PDA

Bekijk Volledige Versie : Uplinks naar verschillende colocators



EmmanuelEmseli
18/05/04, 10:30
Ik vraag me af in hoeverre het gemakkelijk te realiseren valt om rackspace af te nemen bij colocator X, en naast de default uplink naar de coreswitch van colocator X (die in 'normale' omstandigheden gebruikt wordt) ook nog eens een uplink te voorzien naar de coreswitch van colocator Y (X en Y bijvoorbeeld Proserve en Trueserver). Wanneer het netwerk van X dan gedost wordt zou je switch de uplink naar Y moeten benutten, zodat je zelfs bij een DoS ook perfect bereikbaar blijft. Als beide colocators dan samen gedost worden ben je met je redundante setup uiteraard niets, doch dat lijkt me al vrij utopisch :p

Ook vraag ik me af welke (layer3?)-switches voldoende intelligent zijn om dit te realiseren...

Alvast bedankt :)

Blurp
18/05/04, 10:34
welcome into the world of BGP4

frankske
18/05/04, 11:19
dat heet BGP, ripe-formulieren, PI address space, eigen AS nummer en routers :)

Savvas
18/05/04, 14:16
Origineel geplaatst door frankske
ripe-formulieren

Daar noem je me der een zeg, wat een rotwerk:D;)

frankske
18/05/04, 14:26
uhu :-) vooral PI request.... AS ging vrij vlot, maar PI duurde even eer ze genoeg info hadden.

Beyonder
18/05/04, 15:52
Inderdaad, eigen As nummer is nodig, eigen router, beheerder voor de router etc etc.

Een AS nummer is nog wel te regelen, PI space is vaak moeilijk.

Overigens is het geen goede DDoS protectie, gezien routers vaak ook problemen hebben met DDoS en omdat je niet zomaar kunt bepalen welk verkeer naar welke link moet gaan, dit gebeurt dynamisch en probleem is met DDOS dat het waarschijnlijk door alle twee de verbindingen binnen zal komen.



@frankske : wat was jullie (goede) reden naar RIPE toe om PI space te vragen?

Blurp
18/05/04, 15:56
wij hebben meerdere /22 en /23 PI gekregen, gewoon een kwestie van slim aanpakken

frankske
18/05/04, 16:03
@ Beyonder: multihoming is geldige reden voor RIPE, en waren toen (gelukkig :)) te klein voor LIR te worden (geen /22 in use).

@ Blurp: bij ons was ons ip-plan in eerste instantie niet gedetailleerd genoeg. Na meer uitleg was't in orde. Heeft 1.5 weken geduurd denk ik.

ASN was er op 2 dagen.

Dennis
18/05/04, 16:05
/24 = 1.1.1.x (range)
/23 = 1.1.x.x (range)
/22 = 1.x.x.x (range)
/21 = x.x.x.x (range)
Klopt dit? En op basis waarvan worden IP's verdeeld? Leaseweb gebruikt bijvoorbeeld nu veel 62.212.x en 82.192.x

Zeggen die nummers ook iets? Bijvoorbeeld 62 en 82?

Beyonder
18/05/04, 16:14
@blurp kun je uitleggen hoe je dat hebt aangepakt? in het forum of eventueel indien je niet openbaar wenst te maken prive?

Liefst in Topic natuurlijk, dan leren we allemaal ervan!

frankske
18/05/04, 16:17
Nee, klopt niet. Zie bv http://johnno.casebook.org/subnet.html voor een tabelletje.

De nummers op zich zeggen niks, behalve dat ICANN de nummers aan RIPE (Europa en co), ARIN (N-America), APNIC (Asia/Pacific) en LACNIC (Z-Amerika en co) uitdeelt per /8, en dat de RIRs daaruit allocaties doen naar de isps. Maar of je nu nummertjes krijgt uit 62/8 of 82/8 (zoals leaseweb) of uit 195/8, maakt op zich niet veel uit (al denk ik wel dat ripe policies heeft om bv PI space uit bepaalde /8's uit te delen en PA space uit andere).

ProServe
18/05/04, 20:26
De laatste 4 PI requests vanuit ons waren er binnen 20 minuten doorheen.

frankske
18/05/04, 21:11
ah? cool ... bij mij duurde t dikke week. T kan natuurlijk zijn dat het paar dagen in mailbox van $techie@colt is blijven plakken ...