PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigen webhostingbedrijf



Jan Van Haaren
30/05/04, 18:03
Hallo allemaal

Ik ben hier pas nieuw en heb dit uitermate handige forum gevonden via Google. Ik loop al een hele tijd (een jaartje of zelfs meer) met de plannen om een eigen hostingbedrijf op te starten. Echter wist ik niet goed hoe hier mee te beginnen en ben ik blijkbaar eindelijk juiste plaats aanbeland.

Om het maar meteen even te vermelden, ben ik pas 16 jaar geworden. Ik heb de sticky topics van Rik al doorgelezen en ook nog een hele boel andere topics in dit forum die me op het eerste zicht nogal interessant voor mij leken. Enkel zijn er nog een flink aantal vragen waar ik mee zit.

> Eerst over de technische kant. Als beginnende hoster moet je natuurlijk ook iets kunnen aanbieden aan je (potentiële) klanten. Wat raden jullie mij aan? Een reseller account, dedicated hosting, colocated hosting, et cetera. En hoe kies je best het voor jou ideale en betrouwbaarste bedrijf uit? En hoe zit dat met het verkopen van domeinnamen?

> Dan heb ik nog wat vraagjes over de legaliteit. Aan de hand van de sticky topics van Rik heb ik geleerd dat je je moet aanmelden bij de Kamer van Koophandel en dat je je moet registreren bij de belastingdienst. Als minderjarige betaal ik geen belastingen, dus hoe werkt dat betalen van BTW aan de belastingdienst precies? En er moet ook een boekhouding bijgehouden worden, neem ik aan?

> Ook heb ik nog wat vraagjes betreffende het contact en het contract tussen klant en aanbieder. Is het zo dat je een contract volledig zelf kan opstellen of hoe zit dat nou precies. Ook qua betalingen. Dien je iedere maand/jaar je klant een factuur op te sturen? Hoe wordt dat over het algemeen gedaan in deze wereld?

> Ik woon in België, maar bijna op de grens met Nederland. Waar kan je het beste je bedrijfje opstarten: in België of in Nederland?

Ik wil ook nog even vermelden dat ik ervaring heb in het leiden van een grote website. Dit loopt al zo'n drietal jaren zeer goed, dus ik denk wel dat ik in staat ben om een eigen zaakje op te richten. Ik dank jullie alvast voor de tips en antwoorden op mijn vraagjes.

Met vriendelijke groeten, Jan

Luuc
30/05/04, 18:21
>Ik zou eerst beginnen met een reselleraccount, wanneer je meer klanten krijgt en dus meer inkomsten kun je een dedicated server nemen. Je kunt op www.webhosters.nl ervaringen lezen van verschillende webhostingbedrijven die dedicated/colocated/resellerpakketten aanbieden, aan de hand van deze informatie kun je een keuze maken. Het registreren van domeinen kun je meestal ook via het bedrijf waar je reselled (of hoe je dat ook schrijft) doen. Maar bij ResellerSRS kun je bijvoorbeeld ook voordelig domein registeren.

>Ik weet niet hoe het geregeld is in België met Belastingen e.d., dit kun je het beste vragen aan betreffende instelling bij jouw in de buurt. (Of een Belg moet ff posten natuurlijk ;))

>In principe maak je zelf uit wanneer je facturen stuurt, wanneer je hostingpakketten per maand verhuurd kun je elke maand een factuur sturen. Wanneer een klant per jaar betaalt, stuur je één maal per jaar een factuur.

chielsen
30/05/04, 18:37
Ik meen dat je in belgie 21 moet zijn om daar officieel een bedrijf te mogen starten. In nederland kan dat al vanaf je 15/16 e, maar dan moet je wel handlichting aanvragen als je nog geen 18 bent.

Natuurlijk moet je gewoon btw en inkomstenbelasting betalen.

M-BahZ
30/05/04, 18:43
Origineel geplaatst door Speedy
> Eerst over de technische kant. Als beginnende hoster moet je natuurlijk ook iets kunnen aanbieden aan je (potentiële) klanten. Wat raden jullie mij aan? Een reseller account, dedicated hosting, colocated hosting, et cetera. En hoe kies je best het voor jou ideale en betrouwbaarste bedrijf uit? En hoe zit dat met het verkopen van domeinnamen?
Bij colocated hosting heb je prijstechnisch vaak het meeste waar voor het minste geld.
Gebruik je de waar echter niet dan is een reseller account al snel voordeliger.

Dedicated kan tegenwoordig vrij voordelig en draai je niet zelf op voor evt. bijkomende hardware kosten.
Overigens kan het over een periode van bijv. 3 jaar wel aanmerkelijk duurder uitvallen.

Het meest ideale en betrouwbaarste bedrijf bestaat niet. ;)
Wat voor jou de beste keus hangt helemaal af met de prijzen die je afspreekt en met welke service en kwaliteit jij verlangt.
Dat is wat men noemt zaken doen. ;)

Voor domeinnamen kan je zelf registrar worden of resellen voor een andere partij.

Over beide valt wel genoeg te lezen op dit forum.

Origineel geplaatst door Speedy

> Dan heb ik nog wat vraagjes over de legaliteit. Aan de hand van de sticky topics van Rik heb ik geleerd dat je je moet aanmelden bij de Kamer van Koophandel en dat je je moet registreren bij de belastingdienst. Als minderjarige betaal ik geen belastingen, dus hoe werkt dat betalen van BTW aan de belastingdienst precies? En er moet ook een boekhouding bijgehouden worden, neem ik aan?
In principe draagt elke _onderneming_ BTW af over verkopen.
Meer informatie hierover is wel te vinden op de website van de belastingdienst en op de KvK website.
Een boekhouding dient idd bijgehouden te worden.


Origineel geplaatst door Speedy

> Ook heb ik nog wat vraagjes betreffende het contact en het contract tussen klant en aanbieder. Is het zo dat je een contract volledig zelf kan opstellen of hoe zit dat nou precies. Ook qua betalingen. Dien je iedere maand/jaar je klant een factuur op te sturen? Hoe wordt dat over het algemeen gedaan in deze wereld?
Een contract kan jij zelf (laten) opstellen met jouw bepalingen hierin.
Ik raad jou aan dit te laten doen, maar dit is geheel aan jou zelf.
Jouw contracten staan overigens nooit boven de wet.

Aangezien jij aan lange afstandsverkoop doet val je onder het faktuurstelsel.
Jij bent dus verplicht _alle_ verkochte diensten te faktureren, en over _elke_ faktuur draag jij BTW af, ook over de niet voldane fakturen.
Het is in principe wel mogelijk de BTW terug te krijgen als de klant uiteindelijk niet betaald.
Hoe dit 1 en ander in elkaar steekt raad ik jou aan zelf even op te zoeken, het is zeker leerzaam. :)


Origineel geplaatst door Speedy

> Ik woon in België, maar bijna op de grens met Nederland. Waar kan je het beste je bedrijfje opstarten: in België of in Nederland?
Je schrijft het bedrijfje in in het land waar het zich vestigt.


Origineel geplaatst door Speedy

Ik wil ook nog even vermelden dat ik ervaring heb in het leiden van een grote website. Dit loopt al zo'n drietal jaren zeer goed, dus ik denk wel dat ik in staat ben om een eigen zaakje op te richten. Ik dank jullie alvast voor de tips en antwoorden op mijn vraagjes.

Dit kan zeker betekenen dat jij de goede eigenschappen hebt voor het runnen van een onderneming.
Echter doe niets overhaasts en neem de tijd.
Geduld hebben is ook erg belangrijk.

Edit: mijn antwoorden zijn voornamelijk Nederland georienteerd, had even over de woonplaats van de TS gelezen.

Carl<n-media>
30/05/04, 18:44
Ik denk dat je beter nog even wat andere dingen kunt leren als je het verschil tussen reseller hosting en dedicated hosting nog niet eens weet. En als minderjarige betaal je gewoon belasting.

Jan Van Haaren
30/05/04, 19:40
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Ik denk dat je beter nog even wat andere dingen kunt leren als je het verschil tussen reseller hosting en dedicated hosting nog niet eens weet. In dat geval is mijn bericht waarschijnlijk foutief overgekomen aangezien ik wel degelijk het verschil ken tussen verschillende soorten hosting. Enkel vroeg ik me af wat jullie een beginnende onderneming aanraden...

Cyberdevil
30/05/04, 20:25
Als je je niet direct in de schulden zou willen steken zou ik toch voor de goedkopere oplossing gaan. Brengt natuurlijk in begin wat minder op dan een eigen server enz maar kan je wel makkelijker aan voldoende inkomen geraken. Bovendien heb je voor een eigen server toch wat ervaring nodig. Kom steeds meer mensen tegen die zonder dat ze er iets van kennen gewoon even aan hosting gaan doen.

Je moet dus ook niet denken dat je de eerste maanden veel geld zal verdienen. Want dat zou wel eens kunnen tegenvallen.

Maar toch veel geluk ;-)

Rusrink
30/05/04, 21:24
hehe ik denk dat je in de eerste maanden al blij mag zijn dat je je break-even point haalt

Jan Van Haaren
31/05/04, 17:40
Zijn er trouwens ook websites die een overzicht bevatten met data centers in België en/of Nederland? Iets vergelijkbaars met WebHosters.nl, maar dan voor data centers. Dank bij voorbaat.

Koster
31/05/04, 17:58
Vraag hier toch gewoon voor een leuke aanbieding :)

Dennis
31/05/04, 18:14
Origineel geplaatst door Speedy
Zijn er trouwens ook websites die een overzicht bevatten met data centers in België en/of Nederland? Iets vergelijkbaars met WebHosters.nl, maar dan voor data centers. Dank bij voorbaat. Er zijn maar enkele tientallen DC's waarvan maar een paar grote die je ook serieus kunt overwegen.

Jan Van Haaren
06/06/04, 17:58
Origineel geplaatst door DennisCitus
Er zijn maar enkele tientallen DC's waarvan maar een paar grote die je ook serieus kunt overwegen.

OK, dank je. In dat geval heb ik zelf al een redelijk volledig overzichtje.

Freeze
06/06/04, 23:07
Speedy,

Als je in België een onderneming wil starten, moet je beschikken over een attest van Bedrijfsbeleid. Dat heb je sowieso wanneer je een hogeschool- of universiteitsstudie afrond. Ook wanneer je een technische richting gevolgd hebt, bijvoorbeeld TSO met een extra jaar.
Dit is dus niet van toepassing op jou. Echter, 2 mogelijke oplossingen:

- Je volgt een cursus bedrijfsbeleid en ontvangt daarna een attest.
- Je start een onderneming samen met iemand die dit attest heeft.

In het tweede geval kun je dan bijvoorbeeld een bvba of nv oprichten. Let wel, dit eisteen startkapitaal van ongeveer 5500 euro voor een bvba. (NV is te voorbarig)
Wil je een eenmanszaak oprichten, dan kun je dit pas nadat je een attest in bezit hebt. Wanneer dit zo is, dan kan je je zelfstandig statuut aanvragen. Als student wil dit zeggen dat je in de afdeling "bijberoep" terechtkomt. Dan kan je bepaalde keuzes gaan maken. BTW-plichtig of niet. Niet BTW-plichtig hoef je geen btw af te staan, maar kan je ook niks "aftrekken" of "inbrengen" in de zaak.

Meer informatie vind je terug op http://www.mesotten.be/


Er zijn een aantal interessante mogelijkheden aan student in bijberoep. Indien je nog vragen hebt, stuur me gerust een private message.

Greetz Freeze

ffjudgement
07/06/04, 16:35
ik zou wachten met host bedrijf tot je meerderjarig bent, ik heb eht ook wel eens geprobeerd en eht ging allemaal mis:( (mijn mening hoor)

S2S-Guust
07/06/04, 17:10
Origineel geplaatst door ffjudgement
ik zou wachten met host bedrijf tot je meerderjarig bent, ik heb eht ook wel eens geprobeerd en eht ging allemaal mis:( (mijn mening hoor)

Ook een beetje mijn mening, je zit waarschijnlijk nog op school(zo niet, dan zou ik er al helemaal niet aan beginnen) en je hebt dus overdag weinig tijd. 's Avonds heb je misschien andere hobby's/vriendin.

De enige oplossing voor dit 'probleem' is zelf er zo min mogelijk tijd in hoeven te steken -> reseller pakket. Je hoster regelt alles voor je en jij hoeft alleen maar vragen van je klanten te beantwoorden(wat wel mee zal vallen).

Jan Van Haaren
09/06/04, 14:00
@ Freeze: Bedankt voor de verhelderende informatie. Komt er dus op neer dat in Nederland veel meer mogelijk is dan in België. Aangezien ik in het ASO (Latijn-Wiskunde) zit, is dat extra jaar dus ook geen optie voor mij. En op een hogeschool of universiteitsdiploma zal het ook nog wel een flink aantal jaartjes 'wachten' zijn. En om nu meteen zo'n cursus in de avondschool te gaan volgen, zie ik niet meteen zitten.

nelson
26/06/04, 22:40
Ik zou in Belgie "starten" omdat je handelskennis nodig heb om je eenmanszaak in te schrijven bij het handelsregister in Antwerpen of Hasselt etc.
In Hasselt of Antwerpen kan je ook een cursus volgen voor "handels kennis", duur 3 maanden, 2 keer per week.
"Vak kennis" heb je hier voor niet nodig.

succes er mij

flecxie
27/06/04, 01:17
> Eerst over de technische kant. Als beginnende hoster moet je natuurlijk ook iets kunnen aanbieden aan je (potentiële) klanten. Wat raden jullie mij aan? Een reseller account, dedicated hosting, colocated hosting, et cetera. En hoe kies je best het voor jou ideale en betrouwbaarste bedrijf uit? En hoe zit dat met het verkopen van domeinnamen?


Ik denk dat je eerst effe moet denken op wat voor klanten je je wil richten: Ga je je tot de massa richten dmv de 'goedkoopste' te zijn of zoek je je diensten aan te bieden aan vrienden / kennissen?

Ik zou in het begin starten met een reseller-accountje en proberen een domeintje te verkopen aan de buren, bakker, ... Wanneer je merkt dat dit goed draait, mensen tevreden zijn etc kan je rustig verder groeien. Indien je in het begin wat probleempjes hebt is dit ook iets minder erg indien je dit maar op kleine schaal werkt.



> Dan heb ik nog wat vraagjes over de legaliteit. Aan de hand van de sticky topics van Rik heb ik geleerd dat je je moet aanmelden bij de Kamer van Koophandel en dat je je moet registreren bij de belastingdienst. Als minderjarige betaal ik geen belastingen, dus hoe werkt dat betalen van BTW aan de belastingdienst precies? En er moet ook een boekhouding bijgehouden worden, neem ik aan?

...

> Ik woon in België, maar bijna op de grens met Nederland. Waar kan je het beste je bedrijfje opstarten: in België of in Nederland?


In België kan je zelfstandige worden vanaf je 18e verjaardag. Het enige wat je nodig hebt is een diploma van bedrijfsbeheer, maar dit krijg je bij een aantal economische richtingen (ec-wi, ec-mt, bi, ...)

De stappen die je moet volgen:
- bankrekening openen
- ondernemingsnummer aanvragen op ondernemingsloket (bij acerta bv)
- btw-nr aanvragen

Indien je zelf geen ervaring hebt met boekhouden laat je deze best doen door een boekhouder (+/- € 60 / uur), deze moet gewoon maandelijks je BTW-aangifte doorsturen.

Aangezien je momenteel maar 16 bent zou ik de eerste 2 jaar 'int zwart' beginnen, op deze manier kan je rustig wat kenissenmaken met het webhosting-gebeuren ;)

flecxie
27/06/04, 01:27
Origineel geplaatst door chielsen
Ik meen dat je in belgie 21 moet zijn om daar officieel een bedrijf te mogen starten. In nederland kan dat al vanaf je 15/16 e, maar dan moet je wel handlichting aanvragen als je nog geen 18 bent.


In België kan je zelfstandige worden 'zonder problemen' vanaf je 18e. Het is ook mogelijk om dit vroeger te doen, maar dan duiken er een boel problemen op (je ouders moeten alles tekenen etc).

Evilarlos
27/06/04, 01:28
Ik weet niet hoe het in belgie geregeld is maar ik zelf ben momenteel al 3 maanden bezig in nederland en begin 'zo'n beetje kiet te draaien.

Ik raad je aan een reseller account te nemen en daar mee te beginnen. Neem er een account van een domein reseller. (vraag in PB dan geef ik je een link) zodat je ook domeinen kunt registreren. En vergeet niet wat zelf curses te doen over administratie. www.belastingdienst.nl kan je al een hoop op weg helpen. Ga ook eens langs bij de KVK om wat informatie op te vragen en breng een bezoek aan je locale bank ivm een zakelijke rekening.

Verdiep je ook in de techniesche kant. Dan wel door een curses dan wel door zelf studie. Als je een dedicated of colo neemt.

Houd er wel rekening mee dat je meer tijd aan de administatie kwijt bent dan je zult verwachten. Zeker als je het goed wilt houden.

Waar je een server kunt huren verschilt nogal. Ik host zelf bij managed.com maar je moet zelf kijken wat voor kwaliteit/kwantiteit je wilt aanbieden. En wil je een NL/BE server of is VS ook goed. Welke doelgroep richt je je op en wat voor support verwacht je te gaan bieden.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben. Vraag gerust per PB indien je vragen hebt.

ddepuydt
27/06/04, 09:49
Origineel geplaatst door chielsen
Ik meen dat je in belgie 21 moet zijn om daar officieel een bedrijf te mogen starten. In nederland kan dat al vanaf je 15/16 e, maar dan moet je wel handlichting aanvragen als je nog geen 18 bent.

Natuurlijk moet je gewoon btw en inkomstenbelasting betalen.

Helemaal niet ... Een eenmansZaak kan je perfect vanaf je 18e aanvragen, Zeker wanneer je een "economisch gerichte" opleiding gevolg hebt (ik denk aan de courante richting "Boekhouden - Informatica").

Wil je als 16 jarige een Zaak beginnen dan kies je geloof ik best voor een VOF, ook hier heb je natuurlijk goedkeuring nodig van de ouders.

ddepuydt
27/06/04, 09:51
Origineel geplaatst door Speedy


> Ik woon in België, maar bijna op de grens met Nederland. Waar kan je het beste je bedrijfje opstarten: in België of in Nederland?


Volgens mij heb je geeneens de keuZe, als je in België gevestigd bent moet je gewoon in Belgie Zelfstandig worden ! TenZij je een vennootschapsvorm gaat opZetten (VOF Zie mijn vorige reactie) en je je Centrale Zetel in Nederland gaat vestigen. Ik vermoed dat in dat geval een postbus kan volstaan, maar ben het niet Zeker.

Maar wees nou even 2 minuten chauvinist en betaal gewoon belastingen in je eigen land. ;)

flecxie
27/06/04, 09:55
Origineel geplaatst door ddepuydt
Wil je als 16 jarige een Zaak beginnen dan kies je geloof ik best voor een VOF, ook hier heb je natuurlijk goedkeuring nodig van de ouders.

VOF == Venootschap Onder Firma
Ik denk dat je daarvoor dus reeds een bvba/nv nodig hebt...

Een ebvba is wel mogelijk, maar dat kost je een pak geld...

nelson
27/06/04, 12:05
V.O.F = twee of meer eenmanszaken of BV's.
Voor beginners is het "kiss system" waarschijnlijk het beste, Keep It Simpel and Stupid, en om je goodwill in de zaak op te bouwen, het "klant is konig" mentaliteit.
Doel group: kwaliteit betaald beter dan budget dus waar je wil beginnen maakt eigenlijk niet uit , het is vallen en opstaan.
Mogelijkheden: uitbreiden naar webdesign, verkoop van software en hardware.
"The sky is the limit"

ddepuydt
27/06/04, 19:40
Origineel geplaatst door flecxie


VOF == Venootschap Onder Firma
Ik denk dat je daarvoor dus reeds een bvba/nv nodig hebt...

Een ebvba is wel mogelijk, maar dat kost je een pak geld...

Quote

"De vennootschap onder firma is een vennootschap die aangegaan wordt tussen hoofdelijk aansprakelijke vennoten en die tot doel heeft, onder een gemeenschappelijke naam, een burgerrechtelijke activiteit of een handelsactiviteit uit te oefenen."

Met andere woorden ... Een venootschapsvorm met véél kenmerken die we terugvinden in de eenmanszaak (onbeperkte hoofdelijke aansprakelijkheid, beperkte administratie, géén startkapitaal vereist, ...) maar met het voordeel dat de opbrengsten onderhevig zijn aan de vennootschapsbelasting ipv personenbelasting (op voorwaarde dat de VOF geregistreerd werd, wat op zich ook weer niet verplicht is) ...

Je moet dus ZEKER GEEN bvba of wat dan ook hebben ...

VOF'en worden vaak opgericht in familiale kring (samen met de familie bedrijfje beginnen gebeurt vaak onder VOF)

flecxie
29/06/04, 22:55
Zo heb ik ook weer wat bijgeleerd ;-)