PDA

Bekijk Volledige Versie : mrtg 95 percentile voglens mij onjuist



mdf
28/05/04, 23:48
Wellicht dat iemand mij kan vertellen of het 95 percentlie getal dat gegeven wordt klopt; ik twijfel hier ernstig aan en zie 'het licht' even niet meer

Hier vind je een copy van de statestieken:
http://synssans.nl/95/217.148.169.66_22.html

Alvast dank voor je ideeen :)

Cybafish
28/05/04, 23:51
Ach, 95% is niets voor webhosters, veel te veel pieken en dalen, doe mij maar AVG.

mdf
28/05/04, 23:52
Cybafish dat is nog eens een antwoord waar ik echt maar dan ook echt niets aan heb ;)

No offence :)

Cybafish
28/05/04, 23:54
Ja, wat wil je horen? Je hebt waarschijnlijk een ddos gehad aan je piek te zien, die piek viel klaarblijkelijk buiten de 95% regeling dus kun je het wel schudden.

mdf
28/05/04, 23:55
Origineel geplaatst door Cybafish
Ja, wat wil je horen? Je hebt waarschijnlijk een ddos gehad aan je piek te zien, die piek viel klaarblijkelijk buiten de 95% regeling dus kun je het wel schudden.

Ik vraag of dat 95 percentile getal klopt of niet, omdat ik twijfel!
En nee ik heb geen ddos gehad; dan zou het wel een hele zielige ddos zijn :D

Cybafish
28/05/04, 23:57
Nou, dat valt mee hoor. Een DDOS van 100mbit gedurende een uur kan als 1mbit in de monthly graph verschijnen, maar de 95% wel dusdanig ophogen dat je dus voor een mbit meer moet betalen dan je eigenlijk verbruikt hebt.

mdf
28/05/04, 23:59
Ja oke, maar ik zie helemaal geen ddos attack; piekjes van 1102.3 kb/s max noem ik geen ddos....klant was trouwens op dit momenten aan het copieeren naar een andere server.

Maar jouw idee is dus dat die getallen wel kloppen? :)

Cybafish
29/05/04, 00:03
Nou, jij denkt geloof ik dat ik die piekjes van vandaag bedoel, terwijl ik de piek in week 20 bedoel. (zie bijlage)

Ik denk dat de getallen kloppen ja :)

mdf
29/05/04, 00:04
Ah oke, dan hebben we dus langs elkaar gepraat :)

Tnxs in ieder geval!

Mikey
29/05/04, 02:08
Kan me niet voorstellen dat die piek 1,5 dag heeft geduurt. 5% = ongeveer 1,5 dag in de maand.

Dennis
29/05/04, 10:18
Strange, 95% hoger dan Max-measured-values.

Je haalt de statistieken van je switch af?

NextIT
29/05/04, 10:23
Origineel geplaatst door Mikey
Kan me niet voorstellen dat die piek 1,5 dag heeft geduurt. 5% = ongeveer 1,5 dag in de maand. Inderdaad, die piek heeft geen 1,5 dag geduurt, want hij komt niet eens terug in de 'daily' graph. Ik denk dat er iets niet helemaal lekker gaat met de berekening.

Mikey
29/05/04, 10:48
Ik heb nog een keer gekeken, en die 95% berekening is echt fout, waar jij die piek hebt staan staat bij max value "Max In: 973.1 kb/s (1.0%)" dus dan is het gewoon onmogelijk dat je 1,1 mbit hebt.

mdf
29/05/04, 10:59
Die statestieken zijn inderdaad van een switch poortje.

Wat ik heb gedaan toen er een andere klant op dat poortje geprikt werd is van alles verweiderd van mrtg om zo met een 'shone lei' te beginnen, alleen is dat denk ik niet helemaal goed gegaan dus :)

Koster
29/05/04, 11:10
Origineel geplaatst door Mikey
Ik heb nog een keer gekeken, en die 95% berekening is echt fout, waar jij die piek hebt staan staat bij max value "Max In: 973.1 kb/s (1.0%)" dus dan is het gewoon onmogelijk dat je 1,1 mbit hebt. 95% is IN + OUT

host3000
29/05/04, 11:41
Origineel geplaatst door Koster
95% is IN + OUT
Dat hangt er maar vanaf. Je kunt zowel in, out als in+out hebben.

Dennis
29/05/04, 11:47
Origineel geplaatst door host3000

Dat hangt er maar vanaf. Je kunt zowel in, out als in+out hebben. MRTG meet volgens mij IN+OUT bij de standaard 95%-patch. :)

host3000
29/05/04, 11:49
Origineel geplaatst door DennisCitus
MRTG meet volgens mij IN+OUT bij de standaard 95%-patch. :)
Je kunt de te meten datastroom toch aanpassen?

Overigens heeft snmp regelmatig nukken waar je pieken ziet die in in feite niet zijn.

mdf
29/05/04, 11:53
Ben benieuwd wie er iets concreets kan zeggen hierover.

Vooralsnog ga ik ervan uit dat het 95 percentile getal niet klopt. Misschien alles nog eens wissen van dat poortje en over 2 weken nog eens kijken.

sander815
25/06/04, 12:52
wie heeft er voor mij zon 95% mrtg.cfg?

Koster
25/06/04, 12:55
Windows of Linux?
If linux => zoek via google :(
if Windows => zoek via google en pas het script aan omdat dat linux ding niet werkt op windows.

sander815
25/06/04, 14:05
linux....ben al de hele tijd aan hetz oeken, maar vind niks..

Wunk
30/06/04, 11:15
Die 'vage' pieken duiken op op het moment dat er een tellertje gereset word, en dus de 2 snmp waarden waarvan mrtg een gemiddelde meting moet doen dusdanig van elkaar afwijken dat er een piek opduikt.. (die pieken zie je nog wel eens als een switch gereset word oid)

Ikzelf gebruik cacti om alle 95% waarden van onze poorten te meten: http://www.raxnet.org, dat is snmp met rrdtool in een mooie en makkelijk te onderhouden webinterface..

mdf
30/06/04, 11:17
Cacti ben ik op dit moment ook naar aan het kijken ja; ziet er erg oke uit, maar moet me er nog verder in verdiepen.

Wunk
30/06/04, 13:23
Ik heb hier nu 98 'internet enabled devices' in staan, dus servers en switches.., op de switches word 't 95% verkeer gemeten, op de servers diskspace, load, processor usage en memory usage via SNMP..

Makkelijke van cacti is dat je heel erg simpel een ander soort grafiek toevoegt.., als een klant een andere overeenkomst wil dan de 95%tile, voeg je gewoon een 'Bytes' grafiek toe op z'n poort, en krijg je 't aantal bytes in historische grafieken te zien..

Overigens is een redelijk krachtige server wel aan te raden als je er veel servers in gaat zetten.., want bij ons hangt de load op een simpele celeron 900 constant tussen de 2 tot 3 omdat 'ie constant bezig is met het renderen van de honderden grafieken via rrdtool ;)

Mikey
30/06/04, 15:44
Origineel geplaatst door Wunk
Ik heb hier nu 98 'internet enabled devices' in staan, dus servers en switches.., op de switches word 't 95% verkeer gemeten, op de servers diskspace, load, processor usage en memory usage via SNMP..

Makkelijke van cacti is dat je heel erg simpel een ander soort grafiek toevoegt.., als een klant een andere overeenkomst wil dan de 95%tile, voeg je gewoon een 'Bytes' grafiek toe op z'n poort, en krijg je 't aantal bytes in historische grafieken te zien..

Overigens is een redelijk krachtige server wel aan te raden als je er veel servers in gaat zetten.., want bij ons hangt de load op een simpele celeron 900 constant tussen de 2 tot 3 omdat 'ie constant bezig is met het renderen van de honderden grafieken via rrdtool ;)

Op forum is een workaround omdat renderen tegen te gaan :) je kan de plaatjes ook static maken. En de perl module ipv php scheelt ook een hoop :)