PDA

Bekijk Volledige Versie : Gewicht



dotnetjunkie
20/05/04, 02:34
Iemand een idee wat ongeveer het gewicht van een vol serverrack is?

Wij zouden op de bovenverdieping enkele racks willen plaatsen, maar vroegen ons af of een gewone houten vloer (oud herenhuis) voldoende draagvermogen heeft?

luser
20/05/04, 02:36
500kgtjes kan het wel worden ;)

Trexif
20/05/04, 09:37
:) zwaar in telecity2 zijn er ooit een stel door de grond gezakt.

Beyonder
20/05/04, 10:07
Ik zou in een oud herenhuis met houten vloer absoluut geen racks gaan plaatsen.

Trexif
20/05/04, 10:36
Origineel geplaatst door DennisCitus
Dat is dus best wel flame richting TC2 :)

Maar een case is het zwaarste gedeelte van de server toch? Misschien kun je de gewichten van de cases + rack optellen en dan nog 5kg per 'spul' dat erin zit.

Volgens mij had je het tegen mij :P over flaming,

Nee hoor was niet zo bedoeld,
Was alleen zo bedoeld dat hij ze beter niet op houtenvloer kan zetten omdat ze ZELFS een keer bij tc2 door de grond waren gezakt en toen heeft het desbetreffende bedrijf alle racks vervangen door lageren racks, ( ook redbus enz zouden ze als ze vol zaten door de grond gezakt zijn )

Trexif
20/05/04, 10:44
Lees ff het eerste bericht :P

Wij zouden op de bovenverdieping enkele racks willen plaatsen, maar vroegen ons af of een gewone houten vloer (oud herenhuis) voldoende draagvermogen heeft?


Zegt topic starter Beyonder heeft het dus over zijn bericht en niet over tc2 ;)


Daarom begreep ik je verkeerd

Dennis
20/05/04, 10:48
FF mijn posts verwijderd :)
Ik zie dat je helemaal gelijk hebt. Ook mijn excuses tegen Beyonder. (Maar als iemand TC2 voor zoiets zou uitmaken zou ik dat wel erg ver vinden gaan, bleek dus niet zo te zijn)

Trexif
20/05/04, 12:24
Ik zie het ,
Ach kan gebeuren he.
Maarja ik zou het neit proberen op een houten vloer.
Erg gevaarlijk.

Ahead-IT
20/05/04, 13:21
per 1U server mag je rekenen op 15KG, het rack zelf hangt een beetje af van de kwaliteit. Ik zou rekenen op 100 a 150KG voor het rack?

4EuroHosting
20/05/04, 13:24
Ik heb hier een lege 4U server case staan die 17KG weegt.
Dit is het gewicht van de kast met voeding, zonder hardware.

M-BahZ
20/05/04, 13:38
Als ik mij niet vergis zijn er ook wel bedrijven/personen die het draagvermogen van je vloer kunnen berekenen, aan de hand van bouwtekeningen van het huis en/of situatie ter plaatse.
Verder zou bij plaatsing van de racks ook rekening gehouden kunnen worden met de plaatsen van draagbalken etc. etc.

Ikzelf heb weinig verstand van bouwkunde, maar er zijn volgens mij genoeg bouwkundig adviesbureau's e.d.
Gewoon even goed informeren alvorens te proberen. ;)

Ahead-IT
20/05/04, 13:43
Je zet een rack gewoon best tegen een muur, of nog beter, in een hoek. Als je een rack in het midden van een kamer zet, zit je met het "hefboomprincipe" :)

dotnetjunkie
20/05/04, 19:36
Ik heb ondertussen vernomen dat er in die ruimte vroeger nog 2 zware vleugelpiano's gestaan hebben en dat een ingenieur het toen berekend had. Zo'n piano is toch zeker 300kg, dus één rack zou er dan toch al mogen staan :)

Schaap
20/05/04, 20:55
Niet waar...

Een vleugelpiano heeft een veel grotere oppervlakte dan een rack.

Kleinere oppervlakte = meer druk.

dotnetjunkie
20/05/04, 20:59
Niet waar...
Een vleugelpiano heeft 3 kleine fijne pootjes waarop alle druk wordt uitgeoefend! In dat opzicht verdeelt een rack dus de druk net over een grotere oppervlakte. :)

therealchrizz
20/05/04, 21:06
In oude herenhuizen moet je rekening houden met een balkstructuur onder de meeste vloeren. Je kan sowieso het beste een extra vloertje leggen van bv. 3 X 4 meter en daar de cabinets op zetten, daarnaast zou ik niet al te zware of logge servers erin hangen.

Als de optie er is is de beste keuze nog altijd een begane grond- of kelderverdieping, zoals je zult zien bij de meeste datacenters (lees: 95%) is de belastbaarheid daar het hoogste (afhankelijk van de fundering en opbouw van het gebouw).

dotnetjunkie
20/05/04, 21:12
Inderdaad, misschien kijken we toch beter uit naar een gelijkvloerse locatie.
Een kelder, mag dat ook? Is dat geen probleem met luchtvochtigheid of zo?

therealchrizz
20/05/04, 21:22
Dat kan, je moet alleen rekening houden met de winter, dan kan het nog eens koud worden in de gemiddelde kelder.

Zo lang de temperatuur tussen de 5 en 25 graden blijft is er meestal geen probleem, daarnaast is het erg verstandig om de vochtigheid te meten, die moet tussen de 40 - 60% zitten.

superzooi
21/05/04, 11:55
het gewicht wordt toch over een groter oppervlakte verdeeld..... Ook al zijn het drie kleine pootjes.

Een rack heeft zeg maar 1 m² oppervlak, en de piano verdeeld het met de drie pootjes over 4m²
In de hoek kan je zo'n ding gewoon zetten, maar idd niet in het midden (weet trouwens niet wat het hefboomprincipe hiermee te maken heeft, mrja)

S2S-Robert
22/05/04, 14:03
Origineel geplaatst door superzooi
het gewicht wordt toch over een groter oppervlakte verdeeld..... Ook al zijn het drie kleine pootjes.

Een rack heeft zeg maar 1 m² oppervlak, en de piano verdeeld het met de drie pootjes over 4m²
In de hoek kan je zo'n ding gewoon zetten, maar idd niet in het midden (weet trouwens niet wat het hefboomprincipe hiermee te maken heeft, mrja) Het gaat er bij de uitgeoefende druk om het contact oppervlak, niet de oppervlakte dat hij omvat. Zet bijvoorbeeld maar eens een tafel op het strand en ga erbovenop zitten. Dan zakken de poten van de tafel toch ècht in het zand. Als je de tafel op z'n kop zou zetten dan kan je er met al je vrienden op staan dansen zonder dat ie in het zand verdwijnt.

Wat betreft het hefboomprincipe:

http://www.safe2surf.nl/files/hefboom.jpg (http://www.safe2surf.nl/files/hefboom.jpg)
Net ff zelf gemaakt, zal wel sucky kwaliteit zijn, maar het dekt de lading ;)

Keuningen
22/05/04, 14:22
Ik ben zelf ook met iets dergelijks bezig. Ga er maar van uit dat je 500 KG per m2 hebt. Daarnaast moet je de ruimte tussen de 15 en 25 graden celsius constant hebben. Een no-break stroomsysteem en een dubbele verbinding naar buiten toe.