd gebruikt bij hun formulieren.

Ook de NS gebruikt het geloof ik.
Dan zal ik het nog even bij iemand navragen. Maar dat de NS dat ook doet en Ladot zegt eigenlijk ook niet veel. Denk maar aan Dell, hun voorwaarden kloppen ook van geen kant.

almar
02/06/04, 18:56
Het is zo klaar als een klontje, conform Europese richtlijn heeft de consument bij een op afstand gesloten overeenkomst herroepingsrecht;

Bij elke overeenkomst op afstand heeft de consument een termijn van ten minste 7 werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen zonder betaling van een boete en zonder opgave van redenen. De consument moet in dit geval ten hoogste de kosten voor het terugzenden van de goederen betalen. De leverancier is verplicht om binnen 30 dagen de bedragen terug te betalen die reeds door de consument betaald zijn.

Carl<n-media>
02/06/04, 19:03
Origineel geplaatst door almar
Het is zo klaar als een klontje, conform Europese richtlijn heeft de consument bij een op afstand gesloten overeenkomst herroepingsrecht;

Bij elke overeenkomst op afstand heeft de consument een termijn van ten minste 7 werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen zonder betaling van een boete en zonder opgave van redenen. De consument moet in dit geval ten hoogste de kosten voor het terugzenden van de goederen betalen. De leverancier is verplicht om binnen 30 dagen de bedragen terug te betalen die reeds door de consument betaald zijn.
En hoe zit dat dan met domeinen? Dat wil zeggen dat als iemand 200 domeinen bestelt, en jij registreert die vervolgens, dat diegene dan ineens kan zeggen dat hij de domeinen niet meer wil.

almar
02/06/04, 19:11
Er zijn wel uitzonderingen, maar niet voor de hostingbranche;

Uitzonderingen op de regels
De Europese richtlijn, en daarmee de Nederlandse wetgeving, geldt voor alle overeenkomsten die op afstand tot stand komen, maar er zijn een aantal uitzonderingen. De regels gelden niet voor financiële diensten. Daar zijn aparte regels voor in de maak. De regels gelden ook niet voor de bouw en verkoop van onroerend goed, distributieautomaten en geautomatiseerde handelsruimten (bijvoorbeeld automatieken), de verkoop bij opbod (bijvoorbeeld internetveilingen) en overeenkomsten met een telefoonmaatschappij inzake het bellen met een openbare telefoon.

- EDIT -
Bij XS4ALL zetten ze het ook netjes op de orderconfirmatie, in ieder geval bij ADSL, geen idee of ze dat ook bij domeinnaamregistraties doen.

- EDIT 2 -

Uitzonderingen op herroepingsrecht;

De consument kan in een aantal gevallen het herroepingsrecht niet uitoefenen, namelijk:

voor diensten waarvan de uitvoering, met instemming van de consument, is begonnen vóór de termijn van zeven werkdagen;
voor goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt, waarop de leverancier geen invloed heeft;
voor goederen die volgens specificaties van de consument zijn vervaardigd, bijvoorbeeld maatwerk, of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben;
voor goederen die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden, of die snel kunnen bederven of verouderen;
voor audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken;
voor de levering van kranten en tijdschriften;
voor de diensten van weddenschappen en loterijen.
Indien de consument een lening heeft afgesloten met de leverancier of met derden om het goed of de dienst te kunnen financieren en herroept de consument de koop- of dienstverleningsovereenkomst binnen zijn bedenktijd, dan voorziet de wet in de mogelijkheid van herroeping van de lening.

superweb
02/06/04, 23:27
ik heb het onze jurist even gevraagt maar een klant heeft bij een koop op internet altijd 7 dagen bedenk tijd en kan de koop dus binnen 7 dagen terug draaien na 7 dagen zit hij/zij er aan vast
ook wij zijn deze regel even aan het aanpassen oficieel moet je je klant er zelfs op wijzen dat hij 7 dagen bedenk tijd heeft (kan mooi in voorwaarden leest toch bijna niemand ;-) )

Jozke
03/06/04, 00:02
Origineel geplaatst door almar
Er zijn wel uitzonderingen, maar niet voor de hostingbranche;

- EDIT 2 -

Uitzonderingen op herroepingsrecht;

De consument kan in een aantal gevallen het herroepingsrecht niet uitoefenen, namelijk:

voor diensten waarvan de uitvoering, met instemming van de consument, is begonnen vóór de termijn van zeven werkdagen;

voor goederen die volgens specificaties van de consument zijn vervaardigd, bijvoorbeeld maatwerk, of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben;

Nu vraag ik me af bij bovenstaande regel: als iemand bijvoorbeeld een domein via een website besteld, en het domein wordt meteen geregistreerd en is dus diezelfde dag (of de dag erop) gebruiksklaar. Kan dan nog beroep worden gedaan op het herroepingsrecht?

Ik bedoel maar, de bestelde dienst is 'meteen' in werking. Zowiezo kan een domein per direct worden vastgelegd op de naam van de klant.

webbed
03/06/04, 14:48
Zou je niet een zin kunnen toevoegen als "consument gaat akkoord met onmiddelijke levering van de diensten"? Je moet dan aanvinken dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden en met onmiddelijke levering. Heb je je dan niet ingedekt tegen het herroepingsrecht?

AlphaXS
03/06/04, 15:25
Wij hebben het geheel anders aangepakt.

Op het moment dat de klant besteld, gaat deze akkoord met de algemene voorwaarden. Het contract wordt dan aangegaan voor een periode van 3 maanden en loopt automatisch af.

Men krijgt vervolgens een hosting contract toegezonden welke retour gezonden dient te worden binnen 3 dagen, welke kort samengevat inhoud dat de klant nogmaals akkoord gaat met de algemene voorwaarden, de periode van drie maanden word aangegaan voor 12 maanden, het pakkeet wordt automatisch verleng, en de opzegging kan dan schiftelijk een maand voordat het contract afloopt gedaan worden. (bij de periode van 3 maanden is de opzeegingstermijn eigenlijk 3 maanden, echter deze vervalt dan toch al.

Zo push je je klant een beetje om dat contract te tekenen, anders verloopt het contract en dient men de setup-fee ook weer opnieuw te betalen.

Tekent je klant niet, kun je haast wel zeggen dat deze toch al niet van plan was te betalen, en hou je hier rekening mee, met het dataverkeer ern derg.

Zo val je je eigen nooit een bult, en sta je altijd sterk.

overigens is het bij domeinen zo, dat deze wel onder het heroepingsrecht vallen.
Echter op het moment dat deze al direct geregistreerd word, is de klant hier gedeeltelijk mee akkoord gegaan.

Er kan dan van de klant verlangd worden dat deze de onkosten gemaakt hiervoor wel vergoed.

Maar het registreren van een domeinnaam binnen 7 dagen blijft een risico.
Gelukkig dien je bij de sidn de contracten in te leveren, en op het moment dat de klant die ondertekent, gaat deze akkoord met directe levering.

Bij buitenlandse domeinen is het geen probleem om het domein op naam van het bedrijf te zetten, te voorzien van een domein-lock.

Meestal wil de klant dat domein toch wel hebben en gaat deze geen twee tot drie jaar wachten tot deze weer vrij komt.

Het is ook een beetje slim spelen... :(

AlphaXS
03/06/04, 15:37
Ohw btw... mocht je zelf overkomen dat een klant hier zich op beroept, hou de eer aan jezelf.

Het is ons al een keer overkomen dat een klant op de vijfde dag meldt dat deze zich niet juist en onbeschoft behandeld voelde door ons, nadat wij deze gemeld hadden beter een provider te kunnen zoeken die wel aan zijn wensen voldeed. (voorgeschiedenis zal ik jullie niet mee lastig vallen.)

Domein en alles was al geregistreerd, pakket aangemaakt, facturen aangemaakt enz. enz.

Vervolgens meldt de klant op de vijfde dag: " ik ben blij dat ik er van af kan, omdat ik beschermd ben en binnen 7 dagen er van af kan zien".

Wij hebben verder niets gezegd of gemeld, dat domein lekker vrij gegeven, en de klant gemeld deze veel succes toe te wensen met de verdere zoektocht.

Vervolgens bestelt de klant een week later weer......

Wij hebben deze toen vriendelijk doch dringend de deur gewezen.

Dat zijn de momenten waarop je zelf kan lachen. Een klant welke jij goed behandeld nadat deze zijn pakket opzegt, verwacht dat niet.