PDA

Bekijk Volledige Versie : Aanschaf nieuw notebook - heb wat aanbevelingen nodig



Apoc
01/06/04, 20:00
Ik ga binnenkort een nieuw notebook kopen, en ik heb wat advies/aanbevelingen nodig. Hier zijn een aantal punten die van belang zijn:

- Het notebook is vooral bedoeld voor onderweg, het moet dus lichtgewicht zijn
- Ik wil graag overal (desnoods op de snelweg in de file.. is maar een voorbeeld) op internet kunnen, het zou makkelijk zijn als het notebook dit ondersteund
- 40GB diskruimte is meer dan genoeg
- DVD+-/CDRW brander en speler
- Een Intel chip (liefst centrino)
- Windows XP professional
- Scherm grootte is niet zo belangrijk, maar ik neem aan dat een 19 inch meer weegt dan een 17 inch, dus 17 inch lijkt me het meest geschikt.
- 512MB RAM

Prestaties van de machine zijn uiteraard ook belangrijk. De prijs moet het liefst tussen de 1000 en de 1200 euro liggen, maar minder is natuurlijk ook goed.

Ik sta open voor alle aanbevelingen zolang het maar voldoet aan mijn vereisten, ook kunnen aanboden gedaan worden (het liefst in deze thread), maar ik ben niet geinteresseerd in 2e hands materiaal.

Bij voorbaat dank,
Andre van Vliet

chielsen
01/06/04, 20:04
Overals internet zou je met een umts kaartje van vodafone kunnen doen. Ik weet dat dat erg prijzig is (heel ERG).

Ik denk niet dat je beeldscherm boven de 15.4 " uitkomt :p

Dennis
01/06/04, 20:05
Wil je draadloos kunnen internetten? Ik zie het al! Sorry, ik hoorde van Andrew dat Centrino speciaal iets met draadloos is.

Wil je per se een DVD+-/CD-RW-brander? Indien je deze al ergens hebt zou ik dit iig niet overwegen. Scheelt weer E100.

Voldoet een Celeron? Heb je een eis aan de grafische kaart? Wil je nog een keer onderweg Unreal Tournament spelen?

17" en 19" komt niet eens zoveel voor bij notebooks. Er zijn nog veel kleinere modellen. Deze voldoen ook neem ik aan? (omdat je zegt dat dit niet zo belangrijk is)

Deimos
01/06/04, 20:07
Heb zelf een Asus M5200N. Is een centrino 1.4 GHZ laptop met 12" scherm. Werkt heel erg prettig. Weegst slechts 1.5 kg met de lichtste batterij :) (kan je 2 uur op werken). Er zijn ook accus beschikbaar om 4 uur en 6 uur op te werken :).

Enige nadeel is mijn inziens het ontbreken van een seriele poort.

Apoc
01/06/04, 20:10
Zozo bedankt voor de snelle reacties! :)

Ik heb niet echt wat met celerons, ik vind dat maar niets. Ik heb echt het liefste een centrino, daar zie ik liever niet van af. Ook heb ik graag inderdaad een goede grafische kaart, inderdaad wel leuk om wat spellen te installeren voor onderweg, al wordt de machine hoofdzakelijk gebruikt voor business :)

15.4 inch is prima, ik dacht dat 17 inch de standaard was, maar 15.4 inch zal ongetwijfeld lichter zijn, dus dat is zelfs beter.

De brander is niet noodzakelijk, maar als het tegen niet al te hoge prijs erbij kan dan wel graag, kan altijd makkelijk zijn. Als het veel scheelt, dan hoeft die er niet bij nee.

Over dat UMTS kaartje van Vodafone, kan iemand me daar wat meer over vertellen? Hoe veel kost dat precies, en hoe snel is het?

Apoc
01/06/04, 20:11
Origineel geplaatst door Deimos
Heb zelf een Asus M5200N. Is een centrino 1.4 GHZ laptop met 14" scherm. Werkt heel erg prettig. Weegst slechts 1.5 kg met de lichtste batterij :) (kan je 2 uur op werken). Er zijn ook accus beschikbaar om 4 uur en 6 uur op te werken :).

Enige nadeel is mijn inziens het ontbreken van een seriele poort.

Dat klinkt best goed, al heb ik wel een batterij nodig die zo lang mogelijk mee moet gaan (dat had ik eerder niet genoemd, maar dat is een belangrijk vereiste)!

Weet je misschien hoeveel zon notebook ongeveer kost?

Dennis
01/06/04, 20:14
Nieuwe UMTS dienst Vodafone blijkt schaars en duur
UMTS - Vodafone is de eerste Nederlandse mobiele operator met een UMTS dienst. Via deze mobiele breedband internetverbinding heeft men direct en overal toegang tot internet. Alleen blijken de UMTS diensten erg prijzig te zijn.

Vodafone had maar liefst 1,4 miljard euro over voor zijn UMTS licenties en het UMTS netwerk. Na jarenlange speculaties werd het UMTS netwerk maandag gelanceerd.

Het gebruik van UMTS is echter erg duur, UMTS (ook bekend als 3G) kost evenveel als GPRS. Maar omdat met UMTS veel meer data in dezelfde tijd verstuurd kan worden lopen de kosten snel op. Zo blijkt uit de UMTS prijslijst van Vodafone dat een aflevering van het NOS Journaal via UMTS tien euro zal kosten.

Vooralsnog is de UMTS dienst alleen beschikbaar voor de zakelijke markt. Over enkele maanden wil Vodafone een UMTS dienst voor consumenten lanceren.

De Vodafone 3G dienst bereikt nu ruim een kwart van het Nederlandse landoppervlak. In 2007 moet dit zijn uitgebreid tot bijna driekwart van Nederland.Beschikbaarheid rond randstad zit dus wel goed :)

http://www.vodafone.nl/ => Mobile Connect
Snelheid: (max. 384 Kb downloadlink, 64 Kb uplink)

Vodafone Mobile Connect UMTS/GPRS datacard 375,00
Vodafone Mobile Connect UMTS/GPRS datacard i.c.m. Data abonnement 299,00
Vodafone Mobile Connect GPRS datacard 179,00
Vodafone Mobile Connect GPRS datacard i.c.m. Data-10 abonnement 139,00

Zie ook:
Zo'n 14euro per MB dataverkeer
Oops... toch niet, je kunt ook een pakket kopen met 100MB traffiek voor €75 en dan betaal je voor overgebruik nog €1 per MB.

Apoc
01/06/04, 20:21
Ik zou best zon kaartje willen proberen, het is inderdaad vrij duur, maar als je naar de prestaties kijkt en wat je er dus mee kan, denk ik dat dit het ZEKER waard is. De aanschaf is dus 299 euro per maand, en dan ongeveer 20euro per maand. Dat vind ik erg meevallen.

Weet iemand of alle notebooks dit ook ondersteunen?

Koster
01/06/04, 20:23
Ik heb een Acer TM 800, centrino dingetje, 15" scherm, radeon 9000 videokaart, brander, wifi, firewire, usb2, smartcardreader, cardbus, tvout, lekker licht en het belangrijkste: hij gaat bijna 6 uur mee op de accu!

Een aanrader dus :)

Apoc
01/06/04, 20:23
Origineel geplaatst door DennisCitus
Zie ook:
Zo'n 14euro per MB dataverkeer

Ik denk dat je dat verkeerd ziet. Kijk hier maar, en dan helemaal beneden: http://www.vodafone.nl/Vodafone/pdf/Vodafone_Tarieven_Zakelijke_Markt.pdf

Zover ik kan zien kost 10MB per maand slechts 20 euro, en 1.50 euro per extra MB. En ook 50MB voor maar 50 euro. Das een euro per mb, geen 14 euro!!

Deimos
01/06/04, 20:25
Ik heb in februari de notebook in Duitsland aangeschaft omdat deze in NL nog niet te verkrijgen was. Destijds betaalde ik 1500 euro excl BTW voor de 1.4 GHZ, 12"scherm icm 512 MB.

Inmiddels is de notebook ook in Nederland verkrijgbaar alleen heb ik geen idee wat deze kost. Ze verkopen hem in ieder geval via www.de-laptopper.nl

paas
01/06/04, 20:59
Bezit zelf de Acer Travelmate 660, met alle toeters en bellen.
Deze laptop heeft dus een Centrino-processor waarmee je met gemak 4 tot 6 uur kunt werken op de accu.

Daarnaast heb ik Mobile Connect Card van Vodafone aangeschaft waarbij ik niet heb gekozen voor het umts-verhaal omdat de landelijke dekking nog maar minnetjes is. GPRS heb ik dus en dat voldoet prima.
Ik betaal € 27,50 per maand en mag dan 10Mb aan data verbruiken.
Op zich is dat niet zoveel. Maar voor noodgevallen en voor vakantie is dat voldoende.

mihosnet
01/06/04, 21:17
Ik gebruik de Acer Travelmate 430. Heerlijke laptop. Accu ~ 2 uur. Ik maak dmv van bluetooth -> SonyEricsson T610 GPRS verbinding met internet. Hij is ook nog eens erg stil.

Met Telfort trouwens. EUR 1,50 / MB.

Cybafish
01/06/04, 21:35
Voor laptops zou ik op dit moment zeker voor Intel centrino gaan (ingebouwde wireless mogelijkheden en een laag stroomverbruik).
Sowieso is het met een laptop altijd belangrijk om een A-merk te nemen als je veel op schoot werkt, deze hebben de warmteafvoer en geluidsniveaus toch altijd een stuk beter voor elkaar dan een taiwanese kloon machine.

Digitux
01/06/04, 21:45
Ik zou voor een dell laptop gaan, erg goede kwaliteit voor een goede prijs.

Zit nu achter een Inspiron 8600, prima laptop:
P-M 1.5Ghz
512Mb DDR
30Gb HD
DVD+R/RW
Dell Wifi b/g
Bluetooth (icm gsm+gprs overal internet)
Goed scherm met goede resolutie (1920x1200)

3 1/2 tot 4 uur op een batterij

XS-24
01/06/04, 21:48
Over die accu:onderweg kan hij toch gewoon in de sigaretten aansteker?

Apoc
01/06/04, 22:12
Origineel geplaatst door sity webhosting
Over die accu:onderweg kan hij toch gewoon in de sigaretten aansteker?

Dan heb je de voorwaarde dat je in de auto zit, onderweg betekent niet noodzakelijk met de auto..

advantaHOST
01/06/04, 22:33
Kies persoonlijk voor een laptop nooit een WinXP besturingssyteem of wat dan ook. Het werkt makkelijk maar het oog wil ook wat, en tegenwoordig zijn de mac's zeer goed. Heb zelf een powerbook G4 en is erg dun. Kost wel paar centen...

mihosnet
01/06/04, 22:34
WinXP Professional werkt prima. Zou niet anders willen op m'n laptop. Waarom jouw keuze voor een Mac?

Apoc
01/06/04, 23:42
Hm, als ik al voor iets anders dan windows zou gaan is het linux in dit geval, zeker niet Mac, dat vind ik echt rotzooi om eerlijk te zijn. Ik zal eens kijken naar die powerbook G4 :)

flecxie
02/06/04, 00:57
Origineel geplaatst door Apoc

- Het notebook is vooral bedoeld voor onderweg, het moet dus lichtgewicht zijn
- Ik wil graag overal (desnoods op de snelweg in de file.. is maar een voorbeeld) op internet kunnen, het zou makkelijk zijn als het notebook dit ondersteund
- 40GB diskruimte is meer dan genoeg
- DVD+-/CDRW brander en speler
- Een Intel chip (liefst centrino)
- Windows XP professional
- Scherm grootte is niet zo belangrijk, maar ik neem aan dat een 19 inch meer weegt dan een 17 inch, dus 17 inch lijkt me het meest geschikt.
- 512MB RAM


* Licht -> dan kies je best voor een centrino-laptopje, de P4's & Athlons zijn van prestatie wel iets beter, maar zijn over het algemeen een pak zwaarder

* 40Gb HD -> in meeste notebooks zit schijfje van 40 - 60Gb, dus kan geen probleem zijn

* Win XP Prof -> zou eerder XP Home nemen, voor een workstation ruim voldoende && pak goedkoper. indien je een 'echt' besturingssysteem wilt zijn er natuurlijk andere alternatieven ;)

* scherm -> 15" is al 'groot' in de laptop-wereld. indien je een 17" wilt moet je eens bij acer kijken, die hebben zo'n monsters. 19" laptops wil je gewoon niet kennen ;)

* ram -> zou normaal geen probleem mogen zijn...


Moest ik van jou zijn zou ik een asus'je nemen. Even wat richtprijzen:

Notebook 14"TFT S478 PM1.5Ghz 40GB 512 DDR2 COMBO WIFIb XGA XPHome ==> 1322,10 EUR (exl btw)

Notebook 14"TFT S478 CM1.3Ghz 30GB 256 DDR2 COMBO WIFI XGA XPHome ==> 1006,20 EUR (exl btw)



In België assembleert hardware leverancier Cloetens ook notebooks. Deze zijn kwalitatief ook zeer goed (2 jaar garantie) en vrij goedkoop:

Notebook 15"TFT S478 CM 1.2Ghz 1*256DDR3 20GB Combo WIFIg XPHome ==> 902,70 EUR (exl btw)

Notebook 15"TFT S478 PM 1.5Ghz 2*256DDR3 40GB DVD+RW WIFIg XPHome ==> 1250,80 EUR (exl btw)


Ik hoop dat je hier iets mee bent...

luser
02/06/04, 01:17
Zelf heb ik een toshiba satellite (wel iets ouder model), nooit problemen mee gehad en uitermate tevreden van. Nu heeft mijn broer wel een nieuwer model (met centrino) en die vind ik iets minder kwa scherm (beetje gewicht boven op je laptop en het drukt al door).
Ook heb ik goede ervaring met siemens lifebook, mijn vader heeft er nu al zo een 4 jaar en nog nooit problemen mee gehad. Zeer kwalitatief materiaal alleen als je er veel op typt gaan na een paar jaren je toetsbenamingkjes eraf (dus van A Z E R T Y enz).
Iemand van de familie heeft zins een jaar nu een compaq laptop gekocht en deze blijken ook goed te werken.

(Jah we zijn allemaal nogal mobiel :D, let wel op dat deze ervaringen uit vooral zakelijk gebruik komt. Dagelijks staan die bakkies toch wel goede 8h aan :D)

Volgende die ik koop zal ook een siemens lifebook zijn ;)

Flydesign.nl
02/06/04, 08:18
Bij de laptopper hebben ze deze week elke dag een andere aanbieding lopen. O.a. de Acer Travelmate 8000 en de Acer Aspire 2000 serie zijn al langs gekomen. Denk dat deze systemen goed in de richting van je eisen gaan.

Zoiezo zou ik voor centrino gaan, daar heb je zoveel profeit van. Denk aan: Wireless Lan en accu verbruik. Binnenkort komen de nieuwe Dothan processors uit in Nederland (dacht de eerste notebooks iets van eind juni) Daarvoor betaal je wel wat meer, maar dan heb je ook een supergoede processor. (Vergelijkbaar met een Pentium 4 3 Ghz ongeveer)

Als je reviews van notebooks wilt en ervaringen van eigenaars dan zou ik eens op de volgende sites kijken:
http://gathering.tweakers.net/
http://notebookforums.com/

Jozke
02/06/04, 08:34
Persoonlijk heb ik ook zeer goede ervaringen met de Centrino laptops. Accu gaat lang mee (meestal zo een 6 uur), en de CPU is op zich zeer krachtig (een Centrino CPU van bv 1,5GHz kan sneller werken dan een P4 2,53 GHz)

Qua mobiele internet verbinding zou ik momenteel toch nog kiezen voor GPRS. Vooral omdat e-mail en 'eenvoudig' surfen vrij goed gaan met een eenvoudige GPRS verbinding + de landelijke dekking hiervan is zeer goed.
UMTS is op zich een beetje overkill en enkel interessant bij zwaardere toepassingen (VOIP, Streaming media, software downloaden, ...)
Daarnaast kan je het nog maar amper gebruiken. Best toch nog even wachten tot het op grotere schaal wordt aangeboden.