PDA

Bekijk Volledige Versie : Rare vraag, lees maar :)



SeppaR
23/05/04, 15:38
Hier komt het dus.

Ik weet dat iemand dus eigenlijk "illegaal" een bedrijf runt, zonder KVK en BTW nummer, maar ik vraag mij nu af, moet ik zoiets aangeven?
Ik vind het niet eerlijk, dat wij onze producten met 19% btw moeten laten betalen, en hij dat zonder kan en alles in zijn zak kan steken welliswaar. Ook is hij - 18 jaar, en heeft totaal geen volmacht van zijn ouders om dit bedrijfje te runnen.
Nu vind ik dit dus lame, en vraag ik mij af.
Moet ik zoiets aangeven? En hoe doe ik dit?
Het gaat wel over een Belg..

vectoris
23/05/04, 15:58
Zulke zaken mag je altijd en eigenlijk behoort het tot je goed burgerplicht dat je dit moet doen. Het blijft dus een stukje eigen keuze.

SeppaR
23/05/04, 16:05
Jij vind dus dat ik dit moet gaan aangeven? Aangezien wat hij doet niet echt legaal is?

vectoris
23/05/04, 16:08
Origineel geplaatst door SeppaR
Jij vind dus dat ik dit moet gaan aangeven? Aangezien wat hij doet niet echt legaal is? dat zeg ik niet :).

Ik weet zelf ook niet wat ik precies zou doen in deze situatie. Op zich ben je als goed burger het verplicht, net zoals je als goed burger niet te hard mag rijden en voor rood moet wachten. Zaken die ik ook niet altijd doe. Kortom: Ja je behoort hem aan te geven, maar nee dat hoeft zeker niet. Het is dus een afweging die je zelf moet maken :).

Carl<n-media>
23/05/04, 16:43
Gewoon FIOD-ECD bellen ;).

Dennis
23/05/04, 16:49
Origineel geplaatst door vectoris
dat zeg ik niet :).

Ik weet zelf ook niet wat ik precies zou doen in deze situatie. Op zich ben je als goed burger het verplicht, net zoals je als goed burger niet te hard mag rijden en voor rood moet wachten. Zaken die ik ook niet altijd doe. Kortom: Ja je behoort hem aan te geven, maar nee dat hoeft zeker niet. Het is dus een afweging die je zelf moet maken :). Conclusie:

Is het een goede vriend? Zorg dat hij niet gepakt wordt, maak hem duidelijk dat deze situatie niet 'goed' is. En anders? Easy choice :)

dotnetjunkie
23/05/04, 17:00
Ach, het zal heus nog niet om grote bedragen of veel klanten gaan. Stel je eens de vraag: wat levert het mij op? De tijd en administratieve rompslomp die je kwijt zou zijn aan aangifte kan je toch beter gebruiken om je eigen bedrijf op een POSITIEVE manier uit te bouwen! Ik zeg altijd: haal succes door je eigen verdiensten, nooit door anderen af te breken of zwart te maken. Je weet ook nooit dat die gozer op jouw bericht hier zou vallen, en als hij dan aangegeven wordt revanche zou willen nemen op jou...

Beyonder
23/05/04, 17:01
Gewoon aangeven, dan heb je weer een concurrent minder:)

Dennis, werkte jij zelf ook niet een jaar ofzo zonder KvK :p

Dennis
23/05/04, 17:06
Origineel geplaatst door Beyonder
Gewoon aangeven, dan heb je weer een concurrent minder:)

Dennis, werkte jij zelf ook niet een jaar ofzo zonder KvK :p Iets langer dan een half jaar inderdaad, in ons geval had het wel een positieve werking. Er bleek wel degelijk toekomst voor ons in de webhosting-branche te zitten. Daarna namen we een dedicated-server en vonden dat we eigenlijk ook meteen ons moesten aanmelden bij de KVK.

Flexis Hosting
23/05/04, 19:02
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Gewoon FIOD-ECD bellen ;).


Heb je daar het nr van kan ik wel even gebruiken :)

V. Kleijnendorst
23/05/04, 19:13
Hoewel ik er zwaar op tegen ben dat er zwart gewerkt wotdt komt het aangeven van zulke 'ondernemers' op mij over als haast nsb praktijken. Ik moet niet veel hebben van allerhande kliklijnen. Op den duur zullen zaken toch fout lopen. Als er een boekonderzoek bij één van zijn klanten is. Als er om een btw nummer wordt gevraagd door één van zijn klanten, etc.

just $0.02

olafb
23/05/04, 19:18
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors
Hoewel ik er zwaar op tegen ben dat er zwart gewerkt wotdt komt het aangeven van zulke 'ondernemers' op mij over als haast nsb praktijken.

Gaat dat niet wat ver? Dit vind ik gewoon redelijk hoor. Tenzij er een goede reden is dat hij een week bezig is ofzo. Maar als hij dit al jaren lang doet. Dan vind ik dat het ook wel aangegeven mag worden. Wij moeten ook belastingbetalen! Maar als het om kleine bedragen gaat vind ik het persoonlijk niet zon ramp maar als het echt om duizenden zoniet tien duizenden euros gaat lijkt me aangeven wel reeel.

Ahead-IT
23/05/04, 19:24
Ik zou dat niet aangeven, er is maar één manier waarop je in de IT branche iets kan bijleren en dat is zelf proberen. Als iemand eerst al een BTW nummer moet hebben, een boekhouding en dan nog eens een naam + klanten op zijn 14 jaar, sja, dan gaan er niet veel nieuwe bedrijven opstarten omdat ze gewoonweg de kennis/middelen niet hebben tgeen hun 16-17-18 jaar.

Maar als het echt een corrupt bedrijfje is die alleen maar klanten besteelt, dan pas zou je een goeie reden hebben om ze/hem/haar aan te geven.

Mocht het fictief bedrijf in kwestie geen concurrent zijn van jou, wat zou je dan doen? ;)

Triloxigen
23/05/04, 21:54
Ik zou het niet aangeven..

Je maakt er niemand blij mee, en je zult er alleen iemand mee pijn doen..

Dennis
23/05/04, 22:15
Origineel geplaatst door Triloxigen
Ik zou het niet aangeven..

Je maakt er niemand blij mee, en je zult er alleen iemand mee pijn doen.. Inderdaad, maar wat nou als er grote aantallen klanten naar dit bedrijf overstappen? Of als dit bedrijf zich zeer onprofessioneel gedraagd tegen jouw bedrijf?

S2S-Robert
23/05/04, 22:16
Origineel geplaatst door SeppaR
Ook is hij - 18 jaar, en heeft totaal geen volmacht van zijn ouders om dit bedrijfje te runnen.[/B]Tja, ik ben het eens met het al eerder gegeven antwoord dat ik niks moet hebben van kliklijnen e.d. Die mensen komen zichzelf op een gegeven moment ofwel tegen, ofwel het gaat zo goed dat ze aan de kvk moeten, in beide gevallen is het probleem opgelost. Het zijn geen grote bedragen die er in om gaan, dus je kan zeggen : waar maak je je druk om.

Aangezien hij geen 18 is zijn zijn ouders voor zijn handel en wandel verantwoordelijk dus dat zou je hem kunnen zeggen. Dat is ook wel net zo netjes tegenover zijn ouders die, mocht er iets fout gaan, ineens een deurwaarder op de stoep zien verschijnen met de mededeling "of ze even willen betalen". Desnoods kun je zijn ouders rechtstreeks benaderen als je dat zou willen.

Mijn idee : Niet aangeven, hem wijzen op het nut van een kvk en hem wijzen op het risico wat hij en zijn ouders lopen.

SeppaR
23/05/04, 22:22
Heb ik al proberen te doen, hem het nu van een KVK laten inzien, hij zegt dat hij gaat samenwerken met dit en met dat bedrijf, maar volgens mij zijn dit gewoon smoesjes omdat zijn ouders niets van het bedrijfje afweten..

Dennis
23/05/04, 22:23
Origineel geplaatst door SeppaR
Heb ik al proberen te doen, hem het nu van een KVK laten inzien, hij zegt dat hij gaat samenwerken met dit en met dat bedrijf, maar volgens mij zijn dit gewoon smoesjes omdat zijn ouders niets van het bedrijfje afweten.. Komt me bekend voor. Denken ze slim te zijn door alternatieven te zoeken.

Ahead-IT
23/05/04, 22:30
Je gaat me toch niet zeggen dat één concurrent meer zo veel verschil uitmaakt?

[QWS]
23/05/04, 23:16
de KvK kan ook met "terugwerkende kracht" aan inschrijving doen. Dus stel je bent 10-10-2003 begonnen en gaat pas 14-03-2004 naar de KvK dan kan je als inschrijvingsdatum wel 10-10-2003 kiezen zodat de administratie wel correct is. Ik weet niet of er een maximum is in tijd tussen start en de datum van het bezoek. Opzich vind ik dit geen slechte zaak trouwens.

Wij hebben het niet gedaan omdat we er optijd bij waren :)

RobTD
24/05/04, 00:25
Origineel geplaatst door [QWS]
de KvK kan ook met "terugwerkende kracht" aan inschrijving doen. Dus stel je bent 10-10-2003 begonnen en gaat pas 14-03-2004 naar de KvK dan kan je als inschrijvingsdatum wel 10-10-2003 kiezen zodat de administratie wel correct is. Ik weet niet of er een maximum is in tijd tussen start en de datum van het bezoek. Opzich vind ik dit geen slechte zaak trouwens.

Wij hebben het niet gedaan omdat we er optijd bij waren :)

Kan dat ook bij de belastingdienst dan? Is dan meer een "je bent strafbaar maar toch helpen we je" - praktijk...

RonZo
24/05/04, 00:29
Origineel geplaatst door RobTD


Kan dat ook bij de belastingdienst dan? Is dan meer een "je bent strafbaar maar toch helpen we je" - praktijk...
Als jij redelijkerwijs kan aantonen dat je "toen" al bezig was je bedrijf op te zetten (onderzoek en daarbij behorende kosten, voor inkoop, etc.).... Pas de Probleme ;)

S2S-Robert
24/05/04, 00:55
Origineel geplaatst door SeppaR
Heb ik al proberen te doen, hem het nu van een KVK laten inzien, hij zegt dat hij gaat samenwerken met dit en met dat bedrijf, maar volgens mij zijn dit gewoon smoesjes omdat zijn ouders niets van het bedrijfje afweten.. Die kans is zeer groot, maar dan nog, wat maakt het jou uit? Het moet om zeer kleine bedragen gaan, grote bedragen vallen op voor de fiscus, vallen op voor zijn ouders, grote bedragen gaat gepaard met grote inkoopkosten --> contracten e.d.

Ik zou me er niet druk om maken, dat soort partijen houd je altijd. Mocht je het een onacceptabel risico voor z'n ouders vinden licht die in, ben je gewoon geirriteerd aan hem : let it go... Er zijn genoeg belangrijke zaken om je aan te irriteren, en de kans is vrij groot dat dit soort bedrijfjes binnen een paar maanden niet meer bestaan.

Henky!
24/05/04, 01:58
Nee, niet aangeven. Hou ook niet van kliklijnen.

En misschien mag het ook allemaal best wel. Servertje huren, wat websites mogelijk maken voor vrienden en bekenden, kleine vergoeding vragen, lekker hostertje spelen. Dat kan allemaal best zonder KvK.

De vraag is dus hoe serieus dit allemaal is (?). Problemen gaan inderdaad vanzelf ontstaan wanneer hij heuse facturen moet gaan schrijven.

Overigens houdt de belasting zich erg rustig in het begin. Ook na een KvK inschrijving komen ze maanden later eens kijken wat je eigenlijk allemaal zo doet. Wil je een BTW nummer of direct al belasting betalen zul je zelf naar ze toe moeten.

Hoe dan ook, laat het jongetje maar lekker klooien. Als hij echt omzet draait komt Zalm daar vanzelf wel eens achter.

Triloxigen
24/05/04, 02:11
Origineel geplaatst door DennisCitus
Inderdaad, maar wat nou als er grote aantallen klanten naar dit bedrijf overstappen? Of als dit bedrijf zich zeer onprofessioneel gedraagd tegen jouw bedrijf?

Als dit bedrijf zich onprofessioneel gedraagt is dit meestal op een dusdanige manier dat juridische stappen eerder nut hebben.

Maar zolang je er geen last van hebt, zorg dat het niet als last gaat voelen en laat het dan ook rusten..

WenS
24/05/04, 09:35
Je kan ook even een mailtje sturen naar de K.v.K. :D
Heb ik ook weleens gedaan met iemand die zich niet helemaal aan de regeltjes kon houden ;)

Dat is toen netjes opgelost met de persoon is kwestie en ik kreeg daar naderhand nog status-berichten van. Erg netjes geregeld.

Beyonder
24/05/04, 20:46
@Wens: lezen is soms moeilijk toch? het betreft een BELG EEN BELG wat heeft de KvK er dus mee te maken?

S2S-Guust
24/05/04, 20:50
Origineel geplaatst door Beyonder
@Wens: lezen is soms moeilijk toch? het betreft een BELG EEN BELG wat heeft de KvK er dus mee te maken?

Nou nou, dat kan ook wel wat minder!

Belgie heeft ook een soort van KvK dus die zou je kunnen mailen!

Ahead-IT
24/05/04, 20:55
Gewoon de belastingsdienst eens bellen. Hier gebruiken we momenteel nog het handelsregisternummer, maar dat gaat afgeschaft worden. (of het is al zo? Werk voor de boekhouder :) )

Keuningen
25/05/04, 01:14
Ik zou als ik jou was een brief naar z'n ouders sturen met daarin het hoe & wat plus de risico's die hun dankzij hem lopen. Hiermee bereik je het meest en verniel je het minst.

*De terugwerkende kracht datum inschrijving nederlands handelsregister is 14 dagen.*

*Onkosten die je voor het OPSTARTEN van je bedrijf maakte mag je bij het officieel starten van je onderneming opvoeren als onkosten.*

Let er trouwens op dat deze persoon X over zijn inkoop belasting betaald en deze niet kan terugvorderen. Daar heeft hij alleen maar nadelen mee.

dreamhost_nl
25/05/04, 08:06
Let er trouwens op dat deze persoon X over zijn inkoop belasting betaald en deze niet kan terugvorderen. Daar heeft hij alleen maar nadelen mee. [/B]

Als hij afneemt in de V.S. is dat niet van toepassing.