PDA

Bekijk Volledige Versie : Prijzen verlagen..



Triloxigen
20/05/04, 15:57
Ik wilde even weten hoe jullie het volgende regelen/doen:

Stel, klant A heeft een paar maanden geleden een hostingpakket genomen voor 100,-.
Je besluit op dit moment e prijzen te verlagen naar 75,-.
Klant B krijgt dan dus het pakket voor 75,-

Krijgt klant A dan in het nieuwe jaar paas de verlaagde prijs,
of berekenen ullie een lagere prijs voor het resterende jaar?

4EuroHosting
20/05/04, 15:59
Ik zou klant A dit jaar 100 Euro laten betalen en vanaf volgend jaar 75.

ronaldlokers
20/05/04, 16:01
ik ook, want anders is je administratie heel moeilijk lijkt me :S

S2S-Guust
20/05/04, 16:07
Origineel geplaatst door 4EuroHosting
Ik zou klant A dit jaar 100 Euro laten betalen en vanaf volgend jaar 75.

Precies. En mocht hij per maand/kwartaal betalen dan kun je het eventueel vanaf dan inlaten gaan, anders per jaar.

Ik probeer zulke dingen altijd te vergelijken met een pak melk halen in de supermarkt. Als ik vandaag een pak melk koop voor 1,50 euro en morgen kost hetzelfde pak melk 1 euro dan ga ik daar ook niet over zeuren.

M-BahZ
20/05/04, 16:21
Je zou evt. de klant wel kunnen belonen omdat die al klant is, en dan bijv. (na de contract periode) een paar maand hosting gratis doen.
Dat zou administratief gezien weinig moeite kosten.

Het gaan crediteren van bedragen zou ik niet gelijk doen in deze situatie.

Verder speelt natuurlijk mee of je per jaar of per kwartaal of zelf per maand faktureert.

Je kan natuurlijk wel als je per maand of kwartaal faktureert het even crediteren. ;)

fmanders
20/05/04, 18:23
gewoon de 100 euro laten voor dat jaar en dan het jaar erna voor 75 euro doen.

RobTD
20/05/04, 18:52
Bekijk het eens andersom... stel je prijzen zijn nu 75 euro en klant A sluit hierbij een contract af... dan hoeft hij toch ook niet opeens 25 euro extra te betalen voor de rest van het jaar? (meestal :-P)

Henky!
21/05/04, 00:06
De klant kan ook zelf op de website zien dat de prijzen ineens veel lager zijn. En dan wordt de klant uiteraard sjaggerijnig.

Kwestie van positief verpakken dus. Een e-mail sturen met het fantastisch goede nieuws. Wanneer je het goede nieuws ook in laat gaan.

Is klant weer blij:-)

Triloxigen
21/05/04, 00:06
Origineel geplaatst door Henky!
De klant kan ook zelf op de website zien dat de prijzen ineens veel lager zijn. En dan wordt de klant uiteraard sjaggerijnig.

Kwestie van positief verpakken dus. Een e-mail sturen met het fantastisch goede nieuws. Wanneer je het goede nieuws ook in laat gaan.

Is klant weer blij:-)

Heb je inderdaad een goed punt..
Je moet ze dus gewoon voor zijn met het slechte nieuws, zodat het goed nieuws word ;)

Anestheologist
21/05/04, 00:24
Mja en nee, als je morgen een gsm koopt aan 400 € en volgende week staat hij aan 350€ dan ga je toch ook niet terug naar die winkel van ik moet 50€ terug ? :)

Henky!
21/05/04, 01:08
Origineel geplaatst door Anestheologist
Mja en nee, als je morgen een gsm koopt aan 400 € en volgende week staat hij aan 350€ dan ga je toch ook niet terug naar die winkel van ik moet 50€ terug ? :)

Was van de week in Londen (ja ja) en kocht daar een nieuwe jas in Camden. Was heel blij tot ik hetzelfde jasje twee winkels verderop 25 Euro goedkoper zag hangen. ...

Kijk, daar wordt een Nederlander sjaggerijnig van:-)

Niet helemaal vergelijkbaar maar hoe dan ook lijkt me dat een goede, positieve communicatie naar de klant heel wat onheil kan voorkomen.

Zeker op het internet. It's the communication stupid!

3amp.com
21/05/04, 01:32
Origineel geplaatst door RobTD
Bekijk het eens andersom... stel je prijzen zijn nu 75 euro en klant A sluit hierbij een contract af... dan hoeft hij toch ook niet opeens 25 euro extra te betalen voor de rest van het jaar? (meestal :-P)

Good way to look at it... als de klant een contract voor een jaar heeft afgesloten dan is het zeer waarschijnlijk dat hij dit heeft gedaan omdat de prijs lager was als hij 1 jaar vooruit 'koopt'. Het voordeel voor het hostingbedrijf is duidelijk, voor de klant is dit een lagere prijs... Als het hostingbedrijf de prijs dan bv 10% omlaag gooit - jammer voor de klant, maar hij/zij kan naar alle redelijkheid niet gepikkeerd zijn om het feit dat hij/zij niet kan genieten van deze lagere prijs. Volgens mij is daar niets vreemds aan... in andere branche wordt er ook niet moeilijk over gedaan.

Stel ik haal nu een telefoon abo waarbij ik voor het nieuwste toestel van nokia 300 euro bij moet betalen. Over 4 maanden wordt de telefoon ineens gratis weggegeven bij dezelfde abo.... daar lig ik toch ook niet wakker van? Ik wou de telefoon immers op dat moment hebben en kan ervan uitgaan dat het er goedkoper op zal worden. Zelfde logica kan ik en ieder ander toepassen op bovenstaand verhaal...


Stepan

3amp.com
21/05/04, 01:33
Origineel geplaatst door Anestheologist
Mja en nee, als je morgen een gsm koopt aan 400 € en volgende week staat hij aan 350€ dan ga je toch ook niet terug naar die winkel van ik moet 50€ terug ? :)

haha - ik had even verder moeten lezen.... great minds think alike

3amp.com
21/05/04, 01:47
Origineel geplaatst door Henky!
De klant kan ook zelf op de website zien dat de prijzen ineens veel lager zijn. En dan wordt de klant uiteraard sjaggerijnig.

Kwestie van positief verpakken dus. Een e-mail sturen met het fantastisch goede nieuws. Wanneer je het goede nieuws ook in laat gaan.

Is klant weer blij:-)

IDD... voor de klanten die bv 1jr vooruit hebben betaald en nog bv 9 maanden hebben te gaan zou ik toch even een apart verhaaltje schrijven. Ik heb al eerder aangegeven waarom ik niet vind dat de klant een reden zou moeten hebben om zich gepasseerd te voelen... het zou onredelijk zijn. Tegelijkertijd weet ik dat mensen vaker onredelijk zijn dan redelijk wanneer het op geld aankomt.

Dus, om dat op te vangen zou ik geen geld teruggeven, noch zou ik 1 of 2 maanden gratis weggeven. Waarom zou ik me van omzet beroven als ik een positief resultaat kan behalen zonder nadelige gevolgen voor mezelf? Uiteindelijk gaat het om de geste...

Als ik iets wil doen om deze klanten te 'matsen' dan zal dat zijn in de vorm van een upgrade. Met de prijsverlaging deed ik ze geen tekort - maar omdat ik mijn bestaande klanten ook graag hou - wil ik toch zo vriendelijk zijn om hun account te upgraden naar iets waarvan de prijs correspondeert met de eerder betaalde prijs. (Uiteraard moet je bij de volgende facturatie-periode niet vergeten de klant te vragen of hij/zij dit zo wil houden of weer terug wil naar de voorgaande situatie waarbij hij/zij dan minder betaalt)

Win/Win situatie? I think so:

- Je kunt er hierbij vanuit gaan dat de klant deze extra ruimte zeer waarschijnlijk niet zal gebruiken. Is dat wel het geval... de daadwerkelijke kosten voor jou zijn zeer gering...en dan nog is dit heel erg positief (zie volgend punt)

- Andere plus is dat je zijn account vergroot - gratis! Op het moment dat de nieuwe periode ingaat heb je kans dat de klant van een 50Mb account die naar bv 75Mb is vergroot hier maar al te graag gebruik van heeft gemaakt en hij dit zo zal willen houden. Kortom - je krijgt nog net zoveel van die klant binnen...terwijl je bij een andere aanpak de nieuwe verlaagde prijs door zou moeten berekenen.

- De klant krijgt niet alleen goed nieuws te horen, maar zal onder het indrukje zijn dat hij niets misloopt en dat jij hem waardeert...!

Kortom, dit is hoe ik het aan zou pakken... ik ben van mening dat je vaak beter iets extra's weg kan geven dan dat je een korting weggeeft of een maand gratis. Waarom? Het extraatje gaat een klant niet missen als je die niet wil/kan weggeven - een korting of een gratis maand vaak wel....

Stepan

RikkiLake
21/05/04, 14:31
bij ons krijgt de klant pas het jaar daarop de lagere prijs. Anders wordt het een administratief zooitje.

UGP-Crew
21/05/04, 16:39
Zo zou ik het ook doen. Bij de hernieuwing v/h contract gewoon de nieuwe prijs. Ik denk dat de meeste hosts dit wel zo doen.

XS-24
22/05/04, 19:22
Als jij je hosting duurder maakt betaald de klant ook niet bij en moet hij het jaar erna (naar mijn mening) het zelfde bedrag betalen als het eerste jaar.

Henky!
23/05/04, 00:07
Origineel geplaatst door sity webhosting
Als jij je hosting duurder maakt betaald de klant ook niet bij en moet hij het jaar erna (naar mijn mening) het zelfde bedrag betalen als het eerste jaar.

Mwa, de verkoopvoorwaarden voorzien meestal wel in prijsverhogingen. Noodgedwongen vaak ook. Zaken worden (helaas) nu eenmaal duurder in de loop der tijd.

Maar nogmaals, jullie hebben hier allemaal gelijk. Heerlijk formeel en volgens de regels.

Toch is volgens mij de belangrijkste vraag hoe je dit communiceert naar de klant toe. Verandering van prijzen lijkt me vrij normaal. De kunst is dit te verpakken als kadootje.

Of het nu omhoog of omlaag gaat:-)

Cybafish
23/05/04, 00:22
Laten we het even vanuit een professioneel oogpunt bekijken mensen;

je hebt een jaarlijkse overeenkomst met klant A afgesloten, ad 100 euro per jaar. Deze overeenkomst wordt ieder jaar stilzwijgend verlengd, dus theoretisch gezien heeft de klant überhaubt niets/nooit te maken met de prijsverlaging waar klant B voordeel van heeft.

Wat je daar tussen doet moet je zelf weten, je bent in ieder geval nergens tot verplicht.

XS-24
23/05/04, 01:23
Maar stel dat je 4 jaar lang elk jaar een prijs daling van 10 euro hebt, dan heb je bijvoorbeeld 100 klanten voor 100 euro, 100 klanten voor 90 euro, etc. Is dat niet wat lastig in de administratiw.

Ik zal klanten altijd op de hoogte brengen bij een daling maar ook bij een prijs stijging, vooral bij de stijging duidelijk uit te leggen en eventueel wat ongebruikt dataverkeer gratis geven :).

3amp.com
24/05/04, 00:13
Origineel geplaatst door Cybafish
Laten we het even vanuit een professioneel oogpunt bekijken mensen;

je hebt een jaarlijkse overeenkomst met klant A afgesloten, ad 100 euro per jaar. Deze overeenkomst wordt ieder jaar stilzwijgend verlengd, dus theoretisch gezien heeft de klant überhaubt niets/nooit te maken met de prijsverlaging waar klant B voordeel van heeft.

Wat je daar tussen doet moet je zelf weten, je bent in ieder geval nergens tot verplicht.

Hmm, daar ben ik het niet per definitie mee eens. Even uitgaande van een situatie waarbij de klant voor pakket A 100 euro per jaar (uitgaande van een jaarcontract) voor betaalt en waarbij dit pakket ieder jaar met 10 euro goedkoper wordt...

Kijk - juridisch gezien heb je helemaal gelijk. De klant is op het moment dat het pakket 100 euro kostte een contract aangegaan met het hostingbedrijf. Binnen de voorwaarden staat dat het stilzwijgend wordt verlengd ieder jaar...waarschijnlijk met een opzegtermijn van 2 maanden. Dus heeft de klant juridisch gezien geen poot om op te staan...

MAAR - is dit zakelijk/professioneel te noemen? Ik vind van niet en ik weet zeker velen met mij. Stel je voor, 2 jaar gaan voorbij, pakket kost ineens geen 100 euro meer maar 80 euro - scheelt nogal wat en aangezien de klant er wel via de website of een mailing achter zal komen, kun je rekenen op scheve gezichten. Terecht? Ik vind van wel...

Je kunt het onder de noemer zakelijk/professioneel categoriseren, ik zou het persoonlijk niet zakelijk vinden en een zielige kinderachtige streek vinden. Zowel van mezelf uit als dat ik in de schoenen van de klant zou staan. De klant kon namelijk ook zijn contract tijdig opzeggen en opnieuw een account/contract aangaan. Houdt in dat IK als hostingbedrijf er
a) meer werk aan zou hebben
b) de klant ontevreden is om dit feit omdat hij/zij onnodig tijd moet verdoen met iets wat helemaal niet nodig is/was
c) een stukje service niet verleen, namelijk, meedenken met de klant - ook dat hoort er in mijn optiek bij (OOK als je hosting levert!)

Dat is wel even de andere kant ervan waarmee het hostingbedrijf zichzelf mee heeft. Alleen om die redenen al zou ik niet hetzelfde bedrag door blijven rekenen.

Maar goed, dat is wat de een van de ander onderscheidt.
Kijk, ik verlaag mijn .nl domeinnamen nu van 47 naar 15 euro - ik zou er dik geld aan verdienen als ik mijn huidige klanten/domeinen met de oude prijs door zou berekenen... toch doe ik dat niet. Je mag me gek noemen, maar ik hou er wel bepaalde principes, normen/waarden op na zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. Misschien is dat datgene wat mij minder zakelijk maakt van de ander... misschien is dat de reden dat een ander een 2x zo dure wagen kan rijden als ik... I dont know, in ieder geval heb ik wat dit betreft wel mijn grenzen (of beperkingen - het is maar net hoe je het wil bekijken).


stepan

ps. ik las dit net na en ook jouw reactie...heb 'm beetje te snel gelezen en een andere toon uit gehaald dan wat ik er nu uit lees..maar laat bovenstaande toch staan omdat ik weet dat sommige mensen toch op die manier zullen denken.

Anestheologist
24/05/04, 00:18
Origineel geplaatst door 3amp.com


haha - ik had even verder moeten lezen.... great minds think alike

:D ;)
maar zoals je al aangeeft, dan was de prijs zo en nu is hij ZO :)
Doe je niks aan, maar natuurlijk bij hosting ligt dat ietsje anders maar ik zou zeker niet verlagen, maar eventueel een compensatie bij een verlenging ofzo zoals een paar al aangeven hebben.

Cybafish
24/05/04, 07:55
Wij doen het trouwens heel makkelijk hoor Stephan (om nog even door te gaan op mijn eerdere bericht). Klanten krijgen ieder jaar een factuur voor een bepaald pakket met daarbij de prijs die op dat moment aan dat pakket hangt. Aangezien we onze prijzen zelden veranderen en al zeker niet omhoog gooien is dit prima weg te boeken :)

3amp.com
24/05/04, 11:17
Origineel geplaatst door Cybafish
Wij doen het trouwens heel makkelijk hoor Stephan (om nog even door te gaan op mijn eerdere bericht). Klanten krijgen ieder jaar een factuur voor een bepaald pakket met daarbij de prijs die op dat moment aan dat pakket hangt. Aangezien we onze prijzen zelden veranderen en al zeker niet omhoog gooien is dit prima weg te boeken :)

en zo hoort dat in mijn ogen ook :)