PDA

Bekijk Volledige Versie : Gedupeerde klanten van klanten



S2S-Robert
19/05/04, 15:13
Zonder in details te willen treden bestaat er op dit moment een situatie waarbij iemand zijn rekeningen niet heeft betaald. Dit is erg lastig en zo'n persoon wordt zoals gebruikelijk afgesloten. Die persoon heeft echter ook klanten en de websites van die klanten zijn dus ook afgesloten.

Nu is die persoon vreselijk slecht bereikbaar, we hebben geen werkend e-mail adres meer van deze klant, en het msn adres dat we hebben is vrijwel nooit online (of we zijn geblockt).

Nu komt mijn vraag : klanten van klanten nemen contact met mij op omdat hun site down ligt. Logisch natuurlijk, want je wil dat je site het weer doet. Op dit moment antwoord ik iedereen beleefd met de mededeling dat ze contact moeten opnemen met hun leverancier, maar die is dus niet bereikbaar. Ik geef ze zijn MSN adres, maar ik weet zelf eigenlijk ook wel dat dit een doekje voor het boeden is; hij is er immers vrijwel nooit.

Op welk moment mag je ze de waarheid vertellen en als klanten besluiten over te stappen in hoeverre is dit dan 'unfair'? Ik wil namelijk niet profiteren van de malaise bij iemand anders, en klanten van klanten wil ik eigenlijk niet hebben, maar ik ben ook wel realistisch genoeg om te zien dat de kans dat deze klanten anders nog ooit online komen zeer gering is.

Carl<n-media>
19/05/04, 15:24
Als het goed is, staat hier iets over in je voorwaarden. Trouwens hoe komt het dat je die persoon niet kunt bereiken? Je hebt zijn KvK nummer toch? Dan ga je even naar www.kvk.nl en zoek je zijn adres. Vervolgens kijk je in de telefoongids en bel je hem even op.

S2S-Robert
19/05/04, 17:43
Hij heeft geen kvk, dus opbellen kan ook niet. Het adres dat ik zie op de bankrekeningen is een ander adres dan hij, dus dat schiet ook niet op.

Verder dekken mijn algemene voorwaarden veel af, maar niet hoe om te gaan met klanten van klanten... Dekken jouw algemene voowaarden dat soort dingen wel af? Het is overigens niet iets juridisch, juridisch sta ik prima, het gaat erom wat netjes is in het dagelijkse verkeer.

Wanneer mag je tegen klanten van een klant eerlijk zijn en zeggen dat de rekening gewoon niet betaald is?

Dennis
19/05/04, 17:50
Hoezo zou je hun KVK-nummer hebben? Waarschijnlijk heeft hij zich gewoon aangemeld zonder bedrijfsnaam destijds.

Verkoopt deze persoon hosting?
Heeft hij een KVK?
Heb je zijn naam/adres/gegevens niet?

Beyonder
19/05/04, 17:59
Hoe kan deze persoon klanten hebben als hij niet is ingeschreven bij de KvK ?

S2S-Robert
19/05/04, 18:09
Verkoopt deze persoon hosting?
Ja.

Heeft hij een KVK?
Nee.

Heb je zijn naam/adres/gegevens niet?
Nee. Althans, de gegevens die ik had waren van de vorige eigenaar van het bedrijf en de gegevens waarmee vroeger de rekeningen zijn overgemaakt is weer een klant van hem, die heb ik net aan de lijn gehad.

Het lijkt erop alsof we hier met een compleet anoniem persoon te maken hebben die allerlei valse namen heeft opgegeven en nu onbereikbaar is geworden. Dat ik 2 maanden hosting misloop is uiteraard vervelend, maar nog vervelender is het voor zijn klanten die nu mogelijk al hun domeinen ook zien verdwijnen, alle domein zijn immers geregistreerd op zijn 'naam'.

Ik denk dat ik na al dit uitzoek werk maar gewoon het beste de waarheid ook tegen zijn klanten kan vertellen hoewel het natuurlijk niet de beste PR is die je je als bedrijf kan wensen...


Origineel geplaatst door Beyonder
Hoe kan deze persoon klanten hebben als hij niet is ingeschreven bij de KvK ? Er worden (werden) ook vaak genoeg aanbiedingen gedaan op dit forum zonder dat mensen een kvk hadden. Als jij mensen zo gek weet te krijgen geld over te maken zonder factuur / btw bon kun je dus klanten hebben zonder kvk / btw nummer... Zwart dus.

Carl<n-media>
19/05/04, 18:10
Een reseller tekent bij ons dat zijn klanten geen support van n-media krijgen. Bovendien tekent de reseller ook dat hij over een geldig kvk nummer beschikt wanneer hij zijn hosting gaat doorverkopen. Regelmatig checken wij deze gegevens. Hiermee voorkom je dit soort conflicten.

Dennis
19/05/04, 18:12
Je had eigenlijk wel alle gegevens van de reseller moeten hebben. KVK is niet per se nodig, maar hij moet wel bereikbaar zijn.

S2S-Robert
19/05/04, 18:20
Origineel geplaatst door DennisCitus
Je had eigenlijk wel alle gegevens van de reseller moeten hebben. KVK is niet per se nodig, maar hij moet wel bereikbaar zijn. Die had ik dus ... althans ... dat dacht ik. Als mensen gegevens bij mij opgeven dan ga ik er niet van uit dat dit valse gegevens zijn. Ik kan moeilijk een call back doen bij iedere klant om te controleren of het telefoon nummer ook het juiste is.

Het contact verliep dus ook prima, hij was per e-mail bereikbaar en op MSN. Alleen nu zijn dus beide communicatie middelen verbroken. Ik heb overigens de persoon achter het domein gebeld en die wist mij te vertellen dat het bedrijf al een paar keer van eigenaar is verwisseld, maar dat hij nog steeds bij het SIDN bekend staat.

Ik laat het gewoon zo, en als zijn klanten contact opnemen krijgen ze de waarheid te horen. Dat het een communicatiedoolhof geworden is met valse namen en dat ook ik geen contact meer met hem kan krijgen. Dat ze op suspend staan omdat de rekeningen niet zijn betaald.

Blijft alleen het puntje over als zijn klanten bij mij willen hosten omdat ik de problemen voor ze kan oplossen... Ik denk dat ik hem een week geef om alles op te lossen en daarna zijn (ex) klanten ga accepteren... Veel meer kan ik ook niet doen, ik kan moeilijk al zijn domeinen plat laten voor de rest van het jaar...

Dennis
19/05/04, 18:22
Volgens mij kun je alleen hard zijn voor de klanten. Geef ze de mogelijkheid om zonder kosten bij deze reseller weg te gaan of voor alleen hosting-kosten (niet domeinkosten) klant te worden bij jouw.

Misschien kun je eerst nog ff je best doen om aan je geld te komen, indien je...

Heb je eigenlijk geen geschreven contract?

S2S-Robert
19/05/04, 19:58
Ik heb alle domeinen van zijn klanten nagekeken en alle 06 nummers gebeld die ik kon vinden die met deze klant in verband werden gebracht. Eentje ervan gaf het gewenste resultaat en de communicatie is in ieder geval weer hersteld.

Godzijdank...

Keuningen
19/05/04, 20:35
en hoe gaat het nu verder?

Carl<n-media>
19/05/04, 20:50
Ik denk dat die reseller zal betalen. Of niet?

S2S-Robert
19/05/04, 21:08
Ik neem ook aan van wel. Zijn sites blijven overigens gewoon op suspend staan totdat ik het binnen heb, maar in ieder geval is de communicatie hersteld, dus ik kan zijn klanten weer doorverwijzen naar de juiste persoon.

Zoals gezegd vind ik het asociaal om zijn klanten over te nemen, dus zodra ik zijn klanten weer met hem in contact kan brengen zal ik dat doen.

Dominic
19/05/04, 21:08
Wij hebben dit afgedekt in ons reseller contract met de volgende clausule:



Voorwaarden
1. Indien Afnemer zich niet als een goed reseller gedraagt kan NetBe de contracten met Afnemer terstond opzeggen. NetBe zal vervolgens haar best doen om de dienstverlening aan de klanten van Afnemer over te nemen en te continueren.

ThePostman
19/05/04, 21:23
Origineel geplaatst door Dominic
Wij hebben dit afgedekt in ons reseller contract met de volgende clausule:



Dan maak je niet duidelijk hoe een reseller zich wel moet gedragen...

Carl<n-media>
19/05/04, 22:04
Inderdaad, er staat eerder in dat jij de klanten wilt overnemen.

Dominic
19/05/04, 22:07
Is maar hoe je het opvat.
Ergens verderop staat sinds kort wat eronder wordt verstaan.

In de clausule eronder staat dat dit betrekking heeft op het niet nakomen van betalingsafspraken.
Wanneer een klant 2x een incasso heeft gehad door een incassobureau en/of hier geen gehoor aan geeft zullen wij daartoe overgaan.