PDA

Bekijk Volledige Versie : Btw



Mr. Snooby
29/05/04, 19:40
Hallo,

ik heb al wat gezocht, maar kon niet echt mijn antwoord vinden.

Ik ben 15 jaar, en wil met iemand een hosting/webdesign bedrijf beginnen.

Kan de oudste, 16 jaar, ons bedrijf registreren bij de KvK, of is hij daar te jong voor? Kan een ouder/voogd dat doen?

En de BTW, moet je al BTW betalen onder de 18? Of hoeft het niet onder een bepaald jaarinkomen?

Groeten, Peter

Dennis
29/05/04, 19:47
Jullie kunnen samen een VOF beginnen als je minimaal 15 bent, de ouders moeten hier wel voor tekenen.

Mr. Snooby
29/05/04, 20:20
En hoe zit dat met de BTW?

wdv
29/05/04, 20:28
Iedereen moet BTW betalen, echter als je onder een bepaald bedrag zit (ik dacht 1400 euro) aan BTW, hoef je dit niet te betalen.

XS-24
29/05/04, 20:55
fout:

Je moet altijd btw over de verkochte producten betalen, ALs je onder de dik 1300 omzet per jaar zit hoef je geen omzet belasting te betalen.

www.kvk.nl -> contact en dan je proviincie/regio ff bellen :).

wdv
29/05/04, 21:01
Als u valt onder de kleineondernemersregeling, kunt u recht hebben op een belastingvermindering. Deze vermindering kan gelden voor natuurlijke personen, éénmanszaken, VOF’s en maatschappen die in een boekjaar na aftrek van de voorbelasting niet meer dan € 1.883 hoefden te betalen. De verminderingsregeling geldt niet voor rechtspersonen (BV en NV).

Als u op jaarbasis minder dan € 1.345 aan BTW moet betalen aan de Belastingdienst, is de vermindering van BTW gelijk aan het bedrag dat u moet voldoen. U hoeft per saldo dus geen BTW te betalen. In dit geval kunt u de Belastingdienst verzoeken om een ontheffing van de administratieve verplichtingen. Als u ontheven wordt voor de administratieve verplichtingen hoeft u geen periodieke aangifte meer te doen. Alleen in gevallen waarin de BTW naar u wordt verlegd en bij intracommunautaire verwervingen, bent u dan nog verplicht tot het doen van een incidentele aangifte.

Als u op jaarbasis minder dan € 1.883 maar meer dan € 1.344 aan BTW moet betalen aan de Belastingdienst, is de vermindering gelijk aan 2,5 maal het verschil tussen € 1.833 en het bedrag dat u zou moeten betalen. U berekent de definitieve vermindering aan het einde van een kalenderjaar of aan het einde van het boekjaar, als dit niet met het kalenderjaar gelijk loopt.

Mr. Snooby
30/05/04, 20:11
Dus als ik het goed begrijp:

Ik moet me inschrijven bij KvK en belastingdienst.

Ik betaal belasting over verkochte producten, maar nog geen loonbelasting?

PeterT
30/05/04, 20:26
Zolang je niemand in dienst hebt: inderdaad

Mr. Snooby
30/05/04, 20:30
We zijn met z'n 2-en. Ik doe het hosting gedeelte, hij doet het webdesign gedeelte. Dus we zijn beide eigenaar.

Rusrink
30/05/04, 20:51
Als je dan een VOF begint en je met zijn 2e inschrijft hoef je volgens mij geen loonbelasting te betalen, je moet wel inkomstenbelasting betalen. Als je mensen in dienst neemt moet je pas loonbelasting betalen

eMiz0r
30/05/04, 21:02
Klopt, zo zit het Rusink.

PeterT
30/05/04, 21:52
Precies, kost je geloof ik iets van 90 euro /jaar om een VOF te registreren :)

Mr. Snooby
30/05/04, 22:30
Mooi zo! Dan worden wij maar een VOF. Is nog een handtekening van een ouder/voogd benodigd? (15 en 16 jaar zijn we)

Rusrink
30/05/04, 22:51
Ja, maar het is niet zo makkelijk van wij worden even een VOF. Als je minderjarig bent moeten je ouders inderdaad tekenen, maar je moet niet vergeten dat je financieel verantwoordelijk bent voor de kosten die je bedrijf maakt. Als jij dus schulden kweekt bij je debiteuren en je kunt ze niet betalen kunnen ze dus "je huis leeg laten halen om daar de schulden mee af te lossen"
Dus ik ben benieuwd of je ouders daar in eerste instantie blij mee zullen zijn.
Zoniet dan ben je natuurlijk met een kvk inschrijving nog lang niet klaar.

PeterT
31/05/04, 00:42
Sowieso is het niet makkelijk (en goedkoop) om die toestemming te krijgen - moet via rechtbank met alle kosten van dien ;)

Beter idee zou zijn het op naam van één van de ouders te zetten.
Maar zoals Rusrink al zei, het is maar de vraag of zij dat willen...

eMiz0r
31/05/04, 01:54
Een handlichting hoeft niet zoveel geld te kosten. Er gaat echter wel wat tijd in zitten. Justitie heeft het wel eens druk met andere dingen (bekeuringen.......).

Met een KvK nummer ben je er niet inderdaad. Maar zij kunnen je echter wel een heel eind op weg helpen met wat je precies wilt en wat je nodig hebt. Adviseurs staan elke dag voor je klaar om je advies te geven op de punten waar je die nodig hebt.

Keuningen
31/05/04, 10:28
Als jullie met z'n tween een VOF willen beginnen zal voor diegene van 15 zowiezo een handtekening van zijn/haar ouders benodigd zijn bij de inschrijving en voor deze persoon is geen handlichting mogelijk. Zijn/haar ouders moeten echter voor iedere handeling, waar deze persoon een handtekening moet zetten, een accoord geeft, of een dergelijke verplichting aangaat, mee tekenen cq. mee accoord gaan. Alle fouten die deze persoon maakt, de schulden die deze persoon maakt en overige mogelijke onjuistheden die deze persoon aan gaat vallen onder de verantwoordelijkheid van zijn/haar ouders.

Voor de 16 jarige persoon kan een bepaalde handlichting aangevraagd worden, zodat deze persoon een aantal dingen zelf zou mogen doen. Wat deze persoon wel en niet mag wordt bepaald in de handlichting.

Let wel dat als deze twee natuurlijke personen samen een firma zouden gaan bedrijven dat zij beiden aansprakelijk zijn voor de gehele onderneming en mogelijk zelfs elkaars prive schulden. Mits niet ingedekt door middel van een VOF-contract welke dan logischerwijs opgesteld wordt met een beedigd notaris.

Ik raad het fenomeen VOF over het algemeen dan ook af en kan jullie alleen maar ten sterkste aanraden allebei een "eenmanszaak" op te richten en samen te gaan werken. Je kunt mogelijk weer onder 1 naam gaan handelijn dmv. een zogeheten "comanditair venootschap" als ik het goed heb.

Ik wens je veel succes met je nieuwe onderneming!

PS:
-Ga eens langs je Kamer van Koophandel
-Neem een Accountant
-Ga ook een langs de belastingdienst
-Zorg voor een goede administratie

Mr. Snooby
31/05/04, 11:40
Daar zaten we inderdaad ook al aan te denken; 2 eenmanszaken. Het is wel duurder dan één VOF, maar het scheelt niet veel. Twee eenmanszaken is ook handiger, omdat de winsten van het webdesign en hosting niet verdeeld worden. De winsten van het webdesignen gaan naar hem, en die van het hosten naar mij.

Het gekke was, een eenmanszaak registreren is bij mij bij de KvK (Omgeving Alkmaar) goedkoper dan bij hem (Omgeving Den Haag).

Mr. Snooby
01/06/04, 20:16
Hmz, ik zit met een dilemma.

Als we een VOF worden, zijn de ouders van de jongen waar ik mee samen werk, niet alleen verantwoordelijk voor zijn schulden, maar ook voor die van mij, en andersom. Een VOF valt dus af.

- 2 eenmanszaken: We willen het de mensen makkelijk maken, door op 1 website hen alles aan te bieden (hosting, domeinreg, webdesign). Als er dan 2 verschillende KVK nr's ed zijn is dat vervelend voor de klant.

- 1 eenmanszaak: Dan zou één van ons die moeten registreren. Omdat we samen werken, zie de belastingdienst de andere als werknemer, en zullen we loonsbelasting moeten betalen.

Beredeneer ik nu fout, of er is geen andere oplossing?

Rusrink
02/06/04, 01:46
Jou ouders zijn verantwoordelijk voor jou en de ouders van je kameraad zijn verantwoordelijk voor hem.

2 eenmanszaken lijkt me zinloos aangezien je dan 2x inkomens belasting moet betalen. Dus of je nou 2x inkomensbelasting betaald of 1x loon belasting zal dat laatste denk ik goedkoper zijn.

S2S-Robert
02/06/04, 01:59
Loon wil je niet uitkeren, dan moet je ook een loonadministratie gaan bijhouden inclusief de verplichte sociale verzekeringen. Dan ben je stukken goedkoper en sneller met 2 eenmanszaakjes.

Je kan nog steeds de facturatie op 1 btw nummer laten vallen en dan onderling tussenverekenen toch?

eMiz0r
02/06/04, 03:51
Origineel geplaatst door Rusrink
Jou ouders zijn verantwoordelijk voor jou en de ouders van je kameraad zijn verantwoordelijk voor hem.

2 eenmanszaken lijkt me zinloos aangezien je dan 2x inkomens belasting moet betalen. Dus of je nou 2x inkomensbelasting betaald of 1x loon belasting zal dat laatste denk ik goedkoper zijn.

Loonbelasting heb je niets mee te maken aangezien je beide eigenaar bent van het bedrijf in het geval van een VOF. Je hebt alleen te maken met inkomstenbelasting. Bij een eenmanszaak ligt dit iets anders. Bovendien betaal je altijd inkomstenbelasting over het bedrag wat gestort wordt op de privé rekening. Zowel bij een VOF als bij een eenmanszaak.

Ook je eerste stelling moet ik weerleggen. Bij een VOF zijn beide vennoten hoofdelijk aansprakelijk voor schulden. Schulden die door de VOF worden gemaakt kunnen op beide personen verhaald worden. Aangezien de ouders voor verantwoordelijkheid tekenen zijn zij dus indirect verantwoordelijk voor beide personen die schulden maken.

Ik zou me toch maar eens iets beter laten inlichten voordat je dit soort uitspraken doet :)

Je beredenering is overigens goed Snooby. Ik zou echter toch als ik de kans had (dus wanneer beide ouders toestemming geven) een VOF starten.

Wat je ook kunt doen is een eenmanszaak starten en zorgen dat de persoon van wie de eenmanszaak is de andere persoon tekeningsbevoegd maken. Wanneer je afspraken tussen elkaar goed op papier zet kun je dus praktisch beide alsnog eigenaar zijn van het bedrijf. Dit later omzetten naar een VOF (wanneer jullie beide oud genoeg zijn) lijkt me geen foute stap.