PDA

Bekijk Volledige Versie : van Cobalt RaQ4 naar Linux



Ber|Art
02/06/04, 10:53
Hallo, ik heb een RaQ4 server draaien (in TeleCity2) en heb mijn ISP gevraagd of het mogelijk is om op de RaQ4 server Linux RH 7.3 of 9.0 te instaleren, dus zeg maar een OS restore en Linux erop. Het antwoord was dat ze dit wel kunnen doen maar ze weten niet hoe lang ze er over doen. Nu is de uurprijs (99 EURO per uur) aan de pittige kant en ik heb dus geen zin in een rekening van 6 of 7 uur voor dit werk. Heeft iemand ervaring met het instaleren van Linux op een RaQ4 server?

KDISS
02/06/04, 13:39
Ik weet niet of dat wel gaat lukken met linux.
Ik heb gezien dat een groep bezig is met het
maken van een nieuwe distributie. Wellicht
dat uw ISP een beta van deze distributie heeft.

De hardware in de Cobalts wijken namelijk af
van de standaarden. Het is niet mogelijk om daar
zo even RedHat op te installeren.

U zou wellicht even kunnen kijken op de bekende
raq forums hoever het staat met deze distributie.

Ber|Art
02/06/04, 15:00
Geweldig, bedankt voor je snelle reaktie!

Dennis
02/06/04, 16:50
<[SA]Dennis> Kun je standaard Red Hat Linux op een Cobalt draaien?
* Alain|n0n4m3 has joined #tweakers.net
<hans> dat kan vast, maar dan verlies je een hoop functionaliteit van het ding
<[SA]Dennis> zoals? :P
<Tomsworld> [SA]Dennis: alt-92 heeft er debian op
<Tomsworld> dus zal redhat ook wel lukken zeker
<Tomsworld> alleen ff moeilijk installen
<Tomsworld> ding heeft geen vga enzo
<[SA]Dennis> Alt-92? is dat een Cobalt4, Cobalt3, Cobalt5?
<freakstar> [SA]Dennis: Dat is een nickname :P

Ber|Art
02/06/04, 16:57
Hoi, het gaat om een Sun Cobalt RaQ 4, momentheel draait er niets op en ik heb er 100GB dataverkeer op zitten dus eigelijk was ik van plan om er Linux RedHat 7.3 of 9.0 op te zetten samen met Direct Admin en dan ressellers pakketen draaien. Alvast bedankt,

Dennis
02/06/04, 17:00
Origineel geplaatst door BerArt
Hoi, het gaat om een Sun Cobalt RaQ 4, momentheel draait er niets op en ik heb er 100GB dataverkeer op zitten dus eigelijk was ik van plan om er Linux RedHat 7.3 of 9.0 op te zetten samen met Direct Admin en dan ressellers pakketen draaien. Alvast bedankt, Ik zou 7.3 niet meer nemen. Er zijn meer mensen die hun best doen om 9.0 te blijven updaten dan 7.3

Ik zou zelf gewoon gaan voor Fedora Core 1. Perfect OS! Werkt ook goed met DirectAdmin.

S2S-Robert
02/06/04, 17:03
Waarom pak je dan niet core 2? Core 1 is net zo goed een aflopende zaak, maar bij core 2 tik je er weer een aantal extra maanden op.

Dennis
02/06/04, 17:06
Origineel geplaatst door S2S-Robert
Waarom pak je dan niet core 2? Core 1 is net zo goed een aflopende zaak, maar bij core 2 tik je er weer een aantal extra maanden op. Zie: http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=52427

Ber|Art
02/06/04, 17:19
Goed, maar van Sun Cobalt RaQ4 naar Fedora core 1 of 2 gaat wel?

Dennis
02/06/04, 17:20
Origineel geplaatst door BerArt
Goed, maar van Sun Cobalt RaQ4 naar Fedora core 1 of 2 gaat wel? Dit zou geen problemen moeten opleveren. Indien je dichtbij het datacenter woont zou ik dit wel even zelf doen. Hoeft slechts 30min. werk te zijn.

Ber|Art
02/06/04, 17:25
Ik zit in Breda en de server draait in Telecity2 dat wordt lastig maar
mijn ISP kan dat dan wel doen, 1 uur werkloon heb ik er wel voor over.
Dus: RaQ4 format C: dan Fedora Core 1 of 2? installeren, Direct Admin erop één uur verder? Ik ga het direct voorstellen! bedankt weer!

mihosnet
02/06/04, 17:28
Dennis, een Cobalt is wel heel iets anders dan een normale server hoor..

Dennis
02/06/04, 17:29
Origineel geplaatst door BerArt
Ik zit in Breda en de server draait in Telecity2 dat wordt lastig maar
mijn ISP kan dat dan wel doen, 1 uur werkloon heb ik er wel voor over.
Dus: RaQ4 format C: dan Fedora Core 1 of 2? installeren, Direct Admin erop één uur verder? Ik ga het direct voorstellen! bedankt weer! Moment, wacht hier nog even mee.

Format C: is overigens een Dos/Windows-commando :)

Ik zou gewoon proberen te booten via de CD-ROM en dan Fedora zelf alle huidige inhoud laten verwijderen en partities aan laten maken.


Origineel geplaatst door mihosnet
Dennis, een Cobalt is wel heel iets anders dan een normale server hoor.. Bert, vertel vertel!

superior-is
02/06/04, 17:39
Origineel geplaatst door DennisCitus

Ik zou gewoon proberen te booten via de CD-ROM en dan Fedora zelf alle huidige inhoud laten verwijderen en partities aan laten maken.


Via welke CD-ROM speler?

Trouwens wat is het nut van installeren van een andere Linux distributie op een Cobalt server? Dat je FreeBSD gaat lopen frubbelen okay, maar Cobalt heeft al een afgeleide Linux distributie.

Dennis
02/06/04, 17:41
Origineel geplaatst door superior-is

Via welke CD-ROM speler?

Trouwens wat is het nut van installeren van een andere Linux distributie op een Cobalt server? Dat je FreeBSD gaat lopen frubbelen okay, maar Cobalt heeft al een afgeleide Linux distributie. Dan kun je DirectAdmin installeren?

CD-Rom speler dien je inderdaad zelf aan te sluiten. Je kunt bijvoorbeeld het rack even openhalen en een CD-Rom-speler hierop aansluiten om zo Fedora te installeren.

mihosnet
02/06/04, 17:44
@ Dennis: Misschien als je de achterkant van een cobalt ziet dat je snapt dat het iets minder gemakkelijk gaat?

http://www.iu.nl/rondleiding3/4/9-1.jpg

Dennis
02/06/04, 17:47
Origineel geplaatst door mihosnet
@ Dennis: Misschien als je de achterkant van een cobalt ziet dat je snapt dat het iets minder gemakkelijk gaat?

http://www.iu.nl/rondleiding3/4/9-1.jpg Indien je een beetje ruimte in de kast hebt, moet dit wel lukken. Anders zijn er volgens mij wel externe CD-ROM Spelers die achterin ingeplugd kunnen worden die geschikt zijn voor een Cobalt toch?

Zeg anders zelf eens hoe jij het aan zou pakken :)

mihosnet
02/06/04, 17:48
Ik bedoel, geen VGA poort.

Dennis
02/06/04, 17:51
Origineel geplaatst door mihosnet
Ik bedoel, geen VGA poort. Uhmz... hoe wil je... monitor? Uhm... ik neem toch aan dat je wel even een monitor + toetsenbord kunt aansluiten en dan nog een CD-Rom speler aansluiten en installeren die hap...

Ik hoor van andere mensen dat ze wel linux-distro's op hun Cobalt's hebben draaien.

mihosnet
02/06/04, 17:53
Linux er op installeren zal ook best mogelijk zijn, maar het is dus echt niet zo simpel. Ik snap dus best dat zijn provider niet kan aangeven hoe lang ze er over gaan doen.

oscar
02/06/04, 17:59
Origineel geplaatst door DennisCitus
Uhmz... hoe wil je... monitor? Uhm... ik neem toch aan dat je wel even een monitor + toetsenbord kunt aansluiten en dan nog een CD-Rom speler aansluiten en installeren die hap...

Ik hoor van andere mensen dat ze wel linux-distro's op hun Cobalt's hebben draaien.

installatie kan alleen remote, dus bijvoorbeeld via je laptop en cross-link, de raq distributie CD gaat dan de cobalt zoeken.

monitor, toetsenbord kan niet

dus ja behoorlijk anders dan normaal. Ben wel benieuwd hoe de anderen het doen?

op de coablt staat een aangepaste redhat 7.3. wellicht kan directadmin erop draaien? iemand al geprobeerd?

mihosnet
02/06/04, 18:02
Misschien heeft iemand hier iets aan:
http://www.depopo.net/content/howto/cobalt-altos-redhat-on-raq3.htm

m@rcel
03/06/04, 11:10
Installatie van Redhat zal wel mogelijk zijn, maar ik denk echt niet dat dit een simpel klusje gaat worden. Vergeet immers niet dat:

- De kernel van de RAQ in een Flashrom zit, die je dus moet flashen. Anders kun je niet eens je server booten. Wellicht zijn op Internet reeds flashes te vinden, anders mag je zelf aan de slag. Voor de RAQ550 zweeft ergens een Debian exemplaar rond, dus Debian op een RAQ550 is zowiso mogelijk.

- Je hebt geen VGA, toetsenbord, muis. Je moet dus de software via een ander systeem op je schijf zetten.


Verder gaat natuurlijk je leuke display vooraan niet meer werken, en ga je tegen een hele berg problemen meer aanlopen. Je snapt dat dit geen klusje gaat worden wat je 'even tussendoor' gaat doen.

Mijn advies: Probeer de RAQ te verkopen whatever, en investeer in een standaard server met Redhat/Directadmin (of wat voor combinatie dan ook).


//edit:

Ik zie nu de posting boven mij, en inderdaad... dat maakt een goede kans van slagen. Maar nogmaals, daar ben je even zoet mee ;)

Ber|Art
03/06/04, 11:26
Hoi, bedankt voor jullie adviezen, ik merk dat het inderdaad niet echt makkelijk gaat worden en of dit dan rendabel is... ik denk het niet. Ik denk dat de tip om de RaQ4 te verkopen en een nieuwe server plaatsen nog het beste is als ik alles bij elkaar optel wordt de aanpassing te veel gedoe. Nogmaals dank!

Savvas
03/06/04, 12:08
Een raq4 beschikt niet over een mogelijkheid om een cdrom speler aan te sluiten, noch voor een beeldscherm of toetsenbord. De functionaliteit van het serverboard is heel beperkt.

Als ik een advies mag geven aan berart, laat die cobalt lekker voor wat die is, het Cobalt OS levert vele voordelen waar het apparaat voor word gekozen door sommige bedrijven boven een normale linuxserver.

Indien je een normale redhat distributie wil draaien kan je het beste een nieuwe server erbij zetten.

edzelf
10/08/04, 14:31
Sinds een week draait bij mij een RAQ4 met RedHat 9 en Directadmin. Het was best een behoorlijke klus om het voor elkaar te krijgen, maar nu lijkt alles goed te werken.

Je moet inderdaad de EEprom flashen en een goede kernel compileren en DirectAdmin erop zetten. Dat lukt echt niet in 1 uur.

edzelf
10/08/04, 14:36
Oja,

Zie ...............


Rik-edit: niet toegestaan !